ZCDN

Jaka będzie przyszłość dydaktyki? Ukazał się nowy numer „Refleksji”!

Dyskusje na temat horyzontów edukacji nabierają rozpędu: reformy polityki oświatowej, zmiany społeczne i wyraźna dominacja technologii cyfrowych nad tradycyjnymi metodami nauczania to fakty, którym trudno zaprzeczyć. Dlatego w najnowszym numerze naszego kwartalnika, zatytułowanym „Dydaktyka (w) przyszłości”, znalazły się rozważania dotyczące nieostrych granic między humanistyką, pedagogiką i mediami.
Już w wywiadzie numeru (Edukacja ma się dobrze poza murami szkoły) prof. Jarosław Płuciennik – kulturoznawca i literaturoznawca z Uniwersytetu Łódzkiego, „cyfrowy humanista” – mówi o potrzebie kształtowania kompetencji społecznie wszechstronnych, odpowiadających zapotrzebowaniu szybko zmieniającej się współczesności. „Staram się korzystać z nowych mediów w jak najszerszym zakresie, przy czym prezentacja PowerPoint z tekstem na ekranie to jedna z głównych antytez stosowania technologii informacyjnej na zajęciach. Nie mam nic przeciwko prezentacjom w roli ilustracyjnej, choć przecież oprócz tego mamy do dyspozycji takie narzędzia dydaktyczne, jak YouTube, podcasty, rozmaite gadżety, którymi można przyciągnąć uwagę” – stwierdza naukowiec oraz doświadczony dydaktyk.

Jeszcze dalej w kierunku nowoczesności patrzy prof. Anna Turula z Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. W artykule Postęp technologiczny a przyszłość edukacji badaczka stawia tezę, że trudno dzisiaj wskazywać na różnicę między światami analogowym a cyfrowym; to już od dawna jedna rzeczywistość, „analogowocyfrowa” płaszczyzna teorii i praktyk.

Przy czym technologie cyfrowe nie powinny być postrzegane jako totalne zagrożenie. Prof. Anna Janus-Sitarz z Uniwersytetu Jagiellońskiego zachęca do wykorzystywania mediów na lekcjach języka polskiego, o czym przeczytamy w poradnikowym szkicu Cena sztucznej inteligencji.

Ponadto warto sięgnąć do działów: „Solidarni z Ukrainą” (Mirosława Rudyk, Dydaktyka w czasie wojny), „Edukacja inkluzyjna” (Weronika Dwojakowska, W głównym nurcie), „Pedagogiczne herstorie” (Zofia Fenrych, Pedagogika aż do końca) czy „Wokół pojęć pedagogicznych” (Jadwiga Szymaniak, Lekcja uważności. Część I), gdzie znalazły się autorskie artykuły o charakterze specjalistycznym.

Trzeba przypomnieć, że zarówno nowe, jak i archiwalne numery „Refleksji” są dostępne w wersji cyfrowej, którą można pobrać ze strony: refleksje.zcdn.edu.pl. Natomiast po najnowsze wydania papierowe należy zapraszamy do siedziby Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Zachęcamy do lektury!

Podobne wpisy:
Wsparcie w kryzysie psychicznym dzieci i młodzieży

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pedagogów wobec trudności, z jakimi muszą mierzyć się w pracy z młodymi ludźmi w kryzysie psychicznym, proponujemy przestrzeń do wspólnej dyskusji i wysłuchania ekspertów w tej dziedzinie. Zapraszamy Państwa na konferencję współorganizowaną z Instytutem Pedagogiki US „Wsparcie w kryzysie psychicznym dzieci i młodzieży”, która odbędzie się 9 maja (czwartek) o godz. 15.00 w siedzibie ZCDN-u.

Zmiana organizacji pracy ZCDN-u w długi weekend majowy

Uprzejmie informujemy, że 2 maja (czwartek) Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli wraz z Biblioteką Pedagogiczną im. Heleny Radlińskiej oraz Oddziałami Zamiejscowymi w Gryficach i Świnoujściu będzie nieczynne. Za niedogodności przepraszamy.

„Kwestia charakteru. Bojowniczki z getta warszawskiego” – relacja ze Spotkania z Książką Biograficzną

Tym razem współorganizowane przez Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Instytut Historyczny Uniwersytetu Szczecińskiego spotkanie z książką biograficzną odbyło w Światowym Dniu Książki i Praw Autorskich. 23 kwietnia gościliśmy Sylwię Chutnik, publicystkę, działaczkę społeczną i promotorkę literatury, współredaktorkę książki „Kwestia charakteru. Bojowniczki z getta warszawskiego”. Obok pisarki udział w rozmowie, poprowadzonej przez Katarzynę Rembacką, wziął prof. Radosław Ptaszyński. Partnerem wydarzenia było Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.