ZCDN

Drugie śniadanie z autorkami: „Komedyantki, kształtne tancerki” versus uczennice i nauczycielki. Drogi kobiecej edukacji

Drugie sniadanie z autorkami.„Komedyantki ksztaltne tancerki

W mijającym roku szkolnym Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli organizowało szereg wydarzeń związanych z obchodami 250 rocznicy powołania Komisji Edukacji Narodowej. Z tej okazji na ścianie wewnętrznego dziedzińca ZCDN-u powstał wyjątkowy mural – którego twórcą jest artysta Fruit of the Lump – prezentujący jednego z inspiratorów KEN-u, Hugona Kołłątaja. Uważał on, jak i całe środowisko Komisji, że zły wzorzec edukacji kobiet powoduje, iż są one  „komedyantkami, kształtnymi tancerkami” i zatracają ducha narodowego.

24 czerwca 2024 r. odbędzie się seminarium pod tytułem: Drugie śniadanie z autorkami. „Komedyantki, kształtne tancerki” versus uczennice i nauczycielki. Drogi kobiecej edukacji. W spotkaniu, które poprowadzi dr Katarzyna Rembacka, udział wezmą: dr Julia Wesołowska, autorka książki Zakładniczki. Zgoda i opór wobec wzorców i norm Szkoły Domowej Pracy Kobiet Jadwigi Zamoyskiej (1882–1914); dr Monika Piotrowska-Marchewa, autorka opracowania Potrzebne państwu polskiemu. Nauczycielki w systemie publicznych szkół powszechnych Drugiej Rzeczypospolitej (1918–1939) oraz dr Natalia Cybort-Zioło, która napisała pracę Nie tylko siłą rzeczy. Doświadczenia emancypacyjne kobiet wiejskich.

W ramach seminarium chcielibyśmy przyjrzeć się temu, jak na przestrzeni lat zmieniała się rola kobiet w polskiej edukacji. Na ile wyznaczana była ograniczeniami, wyzwaniami i buntami, na ile zaś szansami i marzeniami? Porozmawiamy także o kobiecej perspektywie badawczej.

Osoby uczestniczące w seminarium, prezentując własne poglądy na rolę i miejsce wiedzy o drogach kobiecej edukacji, zastanowią się, na ile i w jaki sposób zagadnienia te mogą być wykorzystane w szkolnej narracji humanistycznej i społecznej.

Więcej informacji oraz możliwość rejestracji

Zapraszamy!

Podobne wpisy:
Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki „Mojej historii kobiet”, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Witajcie wyzwania 2025 roku! Blog na Zmianę (Odcinek XVIII)

Bardzo często publiczne dyskusje na różne tematy polityczne, społeczne, a nawet gospodarcze kończą się stwierdzeniem w takim lub zbliżonym brzmieniu: „No tak, ale zacząć trzeba od edukacji. Bez niej nie będzie tak, jak nam się marzy”. Frekwencja wyborcza – edukacja. Poziom kultury – edukacja. Wzrost wrażliwości społecznej – edukacja. Większa przedsiębiorczość Polaków – edukacja. Brzmi znajomo?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.