ZCDN

Noc Bibliotek – Moc bibliotek

baner NBHasło tegorocznej edycji ogólnopolskiej akcji Noc Bibliotek brzmi „Moc bibliotek”. Idea wydarzenia opiera się na podkreśleniu roli bibliotek jako przestrzeni otwartych, nowoczesnych i inspirujących swoimi zasobami. Jedną z mocy Biblioteki Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej jest fizyczna i elektroniczna dostępność unikalnych zbiorów archiwalnych o wyjątkowej wartości historycznej i kolekcjonerskiej. Zgromadzone tu zasoby dotyczą różnych dziedzin, przede wszystkim jednak pedagogiki, głównego obszaru swojej działalności. Kontakt z podręcznikami dla nauczycielek i nauczycieli używanymi w czasach Sienkiewicza i Orzeszkowej może być niemałym przeżyciem dla współczesnych pedagożek i pedagogów.

W 1872 roku, kiedy w Krakowie utworzono Polską Akademię Umiejętności, Drukarnia „Czasu” wypuściła na rynek księgarski Pedagogikę w urywkach, obejmującą sprawy szkoły początkowej i wychowania domowego dra Lorenza Kelnera, którą dziś – po ponad 150 latach – można przeczytać w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej. Książka w przekładzie Zygmunta Sawczyńskiego i opatrzona wstępem jego autorstwa była pierwotnie wydana w Niemczech, gdzie doczekała się aż ośmiu edycji. Wyprzedzała standardy swoich czasów. Dając szereg wskazówek zarówno nauczycielom, jak i rodzicom, była głosem w toczącej się wówczas dyskusji wokół różnic pomiędzy edukacją domową i szkolną. Dziś ta dyskusja jest znowu żywa, warto więc poznać jej historię.

W Wiedniu 1882 roku Niemcy, Austro‑Węgry i Włochy zawarły trójprzymierze, a nakładem A. Pichlera ukazał się podręcznik dra Gustava Adolfa Lindnera, „przrerobiony i zastosowany” przez  dra Władysława Seredyńskiego, pt. Ogólne zasady nauki wychowania dla użytku seminaryów nauczycielskich polskich. Dr Seredyński nie tylko przetłumaczył niemiecką publikację, ale też wzbogacił ją o często wówczas pomijaną tematykę wychowania fizycznego i kształtowania dobrych nawyków żywieniowych wśród młodzieży.

W czasie, gdy we Lwowie trwała budowa okazałego gmachu opery, z maszyn drukarni przy placu Katedralnym wyszła Pedagogika do użytku seminaryów nauczycielskich i nauczycieli szkół ludowych Mieczysława Baranowskiego (1896). W publikacji zwraca uwagę obszerna bibliografia, zawierająca pozycje w języku polskim i niemieckim, poprzedzona zachętą skierowaną do pedagogów, aby pogłębiali refleksję nad zawiłą problematyką wychowania i poszerzali zakres swej wiedzy w tej dziedzinie. Osobny rozdział poświęcił autor kwestii błędów wychowawczych – zarówno rodziców, jak i nauczycieli. Za największy błąd uznaje Baranowski zły przykład, jaki dają dorośli dzieciom.

„Jedną z oznak dojrzewania naszego społeczeństwa, jest budzące się zamiłowanie do dzieł pedagogicznych” – twierdził Julian Ochorowicz w przedmowie do Kształcenia młodzieży Romana Plenkiewicza, pracy wydrukowanej przy Nowym Świecie 47 w Warszawie w roku 1898 – tym samym, w którym miała miejsce symboliczna dla owego „dojrzewającego” pod zaborami narodu uroczystość odsłonięcia na Krakowskim Przedmieściu pomnika Adama Mickiewicza. Autor wykłada w swym podręczniku teorię pedagogiki, posiłkując się licznymi przykładami, jak przekazywać wiedzę w sposób zrozumiały. Podkreśla przy tym konieczność indywidualnego podejścia do każdego ucznia – uwzględnienia jego wieku, możliwości i doświadczenia. Co ciekawe, Plenkiewicz nie zaleca zbyt wczesnego posyłania dzieci do szkół – możliwość niczym nieskrępowanego rozwoju fizycznego uznaje bowiem za priorytet w pierwszych latach życia dziecka.

Psychologia wychowawcza wieku dziecięcego Stefana Szumana z 1946 roku jest pozycją wyjątkową dla Biblioteki Pedagogicznej, gdyż ukonstytuowała jej powstanie. W czerwcu 1946 roku została zapisana jako pierwsza książka w katalogu bibliotecznym, otrzymując sygnaturę nr 1. Z tego powodu ma dla nas wartość sentymentalną. Nie bez znaczenia są jednak także jej walory naukowe. Stefan Szuman, prof. Uniwersytetu Jagiellońskiego, zawarł w publikacji własne, bogate obserwacje zebrane podczas wieloletniej pracy z najmłodszymi oraz szereg wyników badań naukowych, ilustrujących poszczególne etapy rozwoju psychicznego małych dzieci. Jak pisze w przedmowie, podręcznik nie jest podobny do żadnej ze znanych mu książek pedagogicznych – przed czytelnikiem staje bowiem „żywe dziecko”, a nie zbiór teorii naukowych. Co ważne, Psychologia wychowawcza adresowana była nie tylko do wychowawców przedszkolnych, ale miała też stanowić źródło wiedzy o świadomym rodzicielstwie dla matek.

Wymienione publikacje to jedynie ułamek naszej bogatej kolekcji zabytkowej, dostępnej zarówno na miejscu, jak i za pośrednictwem Biblioteki Cyfrowej ZCDN. Pozwalają uświadomić sobie rozwój teorii i praktyki edukacyjnej, zrozumieć historyczne korzenie współczesnych metod dydaktycznych. To zarazem wehikuły czasu, zabierające nas w podróż – na przykład do warszawskiej drukarni przy Smulikowskiego 1, w której w 1946 roku zecer pochyla się nad zestawem czcionek, by złożyć stronę 138 Psychologii wychowawczej. Zmęczony, zamyślony, machinalnie dobiera lustrzane odbicia liter: „A kto małej gąsce przyprawi dziób, oczka i języczek?”. Nie zauważa, jak „m” ustawia do góry nogami, zostawiając nam cenny ślad swojej nieuwagi.

Podobne wpisy:
Kwiecień Miesiącem Świadomości Autyzmu – nowe książki dostępne w naszej bibliotece

Kwiecień jest wyjątkowym miesiącem, w którym szczególnie podkreślamy znaczenie świadomości autyzmu. To dobry czas, by skupić się na lepszym zrozumieniu, akceptacji i docenieniu neuroróżnorodności. Z tej okazji w naszej bibliotece przygotowaliśmy specjalny wybór książek poświęconych autyzmowi.

Coś więcej niż smutek… Konferencja dotycząca zdrowia psychicznego

Serdecznie zapraszamy zainteresowanych nauczycieli na konferencję organizowaną przez ZCDN oraz Sekretariat ds. Młodzieży Województwa Zachodniopomorskiego. Wydarzenie, które odbędzie się już w najbliższy wtorek (2 kwietnia 2025), będzie miało wyjątkowy charakter, bowiem udział w nim wezmą nie tylko nauczyciele, ale również uczniowie.

Kwiecień – Miesiącem Świadomości Autyzmu   

W kwietniu, który jest Miesiącem Świadomości Autyzmu, przygotowaliśmy dla Państwa szereg wydarzeń, podczas których porozmawiamy o wspieraniu uczniów w spektrum, radzeniu sobie z trudnymi zrachowaniami, dokumentacji i edukacji włączającej, metodach pracy z uczniem ze spektrum autyzmu. Nasze działania mają na celu propagowanie wiedzy na ten temat oraz udzielenie realnej pomocy dyrektorom i nauczycielom w pracy z dziećmi w spektrum autyzmu.