ZCDN

Konferencja naukowo-dydaktyczna „Dyskursy – kultury – pogranicza”

banery konferencja jezyk polski jako drugi

Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji „Dyskursy – kultury – pogranicza. Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego/drugiego a uczniowie/uczennice z Ukrainy w polskim systemie edukacji”, która odbędzie się 20 maja 2023 r. (sobota), w godz. 11.00–15.30, w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie. Celem konferencji jest wymiana wiedzy i doświadczeń zarówno teoretyków, jak i praktyków nauczania języka polskiego jako obcego: językoznawców, literaturoznawców, kulturoznawców, nauczycieli języka polskiego jako obcego oraz przedstawicieli innych dyscyplin. Szczególnie zapraszamy nauczycielki/nauczycieli, którzy pracują w szkołach z obcokrajowcami, głównie uczennicami/uczniami z Ukrainy.

Uwaga! W konferencji oraz jednym z warsztatów (I/C/50) będzie można uczestniczyć również w trybie zdalnym.

Program konferencji:

11.00–11.15 – Otwarcie – Urszula Pańka, dyrektorka Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli

11.15–12.15 – Wykład interaktywny: Kompetentny nauczyciel na zajęciach z języka polskiego jako drugiego z uczniami ukraińskimiprof. dr hab. Przemysław Gębal (Uniwersytet Gdański/Uniwersytet Warszawski)

12.15–12.30 – Przerwa

12.30–13.30 – Dyskusja panelowa „Języki bez granic”. Uchodźcy wojenni z Ukrainy w polskiej szkole

Uczestniczą:

dr hab. Anna Seretny, prof. UJ (Uniwersytet Jagielloński): Polszczyzna komunikacyjna i edukacyjna, czyli ten sam, lecz nie taki sam język

dr hab. Ewa Lipińska, prof. UJ (Uniwersytet Jagielloński): Migracje a zmiana statusu języka – konsekwencje dydaktyczne

dr hab. Krzysztof Nerlicki, prof. US (Uniwersytet Szczeciński): Akwizycja języka w środowisku wielokulturowym

mgr Dorota Nawrocka-Jurek (Uniwersytet Szczeciński): Praktyka nauczania języka polskiego jako nierodzimego/drugiego

Prowadzenie: dr Sławomir Iwasiów (ZCDN/Uniwersytet Szczeciński)

13.30–14.00 – Przerwa

14.00–15.30 – Warsztaty metodyczne dla osób pracujących z uczniami/uczennicami z Ukrainy (warsztaty stacjonarne do wyboru, obowiązuje osobna rejestracja)

Warsztat II (hybrydowy): Język internetu i cyfrowe narzędzia komunikacji z młodzieżą w warunkach edukacji międzykulturowej – Marta Kostecka (ZCDN)

Warsztat III (stacjonarny): Miejsca trudne w nauczaniu języka polskiego jako drugiego – dr hab. Agnieszka Szczaus (Uniwersytet Szczeciński)

Konferencja: Dyskursy – kultury – pogranicza. Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego/drugiego a uczniowie/uczennice z Ukrainy w polskim systemie edukacji

Zakres tematyczny: Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego. Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Media i nowe media w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Podręczniki i inne materiały do nauki języka polskiego jako obcego. Nowe technologie w nauczaniu języka polskiego. Nauczanie języka polskiego jako obcego osób z doświadczeniem migracji. Aktualne potrzeby w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego, dobre praktyki. Kształcenie nauczycieli języka polskiego jako obcego. Kierunki rozwoju glottodydaktyki polonistycznej.

Termin: 20 maja 2023, godz. 11.00–15.30

Prelegenci: prof. dr hab. Przemysław Gębal, dr hab. Anna Seretny, prof. UJ, dr hab. Ewa Lipińska, prof. UJ, dr hab. Krzysztof Nerlicki, prof. US, mgr Dorota Nawrocka-Jurek, dr Sławomir Iwasiów, mgr Marta Kostecka, dr hab. Agnieszka Szczaus

Forma bezpłatna

Rejestracja na konferencję odbywa się za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń –  numer formy II/20. Osobno należy zarejestrować się na wybrane warsztaty.

Na warsztaty obowiązuje odrębna rejestracja.

Warsztat I/C/50

Warsztat I/C/49

W przededniu konferencji zgłoszonym osobom, które nie będą mogły przybyć do siedziby ZCDN-u, zostanie przesłany link umożliwiający zdalne uczestnictwo w spotkaniu.

Podobne wpisy:
Co zrobić, żeby szkoła była postrzegana jako miejsce pozytywnych relacji?  Zachęcamy do lektury nowego numeru „Refleksji”!

Wielu osobom szkoła kojarzy się z jakąś formą opresji, ciężką pracą bez szczególnych efektów, niedocenieniem. Ten problem może dotyczyć zarówno uczniów, jak i nauczycieli. A przecież tak nie powinno być! Z pomocą przychodzi pedagogika pozytywna, która pozwala spojrzeć na edukację i system oświaty z zupełnie innej perspektywy.

Humanistycznie. Nowy cykl materiałów dla osób uczących przedmiotów humanistycznych

Humanistycznie. Po prostu. Czyli krótko i po ludzku o wyzwaniach współczesnej humanistyki. Na nasz nowy projekt będą się składały małe pigułki wiedzy w formie nagrań wideo, skierowane do osób uczących przedmiotów humanistycznych lub po prostu nimi zainteresowanych, które chcą odświeżyć lub uzupełnić wiedzę ze studiów, aby być na bieżąco.

Pierwsza Pomoc Psychologiczna. Blog na Zmianę (Odcinek XVII)

O zatrważających danych zawartych w wynikach badań dotyczących zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży można usłyszeć z wielu źródeł. Nic dziwnego, że tematem tym zajmujemy się także w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Jako zespół profesjonalnie zajmujący się wsparciem nauczycieli również w tym zakresie staramy się zdefiniować problem oraz jego przyczyny. To nam daje szansę na udzielenie konkretnej pomocy.