ZCDN

Nasłuch pedagogiczny: Literacki Szczecin i edukacja regionalna

Nasłuch pedagogiczny: Literacki Szczecin i edukacja regionalna

Zapraszamy do odsłuchania podcastu z Gabrielem Augustynem i Krzysztofem Lichtblauem, autorami książki „Literacki Szczecin. Przewodnik”. W rozmowie zapytaliśmy autorów o ich doświadczenia z edukacją regionalną w szkole oraz o to, jak wykorzystywać literaturę związaną z małymi ojczyznami do pracy dydaktycznej i wychowawczej.

Literacki Szczecin. Przewodnik to książka, w której opisane są sylwetki współczesnych szczecińskich autorów (przede wszystkim tych, którzy znaleźli się na rynku literackim po 2000 roku). Przybliża również działalność lokalnych wydawnictw i księgarń. Premiera przewodnika była połączona ze spacerem śladami lokalnej literatury. Jego trasa i opis także znajdują się w książce. Publikację można dostać nieodpłatnie w lokalnych księgarniach oraz instytucjach kultury, a także wypożyczyć w Bibliotece Pedagogicznej ZCDN.

Darmowy plik PDF jest do pobrania na stronie stowarzyszenia Literatura Działa.

Rozmowę poprowadziła Marta Kostecka

O naszych gościach

Gabriel Augustyn – wiceprezes szczecińskiego Stowarzyszenia „Literatura Działa”. Związany z rynkiem księgarskim od przeszło 10 lat. W Radiu Super FM prowadził cykl „Książka na Weekend”. O książkach opowiada też na Kanale Książkowym.

Krzysztof Lichtblau – krytyk literacki i komiksowy, doktor nauk humanistycznych. Od 2018 roku prowadzi własne wydawnictwo (Wydawnictwo Granda). Na portalu wSzczecinie.pl prowadzi autorski cykl rozmów „Pan od książek” poświęconych literaturze na Pomorzu Zachodnim, a od tego roku współprowadzi na YT Kanał Książkowy. Prezes Stowarzyszenia „Literatura Działa”.

Podobne wpisy:
Jak (nie) powinniśmy uczyć w szkole religii? Rozmowa z ks. prof. Andrzejem Dragułą

W najnowszym odcinku „(Nie)pokoju nauczycielskiego” gości ksiądz Andrzej Draguła, profesor Uniwersytetu Szczecińskiego, teolog, publicysta, autor książek. Jednym z wątków poruszanych w podkaście są lekcje religii. Czy należy uczyć religii tylko w szkole, czy tylko przy parafiach? A może jest inna forma, w jakiej dałoby się zorganizować lekcje tego przedmiotu? I być może najważniejsze pytanie: czego […]

Dlaczego potrzebujemy edukacji ekologicznej? Rozmowa z Robertem Jurszą

Gościem nowego odcinka „(Nie)pokoju nauczycielskiego” jest Robert Jurszo, dziennikarz przyrodniczy, autor książki Spotkania z nagą małpą. Opowieści o zwierzętach, w której zostały przedstawione sylwetki sześciorga bohaterów. Są to: delfin Peter, szympans Dawid Siwobrody, wilczyca Gudrun, łosza Matylda, żubr Wiking oraz jedyny wśród tych ssaków ptak, Pan Gawron. Jaki charakter mają współcześnie relacje człowieka i zwierząt? […]

Dlaczego szkoła jest kobietą? Rozmowa z prof. Edytą Głowacką-Sobiech

Gościnią nowego odcinka „(Nie)pokoju nauczycielskiego” jest profesor Edyta Głowacka-Sobiech z Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Tym razem rozmowa dotyczy zagadnienia relacji szkoły i kobiet. Czy polska edukacja to domena kobiet? Dlaczego mężczyźni częściej niż kobiety zostają ministrami edukacji? I jak można zmieniać społeczne postrzeganie zawodu nauczycielskiego? Trzynasty odcinek podcastu „(Nie)pokój nauczycielski” […]