ZCDN

Spotkania z Książką Biograficzną – „Dezorientacje. Biografia Marii Konopnickiej”

baner SZKB 1Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z Instytutem Historycznym Uniwersytetu Szczecińskiego organizuje cykliczne seminaria „Spotkania z Książką Biograficzną”. Uczestniczą w nich autorki i autorzy biografii – zarówno zbiorowych, jak i indywidualnych, które rzucają światło na przestrzenie dotąd ukryte, dokonują reinterpretacji dotychczasowych ustaleń i prowokują do dyskusji.

26 listopada 2024 r. ZCDN gościć będzie Magdalenę Grzebałkowską – jedną z najbardziej cenionych polskich reporterek, autorkę bestsellerowych biografii oraz laureatkę NIKE czytelników, Grand Press i Nagrody im. Torańskiej. Jej najnowsza książka Dezorientacje. Biografia Marii Konopnickiej (wydawnictwo Znak, 2024) będzie pretekstem do dyskusji na temat polskiej literatury okresu zaborów, kobiecych emancypacji oraz modelu polskiej rodziny i przemian, którym podlegała. W centrum rozważań postawiona zostanie Maria Konopnicka – buntowniczka, feministka, artystka. Przedstawione w książce  decyzje, dylematy i rozterki pisarki pokazują, że była postacią na wskroś współczesną, która wciąż może inspirować, zaskakiwać i szokować.

Tak zarysowane przestrzenie skłaniają do rozmowy, w której obok pisarki udział weźmie prof. Agnieszka Szudarek (IH US). Spotkanie – ja zawsze – poprowadzi dr Katarzyna Rembacka (ZCDN).

Partnerem wydarzenia jest wydawnictwo Znak.

Podczas dyskusji podjęte zostaną zagadnienia odnoszące się do historii polskiej literatury w okresie zaborów. Poruszone będą kwestie odnoszące się do sytuacji kobiet i ich ścieżek emancypacyjnych oraz modelu rodziny. Na ile rola, jaką przypisano kobietom, była przez nie realizowana, a na ile podlegała przemianom? Czy herstorie odnajdują swoje miejsce w edukacji szkolnej?

Osoby uczestniczące w seminarium będą miały możliwość zaprezentować własne poglądy na rolę i miejsce w edukacji historycznej omawianej biografii. Przeprowadzą również krytyczną analizę modelu rodziny i pozycji kobiet w okresie zaborów. Następnie, podczas wymiany doświadczeń, zastanowią się, na ile i w jaki sposób można wykorzystać biografię Marii Konopnickiej w szkolnej narracji historycznej oraz polonistycznej przy analizie określnych zjawisk i procesów społecznych i kulturowych.

Więcej informacji oraz możliwość rejestracji

Zapraszamy!

Podobne wpisy:
Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki „Mojej historii kobiet”, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Witajcie wyzwania 2025 roku! Blog na Zmianę (Odcinek XVIII)

Bardzo często publiczne dyskusje na różne tematy polityczne, społeczne, a nawet gospodarcze kończą się stwierdzeniem w takim lub zbliżonym brzmieniu: „No tak, ale zacząć trzeba od edukacji. Bez niej nie będzie tak, jak nam się marzy”. Frekwencja wyborcza – edukacja. Poziom kultury – edukacja. Wzrost wrażliwości społecznej – edukacja. Większa przedsiębiorczość Polaków – edukacja. Brzmi znajomo?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.