ZCDN

LARUM WOKÓŁ MURALU

larum wokol muralu baner

Z okazji 250 rocznicy utworzenia Komisji Edukacji Narodowej, na ścianie wewnętrznego dziedzińca ZCDN-u powstał wyjątkowy mural, prezentujący jednego z inspiratorów KEN-u, Hugona Kołłątaja. W najbliższych miesiącach wykorzystamy ten (arte)fakt jako pretekst oraz inspirację do serii wiosennych wydarzeń edukacyjnych. Ich tematycznym spoiwem będą: historia KEN-u, fenomen sztuki ulicznej, a także… przyroda, stanowiąca tak ważny i piękny element naszego patio, ale również niezwykle istotny, a wciąż niedoceniany kontekst edukacyjny.

WYDARZENIA:

Tytuł/nazwa wydarzenia: Przyrodniczy escape room
Termin: kwiecień 2024
Osoba prowadząca: Zofia Fenrych
Osoba odpowiedzialna: Zofia Fenrych
Krótki opis: Zestaw zadań i zagadek związanych z przyrodą i historią naturalną, przewidzianych do rozwiązania w budynku ZCDN-u. Ich stopniowe rozwiązywanie umożliwi zdobycie całościowego szyfru prowadzącego do finalnego „skarbu”. Zajęcia adresowane do uczniów szkół podstawowych.

Tytuł/nazwa wydarzenia: Obraz i tekst w polskiej tradycji literackiej
Termin: kwiecień 2024
Osoba prowadząca: Joanna Sadłowska-Szreder
Osoba odpowiedzialna: Joanna Sadłowska-Szreder
Krótki opis: Szkolenie na temat sieci relacji intertekstualnych pomiędzy słowem a obrazem w polskiej tradycji literacko-kulturowej.

Tytuł/nazwa wydarzenia: Seminarium „Hugo Kołłątaj – utkany z pasji i z ambicji”
Termin: maj 2024
Osoba prowadząca: Katarzyna Rembacka
Osoba odpowiedzialna: Katarzyna Rembacka
Krótki opis: Dyskusja poświęcona wieloaspektowej biografii Hugona Kołłątaja.

Tytuł/nazwa wydarzenia: Zakończenie obchodów 250-lecia powołania KEN-u. Konferencja „Edukacja Kobiet. Kobiety w edukacji”
Termin: czerwiec 2024
Osoba prowadząca: Katarzyna Rembacka
Osoba odpowiedzialna: Katarzyna Rembacka
Krótki opis: Komisja Edukacji Narodowej podjęła pierwszą w historii Europy próbę objęcia kształcenia dziewcząt przepisami o charakterze państwowym. W ramach konferencji chcielibyśmy przyjrzeć się temu, jak zmieniała się rola kobiet w polskiej edukacji na przestrzeni lat, zgłębić zagadnienia emancypacji oraz kobiecej perspektywy badawczej.

Podobne wpisy:
Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki „Mojej historii kobiet”, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Witajcie wyzwania 2025 roku! Blog na Zmianę (Odcinek XVIII)

Bardzo często publiczne dyskusje na różne tematy polityczne, społeczne, a nawet gospodarcze kończą się stwierdzeniem w takim lub zbliżonym brzmieniu: „No tak, ale zacząć trzeba od edukacji. Bez niej nie będzie tak, jak nam się marzy”. Frekwencja wyborcza – edukacja. Poziom kultury – edukacja. Wzrost wrażliwości społecznej – edukacja. Większa przedsiębiorczość Polaków – edukacja. Brzmi znajomo?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.