ZCDN

Odcinek XVII: Historia i biografia

W kolejnym odcinku „Nasłuchu pedagogicznego” spotykamy się z dr Katarzyną Rembacką, autorką nagradzanej przez naukowe gremia biografii pod tytułem Komunista na peryferiach władzy. Historia Leonarda Borkowicza 1912–1989 (2020). Borkowicz, pierwszy wojewoda powojennego Szczecina, zapisał się w historii najnowszej intrygującym życiorysem, w którym Pomorze Zachodnie stanowi jeden z ważniejszych, choć nie jedynych wartych uwagi wątków. Autorka opowiada nie tylko o samym Borkowiczu, Szczecinie i realiach PRL-u, ale także przybliża zakres prowadzonych przez siebie badań oraz odsłania niektóre kulisy pracy nad książką.

Rozmowę przeprowadził Sławomir Iwasiów – redaktor prowadzący Zachodniopomorskiego Dwumiesięcznika Oświatowego „Refleksje”.

Katarzyna Rembacka
Fot. Dobrawa Skrycka

Katarzyna Rembacka – doktor nauk humanistycznych, edukatorka i historyczka, pracuje w Biurze Badań Historycznych IPN-u w Szczecinie. Zainteresowania badawcze: biografistyka, dzieje partii komunistycznych, powojenna historia Pomorza Zachodniego. Stypendystka wrocławskiego ośrodka Pamięć i Przeszłość. Redaktorka opracowań edukacyjnych, między innymi Teki Edukacyjnej IPN Z „Solidarnością” do wolności. Autorka książki Komunista na peryferiach władzy. Historia Leonarda Borkowicza (1912–1989), za którą w 2021 roku otrzymała Nagrodę Historyczną „Polityki” i Nagrodę im. Prof. Tomasza Strzembosza.

Podobne wpisy:
Jak (nie) rozmawiać o edukacji? Rozmowa z prof. Romanem Leppertem

Z różnych przyczyn nauczyciele opuszczają miejsca zajmowane za katedrą, żeby spróbować swoich sił na obrzeżach systemu edukacji. Roman Leppert, profesor pedagogiki, znany jest dzisiaj przede wszystkim jako prowadzący podcast „Akademickie zacisze”. Dlaczego zaczął rozmawiać w mediach społecznościowych o teoriach i praktykach pedagogicznych? Co sądzi na temat debaty o polskiej szkole? I jaką ma „receptę” na to, jak (nie) rozmawiać o edukacji?

Czy będziemy „eksportować” nauczycieli? Rozmowa z Markiem Byczkowskim

Coraz częściej mówi się o wakatach w publicznej oświacie – nauczyciele albo odchodzą ze szkół publicznych, albo rozważają zmianę zawodu. Dla wielu osób alternatywą może być szukanie zatrudnienia za granicą. Jakie kwalifikacje trzeba posiadać, aby podjąć pracę w innym kraju? Czym różni się polski system oświaty od szkolnictwa w Europie? Tym razem gościem „(Nie)pokoju nauczycielskiego” jest Marek Byczkowski – polski nauczyciel, który pracuje w Niemczech.

Dlaczego nauczyciele odchodzą ze szkół? Rozmowa z Dariuszem Martynowiczem

We wrześniu 2022 roku „Głos Nauczycielski” opublikował wyniki ankiety, które pokazały, że 87% nauczycielek/nauczycieli zna przynajmniej jedną osobę albo odchodzącą ze szkoły, albo rozważającą zmianę zawodu. Dlaczego nauczycielki/nauczyciele rezygnują z pracy w szkołach publicznych? Co to oznacza dla współczesnej edukacji? I jak odwrócić tę negatywną tendencję? Tym razem gościem „(Nie)pokoju nauczycielskiego” jest Dariusz Martynowicz – polonista, który po 15 latach pracy odszedł ze szkoły publicznej.