ZCDN

Podcast „Nasłuch Pedagogiczny”. Odcinek XXII. Co wolontariat ma wspólnego z edukacją?

Serdecznie zapraszamy do wysłuchania najnowszego odcinka „Nasłuchu Pedagogicznego”, którego gościniami są Anna Biały – prezeska Stowarzyszenia POLITES w Szczecinie i Katarzyna Michałek – Członkini Zarządu Stowarzyszenia POLITES.

W czasie rozmowy staraliśmy się odpowiedzieć na tytułowe pytanie: co wolontariat ma wspólnego z edukacją? Zastanawialiśmy się także nad takimi zagadnieniami, jak: czy każdy może zostać wolontariuszem? Jakie kompetencje uczniów rozwija praca w wolontariacie. Jak udział w jednym szkoleniu może wpłynąć na nauczyciela? Gościnie przybliżyły również działania realizowane w ramach programu „Pomorze Pomoże”.

Inspiracją do rozmowy były książka Przepis na Wolontariat autorstwa Marty Kukowskiej, ale również 20 rocznica powstania Stowarzyszenia POLITES.

Rozmowę przeprowadził Andrzej Dąbrowski.

Podobne wpisy:
Jak (nie) rozmawiać o edukacji? Rozmowa z prof. Romanem Leppertem

Z różnych przyczyn nauczyciele opuszczają miejsca zajmowane za katedrą, żeby spróbować swoich sił na obrzeżach systemu edukacji. Roman Leppert, profesor pedagogiki, znany jest dzisiaj przede wszystkim jako prowadzący podcast „Akademickie zacisze”. Dlaczego zaczął rozmawiać w mediach społecznościowych o teoriach i praktykach pedagogicznych? Co sądzi na temat debaty o polskiej szkole? I jaką ma „receptę” na to, jak (nie) rozmawiać o edukacji?

Czy będziemy „eksportować” nauczycieli? Rozmowa z Markiem Byczkowskim

Coraz częściej mówi się o wakatach w publicznej oświacie – nauczyciele albo odchodzą ze szkół publicznych, albo rozważają zmianę zawodu. Dla wielu osób alternatywą może być szukanie zatrudnienia za granicą. Jakie kwalifikacje trzeba posiadać, aby podjąć pracę w innym kraju? Czym różni się polski system oświaty od szkolnictwa w Europie? Tym razem gościem „(Nie)pokoju nauczycielskiego” jest Marek Byczkowski – polski nauczyciel, który pracuje w Niemczech.

Dlaczego nauczyciele odchodzą ze szkół? Rozmowa z Dariuszem Martynowiczem

We wrześniu 2022 roku „Głos Nauczycielski” opublikował wyniki ankiety, które pokazały, że 87% nauczycielek/nauczycieli zna przynajmniej jedną osobę albo odchodzącą ze szkoły, albo rozważającą zmianę zawodu. Dlaczego nauczycielki/nauczyciele rezygnują z pracy w szkołach publicznych? Co to oznacza dla współczesnej edukacji? I jak odwrócić tę negatywną tendencję? Tym razem gościem „(Nie)pokoju nauczycielskiego” jest Dariusz Martynowicz – polonista, który po 15 latach pracy odszedł ze szkoły publicznej.