ZCDN

Jakie alternatywy w edukacji? O tym przeczytasz w nowym numerze „Refleksji”!

W głównej rozmowie tego numeru dr Agnieszka Janik, pedagożka z Uniwersytetu Wrocławskiego, autorka książki Podwórkowe przestrzenie i miejsca zabaw. Studium pedagogiczno-kulturowe, za którą otrzymała Nagrodę im. Prof. Ryszarda Więckowskiego, opowiada o swoich niestandardowych projektach naukowych i dydaktycznych. „Dzieciom trzeba pokazać alternatywy, jak outdoor education, którą się zajmuję – taka edukacja daje możliwość przeżywania prawdziwej ekscytacji, wynikającej z kontaktu ze światem zewnętrznym, z grupą rówieśniczą” – mówi dr Janik w wywiadzie Zabawy (nie) trzeba się uczyć.

Z nowatorstwem ma związek także tematyka prowadzonych w szkole lekcji. Prof. Eva Zamojska z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu proponuje, jako alternatywę dla głównego nurtu oświaty, rozmawianie z dziećmi i młodzieżą o zmianach klimatycznych. „(…) sama edukacja powinna być prowadzona w oparciu o podstawową tezę, z której również wynika zachęta do działania: skoro zmiany klimatyczne mają charakter antropogeniczny i wiemy, jakie działania człowieka te zmiany napędzają, powinniśmy jako ludzie swoimi działaniami ten niekorzystny trend zatrzymać” – stwierdza w szkicu Jak rozmawiać z dziećmi o zmianach klimatycznych? prof. Zamojska.

Nie mniej ciekawy projekt prezentują w artykule Muzyka jest pretekstem do spotkania Patrycja Kuczyńska, Dominika Oczepa, Witold Roy Zalewski, tworzący zespół folkowy Kukaj Kukawko. To jeszcze inny punkt widzenia na edukację szkolną: można uczyć zagadnień pozornie bardzo „tradycyjnych”, jak muzyka ludowa, ale jednocześnie przełamywać wszelkie bariery kulturowe i stawiać pod znakiem zapytania społeczne ograniczenia. Muzyka jest w tym wypadku najlepszym środkiem dydaktycznym, łączącym wszystkich, niezależnie od wieku, pochodzenia, umiejętności.

Warto także zwrócić uwagę na rozmowę dr Katarzyny Rembackiej z dr Sylwią Chutnik, pisarką, feministką, aktywistką, pod tytułem Mamy prawo powiedzieć „nie wiem”, dotyczącą książki Kwestia charakteru. Bojowniczki z getta warszawskiego. To sposób widzenia najważniejszych wydarzeń z historii współczesnej przez pryzmat losów kobiet – swego rodzaju alternatywa dla męskocentrycznej narracji historycznej.

Trzeba jednocześnie nadmienić, że „Refleksje” są dostępne nie tylko w wersji cyfrowej (na stronie: refleksje.zcdn.edu.pl), ale także jako wydanie papierowe. Bezpłatne egzemplarze nowych i archiwalnych zeszytów można otrzymać w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

„Refleksje” 2024, nr 3 – EDUKACJA ALTERNATYWNA 

okladka1

Zachęcamy do czytania!

Podobne wpisy:
Co zrobić, żeby szkoła była postrzegana jako miejsce pozytywnych relacji?  Zachęcamy do lektury nowego numeru „Refleksji”!

Wielu osobom szkoła kojarzy się z jakąś formą opresji, ciężką pracą bez szczególnych efektów, niedocenieniem. Ten problem może dotyczyć zarówno uczniów, jak i nauczycieli. A przecież tak nie powinno być! Z pomocą przychodzi pedagogika pozytywna, która pozwala spojrzeć na edukację i system oświaty z zupełnie innej perspektywy.

Humanistycznie. Nowy cykl materiałów dla osób uczących przedmiotów humanistycznych

Humanistycznie. Po prostu. Czyli krótko i po ludzku o wyzwaniach współczesnej humanistyki. Na nasz nowy projekt będą się składały małe pigułki wiedzy w formie nagrań wideo, skierowane do osób uczących przedmiotów humanistycznych lub po prostu nimi zainteresowanych, które chcą odświeżyć lub uzupełnić wiedzę ze studiów, aby być na bieżąco.

Pierwsza Pomoc Psychologiczna. Blog na Zmianę (Odcinek XVII)

O zatrważających danych zawartych w wynikach badań dotyczących zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży można usłyszeć z wielu źródeł. Nic dziwnego, że tematem tym zajmujemy się także w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Jako zespół profesjonalnie zajmujący się wsparciem nauczycieli również w tym zakresie staramy się zdefiniować problem oraz jego przyczyny. To nam daje szansę na udzielenie konkretnej pomocy.