ZCDN

Odkrywajmy Sportowe Talenty – testy sprawnościowe w szkołach

Celem testów jest wdrażanie uczniów do samokontroli i samooceny rozwoju fizycznego. Świadomość własnej sprawności fizycznej może zwiększyć szanse uczniów na powodzenie oraz samorealizację w dalszym życiu. Pomiar różnych przejawów sprawności fizycznej uczniów  ułatwi im poznanie swoich możliwości i monitorowanie aktualnego stanu kondycji fizycznej. Dodatkowo wyniki testów zostaną wpisane do bazy „Sportowe Talenty” prowadzonej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Pozwoli to wytypować szczególnie zdolnych uczniów i pomóc im w rozwoju.

Testy sprawnościowe obejmują:

  • bieg wahadłowy 10 razy po 5 metrów – służący pomiarowi zdolności szybkościowo-siłowo-koordynacyjnych,
  • 20-metrowy wytrzymałościowy bieg wahadłowy wykonywany według Europejskiego Testu Sprawności Fizycznej – Eurofit, opracowanego przez Radę Europy – służący pomiarowi zdolności wytrzymałościowych w biegu,
  • podpór leżąc przodem na przedramionach (deska) – służący pomiarowi zdolności siłowo-wytrzymałościowych całego ciała,
  • skok w dal z miejsca – służący pomiarowi skoczności i siły.

Motywem rozpoczęcia projektu jest obserwowany w Polsce od trzech dekad duży spadek poziomu sprawności fizycznej dzieci i młodzieży. Analiza zgromadzonych danych umożliwi właściwym resortom podjęcie prac nad stworzeniem optymalnych, celowanych działań, skierowanych do określonych grup odbiorców. Dzięki temu możliwe będzie zahamowanie negatywnych trendów dotyczących aktywności fizycznej polskich uczniów.

Więcej informacji w komunikacie MEN-u oraz na portalu https://sportowetalenty.gov.pl/.

Podobne wpisy:
Nauczyciel Roku 2025 – zgłoszenia do 10 września

„Głos Nauczycielski” we współpracy z Ministrem Edukacji ogłosił 23 edycję konkursu „Nauczyciel Roku”. Zgłoszenia można przesyłać do 10 września 2025 r.

Jak uczyć krytycznego myślenia? Materiały dydaktyczne dla nauczycieli   

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy opublikował cyfrową wersję poradnika „Jak uczyć, by uczniowie myśleli samodzielnie? Rozwijanie krytycznego myślenia w klasie”. Znaleźć w nim można definicję i rolę krytycznego myślenia w edukacji oraz zestaw zadań dla różnych przedmiotów.

Profil absolwenta szkoły ponadpodstawowej – kolejny etap

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy cały czas prowadzi prace nad stworzeniem profilu absolwenta szkoły ponadpodstawowej. Wszyscy zainteresowani mogą wziąć udział w konsultacjach kolejnej wersji projektu.