ZCDN

Dlaczego potrzebujemy edukacji medialnej? Zachęcamy do szukania odpowiedzi w nowym numerze „Refleksji”

Tytułowe pytanie w gruncie rzeczy jest retoryczne: to jasne, że w szkołach potrzebujemy wdrażania systematycznych programów nauczania, obejmujących szeroko pojętą edukację medialną. W świecie zdominowanym przez urządzenia cyfrowe i media społecznościowe wiedza dotycząca zarówno historii czy teorii, jak i praktyki mediów wydaje się nieodzowna do budowania dobrych relacji międzyludzkich, a przede wszystkim stanowi ważny aspekt  przygotowania uczennic i uczniów do wchodzenia w dorosłe życie.

Dlatego w najnowszym numerze „Refleksji” proponujemy czytelniczkom/czytelnikom zestaw tekstów dotyczących różnych aspektów funkcjonowania mediów we współczesnym świecie, ukazanych z punktu widzenia najnowszych badań z obszaru nauk społecznych oraz zróżnicowanych praktyk edukacyjnych. Przydadzą się one do prowadzenia lekcji, układania scenariuszy zajęć czy po prostu jako popularnonaukowa czy publicystyczna lektura na długie wakacyjne dni.

Zachęcamy do sięgnięcia po nowy numer!

„Refleksje” są dostępne w wersji papierowej (egzemplarze można odebrać w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie oraz w Oddziałach Zamiejscowych w Gryficach, Myśliborzu i Świnoujściu), jak i w trzech formatach cyfrowych do bezpłatnego pobrania ze strony: refleksje.zcdn.edu.pl.

„Refleksje” 2021, nr 4 – Media w edukacji 

Podobne wpisy:
Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki „Mojej historii kobiet”, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Witajcie wyzwania 2025 roku! Blog na Zmianę (Odcinek XVIII)

Bardzo często publiczne dyskusje na różne tematy polityczne, społeczne, a nawet gospodarcze kończą się stwierdzeniem w takim lub zbliżonym brzmieniu: „No tak, ale zacząć trzeba od edukacji. Bez niej nie będzie tak, jak nam się marzy”. Frekwencja wyborcza – edukacja. Poziom kultury – edukacja. Wzrost wrażliwości społecznej – edukacja. Większa przedsiębiorczość Polaków – edukacja. Brzmi znajomo?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.