ZCDN

Drugie śniadanie z autorkami: „Komedyantki, kształtne tancerki” versus uczennice i nauczycielki. Drogi kobiecej edukacji

Drugie sniadanie z autorkami.„Komedyantki ksztaltne tancerki

W mijającym roku szkolnym Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli organizowało szereg wydarzeń związanych z obchodami 250 rocznicy powołania Komisji Edukacji Narodowej. Z tej okazji na ścianie wewnętrznego dziedzińca ZCDN-u powstał wyjątkowy mural – którego twórcą jest artysta Fruit of the Lump – prezentujący jednego z inspiratorów KEN-u, Hugona Kołłątaja. Uważał on, jak i całe środowisko Komisji, że zły wzorzec edukacji kobiet powoduje, iż są one  „komedyantkami, kształtnymi tancerkami” i zatracają ducha narodowego.

24 czerwca 2024 r. odbędzie się seminarium pod tytułem: Drugie śniadanie z autorkami. „Komedyantki, kształtne tancerki” versus uczennice i nauczycielki. Drogi kobiecej edukacji. W spotkaniu, które poprowadzi dr Katarzyna Rembacka, udział wezmą: dr Julia Wesołowska, autorka książki Zakładniczki. Zgoda i opór wobec wzorców i norm Szkoły Domowej Pracy Kobiet Jadwigi Zamoyskiej (1882–1914); dr Monika Piotrowska-Marchewa, autorka opracowania Potrzebne państwu polskiemu. Nauczycielki w systemie publicznych szkół powszechnych Drugiej Rzeczypospolitej (1918–1939) oraz dr Natalia Cybort-Zioło, która napisała pracę Nie tylko siłą rzeczy. Doświadczenia emancypacyjne kobiet wiejskich.

W ramach seminarium chcielibyśmy przyjrzeć się temu, jak na przestrzeni lat zmieniała się rola kobiet w polskiej edukacji. Na ile wyznaczana była ograniczeniami, wyzwaniami i buntami, na ile zaś szansami i marzeniami? Porozmawiamy także o kobiecej perspektywie badawczej.

Osoby uczestniczące w seminarium, prezentując własne poglądy na rolę i miejsce wiedzy o drogach kobiecej edukacji, zastanowią się, na ile i w jaki sposób zagadnienia te mogą być wykorzystane w szkolnej narracji humanistycznej i społecznej.

Więcej informacji oraz możliwość rejestracji

Zapraszamy!

Podobne wpisy:
Co zrobić, żeby szkoła była postrzegana jako miejsce pozytywnych relacji?  Zachęcamy do lektury nowego numeru „Refleksji”!

Wielu osobom szkoła kojarzy się z jakąś formą opresji, ciężką pracą bez szczególnych efektów, niedocenieniem. Ten problem może dotyczyć zarówno uczniów, jak i nauczycieli. A przecież tak nie powinno być! Z pomocą przychodzi pedagogika pozytywna, która pozwala spojrzeć na edukację i system oświaty z zupełnie innej perspektywy.

Humanistycznie. Nowy cykl materiałów dla osób uczących przedmiotów humanistycznych

Humanistycznie. Po prostu. Czyli krótko i po ludzku o wyzwaniach współczesnej humanistyki. Na nasz nowy projekt będą się składały małe pigułki wiedzy w formie nagrań wideo, skierowane do osób uczących przedmiotów humanistycznych lub po prostu nimi zainteresowanych, które chcą odświeżyć lub uzupełnić wiedzę ze studiów, aby być na bieżąco.

Pierwsza Pomoc Psychologiczna. Blog na Zmianę (Odcinek XVII)

O zatrważających danych zawartych w wynikach badań dotyczących zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży można usłyszeć z wielu źródeł. Nic dziwnego, że tematem tym zajmujemy się także w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Jako zespół profesjonalnie zajmujący się wsparciem nauczycieli również w tym zakresie staramy się zdefiniować problem oraz jego przyczyny. To nam daje szansę na udzielenie konkretnej pomocy.