ZCDN

Nauczyciel dotyka przyszłości (Odcinek XII)

Bhutańsko-chińska produkcja z 2019 roku według scenariusza i w reżyserii Pawo Choyning Dorji – Lunana. Szkoła na końcu świata – to film wart obejrzenia. Ten debiut bhutańskiego artysty otrzymał nominację do Oskara dla najlepszego międzynarodowego filmu fabularnego. Miłośnik sensacji i szybkiego montażu może nie być zadowolony, jednak każdy, kto lubi sztukę skłaniającą do refleksji, będzie usatysfakcjonowany.

Film opowiada o nauczycielu, urzędniku państwowym, który otrzymuje polecenie objęcia szkoły w najdalej położonym miejscu na świecie. Czy rzeczywiście jest ono najdalsze, nie wiemy, jednak fakt, że bohater dociera tam dopiero po sześciodniowej wspinaczce, robi wrażenie. Bycie nauczycielem nie jest jednak ani jego marzeniem, ani planem na przyszłość. Swój kilkumiesięczny pobyt w górskiej wiosce traktuje jako zesłanie, które zaowocuje upragnioną wolnością i szansą na realizację innych planów. Tyle fabuły; film ma wiele wątków, ciekawie zarysowane sylwetki bohaterek i bohaterów, wspaniałe zdjęcia. Warto obejrzeć – samodzielnie albo z uczniami.

Październik to miesiąc ze świętami pedagogów – 5 października przypada Światowy Dzień Nauczyciela, 14 października polski Dzień Edukacji Narodowej, potocznie nazywany Dniem Nauczyciela. To czas kwiatów i drobnych upominków, którymi raczą nas nasi podopieczni, to nauczycielskie wyjazdy lub uroczyste kolacje. To także czas nagradzania, doceniania za codzienną pracę. Dobrze, że jest taki moment zauważenia zaangażowania i wysiłku nauczycieli. W końcu – jak stwierdził uczeń z bhutańskiej Lunany – nauczyciel dotyka przyszłości.

To poruszające zdanie pokazuje, jak ważny jest nasz zawód, jak duża odpowiedzialność na nas spływa. A jednocześnie jest to swego rodzaju przywilej – mamy niemal bezpośrednią możliwość kształtowania przyszłości świata. Każdy w swoim zakresie, z reguły niewielkim, jednak to właśnie z tych drobnych elementów składa się wielka całość.

„Dzieci są przyszłością narodu” – to polityczno-społeczny slogan, wielokrotnie powtarzany, brany na sztandary przez różne formacje. Choć sentencję „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie” wypowiedziała ważna postać dla historii Polski, dziś możemy ją uznać za kolejny frazes. Jest natomiast faktem, że dzisiejsi uczniowie będą tworzyć w niedalekiej przyszłości społeczeństwo. Żadna inna grupa zawodowa nie ma takiego kontaktu z przyszłością, jak nauczyciele. Taka perspektywa może przestraszyć, ale też zmobilizować i dodać poczucia sensu naszej pracy.

Z okazji nauczycielskich świąt życzymy tego drugiego!

ZF

Podobne wpisy:
Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki „Mojej historii kobiet”, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Witajcie wyzwania 2025 roku! Blog na Zmianę (Odcinek XVIII)

Bardzo często publiczne dyskusje na różne tematy polityczne, społeczne, a nawet gospodarcze kończą się stwierdzeniem w takim lub zbliżonym brzmieniu: „No tak, ale zacząć trzeba od edukacji. Bez niej nie będzie tak, jak nam się marzy”. Frekwencja wyborcza – edukacja. Poziom kultury – edukacja. Wzrost wrażliwości społecznej – edukacja. Większa przedsiębiorczość Polaków – edukacja. Brzmi znajomo?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.