ZCDN

Edukacja w czasach posthumanistycznych

Już w wywiadzie z prof. Anną Barcz (Nie warto pomijać opisów przyrody), badaczką z Polskiej Akademii Nauk, został nakreślony główny problem współczesnej edukacji o wymiarze posthumanistycznym: w jakim zakresie szkoła reaguje na rozwój technologii, zmiany klimatyczne i potrzeby społeczne człowieka żyjącego w XXI wieku? Na ile to właśnie od procesu wychowawczo-dydaktycznego zależy kształtowanie poglądów na świat jutra, którego kondycja wydaje się dzisiaj niepewna, ponieważ grożą ludzkości katastrofy ekologiczne, wojny, kryzysy społeczne? Jak redefiniować rolę i funkcje przestrzeni szkolnych relacji, skoro zmieniają się perspektywy humanizmu; skoro zmienia się sam człowiek?

Ten ostatni problem być może najmocniej przemawia do wyobraźni. W większości artykułów autorki i autorzy próbują się zmierzyć z takim oto problemem, w gruncie rzeczy futurologicznym: jak będzie wyglądała szkoła przyszłości na tle ewolucji gatunku homo sapiens? Doktor Małgorzata Obrycka, pedagożka badająca posthumanistyczne aspekty edukacji, widzi w tych przemianach szansę. „Nie bez znaczenia jest także płaszczyzna etyczna, która ujawnia się w ramach namysłu posthumanistycznego i może przyczynić się do ograniczania prymitywizmu społecznego, fundamentalizmu religijnego, jak również szeroko rozumianej ignorancji” – pisze autorka szkicu Po co pedagogice posthumanizm?

Z kolei profesor Maciej Michalski, literaturoznawca z Uniwersytetu Gdańskiego, patrzy na ten problem z punktu widzenia kultury edukacji: co się stanie z tradycyjnymi formami nauczania? Czy komputer może przejąć obowiązki nauczyciela? Jaka technologia zastąpi pismo, na którym opierają się nauka, edukacja, sztuka? „To są kwestie, od których pedagogika uciekać nie powinna, a uczniowie mają pełne prawo oczekiwać od nauczycieli przynajmniej podejmowania tej problematyki” – czytamy w eseju zatytułowanym Cóż po piśmie?

Warto zajrzeć także do innych rubryk. W dziale „Spotkania z biografią” gościmy wyjątkowa postać – dr Katarzyna Rembacka rozmawia z Joanną Kuciel-Frydryszak, autorką bestsellerowych Chłopek.

Przypominamy, że każdy numer „Refleksji” można czytać zarówno w wersji papierowej, jak i cyfrowej, dostępnej na stronie: refleksje.zcdn.edu.pl.

Zachęcamy do lektury!

„Refleksje” 2024, nr 2 – Pedagogika posthumanistyczna

okladka1

Podobne wpisy:
Jakie alternatywy w edukacji? O tym przeczytasz w nowym numerze „Refleksji”!

Hasło przewodnie najnowszego zeszytu Zachodniopomorskiego Kwartalnika Oświatowego „Refleksje”, czyli EDUKACJA ALTERNATYWNA, odsyła do nowatorskich, odważnych, nieskrępowanych pomysłów na kształtowanie środowiska oświatowego, które idzie z duchem czasu i nie obawia się ograniczeń. „Edukacja alternatywna, czyli jaka?” – ktoś mógłby całkiem słusznie zapytać. Taka, dzięki której szkoła może się rozwijać w kierunku egalitaryzmu, empatii, współpracy, na czym skorzysta najbliższe otoczenie społeczne: rodzice, grono pedagogiczne i oczywiście uczniowie i uczennice. O tym wszystkim piszą autorki i autorzy szkiców, esejów, felietonów zamieszczonych w najnowszym numerze naszego pisma.

Zmiana organizacji pracy ZCDN-u w okresie wakacyjnym

Uprzejmie informujemy, że od 1 lipca do 30 sierpnia Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli będzie otwarte w godzinach 9.00–14.00. Jednocześnie przypominamy, że w związku z planowaną przerwą wakacyjną Biblioteka Pedagogiczna im. Heleny Radlińskiej w Szczecinie oraz Oddziały Zamiejscowe ZCDN-u w Gryficach i Świnoujściu będą nieczynne od 8 lipca do 16 sierpnia.

Kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025

12 czerwca ministra edukacji narodowej podpisała dokument, w którym wyszczególnione zostały podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa oraz kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2024/2025.
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z jego treścią.