ZCDN

Spacery edukacyjne ZCDN-u w ramach Zachodniopomorskich Dni Dziedzictwa

spacery edukacyjne baner

Zapraszamy na spacery edukacyjne organizowane przez ZCDN w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa. Tegoroczna edycja Zachodniopomorskich Dni Dziedzictwa inspirowana jest Szlakami Kulturowymi Rady Europy, a jednym z nich jest Szlak Pisarek, który ukazuje życie i twórczość autorek z przełomu XIX i XX wieku oraz ich walkę o emancypację. Zainspirowani taką formą narracji postanowiliśmy zaproponować Państwu przeprowadzenie dwóch spacerów edukacyjnych śladami szczecińskich pisarek oraz pisarzy!

Spacer 1
„Oni osiedli w najlepszym z możliwych światów”(?)
Spacer śladami pisarskiego osadnictwa na Głębokim
Termin: 26 września, godz. 16.30
Miejsce startu: Pętla na Głębokim
Prowadząca: dr Katarzyna Rembacka

Podczas spaceru przeprowadzona zostanie prezentacja sylwetek pisarek i pisarzy tworzących w Szczecinie w kontekście historycznych uwarunkowań panujących tuż po wojnie.
Jedni pomysł ściągnięcia na Pomorze Zachodnie wybitnych ludzi pióra przypisują wojewodzie Leonardowi Borkowiczowi. Inni – by przywołać Czesława Miłosza – widzą w tym zamysł komunistycznej partii, bo przecież „aresztowania słabo docierały do willi w Szczecinie”. Podstawowym wabikiem mającym przyciągnąć literatów była obietnica przekazania im „ładnych domków z ogródkami” i „zapewnienia bytu”. Jak wyglądał obraz warunków bytowych literatów – zapamiętany i zapisany także w wytworzonych przez nich ego-dokumentach? Na co mógł liczyć „twórczy” przesiedleniec? Czy stworzona na Głębokim literacka enklawa stała się dla jego mieszkańców trwałym i „najlepszym z możliwych światów”?

Katarzyna Rembacka – dr historii, autorka książki Komunista na peryferiach władzy. Historia Leonarda Borkowicza (1912–1989), za którą w 2021 roku otrzymała Nagrodę Historyczną „Polityki” w kategorii Debiuty oraz Nagrodę im. Tomasza Strzembosza, a także nominacje do Nagrody im. Jerzego Giedroycia, Nagrody im. Kazimierza Moczarskiego oraz zachodniopomorskiej nagrody literackiej „Jantar”.

Spacer 2
„Fragmenty miasto-życia” Śladami szczecińskich fikcji
Miasto i jego mieszkańcy oczami pisarek
Termin: 28 września, godz. 15.00.
Miejsce startu: Plac Solidarności, pod aniołem
Prowadzący: Mateusz Lipko

Podczas spaceru odkryjemy Szczecin, jakim widzą go bohaterowie literaccy. Przeniesiemy się do świata wyobraźni, gdzie miasto staje się scenerią dla wspomnień, marzeń i tajemnic. Literatura jest wszakże naśladowczynią życia. Podążając śladami bohaterów powieści szczecińskich autorek, takich jak Inga Iwasiów, Agnieszka Gładzik czy Brygida Helbig-Mischewski, poznamy przestrzenie ukrytych znaczeń, trudnych emocji oraz historycznych nawarstwień. Spróbujemy podjąć również na nowo refleksję nad tożsamością miasta i jego mieszkańców. To spacer, który pozwoli spojrzeć na Szczecin wnikliwymi oczami pisarek, a literacka fikcja stanie się kluczem do lepszego zrozumienia jego wielowymiarowości i skomplikowanej historii.

Udział w spacerach jest bezpłatny. Obowiązują zgłoszenia mailowe pod adresem: mlipko@zcdn.edu.pl.
Nauczycieli prosimy o rejestrację poprzez Internetowy System Obsługi Szkoleń:
Spacer 1 – numer formy I/C/20
Spacer 2 – numer formy I/C/21

Podobne wpisy:
Seminarium online: Influencer – zawód marzeń?

Kim jest influencer i dlaczego jego praca jest tak atrakcyjna dla dzieci i młodzieży? W jaki sposób najmłodsi korzystają z mediów społecznościowych? Jak rozmawiać o social mediach z uczniami i uczennicami? Miedzy innymi na te pytania postaramy się znaleźć odpowiedź podczas seminarium „Influencer – zawód marzeń?”, które odbędzie się 16 kwietnia, w godzinach 10.00–11.30, w formule online.

Spotkania z Książką Biograficzną – „Nie koniec, nie początek. Powojenne wybory polskich Żydów”

13 maja ZCDN gościć będzie Annę Bikont – jedną z najbardziej uznanych polskich dziennikarek, reporterek i pisarek, laureatkę wielu prestiżowych nagród, by wymienić Europejską Nagrodę Książkową, Wielką Nagrodę Fundacji Kultury, Nagrodę im. Ryszarda Kapuścińskiego, Nagrodę Historyczną „Polityki”. Jej najnowsza książka „Nie koniec, nie początek. Powojenne wybory polskich Żydów” będzie pretekstem do rozmowy na temat losu ocalałych polskich Żydów i Żydówek w tużpowojennych latach. Wszyscy oni – osamotnieni, otoczeni wrogością, targani wyrzutami sumienia, że to właśnie im udało się przetrwać – podjąć musieli decyzję: co dalej?

Jak (na)uczyć obywatelskości? O tym przeczytasz w nowym numerze „Refleksji”!

Tym razem na łamach „Refleksji” przybliżamy tematykę edukacji obywatelskiej, która jako nowy przedmiot wejdzie do obowiązkowego programu nauczania w roku szkolnym 2025/2026. Jakie koncepcje i metody dydaktyczne można zastosować na lekcjach edukacji obywatelskiej? Autorki i autorzy najnowszego zeszytu „Refleksji” omawiają tę problematykę zarówno z punktu widzenia teorii, jak i praktyki współczesnej edukacji.