ZCDN

Podcast „Nasłuch Pedagogiczny”. Odcinek XVI

Podcast „Nasłuch Pedagogiczny”. Odcinek XVI
Przyroda jest najlepszą nauczycielką?

W styczniowym i pierwszym wydaniu „Nasłuchu Pedagogicznego” w roku 2022 spotykamy się z Robertem Jurszą – dziennikarzem i publicystą, który w swoich tekstach podejmuje tematykę ekologii, życia zwierząt i relacji człowieka z przyrodą. Robert Jurszo pracował między innymi w Polskiej Agencji Prasowej, Wirtualnej Polsce i OKO.press. Publikuje także w miesięczniku „Dzikie Życie”. Obecnie jest etatowym dziennikarzem „Gazety Wyborczej”, gdzie pisze do działu „Klimat i Środowisko”. Pracuje nad książką o biografiach zwierząt.

Rozmowę przeprowadził Sławomir Iwasiów – redaktor prowadzący Zachodniopomorskiego Dwumiesięcznika Oświatowego „Refleksje”.

Robert Jurszo
Fot. Aleksadra Gierczys – Jurszo

Robert Jurszo – dziennikarz i publicysta „Gazety Wyborczej”. W swoich tekstach podejmuje tematykę ekologii, życia zwierząt i relacji człowieka z przyrodą

Podobne wpisy:
Jak (nie) rozmawiać o edukacji? Rozmowa z prof. Romanem Leppertem

Z różnych przyczyn nauczyciele opuszczają miejsca zajmowane za katedrą, żeby spróbować swoich sił na obrzeżach systemu edukacji. Roman Leppert, profesor pedagogiki, znany jest dzisiaj przede wszystkim jako prowadzący podcast „Akademickie zacisze”. Dlaczego zaczął rozmawiać w mediach społecznościowych o teoriach i praktykach pedagogicznych? Co sądzi na temat debaty o polskiej szkole? I jaką ma „receptę” na to, jak (nie) rozmawiać o edukacji?

Czy będziemy „eksportować” nauczycieli? Rozmowa z Markiem Byczkowskim

Coraz częściej mówi się o wakatach w publicznej oświacie – nauczyciele albo odchodzą ze szkół publicznych, albo rozważają zmianę zawodu. Dla wielu osób alternatywą może być szukanie zatrudnienia za granicą. Jakie kwalifikacje trzeba posiadać, aby podjąć pracę w innym kraju? Czym różni się polski system oświaty od szkolnictwa w Europie? Tym razem gościem „(Nie)pokoju nauczycielskiego” jest Marek Byczkowski – polski nauczyciel, który pracuje w Niemczech.

Dlaczego nauczyciele odchodzą ze szkół? Rozmowa z Dariuszem Martynowiczem

We wrześniu 2022 roku „Głos Nauczycielski” opublikował wyniki ankiety, które pokazały, że 87% nauczycielek/nauczycieli zna przynajmniej jedną osobę albo odchodzącą ze szkoły, albo rozważającą zmianę zawodu. Dlaczego nauczycielki/nauczyciele rezygnują z pracy w szkołach publicznych? Co to oznacza dla współczesnej edukacji? I jak odwrócić tę negatywną tendencję? Tym razem gościem „(Nie)pokoju nauczycielskiego” jest Dariusz Martynowicz – polonista, który po 15 latach pracy odszedł ze szkoły publicznej.