ZCDN

Konferencja naukowo-dydaktyczna „Dyskursy – kultury – pogranicza”

banery konferencja jezyk polski jako drugi

Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji „Dyskursy – kultury – pogranicza. Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego/drugiego a uczniowie/uczennice z Ukrainy w polskim systemie edukacji”, która odbędzie się 20 maja 2023 r. (sobota), w godz. 11.00–15.30, w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie. Celem konferencji jest wymiana wiedzy i doświadczeń zarówno teoretyków, jak i praktyków nauczania języka polskiego jako obcego: językoznawców, literaturoznawców, kulturoznawców, nauczycieli języka polskiego jako obcego oraz przedstawicieli innych dyscyplin. Szczególnie zapraszamy nauczycielki/nauczycieli, którzy pracują w szkołach z obcokrajowcami, głównie uczennicami/uczniami z Ukrainy.

Uwaga! W konferencji oraz jednym z warsztatów (I/C/50) będzie można uczestniczyć również w trybie zdalnym.

Program konferencji:

11.00–11.15 – Otwarcie – Urszula Pańka, dyrektorka Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli

11.15–12.15 – Wykład interaktywny: Kompetentny nauczyciel na zajęciach z języka polskiego jako drugiego z uczniami ukraińskimiprof. dr hab. Przemysław Gębal (Uniwersytet Gdański/Uniwersytet Warszawski)

12.15–12.30 – Przerwa

12.30–13.30 – Dyskusja panelowa „Języki bez granic”. Uchodźcy wojenni z Ukrainy w polskiej szkole

Uczestniczą:

dr hab. Anna Seretny, prof. UJ (Uniwersytet Jagielloński): Polszczyzna komunikacyjna i edukacyjna, czyli ten sam, lecz nie taki sam język

dr hab. Ewa Lipińska, prof. UJ (Uniwersytet Jagielloński): Migracje a zmiana statusu języka – konsekwencje dydaktyczne

dr hab. Krzysztof Nerlicki, prof. US (Uniwersytet Szczeciński): Akwizycja języka w środowisku wielokulturowym

mgr Dorota Nawrocka-Jurek (Uniwersytet Szczeciński): Praktyka nauczania języka polskiego jako nierodzimego/drugiego

Prowadzenie: dr Sławomir Iwasiów (ZCDN/Uniwersytet Szczeciński)

13.30–14.00 – Przerwa

14.00–15.30 – Warsztaty metodyczne dla osób pracujących z uczniami/uczennicami z Ukrainy (warsztaty stacjonarne do wyboru, obowiązuje osobna rejestracja)

Warsztat II (hybrydowy): Język internetu i cyfrowe narzędzia komunikacji z młodzieżą w warunkach edukacji międzykulturowej – Marta Kostecka (ZCDN)

Warsztat III (stacjonarny): Miejsca trudne w nauczaniu języka polskiego jako drugiego – dr hab. Agnieszka Szczaus (Uniwersytet Szczeciński)

Konferencja: Dyskursy – kultury – pogranicza. Dydaktyka języka polskiego jako nierodzimego/drugiego a uczniowie/uczennice z Ukrainy w polskim systemie edukacji

Zakres tematyczny: Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego. Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Media i nowe media w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Podręczniki i inne materiały do nauki języka polskiego jako obcego. Nowe technologie w nauczaniu języka polskiego. Nauczanie języka polskiego jako obcego osób z doświadczeniem migracji. Aktualne potrzeby w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego, dobre praktyki. Kształcenie nauczycieli języka polskiego jako obcego. Kierunki rozwoju glottodydaktyki polonistycznej.

Termin: 20 maja 2023, godz. 11.00–15.30

Prelegenci: prof. dr hab. Przemysław Gębal, dr hab. Anna Seretny, prof. UJ, dr hab. Ewa Lipińska, prof. UJ, dr hab. Krzysztof Nerlicki, prof. US, mgr Dorota Nawrocka-Jurek, dr Sławomir Iwasiów, mgr Marta Kostecka, dr hab. Agnieszka Szczaus

Forma bezpłatna

Rejestracja na konferencję odbywa się za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń –  numer formy II/20. Osobno należy zarejestrować się na wybrane warsztaty.

Na warsztaty obowiązuje odrębna rejestracja.

Warsztat I/C/50

Warsztat I/C/49

W przededniu konferencji zgłoszonym osobom, które nie będą mogły przybyć do siedziby ZCDN-u, zostanie przesłany link umożliwiający zdalne uczestnictwo w spotkaniu.

Podobne wpisy:
Czy AI zastąpi nauczycieli? Odpowiedzi na to pytanie szukamy w nowym numerze „Refleksji”

Tym razem redakcja proponuje namysł nad wpływem nowych technologii na kierunki rozwoju edukacji. Tytułowa formuła ALFABETYZMU CYFROWEGO odnosi się głównie do pytania o to, w jakim zakresie oświata, w obliczu ekspansji sztucznej inteligencji, powinna przeformułować swoje zadania i cele o charakterze społecznym? Szkoła dzisiaj nie tylko uczy (w znaczeniu: kształtuje wiedzę), ale przede wszystkim wyposaża dzieci i młodzież w kompetencje społeczne. Narzędzia AI jeszcze tej sztuki uspołeczniania nie opanowały, choć – jak doskonale wiemy – szybko się uczą. Kim zatem są współcześni nauczyciele/nauczycielki? Z pewnością kimś więcej niż odpowiadający „na każde pytanie” chatbot.

Dobre nawyki. Blog na Zmianę (odcinek XXV)

Czy czujesz się zbyt często przemęczony/a? Czasem zapominasz słów, umyka Ci, co chciałeś/aś powiedzieć? Czy łapiesz się na bezmyślnym skrolowaniu newsów lub mediów społecznościowych? To w dzisiejszych czasach dość naturalne; pytanie brzmi: czy można coś na to poradzić?

Czasowe wstrzymanie wypożyczeń w Bibliotece Pedagogicznej

Uprzejmie informujemy, że w okresie od 14 lipca do 17 sierpnia Biblioteka Pedagogiczna im. Heleny Radlińskiej będzie nieczynna. Ponadto od 16 czerwca do 30 września nie będzie można wypożyczać zasobów biblioteki (przyjmowane będą jedynie zwroty).