ZCDN

„Chłopki. Opowieść o naszych babkach” – relacja ze Spotkania z Książką Biograficzną

W rozmowie podjęte zostały ważne zagadnienia odnoszące się do sytuacji społecznej i politycznej mieszkanek i mieszkańców polskiej wsi w okresie międzywojennym, między innymi: ubóstwo, brak edukacji, brak systemowej opieki zdrowotnej, wielodzietność, duża umieralność dzieci, patriarchat, podporządkowanie rodzinie, posłuszeństwo małżeńskie, migracja do miast, rola kościoła, postęp i modernizacja.

Joanna Kuciel-Frydryszak, wyczerpująco odpowiadając na pytania dr Katarzyny Rembackiej, nie pomijała tak trudnych kwestii, jak jawiący się jako koszmar powrót do domu rodzinnego: „Co się kryje pod rozpaczą kobiet, które muszą wracać z miasta na wieś? Lęk przed powrotem do opresyjnej sytuacji w rodzinie”, czy niechciane ciąże: „Kobiety, zostając same z tym problemem, decydują się na spędzanie płodu drastycznymi metodami z wykorzystaniem drutu, szydełek. Często trafiają do szpitali lub do sądu” – mówiła autorka. Jej mocna, głęboko dotykająca opowieść pokazuje siłę kobiet, ich bezgraniczne oddanie rodzinie, ale też przeraźliwą samotność: „Moje bohaterki są bardzo samotne. Takie wrażenie odnosiłam, czytając ich pamiętniki. Ta samotność zaczyna się już w dzieciństwie, gdy w pojedynkę idą na pasionkę i są tam pozostawione same sobie”.

Kobiety są nie tylko samotne, ale i traktowane jak towar – w licznych biografiach pojawia się i dochodzi do skutku proceder „sprzedawania” dziewcząt za morgi. Odpowiadając na pytanie o uniwersalność opisanych w książce mechanizmów społecznych, właśnie w odniesieniu do aranżowanych małżeństw, prof. Agnieszka Szudarek podkreśla: „Taki po prostu był system. Jego istotną częścią była polityka małżeńska. Te elementy występowały wszędzie tam, gdzie w grę wchodził majątek. Małżeństwo to była kwestia polityczna. Nie można go było opierać na tak ulotnych rzeczach jak uczucie”. Komentując zaś niezrozumiałe dla większości współczesnych kobiet posłuszeństwo wobec ojca, dodała: „Chodzi o struktury mentalne. To im się nie mieściło w głowie, żeby się nie spytać, żeby pomyśleć, że można inaczej”.

Ważną częścią spotkania były pytania uczestniczek i uczestników. Zwłaszcza czytelniczki zabierające głos rozwijały swoje wypowiedzi, dzieląc się emocjami i rodzinnymi historiami. Przebijały z nich poruszenie, potrzeba powrotu do korzeni i wdzięczność za kobiecą perspektywę. „Chłopki” zostały dookreślone jako, między innymi: książka terapeutyczna, książka o pamięci, książka o różnicy kapitałów, książka o dziewczynkach, książka o dzieciach… Podsumowaniem niech będą słowa jednej z uczestniczek, za którymi kryje się coś więcej niż podziękowanie za takie ujęcie naszej genealogii, gdyż można się w nich doszukać wezwania do przełomowych zmian w edukacji, zwłaszcza historycznej: „Jakiego procentu społeczeństwa polskiego dotyczy historia omawiana na podstawie podręczników szkolnych? 5, 10%? W Chłopkach zawarta jest prawda o nas wszystkich. A historia powinna być dla ludzi i o ludziach”.

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli wraz z Instytutem Historycznym Uniwersytetu Szczecińskiego już teraz zapraszają na kolejne „Spotkania z Książką Biograficzną”. Informacje o następnym wydarzeniu już wkrótce.

Podobne wpisy:
Co zrobić, żeby szkoła była postrzegana jako miejsce pozytywnych relacji?  Zachęcamy do lektury nowego numeru „Refleksji”!

Wielu osobom szkoła kojarzy się z jakąś formą opresji, ciężką pracą bez szczególnych efektów, niedocenieniem. Ten problem może dotyczyć zarówno uczniów, jak i nauczycieli. A przecież tak nie powinno być! Z pomocą przychodzi pedagogika pozytywna, która pozwala spojrzeć na edukację i system oświaty z zupełnie innej perspektywy.

Humanistycznie. Nowy cykl materiałów dla osób uczących przedmiotów humanistycznych

Humanistycznie. Po prostu. Czyli krótko i po ludzku o wyzwaniach współczesnej humanistyki. Na nasz nowy projekt będą się składały małe pigułki wiedzy w formie nagrań wideo, skierowane do osób uczących przedmiotów humanistycznych lub po prostu nimi zainteresowanych, które chcą odświeżyć lub uzupełnić wiedzę ze studiów, aby być na bieżąco.

Pierwsza Pomoc Psychologiczna. Blog na Zmianę (Odcinek XVII)

O zatrważających danych zawartych w wynikach badań dotyczących zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży można usłyszeć z wielu źródeł. Nic dziwnego, że tematem tym zajmujemy się także w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Jako zespół profesjonalnie zajmujący się wsparciem nauczycieli również w tym zakresie staramy się zdefiniować problem oraz jego przyczyny. To nam daje szansę na udzielenie konkretnej pomocy.