ZCDN

Edukacja w czasach posthumanistycznych

Już w wywiadzie z prof. Anną Barcz (Nie warto pomijać opisów przyrody), badaczką z Polskiej Akademii Nauk, został nakreślony główny problem współczesnej edukacji o wymiarze posthumanistycznym: w jakim zakresie szkoła reaguje na rozwój technologii, zmiany klimatyczne i potrzeby społeczne człowieka żyjącego w XXI wieku? Na ile to właśnie od procesu wychowawczo-dydaktycznego zależy kształtowanie poglądów na świat jutra, którego kondycja wydaje się dzisiaj niepewna, ponieważ grożą ludzkości katastrofy ekologiczne, wojny, kryzysy społeczne? Jak redefiniować rolę i funkcje przestrzeni szkolnych relacji, skoro zmieniają się perspektywy humanizmu; skoro zmienia się sam człowiek?

Ten ostatni problem być może najmocniej przemawia do wyobraźni. W większości artykułów autorki i autorzy próbują się zmierzyć z takim oto problemem, w gruncie rzeczy futurologicznym: jak będzie wyglądała szkoła przyszłości na tle ewolucji gatunku homo sapiens? Doktor Małgorzata Obrycka, pedagożka badająca posthumanistyczne aspekty edukacji, widzi w tych przemianach szansę. „Nie bez znaczenia jest także płaszczyzna etyczna, która ujawnia się w ramach namysłu posthumanistycznego i może przyczynić się do ograniczania prymitywizmu społecznego, fundamentalizmu religijnego, jak również szeroko rozumianej ignorancji” – pisze autorka szkicu Po co pedagogice posthumanizm?

Z kolei profesor Maciej Michalski, literaturoznawca z Uniwersytetu Gdańskiego, patrzy na ten problem z punktu widzenia kultury edukacji: co się stanie z tradycyjnymi formami nauczania? Czy komputer może przejąć obowiązki nauczyciela? Jaka technologia zastąpi pismo, na którym opierają się nauka, edukacja, sztuka? „To są kwestie, od których pedagogika uciekać nie powinna, a uczniowie mają pełne prawo oczekiwać od nauczycieli przynajmniej podejmowania tej problematyki” – czytamy w eseju zatytułowanym Cóż po piśmie?

Warto zajrzeć także do innych rubryk. W dziale „Spotkania z biografią” gościmy wyjątkowa postać – dr Katarzyna Rembacka rozmawia z Joanną Kuciel-Frydryszak, autorką bestsellerowych Chłopek.

Przypominamy, że każdy numer „Refleksji” można czytać zarówno w wersji papierowej, jak i cyfrowej, dostępnej na stronie: refleksje.zcdn.edu.pl.

Zachęcamy do lektury!

„Refleksje” 2024, nr 2 – Pedagogika posthumanistyczna

okladka1

Podobne wpisy:
Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki „Mojej historii kobiet”, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Witajcie wyzwania 2025 roku! Blog na Zmianę (Odcinek XVIII)

Bardzo często publiczne dyskusje na różne tematy polityczne, społeczne, a nawet gospodarcze kończą się stwierdzeniem w takim lub zbliżonym brzmieniu: „No tak, ale zacząć trzeba od edukacji. Bez niej nie będzie tak, jak nam się marzy”. Frekwencja wyborcza – edukacja. Poziom kultury – edukacja. Wzrost wrażliwości społecznej – edukacja. Większa przedsiębiorczość Polaków – edukacja. Brzmi znajomo?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.