ZCDN

Dlaczego oceny nie mają znaczenia? Rozmowa z dr Marzeną Żylińską

Baner reklamujący odcinek podcastu ZCDn-u "(Nie)pokój nauczycielski".

Oceniani na każdym kroku uczennice i uczniowie nie wytrzymują presji środowiska. Coraz częściej słyszymy o szkolnych niepowodzeniach, depresji, samobójstwach. Dlaczego musimy oceniać zawsze i wszystkich? A może powinniśmy odejść od ocen cyfrowych, porzucić schemat „kija i marchewki”? Jak uczyć (się) w szkole bez ocen? O tym między innymi mówi dr Marzena Żylińska, autorka książek z serii „Piernikowa Wyspa”, która popularyzuje alternatywne metody nauczania i zmienia współczesną szkołę.

Trzeci odcinek podcastu „(Nie)pokój nauczycielski” jest dostępny na stronie www.archiwum.zcdn.edu.pl oraz w serwisie Spotify (profil: Podcasty ZCDN-u).

Marzena Żylińska
Doktor nauk humanistycznych, zajmuje się metodyką, prowadzi szkolenia i warsztaty dla nauczycieli, autorka artykułów i książek: Między podręcznikiem a internetem (2013), Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi (2013), Nurty edukacji alternatywnej w świetle wiedzy o procesach uczenia się (2019), a także czterech tomów z serii „Piernikowa Wyspa”: Życie to nie wyścigi (2019), Między kijem a marchewką (2020), A co za to dostanę? (2021), Szkoła na miarę szyta (2022). Przez wiele lat kształciła przyszłych nauczycieli i prowadziła seminaria metodyczne. Zajmuje się również tworzeniem materiałów dydaktycznych, umożliwiających uczniom rozwijanie kreatywności, autonomii i krytycznego myślenia. Założyła i prowadzi Fundację Budząca Się Szkoła, której celem jest inicjowanie oddolnych reform systemu edukacji. Prowadzi wydawnictwo i firmę szkoleniową Edukatorium.

Fot. Michał Baranowski.


(Nie)pokój nauczycielski
Podcast, w którym rozmawiamy o tym, co nas w szkole niepokoi.

Coraz częściej dyskusjom na temat edukacji towarzyszy potrzeba podzielenia się własnymi odczuciami, wątpliwościami, a nawet konstruktywną krytyką systemu oświaty w Polsce. Jak kształcimy? Czy szkoła nadąża za szybko zmieniającym się światem? Jakie innowacje powinniśmy wprowadzać nie tylko do ustaw i podstaw programowych, ale przede wszystkim do codziennych praktyk nauczania? Tego rodzaju zagadnienia poruszamy w cyklu spotkań „(Nie)pokój nauczycielski”. Do każdego odcinka zapraszamy nauczycielki/nauczycieli –  zarówno szkolnych, jak i uniwersyteckich – którym nieobce są losy oświaty. Innymi słowy: to osoby chcące zmieniać współczesną szkołę, otwarcie wyrażające swoje poglądy, myślące o edukacji w sposób nieszablonowy.

Wszystkie odcinki można odtwarzać zarówno na stronie ZCDN-u (www.archiwum.zcdn.edu.pl), jak i w serwisie Spotify (kanał „Podcasty ZCDN-u”).

Prowadzący: Sławomir Iwasiów, redaktor Zachodniopomorskiego Dwumiesięcznika Oświatowego „Refleksje”.

Montaż: Grzegorz Sadłowski.

Podobne wpisy:
Jak (nie) rozmawiać o edukacji? Rozmowa z prof. Romanem Leppertem

Z różnych przyczyn nauczyciele opuszczają miejsca zajmowane za katedrą, żeby spróbować swoich sił na obrzeżach systemu edukacji. Roman Leppert, profesor pedagogiki, znany jest dzisiaj przede wszystkim jako prowadzący podcast „Akademickie zacisze”. Dlaczego zaczął rozmawiać w mediach społecznościowych o teoriach i praktykach pedagogicznych? Co sądzi na temat debaty o polskiej szkole? I jaką ma „receptę” na to, jak (nie) rozmawiać o edukacji?

Czy będziemy „eksportować” nauczycieli? Rozmowa z Markiem Byczkowskim

Coraz częściej mówi się o wakatach w publicznej oświacie – nauczyciele albo odchodzą ze szkół publicznych, albo rozważają zmianę zawodu. Dla wielu osób alternatywą może być szukanie zatrudnienia za granicą. Jakie kwalifikacje trzeba posiadać, aby podjąć pracę w innym kraju? Czym różni się polski system oświaty od szkolnictwa w Europie? Tym razem gościem „(Nie)pokoju nauczycielskiego” jest Marek Byczkowski – polski nauczyciel, który pracuje w Niemczech.

Dlaczego nauczyciele odchodzą ze szkół? Rozmowa z Dariuszem Martynowiczem

We wrześniu 2022 roku „Głos Nauczycielski” opublikował wyniki ankiety, które pokazały, że 87% nauczycielek/nauczycieli zna przynajmniej jedną osobę albo odchodzącą ze szkoły, albo rozważającą zmianę zawodu. Dlaczego nauczycielki/nauczyciele rezygnują z pracy w szkołach publicznych? Co to oznacza dla współczesnej edukacji? I jak odwrócić tę negatywną tendencję? Tym razem gościem „(Nie)pokoju nauczycielskiego” jest Dariusz Martynowicz – polonista, który po 15 latach pracy odszedł ze szkoły publicznej.