ZCDN

Jak (na)uczyć obywatelskości? O tym przeczytasz w nowym numerze „Refleksji”!

W wywiadzie (Sprawczość to podstawa edukacji obywatelskiej) – który dr Katarzyna Rembacka, redaktorka prowadząca numeru, przeprowadziła z dr. Jędrzejem Witkowskim, prezesem zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej – pada stwierdzenie: „W CEO od trzydziestu lat zajmujemy się właśnie nauczaniem edukacji obywatelskiej oraz jej rozwojem. Kiedy zaczynaliśmy pracę, towarzyszyło nam przekonanie, że szkoła musi odegrać ważną rolę w budowaniu postaw demokratycznych i aktywności obywatelskiej młodych ludzi, którzy często jej wzorców nie wynoszą z domu”.

Z kolei prof. dr hab. Marcin Kula, uznany historyk i socjolog, pisze o społecznej ewolucji pojęć blisko związanych z obywatelskością (Narodowość i obywatelstwo, naród i obywatele): „Akcentowanie kategorii narodowej jest sprawą szerszą. Im szybciej świat się zmienia, zmniejsza i na wielu polach ujednolica cywilizacyjnie, także im bardziej ludzie stają się statystyczną masą, nieograniczoną już jednak do swego podwórka i często wykształconą, a zarazem w im większej liczbie spraw świat staje się niezrozumiały i tym groźniejszy w odczuciach, tym silniej wraca myślenie plemienne”.

Natomiast dr Barbara Popiel z Instytutu Literatury i Nowych Mediów Uniwersytetu Szczecińskiego skupia się na praktykowaniu bardzo popularnych ostatnio w dydaktyce szkolnej i akademickiej mediacji, odnosząc ich kluczowe cechy do zapisów w podstawie programowej edukacji obywatelskiej (Człowiek, istota mediująca): „Można też dostrzec w tej sytuacji korzyści, gdy nauczyciele, mimo niesprzyjających okoliczności, starają się samodzielnie włączać do procesu dydaktycznego elementy ważne, potrzebne, a pomijane. Miejsce na wprowadzanie umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej, a nawet i elementów mediacji, można znaleźć szczególnie w ramach lekcji wychowawczych, choć inne przedmioty humanistyczne, takie jak historia czy WOS, też nieraz stwarzają ku temu możliwości”.

Te i inne artykuły można znaleźć w Kwartalniku Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli „Refleksje” 2025, nr 2 (temat numeru: NOWA EDUKACJA OBYWATELSKA?). Przypominamy, że zarówno nowe, jak i archiwalne zeszyty są dostępne do pobrania ze strony: https://refleksje.zcdn.edu.pl/, natomiast wydania papierowe można otrzymać bezpłatnie w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, przy ul. Gen. J. Sowińskiego 68 w Szczecinie.

Zachęcamy do czytania!

Podobne wpisy:
Spotkania z Książką Biograficzną – „Nie koniec, nie początek. Powojenne wybory polskich Żydów”

13 maja ZCDN gościć będzie Annę Bikont – jedną z najbardziej uznanych polskich dziennikarek, reporterek i pisarek, laureatkę wielu prestiżowych nagród, by wymienić Europejską Nagrodę Książkową, Wielką Nagrodę Fundacji Kultury, Nagrodę im. Ryszarda Kapuścińskiego, Nagrodę Historyczną „Polityki”. Jej najnowsza książka „Nie koniec, nie początek. Powojenne wybory polskich Żydów” będzie pretekstem do rozmowy na temat losu ocalałych polskich Żydów i Żydówek w tużpowojennych latach. Wszyscy oni – osamotnieni, otoczeni wrogością, targani wyrzutami sumienia, że to właśnie im udało się przetrwać – podjąć musieli decyzję: co dalej?

„Biblioteka. Lubię tu być” – Tydzień Bibliotek

„Biblioteka. Lubię tu być” – hasło tegorocznej edycji Tygodnia Bibliotek świetnie pasuje do ostatnich zmian aranżacji w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej. Kojąca biel, łagodne łuki, kącik dla dzieci, zieleń na patio – lubimy tu być!

Objąć słowami nauczycielskie doświadczenia – cykl spotkań

Serdecznie zapraszamy do udziału w kolejnym spotkaniu cyklu „Objąć słowami nauczycielskie doświadczenia”, prowadzonym przez prof. Marię Czerepaniak-Walczak, skierowanym do nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych. Najbliższe seminarium odbędzie się 22 maja (czwartek), w godzinach 15.00–16.30, w siedzibie ZCDN-u.