ZCDN

Kanon czy przygodność? Odpowiedzi szukaj w wakacyjnym numerze „Refleksji”

W najnowszym numerze prowokacyjnie nieco zestawione zostały ze sobą dwa, na pozór sprzeczne, terminy. Prawda jest zaś taka, że wybory, zwłaszcza te odnoszące się do pracy w szkole, są dość mocno ograniczone – i wciąż trzeba balansować pomiędzy sztywnością kanonu a żywiołem przygodności. Tuż przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego warto sobie na nowo uświadomić, że tak naprawdę wszyscy znajdujemy się gdzieś pomiędzy kanonem i przygodnością, w spektrum radykalizmów, zdani na łaskę chaosu krzyżujących się interesów. Zadaniem nauczycieli jest zaś znalezienie własnej „złotej proporcji” między jednym a drugim.

Tym razem redakcja proponuje zestaw tekstów, wśród których znalazł się wywiad z Katarzyną Koszewską, Zachodniopomorską Kurator Oświaty (Mamy prawo do popełniania błędów), artykuły naukowe i popularnonaukowe, między innymi prof. Krzysztofa Biedrzyckiego, dydaktyka literatury polskiej z Uniwersytetu Jagiellońskiego (Czyją własnością są lekcje języka polskiego?), podającego w wątpliwość dogmat o nienaruszalności kanonu literackiego, oraz dr. Piotra Mośka, pedagoga społecznego z Wyższej Szkoły Humanistycznej im. Króla Stanisława Leszczyńskiego w Lesznie, analizującego książkę Uroszczenia i transaktualność w humanistyce. Florian Znaniecki: dziedzictwo idei i jego pęknięcia Lecha Witkowskiego (Nowe (od)czytanie?). O faktach i mitach dotyczących edukacji w Finlandii pisze dr Adam Jegiełło-Rusiłowski w szkicu Szkoła (dla) przyszłości.

Wśród nowych działów czasopisma trzeba wskazać „Edukację inkluzyjną” – Weronika Dwojakowska komentuje w tekście Pełne uczestnictwo pierwszy numer „Refleksji” z 2023 roku, poświęcony edukacji włączającej i niełatwemu statusowi inkluzji w polskiej oświacie.

Osoby uczące dzieci i młodzież z Ukrainy z pewnością zainteresuje artykuł dr hab. Agnieszki Szczaus z Uniwersytetu Szczecińskiego, która w ramach rubryki „Pedagogika młodzieży” przedstawia problematykę komunikacji na tle zagadnień dydaktyczno-metodycznych (Język edukacji szkolnej).

Poza tym jak zwykle warto sięgnąć po publicystykę nauczycielską, felietony Sławomira Osińskiego i Zbigniewa Wojciechowicza, a także recenzję bestsellerowej książki Agnieszki Jankowiak-Maik, Historia, której nie było – omawia ją dr Zofia Fenrych w dziale „Warto przeczytać”.

Zachęcamy do lektury!

okladka1

Do najnowszego numeru „Refleksji” dołączony jest Terminarz z ofertą szkoleń na rok szkolny 2023/2024 Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.  

Podobne wpisy:
Jakie alternatywy w edukacji? O tym przeczytasz w nowym numerze „Refleksji”!

Hasło przewodnie najnowszego zeszytu Zachodniopomorskiego Kwartalnika Oświatowego „Refleksje”, czyli EDUKACJA ALTERNATYWNA, odsyła do nowatorskich, odważnych, nieskrępowanych pomysłów na kształtowanie środowiska oświatowego, które idzie z duchem czasu i nie obawia się ograniczeń. „Edukacja alternatywna, czyli jaka?” – ktoś mógłby całkiem słusznie zapytać. Taka, dzięki której szkoła może się rozwijać w kierunku egalitaryzmu, empatii, współpracy, na czym skorzysta najbliższe otoczenie społeczne: rodzice, grono pedagogiczne i oczywiście uczniowie i uczennice. O tym wszystkim piszą autorki i autorzy szkiców, esejów, felietonów zamieszczonych w najnowszym numerze naszego pisma.

Zmiana organizacji pracy ZCDN-u w okresie wakacyjnym

Uprzejmie informujemy, że od 1 lipca do 30 sierpnia Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli będzie otwarte w godzinach 9.00–14.00. Jednocześnie przypominamy, że w związku z planowaną przerwą wakacyjną Biblioteka Pedagogiczna im. Heleny Radlińskiej w Szczecinie oraz Oddziały Zamiejscowe ZCDN-u w Gryficach i Świnoujściu będą nieczynne od 8 lipca do 16 sierpnia.

Kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025

12 czerwca ministra edukacji narodowej podpisała dokument, w którym wyszczególnione zostały podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa oraz kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2024/2025.
Zachęcamy Państwa do zapoznania się z jego treścią.