ZCDN

Jaka będzie przyszłość dydaktyki? Ukazał się nowy numer „Refleksji”!

Dyskusje na temat horyzontów edukacji nabierają rozpędu: reformy polityki oświatowej, zmiany społeczne i wyraźna dominacja technologii cyfrowych nad tradycyjnymi metodami nauczania to fakty, którym trudno zaprzeczyć. Dlatego w najnowszym numerze naszego kwartalnika, zatytułowanym „Dydaktyka (w) przyszłości”, znalazły się rozważania dotyczące nieostrych granic między humanistyką, pedagogiką i mediami.
Już w wywiadzie numeru (Edukacja ma się dobrze poza murami szkoły) prof. Jarosław Płuciennik – kulturoznawca i literaturoznawca z Uniwersytetu Łódzkiego, „cyfrowy humanista” – mówi o potrzebie kształtowania kompetencji społecznie wszechstronnych, odpowiadających zapotrzebowaniu szybko zmieniającej się współczesności. „Staram się korzystać z nowych mediów w jak najszerszym zakresie, przy czym prezentacja PowerPoint z tekstem na ekranie to jedna z głównych antytez stosowania technologii informacyjnej na zajęciach. Nie mam nic przeciwko prezentacjom w roli ilustracyjnej, choć przecież oprócz tego mamy do dyspozycji takie narzędzia dydaktyczne, jak YouTube, podcasty, rozmaite gadżety, którymi można przyciągnąć uwagę” – stwierdza naukowiec oraz doświadczony dydaktyk.

Jeszcze dalej w kierunku nowoczesności patrzy prof. Anna Turula z Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. W artykule Postęp technologiczny a przyszłość edukacji badaczka stawia tezę, że trudno dzisiaj wskazywać na różnicę między światami analogowym a cyfrowym; to już od dawna jedna rzeczywistość, „analogowocyfrowa” płaszczyzna teorii i praktyk.

Przy czym technologie cyfrowe nie powinny być postrzegane jako totalne zagrożenie. Prof. Anna Janus-Sitarz z Uniwersytetu Jagiellońskiego zachęca do wykorzystywania mediów na lekcjach języka polskiego, o czym przeczytamy w poradnikowym szkicu Cena sztucznej inteligencji.

Ponadto warto sięgnąć do działów: „Solidarni z Ukrainą” (Mirosława Rudyk, Dydaktyka w czasie wojny), „Edukacja inkluzyjna” (Weronika Dwojakowska, W głównym nurcie), „Pedagogiczne herstorie” (Zofia Fenrych, Pedagogika aż do końca) czy „Wokół pojęć pedagogicznych” (Jadwiga Szymaniak, Lekcja uważności. Część I), gdzie znalazły się autorskie artykuły o charakterze specjalistycznym.

Trzeba przypomnieć, że zarówno nowe, jak i archiwalne numery „Refleksji” są dostępne w wersji cyfrowej, którą można pobrać ze strony: refleksje.zcdn.edu.pl. Natomiast po najnowsze wydania papierowe należy zapraszamy do siedziby Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Zachęcamy do lektury!

Podobne wpisy:
Zapraszamy do nadsyłania zgłoszeń kandydatów do tytułu „Ambasadora ZCDN-u”

Zapraszamy mieszkańców województwa zachodniopomorskiego, instytucje publiczne, organizacje pożytku publicznego oraz związki i stowarzyszenia twórcze i zawodowe do nadsyłania zgłoszeń kandydatów do tytułu „Ambasadora ZCDN-u”.

Szczecin opis(yw)any. Miasto w kronikach, wspomnieniach, literaturze

W przeddzień obchodów 80. rocznicy przyłączenia Ziem Zachodnich i Północnych do Polski ukazała się publikacja ZCDN-u „Szczecin opis(yw)any. Miasto w kronikach, wspomnieniach, literaturze” pod redakcją Katarzyny Rembackiej. Na książkę składa się jedenaście artykułów, z których każdy prezentuje miasto jako przestrzeń życia, działania i refleksji osób w nim mieszkających w różnych epokach historycznych. Tom został przygotowany przez grono osób związanych z różnymi ośrodkami kulturalnymi i naukowymi Szczecina, w tym z Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Zachęcamy do lektury!

Nasłuch pedagogiczny: O poczuciu (nie)pełnosprawności u dzieci z implantami ślimakowymi

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z dr Kaliną Kukiełko, która dzieli się wynikami badań pilotażowych, prowadzonych wspólnie ze Światowym Centrum Słuchu nad wpływem czynników społecznych na korzyści komunikacyjne po wszczepieniu implantu ślimakowego u dzieci i młodzieży z wrodzoną głuchotą. Ten odcinek „Nasłuchu pedagogicznego” polecamy szczególnie dyrektorom, nauczycielom i pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznych, którzy pracują z dziećmi z orzeczeniami o niepełnosprawności.