ZCDN

Humanistycznie. Nowy cykl materiałów dla osób uczących przedmiotów humanistycznych

HUMANISTYCZNIE. 1Humanistycznie. Po prostu. Czyli krótko i po ludzku o wyzwaniach współczesnej humanistyki. Na nasz nowy projekt będą się składały małe pigułki wiedzy w formie nagrań wideo, skierowane do osób uczących przedmiotów humanistycznych lub po prostu nimi zainteresowanych, które chcą odświeżyć lub uzupełnić wiedzę ze studiów, aby być na bieżąco.

Przygotowałyśmy dla Was dużo herstorii starszych i nowszych, informacje o patronce roku 2024, o laureatce tegorocznej nagrody literackiej Nike, ale też materiały, w których zastanawiamy się nad zmianami zachodzącymi w języku oraz nad przyszłością książki.

Nauczycielki Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli – bibliotekarki, historyczki, polonistki – zapraszają do korzystania z przygotowanych materiałów. Kolejne nagrania w roku szkolnym 2024/2025 będą się pojawiały raz w miesiącu od grudnia do czerwca.

Słowa mają moc, czyli język inkluzywny w edukacji

Feminatywy, zaimki, językowe stereotypy i zmiany z nimi związane są treścią pierwszego nagrania z serii Humanistycznie. Język polski ma swoje ograniczenia, ale i wyjątkową elastyczność, umożliwiającą jego rozwój. W nagraniu zachęcamy do przyjrzenia się swoim językowym przekonaniom oraz zastanowienia się nad tym, czy język faktycznie ma moc i może zmieniać rzeczywistość.

Polecana lektura uzupełniająca online:

  1. Jak mówić i pisać, żeby nie wykluczać? „Refleksje” 2023, nr 1
  2. Etyka języka
  3. Wspierajmy feminatywy | Słownik feminatywów, badania | Bank BNP Paribas
  4. Zaimki.pl

Podobne wpisy:
Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki „Mojej historii kobiet”, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Witajcie wyzwania 2025 roku! Blog na Zmianę (Odcinek XVIII)

Bardzo często publiczne dyskusje na różne tematy polityczne, społeczne, a nawet gospodarcze kończą się stwierdzeniem w takim lub zbliżonym brzmieniu: „No tak, ale zacząć trzeba od edukacji. Bez niej nie będzie tak, jak nam się marzy”. Frekwencja wyborcza – edukacja. Poziom kultury – edukacja. Wzrost wrażliwości społecznej – edukacja. Większa przedsiębiorczość Polaków – edukacja. Brzmi znajomo?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.