ZCDN

Konferencja stacjonarna „Szkolne emancypacje. Jak zmieniać szkołę?”

Szkolne emancypacje 002

Tempo zmian zachodzących we współczesnej edukacji powoduje, że potrzeba wprowadzania istotnych przekształceń jej funkcjonowania wydaje się coraz bardziej nagląca. Dotychczasowe tradycje stają się niewystarczające, aby odnaleźć się w nowej rzeczywistości społeczno-kulturowej, technologicznej, politycznej. Podejmowanie prób zmiany rzeczywistości edukacyjnej tak, aby możliwe było doświadczanie w niej podmiotowości zarówno nauczycieli, jak i uczniów, istotnie związane jest z ideą emancypacji. Szczególnego znaczenia nabiera w tym kontekście pytanie o emancypacyjną moc szkoły, o jej otwartość na zmianę.

Konferencja „Szkolne emancypacje. Jak zmieniać szkołę?”, podczas której spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie, będzie się składała z trzech wystąpień skoncentrowanych wokół trzech warunków emancypacyjnej mocy szkoły (Czerepaniak-Walczak, 2007):

Warunek 1: Istnienie wspólnej wizji szkoły jako ośrodka rozwoju racjonalnego, krytycznego myślenia i działania.

Warunek 2: Otwarte komunikowanie idei i emocji na wszystkich poziomach interakcji, zarówno formalnych, jak i nieformalnych.

Warunek 3: Świadome uczestniczenie w życiu instytucji i w jej inicjatywach kierowanych na zewnątrz.

Ponadto w ramach konferencji odbędzie się panel dyskusyjny „Jak zmieniać szkołę”, w którym udział wezmą zaproszeni goście.

Konferencja „Szkolne emancypacje. Jak zmieniać szkołę?
Termin: 11 czerwca, godz. 11.00
Miejsce: ZCDN, ul. gen. J. Sowińskiego 68, sala konferencyjna

Program konferencji

11.00–11.15 – Otwarcie konferencji

11.15–12.00 – Hasło: krytyczne myślenie (prof. Joanna Mytnik oraz Marta Kostecka)

12.00–12.45 – Hasło: komunikacja (prof. Roman Leppert i dr Zofia Fenrych)

12.45–13.00 – Przerwa

13.00-13.45 – Hasło: współpraca (prof. Maria Czerepaniak-Walczak i Joanna Sadłowska-Szreder)

13.45–14.30 – Panel dyskusyjny „Jak zmieniać szkołę?”

Logo KO 2

Konferencja „Szkolne emancypacje. Jak zmieniać szkołę? otrzymała Patronat Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty.

Osoby zainteresowane udziałem w konferencji prosimy o zarejestrowanie się za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń – numer formy doskonalenia: II/10.

Podobne wpisy:
Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki „Mojej historii kobiet”, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Witajcie wyzwania 2025 roku! Blog na Zmianę (Odcinek XVIII)

Bardzo często publiczne dyskusje na różne tematy polityczne, społeczne, a nawet gospodarcze kończą się stwierdzeniem w takim lub zbliżonym brzmieniu: „No tak, ale zacząć trzeba od edukacji. Bez niej nie będzie tak, jak nam się marzy”. Frekwencja wyborcza – edukacja. Poziom kultury – edukacja. Wzrost wrażliwości społecznej – edukacja. Większa przedsiębiorczość Polaków – edukacja. Brzmi znajomo?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.