ZCDN

Oko w oko z muralem. Edukacyjne wymiary street artu

mural baner oko

Właśnie ukazała się nowa publikacja ZCDN-u „Oko w oko z muralem. Edukacyjne wymiary street artu” pod redakcją Natalii Cybort-Zioło i Mateusza Lipko. Na książkę składa się dziewięć artykułów, z których każdy w nieco inny sposób stara się zgłębić istotę sztuki ulicznej. Efektem tego jest więc publikacja interdyscyplinarna, która może zainteresować nauczycielki i nauczycieli różnych przedmiotów. Proces pracy nad książką był pełen intelektualnych wyzwań. Szczególnie dumni jesteśmy z faktu, że wszyscy autorzy i autorki są zawodowo związani z ZCDN-em. Zachęcamy do lektury!

Cytując słowa wstępu:

„Można byłoby napisać, że niniejsza publikacja powstała z okazji obchodów 250. rocznicy utworzenia Komisji Edukacji Narodowej, jednak nie do końca tak jest, choć z taką właśnie intencją rozpoczynaliśmy pracę nad nią. W Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli zrealizowaliśmy szereg przedsięwzięć nawiązujących do tej rocznicy: szkolenia dla nauczycieli, materiał dydaktyczny w formie osi czasu stanowiącej Mały przegląd niekoniecznie słusznych idei, film opowiadający o powstaniu KEN, spotkanie z autorkami książek oraz… mural na ścianie patia ZCDN-u. I to właśnie on stał się prawdziwą inspiracją dla powstania tej książki”.

Fragment recenzji prof. Marii Czerepaniak-Walczak:

„Tom ten jest interesującym przykładem próby przybliżenia nauczycielkom i nauczycielom edukacyjnego potencjału komunikatów wizualnych, możliwości wykorzystania ich w procesie kształcenia, wychowania i uczenia się. Dotyczy to zarówno korzystania z gotowych obrazów, jak i ich tworzenia z użyciem narzędzi tradycyjnych i cyfrowych. Podkreślić należy, że tworzenie komunikatów wizualnych w szkole odbywa się w wielu formalnych i nieformalnych sytuacjach, a ich treści mają szerokie spektrum wartości etycznych i artystycznych”.

A co kryje się w środku naszej publikacji? Oto spis treści:

Część I. Dzieje

Joanna Bródka, Niezwykłe spotkanie. Helena Radlińska i Hugo Kołłątaj razem w Szczecinie

dr Katarzyna Rembacka, Wariacje i warianty nauczycielskich powinności. Od idei Komisji Edukacji Narodowej  do współczesnych ministerialnych i społecznych wizji  

Grzegorz Sadłowski, Patrzeć, widzieć, rozumieć. Szkic o kulturze wizualnej Zachodu

Część II. Przestrzenie

Mateusz Lipko, „Zderzenie ze ścianą”, czyli słów kilka o historii sztuki ulicznej

Krzysztof Jaworski, Cyfrowy street art? Twórczość młodych ludzi na platformie Scratch

Anna Godzińska, Arachne na ulicy, czyli kobiecy street art  

Część III. Edukacja

dr Zofia Fenrych, Nieposłuszeństwo (nie tylko) obywatelskie 

dr Natalia Cybort-Zioło, dr Colette Szczepaniak, Collage, czyli łączyzm. Ekspresja artystyczna w doskonaleniu nauczycielek i nauczycieli

Marta Kostecka, Komiks – medium nie tylko wizualne. Refleksja na temat prac nadesłanych na konkurs „Nie tylko superbohaterowie walczą ze złem” 

Książka jest dostępna w zbiorach Biblioteki Cyfrowej ZCDN-u 

oraz  pod tym linkiem 

Podobne wpisy:
Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki „Mojej historii kobiet”, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Witajcie wyzwania 2025 roku! Blog na Zmianę (Odcinek XVIII)

Bardzo często publiczne dyskusje na różne tematy polityczne, społeczne, a nawet gospodarcze kończą się stwierdzeniem w takim lub zbliżonym brzmieniu: „No tak, ale zacząć trzeba od edukacji. Bez niej nie będzie tak, jak nam się marzy”. Frekwencja wyborcza – edukacja. Poziom kultury – edukacja. Wzrost wrażliwości społecznej – edukacja. Większa przedsiębiorczość Polaków – edukacja. Brzmi znajomo?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.