ZCDN

Akcja Żonkile. Blog na Zmianę (odcinek XXIII)

blog na zmiane zonkil 002

19 kwietnia obchodzimy 82 rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim. Jest to dobra okazja nie tylko do wspomnienia wydarzenia historycznego, ale także do głębszej refleksji nad relacjami międzyludzkimi, podejmowanymi wyborami, rolą pamięci. Organizatorem akcji społeczno-edukacyjnej, do której corocznie zapraszane są szkoły, biblioteki i ośrodki kultury, jest Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. W tym roku tematem obchodów są różne przejawy odwagi.

Do akcji można było zgłosić swoją szkołę do 15 kwietnia, jednak na stronie POLIN są dostępne różnorodne materiały, z których można korzystać bez konieczności rejestracji. Propozycje muzeum zostały podzielone na kilka kategorii wiekowych: klasy 1–3 SP, klasy 4–8 SP, klasy 7–8 SP i szkoły ponadpodstawowe oraz materiały adresowane do osób z niepełnosprawnościami (te same lub uproszczone oraz zaopatrzone w elementy ułatwiające ich dostępność – jak inny druk lub audiodeskrypcja). Osobno skategoryzowane zostały pomysły na działania w ramach bibliotek i ośrodków kultury.

Warto tu dodać, że wiele pomysłów POLIN nie nawiązuje bezpośrednio do wydarzeń z getta warszawskiego – szczególnie tych dla najmłodszych uczestników. Korzystając z dorobku polskich autorów opowiadań dla dzieci (często piszących specjalnie na tę okazję), edukatorzy dobierają teksty, które podejmują tematy odnoszące się do walki, jakiej podjęli się Żydzi w 1943 roku, ale ważne również współcześnie. To właśnie te wartości są punktem wyjścia do organizacji zajęć dla uczniów. Dopiero w starszych klasach są uzupełniane wątkami historycznymi.  W tegorocznej odsłonie pojawiły się dwa nowe materiały. Pierwszy to opowiadanie Rafała Witka Czelendż. Jak piszą edukatorzy POLIN: „Jest to historia o odwadze bycia sobą i o tym, jak ważne jest, by reagować, kiedy ktoś bliski może być w niebezpieczeństwie”. Drugą nowością jest scenariusz zajęć dla najstarszej grupy wiekowej połączony z wystawą plakatową do samodzielnego wydruku pod tytułem „Dodajemy odwagi”. Scenariusz oparty jest na sześciu biografiach osób związanych z gettem warszawskim. Na ich przykładach uczniowie rozważają, jak dziś rozumiana jest odwaga, jaką ma wartość i jakie są jej rodzaje.

Na stronie akcji dostępne są także materiały z poprzednich lat, zdecydowanie warte wykorzystania. Wśród nich są opowiadania, które można odczytać samodzielnie lub skorzystać z nagrań przygotowanych przez aktorów współpracujących z POLIN. Można tu znaleźć ciekawe filmy edukacyjne, jak na przykład utrzymany w stylistyce youtuberskiej Muranów – dzielnica północna czy animacja Zdążyć przed Panem Bogiem oparta na rozmowie Hanny Krall z Markiem Edelmanem. Filmy i nagrania dostępne są na kanale YouTube Muzeum POLIN (ponieważ są umieszczone w różnych miejscach, najłatwiej wpisać konkretny tytuł do wyszukiwarki). Do wszystkich opowiadań, nagrań i filmów dołączone zostały scenariusze oraz karty pracy. Wykorzystać można także bardzo krótkie nagrania ambasadorów akcji (w tym roku są to między innymi Robert Makłowicz oraz Kasia i Jacek Sienkiewicz z zespołu Kwiat Jabłoni).

Edukatorzy POLIN zachęcają, by zapoznać się materiałem Zalecenia i wskazówki dotyczące edukacji na temat II wojny światowej i Zagłady, ponieważ temat wymaga dobrego przygotowania, autorefleksji, uważności na uczniowskie emocje, z którymi możemy się spotkać podczas realizacji zajęć. Dodatkowo, na stronie dostępny jest także szablon symbolu obchodów – żonkila – do własnego wykonania (część scenariuszy zakłada wspólne wykonanie z uczniami). Warto tu dodać, że symbol ten nawiązuje do Marka Edelmana, jednego z przywódców powstania, i jego corocznego gestu składania żółtych kwiatów pod pomnikiem Bohaterów Getta Warszawskiego.

POLIN przygotowało zwarte scenariusze do wykorzystania na lekcjach. Z reguły zakładają zajęcia trwające 45 lub 90 minut. Tak jak ze wszystkimi tego rodzaju materiałami warto potraktować je jako inspirację i wykorzystać to, co ma szansę zadziałać w uczonych przez nas grupach, a także dostosować je do własnych indywidualnych potrzeb i możliwości.

ZF

Podobne wpisy:
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa oraz zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w roku szkolnym 2025/2026. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z treścią dokumentu, w którym zostały one wyszczególnione.

Czasowe wstrzymanie wypożyczeń w Bibliotece Pedagogicznej

Uprzejmie informujemy, że w okresie od 14 lipca do 17 sierpnia Biblioteka Pedagogiczna im. Heleny Radlińskiej będzie nieczynna. Ponadto od 16 czerwca do 30 września nie będzie można wypożyczać zasobów biblioteki (przyjmowane będą jedynie zwroty).

Czy AI zastąpi nauczycieli? Odpowiedzi na to pytanie szukamy w nowym numerze „Refleksji”

Tym razem redakcja proponuje namysł nad wpływem nowych technologii na kierunki rozwoju edukacji. Tytułowa formuła ALFABETYZMU CYFROWEGO odnosi się głównie do pytania o to, w jakim zakresie oświata, w obliczu ekspansji sztucznej inteligencji, powinna przeformułować swoje zadania i cele o charakterze społecznym? Szkoła dzisiaj nie tylko uczy (w znaczeniu: kształtuje wiedzę), ale przede wszystkim wyposaża dzieci i młodzież w kompetencje społeczne. Narzędzia AI jeszcze tej sztuki uspołeczniania nie opanowały, choć – jak doskonale wiemy – szybko się uczą. Kim zatem są współcześni nauczyciele/nauczycielki? Z pewnością kimś więcej niż odpowiadający „na każde pytanie” chatbot.