ZCDN

Jak (na)uczyć obywatelskości? O tym przeczytasz w nowym numerze „Refleksji”!

W wywiadzie (Sprawczość to podstawa edukacji obywatelskiej) – który dr Katarzyna Rembacka, redaktorka prowadząca numeru, przeprowadziła z dr. Jędrzejem Witkowskim, prezesem zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej – pada stwierdzenie: „W CEO od trzydziestu lat zajmujemy się właśnie nauczaniem edukacji obywatelskiej oraz jej rozwojem. Kiedy zaczynaliśmy pracę, towarzyszyło nam przekonanie, że szkoła musi odegrać ważną rolę w budowaniu postaw demokratycznych i aktywności obywatelskiej młodych ludzi, którzy często jej wzorców nie wynoszą z domu”.

Z kolei prof. dr hab. Marcin Kula, uznany historyk i socjolog, pisze o społecznej ewolucji pojęć blisko związanych z obywatelskością (Narodowość i obywatelstwo, naród i obywatele): „Akcentowanie kategorii narodowej jest sprawą szerszą. Im szybciej świat się zmienia, zmniejsza i na wielu polach ujednolica cywilizacyjnie, także im bardziej ludzie stają się statystyczną masą, nieograniczoną już jednak do swego podwórka i często wykształconą, a zarazem w im większej liczbie spraw świat staje się niezrozumiały i tym groźniejszy w odczuciach, tym silniej wraca myślenie plemienne”.

Natomiast dr Barbara Popiel z Instytutu Literatury i Nowych Mediów Uniwersytetu Szczecińskiego skupia się na praktykowaniu bardzo popularnych ostatnio w dydaktyce szkolnej i akademickiej mediacji, odnosząc ich kluczowe cechy do zapisów w podstawie programowej edukacji obywatelskiej (Człowiek, istota mediująca): „Można też dostrzec w tej sytuacji korzyści, gdy nauczyciele, mimo niesprzyjających okoliczności, starają się samodzielnie włączać do procesu dydaktycznego elementy ważne, potrzebne, a pomijane. Miejsce na wprowadzanie umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej, a nawet i elementów mediacji, można znaleźć szczególnie w ramach lekcji wychowawczych, choć inne przedmioty humanistyczne, takie jak historia czy WOS, też nieraz stwarzają ku temu możliwości”.

Te i inne artykuły można znaleźć w Kwartalniku Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli „Refleksje” 2025, nr 2 (temat numeru: NOWA EDUKACJA OBYWATELSKA?). Przypominamy, że zarówno nowe, jak i archiwalne zeszyty są dostępne do pobrania ze strony: https://refleksje.zcdn.edu.pl/, natomiast wydania papierowe można otrzymać bezpłatnie w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, przy ul. Gen. J. Sowińskiego 68 w Szczecinie.

Zachęcamy do czytania!

Podobne wpisy:
Konferencje metodyczne poprzedzające rok szkolny 2025/2026

Jak co roku zapraszamy Państwa do udziału w sierpniowych konferencjach metodycznych, które odbędą się w dniach 25–29 sierpnia w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie. Tegoroczne spotkania przebiegną pod hasłem „Ku sprawczości”.

Czasowe wstrzymanie wypożyczeń w Bibliotece Pedagogicznej

Uprzejmie informujemy, że w okresie od 14 lipca do 17 sierpnia Biblioteka Pedagogiczna im. Heleny Radlińskiej będzie nieczynna. Ponadto od 16 czerwca do 30 września nie będzie można wypożyczać zasobów biblioteki (przyjmowane będą jedynie zwroty).

Szczecin opis(yw)any. Miasto w kronikach, wspomnieniach, literaturze

W przeddzień obchodów 80. rocznicy przyłączenia Ziem Zachodnich i Północnych do Polski ukazała się publikacja ZCDN-u „Szczecin opis(yw)any. Miasto w kronikach, wspomnieniach, literaturze” pod redakcją Katarzyny Rembackiej. Na książkę składa się jedenaście artykułów, z których każdy prezentuje miasto jako przestrzeń życia, działania i refleksji osób w nim mieszkających w różnych epokach historycznych. Tom został przygotowany przez grono osób związanych z różnymi ośrodkami kulturalnymi i naukowymi Szczecina, w tym z Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Zachęcamy do lektury!