ZCDN

Kto (nie) potrzebuje szkół prywatnych?

NN Przemyslaw Rojek

W nowym odcinku „(Nie)pokoju nauczycielskiego” gości dr Przemysław Rojek, nauczyciel języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym Zakonu Pijarów im. ks. Stanisława Konarskiego w Krakowie, prywatnej szkole z ponadstuletnią tradycją kształcenia młodzieży. Główny wątek rozmowy orbituje wokół pytań: czy w Polsce potrzebujemy szkół prywatnych i czym różnią się one od szkół publicznych? Bohater tego odcinka mówi także o innych, nie mniej ciekawych zagadnieniach: nauczycielskiej misji, społecznej roli szkoły i wciąż zbyt niskich wynagrodzeniach w oświacie.

Dwudziesty odcinek podcastu „(Nie)pokój nauczycielski” jest dostępny na stronie zcdn.edu.pl
oraz w serwisie Spotify (profil: Podcasty ZCDN-u).

Przemysław Rojek

Doktor literaturoznawstwa, polonista, krytyk literacki, redaktor, pisarz, publicysta oświatowy. Nauczyciel języka polskiego i wychowawca w Liceum Ogólnokształcącym Zakonu Pijarów im. ks. Stanisława Konarskiego w Krakowie. Opublikował między innymi książki: literaturoznawczą monografię „Historia zamącana autobiografią”. Zagadnienie tożsamości narracyjnej w odniesieniu do powojennej liryki Aleksandra Wata (2009) oraz zbiór esejów krytycznoliterackich Chłopak z biblioteki. (Pisanie o przeczytanym) (2023).

Fot. Archiwum Przemysława Rojka.

Podobne wpisy:
Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki „Mojej historii kobiet”, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Witajcie wyzwania 2025 roku! Blog na Zmianę (Odcinek XVIII)

Bardzo często publiczne dyskusje na różne tematy polityczne, społeczne, a nawet gospodarcze kończą się stwierdzeniem w takim lub zbliżonym brzmieniu: „No tak, ale zacząć trzeba od edukacji. Bez niej nie będzie tak, jak nam się marzy”. Frekwencja wyborcza – edukacja. Poziom kultury – edukacja. Wzrost wrażliwości społecznej – edukacja. Większa przedsiębiorczość Polaków – edukacja. Brzmi znajomo?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.