ZCDN

Drogi do niepodległości – gra planszowa Muzeum Historii Polski i sposoby jej wykorzystania na lekcjach historii

drogi do niepodleglosci banerZachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z Muzeum Historii Polski organizuje warsztaty „Drogi do niepodległości – gra planszowa Muzeum Historii Polski i sposoby jej wykorzystania na lekcjach historii”, które poprowadzą: Gabriela Sierocińska-Dec – kierowniczka Działu Edukacji Muzeum Historii Polski, autorka scenariuszy edukacyjnych gier miejskich  i przestrzennych, internetowych i planszowych oraz Adam Rębacz – zastępca kierownika Działu Edukacji Muzeum Historii Polski, koordynator Młodzieżowych Klubów Historycznych im. Kazimierza Moczarskiego i Klubu Nauczyciela w MHP.

Podczas warsztatów skierowanych do nauczycieli historii szkół podstawowych i ponadpodstawowych zaprezentowana zostanie gra planszowa „Drogi do niepodległości”. Fabuła tej strategicznej gry obejmuje najważniejsze wydarzenia historyczne z lat 1795–1918 oraz pokazuje bohaterów tych wydarzeń. Głównym celem gry jest realizacja jednej z pięciu misji ustrojowych niepodległego kraju. Gracze dążą do tego, by ich działania ukształtowały państwo jak najbardziej zbliżone do założeń misji. W trakcie gry wcielają się w członków rodzin żyjących pod zaborami. Do celu graczy prowadzą różne drogi. Nauczyciele – aktywnie uczestnicząc w rozgrywce – dowiedzą się, w jaki sposób można grę wykorzystać podczas lekcji historii. Podczas warsztatów stworzona zostanie również przestrzeń do podzielenia się własnymi doświadczeniami i pomysłami na organizację obchodów Narodowego Święta Niepodległości. Spotkanie będzie okazją do zapoznania się z ofertą edukacyjną MHP oraz nawiązania kontaktów. Osoby uczestniczące w warsztatach otrzymają egzemplarz prezentowanej gry.

Szkolenie wpisuje się w realizację drugiego kierunku polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025 w zakresie kształtowania postaw społecznych i patriotycznych oraz odpowiedzialności za region i ojczyznę. Koordynatorką warsztatów jest dr Katarzyna Rembacka, nauczycielka konsultantka ds. edukacji społecznej, historycznej i regionalnej.

Warsztaty: Drogi do niepodległości – gra planszowa Muzeum Historii Polski i sposoby jej wykorzystania na lekcjach historii
Termin: 24 października, godz. 15.45–18.00
Miejsce: ZCDN, sala 120
Więcej informacji oraz możliwość rejestracji

Zapraszamy!

Podobne wpisy:
Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki „Mojej historii kobiet”, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Witajcie wyzwania 2025 roku! Blog na Zmianę (Odcinek XVIII)

Bardzo często publiczne dyskusje na różne tematy polityczne, społeczne, a nawet gospodarcze kończą się stwierdzeniem w takim lub zbliżonym brzmieniu: „No tak, ale zacząć trzeba od edukacji. Bez niej nie będzie tak, jak nam się marzy”. Frekwencja wyborcza – edukacja. Poziom kultury – edukacja. Wzrost wrażliwości społecznej – edukacja. Większa przedsiębiorczość Polaków – edukacja. Brzmi znajomo?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.