ZCDN

Oko w oko z muralem. Edukacyjne wymiary street artu

mural baner oko

Właśnie ukazała się nowa publikacja ZCDN-u „Oko w oko z muralem. Edukacyjne wymiary street artu” pod redakcją Natalii Cybort-Zioło i Mateusza Lipko. Na książkę składa się dziewięć artykułów, z których każdy w nieco inny sposób stara się zgłębić istotę sztuki ulicznej. Efektem tego jest więc publikacja interdyscyplinarna, która może zainteresować nauczycielki i nauczycieli różnych przedmiotów. Proces pracy nad książką był pełen intelektualnych wyzwań. Szczególnie dumni jesteśmy z faktu, że wszyscy autorzy i autorki są zawodowo związani z ZCDN-em. Zachęcamy do lektury!

Cytując słowa wstępu:

„Można byłoby napisać, że niniejsza publikacja powstała z okazji obchodów 250. rocznicy utworzenia Komisji Edukacji Narodowej, jednak nie do końca tak jest, choć z taką właśnie intencją rozpoczynaliśmy pracę nad nią. W Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli zrealizowaliśmy szereg przedsięwzięć nawiązujących do tej rocznicy: szkolenia dla nauczycieli, materiał dydaktyczny w formie osi czasu stanowiącej Mały przegląd niekoniecznie słusznych idei, film opowiadający o powstaniu KEN, spotkanie z autorkami książek oraz… mural na ścianie patia ZCDN-u. I to właśnie on stał się prawdziwą inspiracją dla powstania tej książki”.

Fragment recenzji prof. Marii Czerepaniak-Walczak:

„Tom ten jest interesującym przykładem próby przybliżenia nauczycielkom i nauczycielom edukacyjnego potencjału komunikatów wizualnych, możliwości wykorzystania ich w procesie kształcenia, wychowania i uczenia się. Dotyczy to zarówno korzystania z gotowych obrazów, jak i ich tworzenia z użyciem narzędzi tradycyjnych i cyfrowych. Podkreślić należy, że tworzenie komunikatów wizualnych w szkole odbywa się w wielu formalnych i nieformalnych sytuacjach, a ich treści mają szerokie spektrum wartości etycznych i artystycznych”.

A co kryje się w środku naszej publikacji? Oto spis treści:

Część I. Dzieje

Joanna Bródka, Niezwykłe spotkanie. Helena Radlińska i Hugo Kołłątaj razem w Szczecinie

dr Katarzyna Rembacka, Wariacje i warianty nauczycielskich powinności. Od idei Komisji Edukacji Narodowej  do współczesnych ministerialnych i społecznych wizji  

Grzegorz Sadłowski, Patrzeć, widzieć, rozumieć. Szkic o kulturze wizualnej Zachodu

Część II. Przestrzenie

Mateusz Lipko, „Zderzenie ze ścianą”, czyli słów kilka o historii sztuki ulicznej

Krzysztof Jaworski, Cyfrowy street art? Twórczość młodych ludzi na platformie Scratch

Anna Godzińska, Arachne na ulicy, czyli kobiecy street art  

Część III. Edukacja

dr Zofia Fenrych, Nieposłuszeństwo (nie tylko) obywatelskie 

dr Natalia Cybort-Zioło, dr Colette Szczepaniak, Collage, czyli łączyzm. Ekspresja artystyczna w doskonaleniu nauczycielek i nauczycieli

Marta Kostecka, Komiks – medium nie tylko wizualne. Refleksja na temat prac nadesłanych na konkurs „Nie tylko superbohaterowie walczą ze złem” 

Książka jest dostępna w zbiorach Biblioteki Cyfrowej ZCDN-u 

oraz  pod tym linkiem 

Podobne wpisy:
Co zrobić, żeby szkoła była postrzegana jako miejsce pozytywnych relacji?  Zachęcamy do lektury nowego numeru „Refleksji”!

Wielu osobom szkoła kojarzy się z jakąś formą opresji, ciężką pracą bez szczególnych efektów, niedocenieniem. Ten problem może dotyczyć zarówno uczniów, jak i nauczycieli. A przecież tak nie powinno być! Z pomocą przychodzi pedagogika pozytywna, która pozwala spojrzeć na edukację i system oświaty z zupełnie innej perspektywy.

Humanistycznie. Nowy cykl materiałów dla osób uczących przedmiotów humanistycznych

Humanistycznie. Po prostu. Czyli krótko i po ludzku o wyzwaniach współczesnej humanistyki. Na nasz nowy projekt będą się składały małe pigułki wiedzy w formie nagrań wideo, skierowane do osób uczących przedmiotów humanistycznych lub po prostu nimi zainteresowanych, które chcą odświeżyć lub uzupełnić wiedzę ze studiów, aby być na bieżąco.

Pierwsza Pomoc Psychologiczna. Blog na Zmianę (Odcinek XVII)

O zatrważających danych zawartych w wynikach badań dotyczących zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży można usłyszeć z wielu źródeł. Nic dziwnego, że tematem tym zajmujemy się także w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Jako zespół profesjonalnie zajmujący się wsparciem nauczycieli również w tym zakresie staramy się zdefiniować problem oraz jego przyczyny. To nam daje szansę na udzielenie konkretnej pomocy.