ZCDN

Nasłuch pedagogiczny: Literacki Szczecin i edukacja regionalna

Nasłuch pedagogiczny: Literacki Szczecin i edukacja regionalna

Zapraszamy do odsłuchania podcastu z Gabrielem Augustynem i Krzysztofem Lichtblauem, autorami książki „Literacki Szczecin. Przewodnik”. W rozmowie zapytaliśmy autorów o ich doświadczenia z edukacją regionalną w szkole oraz o to, jak wykorzystywać literaturę związaną z małymi ojczyznami do pracy dydaktycznej i wychowawczej.

Literacki Szczecin. Przewodnik to książka, w której opisane są sylwetki współczesnych szczecińskich autorów (przede wszystkim tych, którzy znaleźli się na rynku literackim po 2000 roku). Przybliża również działalność lokalnych wydawnictw i księgarń. Premiera przewodnika była połączona ze spacerem śladami lokalnej literatury. Jego trasa i opis także znajdują się w książce. Publikację można dostać nieodpłatnie w lokalnych księgarniach oraz instytucjach kultury, a także wypożyczyć w Bibliotece Pedagogicznej ZCDN.

Darmowy plik PDF jest do pobrania na stronie stowarzyszenia Literatura Działa.

Rozmowę poprowadziła Marta Kostecka

O naszych gościach

Gabriel Augustyn – wiceprezes szczecińskiego Stowarzyszenia „Literatura Działa”. Związany z rynkiem księgarskim od przeszło 10 lat. W Radiu Super FM prowadził cykl „Książka na Weekend”. O książkach opowiada też na Kanale Książkowym.

Krzysztof Lichtblau – krytyk literacki i komiksowy, doktor nauk humanistycznych. Od 2018 roku prowadzi własne wydawnictwo (Wydawnictwo Granda). Na portalu wSzczecinie.pl prowadzi autorski cykl rozmów „Pan od książek” poświęconych literaturze na Pomorzu Zachodnim, a od tego roku współprowadzi na YT Kanał Książkowy. Prezes Stowarzyszenia „Literatura Działa”.

Podobne wpisy:
Jak (nie) rozmawiać o edukacji? Rozmowa z prof. Romanem Leppertem

Z różnych przyczyn nauczyciele opuszczają miejsca zajmowane za katedrą, żeby spróbować swoich sił na obrzeżach systemu edukacji. Roman Leppert, profesor pedagogiki, znany jest dzisiaj przede wszystkim jako prowadzący podcast „Akademickie zacisze”. Dlaczego zaczął rozmawiać w mediach społecznościowych o teoriach i praktykach pedagogicznych? Co sądzi na temat debaty o polskiej szkole? I jaką ma „receptę” na to, jak (nie) rozmawiać o edukacji?

Czy będziemy „eksportować” nauczycieli? Rozmowa z Markiem Byczkowskim

Coraz częściej mówi się o wakatach w publicznej oświacie – nauczyciele albo odchodzą ze szkół publicznych, albo rozważają zmianę zawodu. Dla wielu osób alternatywą może być szukanie zatrudnienia za granicą. Jakie kwalifikacje trzeba posiadać, aby podjąć pracę w innym kraju? Czym różni się polski system oświaty od szkolnictwa w Europie? Tym razem gościem „(Nie)pokoju nauczycielskiego” jest Marek Byczkowski – polski nauczyciel, który pracuje w Niemczech.

Dlaczego nauczyciele odchodzą ze szkół? Rozmowa z Dariuszem Martynowiczem

We wrześniu 2022 roku „Głos Nauczycielski” opublikował wyniki ankiety, które pokazały, że 87% nauczycielek/nauczycieli zna przynajmniej jedną osobę albo odchodzącą ze szkoły, albo rozważającą zmianę zawodu. Dlaczego nauczycielki/nauczyciele rezygnują z pracy w szkołach publicznych? Co to oznacza dla współczesnej edukacji? I jak odwrócić tę negatywną tendencję? Tym razem gościem „(Nie)pokoju nauczycielskiego” jest Dariusz Martynowicz – polonista, który po 15 latach pracy odszedł ze szkoły publicznej.