ZCDN

Konferencja stacjonarna „Szkolne emancypacje. Jak zmieniać szkołę?”

Szkolne emancypacje 002

Tempo zmian zachodzących we współczesnej edukacji powoduje, że potrzeba wprowadzania istotnych przekształceń jej funkcjonowania wydaje się coraz bardziej nagląca. Dotychczasowe tradycje stają się niewystarczające, aby odnaleźć się w nowej rzeczywistości społeczno-kulturowej, technologicznej, politycznej. Podejmowanie prób zmiany rzeczywistości edukacyjnej tak, aby możliwe było doświadczanie w niej podmiotowości zarówno nauczycieli, jak i uczniów, istotnie związane jest z ideą emancypacji. Szczególnego znaczenia nabiera w tym kontekście pytanie o emancypacyjną moc szkoły, o jej otwartość na zmianę.

Konferencja „Szkolne emancypacje. Jak zmieniać szkołę?”, podczas której spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie, będzie się składała z trzech wystąpień skoncentrowanych wokół trzech warunków emancypacyjnej mocy szkoły (Czerepaniak-Walczak, 2007):

Warunek 1: Istnienie wspólnej wizji szkoły jako ośrodka rozwoju racjonalnego, krytycznego myślenia i działania.

Warunek 2: Otwarte komunikowanie idei i emocji na wszystkich poziomach interakcji, zarówno formalnych, jak i nieformalnych.

Warunek 3: Świadome uczestniczenie w życiu instytucji i w jej inicjatywach kierowanych na zewnątrz.

Ponadto w ramach konferencji odbędzie się panel dyskusyjny „Jak zmieniać szkołę”, w którym udział wezmą zaproszeni goście.

Konferencja „Szkolne emancypacje. Jak zmieniać szkołę?
Termin: 11 czerwca, godz. 11.00
Miejsce: ZCDN, ul. gen. J. Sowińskiego 68, sala konferencyjna

Program konferencji

11.00–11.15 – Otwarcie konferencji

11.15–12.00 – Hasło: krytyczne myślenie (prof. Joanna Mytnik oraz Marta Kostecka)

12.00–12.45 – Hasło: komunikacja (prof. Roman Leppert i dr Zofia Fenrych)

12.45–13.00 – Przerwa

13.00-13.45 – Hasło: współpraca (prof. Maria Czerepaniak-Walczak i Joanna Sadłowska-Szreder)

13.45–14.30 – Panel dyskusyjny „Jak zmieniać szkołę?”

Logo KO 2

Konferencja „Szkolne emancypacje. Jak zmieniać szkołę? otrzymała Patronat Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty.

Osoby zainteresowane udziałem w konferencji prosimy o zarejestrowanie się za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń – numer formy doskonalenia: II/10.

Podobne wpisy:
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa oraz zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w roku szkolnym 2025/2026. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z treścią dokumentu, w którym zostały one wyszczególnione.

Czasowe wstrzymanie wypożyczeń w Bibliotece Pedagogicznej

Uprzejmie informujemy, że w okresie od 14 lipca do 17 sierpnia Biblioteka Pedagogiczna im. Heleny Radlińskiej będzie nieczynna. Ponadto od 16 czerwca do 30 września nie będzie można wypożyczać zasobów biblioteki (przyjmowane będą jedynie zwroty).

Czy AI zastąpi nauczycieli? Odpowiedzi na to pytanie szukamy w nowym numerze „Refleksji”

Tym razem redakcja proponuje namysł nad wpływem nowych technologii na kierunki rozwoju edukacji. Tytułowa formuła ALFABETYZMU CYFROWEGO odnosi się głównie do pytania o to, w jakim zakresie oświata, w obliczu ekspansji sztucznej inteligencji, powinna przeformułować swoje zadania i cele o charakterze społecznym? Szkoła dzisiaj nie tylko uczy (w znaczeniu: kształtuje wiedzę), ale przede wszystkim wyposaża dzieci i młodzież w kompetencje społeczne. Narzędzia AI jeszcze tej sztuki uspołeczniania nie opanowały, choć – jak doskonale wiemy – szybko się uczą. Kim zatem są współcześni nauczyciele/nauczycielki? Z pewnością kimś więcej niż odpowiadający „na każde pytanie” chatbot.