ZCDN

Jaka będzie przyszłość dydaktyki? Ukazał się nowy numer „Refleksji”!

Dyskusje na temat horyzontów edukacji nabierają rozpędu: reformy polityki oświatowej, zmiany społeczne i wyraźna dominacja technologii cyfrowych nad tradycyjnymi metodami nauczania to fakty, którym trudno zaprzeczyć. Dlatego w najnowszym numerze naszego kwartalnika, zatytułowanym „Dydaktyka (w) przyszłości”, znalazły się rozważania dotyczące nieostrych granic między humanistyką, pedagogiką i mediami.
Już w wywiadzie numeru (Edukacja ma się dobrze poza murami szkoły) prof. Jarosław Płuciennik – kulturoznawca i literaturoznawca z Uniwersytetu Łódzkiego, „cyfrowy humanista” – mówi o potrzebie kształtowania kompetencji społecznie wszechstronnych, odpowiadających zapotrzebowaniu szybko zmieniającej się współczesności. „Staram się korzystać z nowych mediów w jak najszerszym zakresie, przy czym prezentacja PowerPoint z tekstem na ekranie to jedna z głównych antytez stosowania technologii informacyjnej na zajęciach. Nie mam nic przeciwko prezentacjom w roli ilustracyjnej, choć przecież oprócz tego mamy do dyspozycji takie narzędzia dydaktyczne, jak YouTube, podcasty, rozmaite gadżety, którymi można przyciągnąć uwagę” – stwierdza naukowiec oraz doświadczony dydaktyk.

Jeszcze dalej w kierunku nowoczesności patrzy prof. Anna Turula z Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. W artykule Postęp technologiczny a przyszłość edukacji badaczka stawia tezę, że trudno dzisiaj wskazywać na różnicę między światami analogowym a cyfrowym; to już od dawna jedna rzeczywistość, „analogowocyfrowa” płaszczyzna teorii i praktyk.

Przy czym technologie cyfrowe nie powinny być postrzegane jako totalne zagrożenie. Prof. Anna Janus-Sitarz z Uniwersytetu Jagiellońskiego zachęca do wykorzystywania mediów na lekcjach języka polskiego, o czym przeczytamy w poradnikowym szkicu Cena sztucznej inteligencji.

Ponadto warto sięgnąć do działów: „Solidarni z Ukrainą” (Mirosława Rudyk, Dydaktyka w czasie wojny), „Edukacja inkluzyjna” (Weronika Dwojakowska, W głównym nurcie), „Pedagogiczne herstorie” (Zofia Fenrych, Pedagogika aż do końca) czy „Wokół pojęć pedagogicznych” (Jadwiga Szymaniak, Lekcja uważności. Część I), gdzie znalazły się autorskie artykuły o charakterze specjalistycznym.

Trzeba przypomnieć, że zarówno nowe, jak i archiwalne numery „Refleksji” są dostępne w wersji cyfrowej, którą można pobrać ze strony: refleksje.zcdn.edu.pl. Natomiast po najnowsze wydania papierowe należy zapraszamy do siedziby Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Zachęcamy do lektury!

Podobne wpisy:
Zapraszamy na konferencje sierpniowe

Jak co roku zapraszamy Państwa do udziału w sierpniowych konferencjach metodycznych, poprzedzających rozpoczęcie kolejnego roku szkolnego. Tegoroczne spotkania odbędą się pod hasłem „Sztuczna inteligencja (AI) w szkolnej codzienności”.

Jakie alternatywy w edukacji? O tym przeczytasz w nowym numerze „Refleksji”!

Hasło przewodnie najnowszego zeszytu Zachodniopomorskiego Kwartalnika Oświatowego „Refleksje”, czyli EDUKACJA ALTERNATYWNA, odsyła do nowatorskich, odważnych, nieskrępowanych pomysłów na kształtowanie środowiska oświatowego, które idzie z duchem czasu i nie obawia się ograniczeń. „Edukacja alternatywna, czyli jaka?” – ktoś mógłby całkiem słusznie zapytać. Taka, dzięki której szkoła może się rozwijać w kierunku egalitaryzmu, empatii, współpracy, na czym skorzysta najbliższe otoczenie społeczne: rodzice, grono pedagogiczne i oczywiście uczniowie i uczennice. O tym wszystkim piszą autorki i autorzy szkiców, esejów, felietonów zamieszczonych w najnowszym numerze naszego pisma.

Zmiana organizacji pracy ZCDN-u w okresie wakacyjnym

Uprzejmie informujemy, że od 1 lipca do 30 sierpnia Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli będzie otwarte w godzinach 9.00–14.00. Jednocześnie przypominamy, że w związku z planowaną przerwą wakacyjną Biblioteka Pedagogiczna im. Heleny Radlińskiej w Szczecinie oraz Oddziały Zamiejscowe ZCDN-u w Gryficach i Świnoujściu będą nieczynne od 8 lipca do 16 sierpnia.