ZCDN

Odcinek XVII: Historia i biografia

W kolejnym odcinku „Nasłuchu pedagogicznego” spotykamy się z dr Katarzyną Rembacką, autorką nagradzanej przez naukowe gremia biografii pod tytułem Komunista na peryferiach władzy. Historia Leonarda Borkowicza 1912–1989 (2020). Borkowicz, pierwszy wojewoda powojennego Szczecina, zapisał się w historii najnowszej intrygującym życiorysem, w którym Pomorze Zachodnie stanowi jeden z ważniejszych, choć nie jedynych wartych uwagi wątków. Autorka opowiada nie tylko o samym Borkowiczu, Szczecinie i realiach PRL-u, ale także przybliża zakres prowadzonych przez siebie badań oraz odsłania niektóre kulisy pracy nad książką.

Rozmowę przeprowadził Sławomir Iwasiów – redaktor prowadzący Zachodniopomorskiego Dwumiesięcznika Oświatowego „Refleksje”.

Katarzyna Rembacka
Fot. Dobrawa Skrycka

Katarzyna Rembacka – doktor nauk humanistycznych, edukatorka i historyczka, pracuje w Biurze Badań Historycznych IPN-u w Szczecinie. Zainteresowania badawcze: biografistyka, dzieje partii komunistycznych, powojenna historia Pomorza Zachodniego. Stypendystka wrocławskiego ośrodka Pamięć i Przeszłość. Redaktorka opracowań edukacyjnych, między innymi Teki Edukacyjnej IPN Z „Solidarnością” do wolności. Autorka książki Komunista na peryferiach władzy. Historia Leonarda Borkowicza (1912–1989), za którą w 2021 roku otrzymała Nagrodę Historyczną „Polityki” i Nagrodę im. Prof. Tomasza Strzembosza.

Podobne wpisy:
O współpracy szkół technicznych i branżowych. Rozmowa z Barbarą Halską

Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z Barbarą Halską, która dzieli się swoim bogatym doświadczeniem z zakresu kształcenia zawodowego i realizacji projektów angażujących placówki oświatowe i partnerów zewnętrznych. Ten odcinek „Nasłuchu pedagogicznego” polecamy szczególnie osobom związanym z kształceniem na poziomie ponadpodstawowym oraz branżowym i technicznym. 

Szkoła bez ocen

W najnowszym odcinku „Nasłuchu Pedagogicznego” do rozmowy zaprosiliśmy Magdalenę Bujakowską, dyrektorkę Szkoły Podstawowej nr 2 w Świdwinie, która opowiedziała o swoich doświadczeniach w pracy bez stopni i przedstawiła przykłady dobrej praktyki. Zwróciła szczególną uwagę na aktywny proces uczenia się dzieci, pracę blokami, które pozwalają na łączenie różnych dziedzin życia, ułatwiając uczenie się. Podcast nagrany został […]

Kto (nie) potrzebuje szkół prywatnych?

W nowym odcinku „(Nie)pokoju nauczycielskiego” gości dr Przemysław Rojek, nauczyciel języka polskiego w Liceum Ogólnokształcącym Zakonu Pijarów im. ks. Stanisława Konarskiego w Krakowie, prywatnej szkole z ponadstuletnią tradycją kształcenia młodzieży. Główny wątek rozmowy orbituje wokół pytań: czy w Polsce potrzebujemy szkół prywatnych i czym różnią się one od szkół publicznych? Bohater tego odcinka mówi także […]