ZCDN

Kanon czy przygodność? Odpowiedzi szukaj w wakacyjnym numerze „Refleksji”

W najnowszym numerze prowokacyjnie nieco zestawione zostały ze sobą dwa, na pozór sprzeczne, terminy. Prawda jest zaś taka, że wybory, zwłaszcza te odnoszące się do pracy w szkole, są dość mocno ograniczone – i wciąż trzeba balansować pomiędzy sztywnością kanonu a żywiołem przygodności. Tuż przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego warto sobie na nowo uświadomić, że tak naprawdę wszyscy znajdujemy się gdzieś pomiędzy kanonem i przygodnością, w spektrum radykalizmów, zdani na łaskę chaosu krzyżujących się interesów. Zadaniem nauczycieli jest zaś znalezienie własnej „złotej proporcji” między jednym a drugim.

Tym razem redakcja proponuje zestaw tekstów, wśród których znalazł się wywiad z Katarzyną Koszewską, Zachodniopomorską Kurator Oświaty (Mamy prawo do popełniania błędów), artykuły naukowe i popularnonaukowe, między innymi prof. Krzysztofa Biedrzyckiego, dydaktyka literatury polskiej z Uniwersytetu Jagiellońskiego (Czyją własnością są lekcje języka polskiego?), podającego w wątpliwość dogmat o nienaruszalności kanonu literackiego, oraz dr. Piotra Mośka, pedagoga społecznego z Wyższej Szkoły Humanistycznej im. Króla Stanisława Leszczyńskiego w Lesznie, analizującego książkę Uroszczenia i transaktualność w humanistyce. Florian Znaniecki: dziedzictwo idei i jego pęknięcia Lecha Witkowskiego (Nowe (od)czytanie?). O faktach i mitach dotyczących edukacji w Finlandii pisze dr Adam Jegiełło-Rusiłowski w szkicu Szkoła (dla) przyszłości.

Wśród nowych działów czasopisma trzeba wskazać „Edukację inkluzyjną” – Weronika Dwojakowska komentuje w tekście Pełne uczestnictwo pierwszy numer „Refleksji” z 2023 roku, poświęcony edukacji włączającej i niełatwemu statusowi inkluzji w polskiej oświacie.

Osoby uczące dzieci i młodzież z Ukrainy z pewnością zainteresuje artykuł dr hab. Agnieszki Szczaus z Uniwersytetu Szczecińskiego, która w ramach rubryki „Pedagogika młodzieży” przedstawia problematykę komunikacji na tle zagadnień dydaktyczno-metodycznych (Język edukacji szkolnej).

Poza tym jak zwykle warto sięgnąć po publicystykę nauczycielską, felietony Sławomira Osińskiego i Zbigniewa Wojciechowicza, a także recenzję bestsellerowej książki Agnieszki Jankowiak-Maik, Historia, której nie było – omawia ją dr Zofia Fenrych w dziale „Warto przeczytać”.

Zachęcamy do lektury!

okladka1

Do najnowszego numeru „Refleksji” dołączony jest Terminarz z ofertą szkoleń na rok szkolny 2023/2024 Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.  

Podobne wpisy:
Diagnoza potrzeb edukacyjnych 2025. Zgłoś swoje propozycje szkoleń!

Szanowni Państwo, zachęcamy do wypełnienia krótkiej ankiety, która pomoże nam poznać Państwa potrzeby edukacyjne i przygotować satysfakcjonującą dla Państwa ofertę na przyszły rok szkolny.

Nauczyciele mają tak dużo wolnego… Blog na Zmianę (Odcinek XIX)

Tytuł tego wpisu to dość częsty slogan, odnoszący się do zawodu nauczyciela. Dotyczy nie tylko 18-godzinnego tygodnia pracy, ale także „długich” ferii i wakacji. Jak to jest z tym „wolnym”?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.