ZCDN

Herstorie. Inspirujące biografie kobiet w praktyce

Baner zapraszający do udziału w konferencji interdyscyplinarnej "Herstorie. Inspirujące biografie kobiet w praktyce".

Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji interdyscyplinarnej, która odbędzie się 23 marca w trybie zdalnym. Konferencja adresowana jest do nauczycielek i nauczycieli różnych przedmiotów, zainteresowanych wykorzystywaniem biografii – w tym biografii kobiet – na swoich lekcjach.

Program konferencji

14.30–14.45 – rozpoczęcie konferencji, sprawy organizacyjne

14.45–15.15 – wykład: Dlaczego potrzebujemy herstorii? – Agnieszka Jankowiak-Maik, „Babka od histy”

15.15–15.45 – wykład: Zofia Moraczewska i Aleksandra Piłsudska – biografistyka kobiet czy biografistyka kobieca? – dr Katarzyna Rembacka

15.45–16.15 – wykład: Pedagogika jest kobietą? O wpływie kobiet na myśl pedagogiczną – dr Zofia Fenrych

16.15–16.30 – przerwa

16.30–18.00 – warsztaty – do wyboru (osobna rejestracja)

Warsztat I: Codzienność w obrazkach. Polski komiks kobiecy – Marta Kostecka

Warsztat II: Kobiety w nauce – Agnieszka Kraszewska

Warsztat III: „Zastygnę w kształt niepowtarzalny…” – godziny polskiego z poezją Haliny Poświatowskiej – Joanna Sadłowska

Konferencja: Herstorie. Inspirujące biografie kobiet w praktyce 
Zakres tematyczny
: Rola historii kobiet w szkole. Szanse i zagrożenia biografistyki kobiet i pisanej przez kobiety. Rola kobiet w tworzeniu idei pedagogicznych. Kobiety w historii i w fikcji – pomysły metod pracy
Termin: 23 marca, 14.30–18.00
Prelegentki: Agnieszka Jankowiak-Maik, dr Katarzyna Rembacka, dr Zofia Fenrych, Marta Kostecka, Agnieszka Kraszewska, Joanna Sadłowska
Forma bezpłatna

Rejestracja na konferencję odbywa się za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń –  numer formy II/19.

Na warsztaty obowiązuje odrębna rejestracja:

  • Kobiety w świecie nauki – numer formy I/C/38,
  • Codzienność w obrazkach. Polski komiks kobiecy – numer formy I/C/39,
  • „Zastygnę w kształt niepowtarzalny…” – godziny polskiego z poezją Haliny Poświatowskiej – numer formy I/C/40.

W przededniu konferencji zgłoszonym osobom zostanie przesłany link umożliwiający uczestnictwo w spotkaniu.

Podobne wpisy:
Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki „Mojej historii kobiet”, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Witajcie wyzwania 2025 roku! Blog na Zmianę (Odcinek XVIII)

Bardzo często publiczne dyskusje na różne tematy polityczne, społeczne, a nawet gospodarcze kończą się stwierdzeniem w takim lub zbliżonym brzmieniu: „No tak, ale zacząć trzeba od edukacji. Bez niej nie będzie tak, jak nam się marzy”. Frekwencja wyborcza – edukacja. Poziom kultury – edukacja. Wzrost wrażliwości społecznej – edukacja. Większa przedsiębiorczość Polaków – edukacja. Brzmi znajomo?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.