ZCDN

Dlaczego (nie) trzeba czytać Mickiewicza?

Inne Banery PODCASTY

Do pierwszego odcinka cyklu „(Nie)pokoju nauczycielskiego” w nowym roku szkolnym redaktor Sławomir Iwasiów zaprosił Martę Jankowską, polonistkę ze Szkoły Podstawowej nr 49 im. ks. Bronisława Komorowskiego w Gdańsku. Rozmowa toczy się wokół: problemów współczesnej dydaktyki polonistycznej, metodyki nauczania, relacji mediów cyfrowych i tradycyjnie pojmowanej edukacji szkolnej, a także pozazawodowych pasji, które pomagają w codziennej pracy przy tablicy. Bohaterka audycji odpowiada również na pytanie o ulubione lektury, wśród których znajdują się nie tylko utwory należące do szkolnego kanonu.

Dwudziesty pierwszy odcinek podcastu „(Nie)pokój nauczycielski” jest dostępny na stronie zcdn.edu.pl oraz w serwisie Spotify (profil: Podcasty ZCDN-u).

Marta Jankowska

Nauczycielka dyplomowana, polonistka, szkolna doradczyni zawodowa. Uczy w Szkole Podstawowej nr 49 im. ks. Bronisława Komorowskiego w Gdańsku. Prowadzi zajęcia z technik uczenia. Specjalistka do spraw edukacji i organizacji wydarzeń w Miejskim Teatrze Miniatura. Pracuje w zespole biura programu EDUKACJA DO KULTURY. GDAŃSK. Liderka gdańskiego projektu doskonalenia nauczycieli Kreatywna Pedagogika. Prowadziła setki warsztatów dla dzieci, młodzieży i dorosłych, współorganizowała dziesiątki konferencji dla nauczycieli. Założyła i prowadzi Kreatywny Klub Książki. Trenerka myślenia krytycznego. Tworzy materiały edukacyjne, między innymi z zakresu edukacji kulturalnej, wspierania kompetencji przyszłości, nauki języka polskiego jako obcego. Za działalność edukacyjną wyróżniona nagrodami Prezydenta Miasta Gdańska i Pomorskiego Kuratora Oświaty. Nominowana w finale konkursu Nauczyciel Roku 2024.

Fot. Archiwum Marty Jankowskiej.

Podobne wpisy:
Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki „Mojej historii kobiet”, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Witajcie wyzwania 2025 roku! Blog na Zmianę (Odcinek XVIII)

Bardzo często publiczne dyskusje na różne tematy polityczne, społeczne, a nawet gospodarcze kończą się stwierdzeniem w takim lub zbliżonym brzmieniu: „No tak, ale zacząć trzeba od edukacji. Bez niej nie będzie tak, jak nam się marzy”. Frekwencja wyborcza – edukacja. Poziom kultury – edukacja. Wzrost wrażliwości społecznej – edukacja. Większa przedsiębiorczość Polaków – edukacja. Brzmi znajomo?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.