ZCDN

Dlaczego (nie) trzeba czytać Mickiewicza?

Inne Banery PODCASTY

Do pierwszego odcinka cyklu „(Nie)pokoju nauczycielskiego” w nowym roku szkolnym redaktor Sławomir Iwasiów zaprosił Martę Jankowską, polonistkę ze Szkoły Podstawowej nr 49 im. ks. Bronisława Komorowskiego w Gdańsku. Rozmowa toczy się wokół: problemów współczesnej dydaktyki polonistycznej, metodyki nauczania, relacji mediów cyfrowych i tradycyjnie pojmowanej edukacji szkolnej, a także pozazawodowych pasji, które pomagają w codziennej pracy przy tablicy. Bohaterka audycji odpowiada również na pytanie o ulubione lektury, wśród których znajdują się nie tylko utwory należące do szkolnego kanonu.

Dwudziesty pierwszy odcinek podcastu „(Nie)pokój nauczycielski” jest dostępny na stronie zcdn.edu.pl oraz w serwisie Spotify (profil: Podcasty ZCDN-u).

Marta Jankowska

Nauczycielka dyplomowana, polonistka, szkolna doradczyni zawodowa. Uczy w Szkole Podstawowej nr 49 im. ks. Bronisława Komorowskiego w Gdańsku. Prowadzi zajęcia z technik uczenia. Specjalistka do spraw edukacji i organizacji wydarzeń w Miejskim Teatrze Miniatura. Pracuje w zespole biura programu EDUKACJA DO KULTURY. GDAŃSK. Liderka gdańskiego projektu doskonalenia nauczycieli Kreatywna Pedagogika. Prowadziła setki warsztatów dla dzieci, młodzieży i dorosłych, współorganizowała dziesiątki konferencji dla nauczycieli. Założyła i prowadzi Kreatywny Klub Książki. Trenerka myślenia krytycznego. Tworzy materiały edukacyjne, między innymi z zakresu edukacji kulturalnej, wspierania kompetencji przyszłości, nauki języka polskiego jako obcego. Za działalność edukacyjną wyróżniona nagrodami Prezydenta Miasta Gdańska i Pomorskiego Kuratora Oświaty. Nominowana w finale konkursu Nauczyciel Roku 2024.

Fot. Archiwum Marty Jankowskiej.

Podobne wpisy:
Czy AI zastąpi nauczycieli? Odpowiedzi na to pytanie szukamy w nowym numerze „Refleksji”

Tym razem redakcja proponuje namysł nad wpływem nowych technologii na kierunki rozwoju edukacji. Tytułowa formuła ALFABETYZMU CYFROWEGO odnosi się głównie do pytania o to, w jakim zakresie oświata, w obliczu ekspansji sztucznej inteligencji, powinna przeformułować swoje zadania i cele o charakterze społecznym? Szkoła dzisiaj nie tylko uczy (w znaczeniu: kształtuje wiedzę), ale przede wszystkim wyposaża dzieci i młodzież w kompetencje społeczne. Narzędzia AI jeszcze tej sztuki uspołeczniania nie opanowały, choć – jak doskonale wiemy – szybko się uczą. Kim zatem są współcześni nauczyciele/nauczycielki? Z pewnością kimś więcej niż odpowiadający „na każde pytanie” chatbot.

Moving Poland

11 i 12 czerwca 2025 roku we Wrocławiu odbyła się pierwsza konferencja z cyklu Moving Poland. Jej ideą jest wzmacnianie roli aktywności fizycznej uczniów. W ramach konferencji zostały zaprezentowane liczne projekty realizowane w województwie dolnośląskim. Do części z nich można się włączyć, część zaś może się stać inspiracją. Projekty adresowane są przede wszystkim do dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów szkół podstawowych.

Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży – nabór koordynatorów szkolnych

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło nabór koordynatorów szkolnych do pilotażowego projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer suport)”. Zgłoszenia przyjmowane są do 29 czerwca 2025 roku.