ZCDN

Dlaczego (nie) chcemy czytać? Rozmowa z prof. Ryszardem Koziołkiem

NN 9 d

Badania czytelnictwa, regularnie prowadzone przez Bibliotekę Narodową, pokazują niepokojącą tendencję: Polacy i Polki nie czytają, literatura, wbrew jej niektórym odmianom, wcale nie jest popularna, a kanon lektur szkolnych raczej kojarzy się z nudnym obowiązkiem niż intelektualną przygodą. Dlaczego niechętnie sięgamy po książki? Jakie zalety ma czytanie literatury? I jak humanistyka odnajduje się w świecie mediów cyfrowych? Tym razem naszym gościem jest profesor Ryszard Koziołek, badacz literatury z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Dziewiąty odcinek podcastu „(Nie)pokój nauczycielski” jest dostępny na stronie zcdn.edu.pl oraz w serwisie Spotify (profil: Podcasty ZCDN-u).

Ryszard Koziołek

Profesor literaturoznawstwa, historyk literatury, eseista. Rektor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wykłada w Instytucie Literaturoznawstwa UŚ. Naukowo zajmuje się literaturą pozytywizmu i modernizmu, teorią powieści, antropologią narracji, związkami literatury i filmu. Napisał rozprawy o twórczości Teodora Parnickiego oraz Henryka Sienkiewicza. Autor tomów eseistycznych: Dobrze się myśli literaturą (2016), Wiele tytułów. Eseje przygodne (2019), Czytać, dużo czytać (2023).

Fot. Grażyna Makara.

Podobne wpisy:
Jak uczymy (się) polszczyzny jako języka nierodzimego? Rozmowa z prof. Anną Seretny

W nowym i jednocześnie pierwszym odcinku „(Nie)pokoju nauczycielskiego” w roku szkolnym 2023/2024 gościmy prof. Annę Seretny, językoznawczynię z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Tym razem audycja dotyczy nauczania języka polskiego jako nierodzimego, związków glottodydaktyki i migracji, zagadnienia „języka szkolnej edukacji” (JSE) oraz zwiększonego zapotrzebowania na kursy języka polskiego dla obcokrajowców. Jedenasty odcinek podcastu „(Nie)pokój nauczycielski” jest dostępny na […]

Dlaczego sport nas (nie) interesuje? Rozmowa z prof. Danutą Umiastowską

Polacy i Polki są narodem „niesportowym” – według badań aż 65 procent społeczeństwa przyznaje, że nie angażuje się w żadną aktywność fizyczną. Dlaczego nie chcemy uprawiać sportu? Jak tę sytuację zmienić? I jaką rolę w kształtowaniu kultury sportu odgrywa edukacja szkolna? Rozmawiamy o tym z prof. Danutą Umiastowską, badaczką przez wiele lat związaną z Wydziałem Kultury Fizycznej i Zdrowia Uniwersytetu Szczecińskiego.

Nasłuch pedagogiczny: Mobilne Laboratoria Przyszłości

Zapraszamy do wysłuchania podcastu z Katarzyną  Grudniewską, koordynatorką MLP i Joanną Dzinkowską, liderką edukatorów MLP. W czasie rozmowy poruszone zostały zagadnienia związane z realizacją projektu oraz sposobami wykorzystania narzędzi otrzymanych w ramach Laboratoriów Przyszłości.