ZCDN

Drugie śniadanie z autorkami: „Komedyantki, kształtne tancerki” versus uczennice i nauczycielki. Drogi kobiecej edukacji

Drugie sniadanie z autorkami.„Komedyantki ksztaltne tancerki

W mijającym roku szkolnym Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli organizowało szereg wydarzeń związanych z obchodami 250 rocznicy powołania Komisji Edukacji Narodowej. Z tej okazji na ścianie wewnętrznego dziedzińca ZCDN-u powstał wyjątkowy mural – którego twórcą jest artysta Fruit of the Lump – prezentujący jednego z inspiratorów KEN-u, Hugona Kołłątaja. Uważał on, jak i całe środowisko Komisji, że zły wzorzec edukacji kobiet powoduje, iż są one  „komedyantkami, kształtnymi tancerkami” i zatracają ducha narodowego.

24 czerwca 2024 r. odbędzie się seminarium pod tytułem: Drugie śniadanie z autorkami. „Komedyantki, kształtne tancerki” versus uczennice i nauczycielki. Drogi kobiecej edukacji. W spotkaniu, które poprowadzi dr Katarzyna Rembacka, udział wezmą: dr Julia Wesołowska, autorka książki Zakładniczki. Zgoda i opór wobec wzorców i norm Szkoły Domowej Pracy Kobiet Jadwigi Zamoyskiej (1882–1914); dr Monika Piotrowska-Marchewa, autorka opracowania Potrzebne państwu polskiemu. Nauczycielki w systemie publicznych szkół powszechnych Drugiej Rzeczypospolitej (1918–1939) oraz dr Natalia Cybort-Zioło, która napisała pracę Nie tylko siłą rzeczy. Doświadczenia emancypacyjne kobiet wiejskich.

W ramach seminarium chcielibyśmy przyjrzeć się temu, jak na przestrzeni lat zmieniała się rola kobiet w polskiej edukacji. Na ile wyznaczana była ograniczeniami, wyzwaniami i buntami, na ile zaś szansami i marzeniami? Porozmawiamy także o kobiecej perspektywie badawczej.

Osoby uczestniczące w seminarium, prezentując własne poglądy na rolę i miejsce wiedzy o drogach kobiecej edukacji, zastanowią się, na ile i w jaki sposób zagadnienia te mogą być wykorzystane w szkolnej narracji humanistycznej i społecznej.

Więcej informacji oraz możliwość rejestracji

Zapraszamy!

Podobne wpisy:
Czy AI zastąpi nauczycieli? Odpowiedzi na to pytanie szukamy w nowym numerze „Refleksji”

Tym razem redakcja proponuje namysł nad wpływem nowych technologii na kierunki rozwoju edukacji. Tytułowa formuła ALFABETYZMU CYFROWEGO odnosi się głównie do pytania o to, w jakim zakresie oświata, w obliczu ekspansji sztucznej inteligencji, powinna przeformułować swoje zadania i cele o charakterze społecznym? Szkoła dzisiaj nie tylko uczy (w znaczeniu: kształtuje wiedzę), ale przede wszystkim wyposaża dzieci i młodzież w kompetencje społeczne. Narzędzia AI jeszcze tej sztuki uspołeczniania nie opanowały, choć – jak doskonale wiemy – szybko się uczą. Kim zatem są współcześni nauczyciele/nauczycielki? Z pewnością kimś więcej niż odpowiadający „na każde pytanie” chatbot.

Dobre nawyki. Blog na Zmianę (odcinek XXV)

Czy czujesz się zbyt często przemęczony/a? Czasem zapominasz słów, umyka Ci, co chciałeś/aś powiedzieć? Czy łapiesz się na bezmyślnym skrolowaniu newsów lub mediów społecznościowych? To w dzisiejszych czasach dość naturalne; pytanie brzmi: czy można coś na to poradzić?

Czasowe wstrzymanie wypożyczeń w Bibliotece Pedagogicznej

Uprzejmie informujemy, że w okresie od 14 lipca do 17 sierpnia Biblioteka Pedagogiczna im. Heleny Radlińskiej będzie nieczynna. Ponadto od 16 czerwca do 30 września nie będzie można wypożyczać zasobów biblioteki (przyjmowane będą jedynie zwroty).