ZCDN

Spotkania z Książką Biograficzną – „Zboże rosło jak las. Pamięć o pegeerach”

baner SZKB Panek 2

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z Instytutem Historycznym Uniwersytetu Szczecińskiego organizuje cykliczne seminaria „Spotkania z Książką Biograficzną”. Uczestniczą w nich autorki i autorzy biografii – zarówno zbiorowych, jak i indywidualnych, które rzucają światło na przestrzenie dotąd ukryte, dokonują reinterpretacji dotychczasowych ustaleń i prowokują do dyskusji.

7 października 2024 roku ZCDN gościć będzie Bartosza Panka – dziennikarza, redaktora naczelnego Studia Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia oraz autora reportaży historycznych: U nas każdy jest prorokiem (wydawnictwo Czarne, 2020) i Zboże rosło jak las. Pamięć o pegeerach (wydawnictwo Czarne, 2024). Jego najnowsza książka będzie pretekstem do dyskusji na temat grupy naznaczonej wciąż obecnymi w przestrzeni publicznej hasłami o „wyuczonej bezradności” oraz „dziedziczeniu biedy”. Czy prawda o pegeerach jest jedna? Czy wszędzie było tak samo? Na opowieść przedstawioną przez Bartosza Panka składają się doświadczenia migracji i społecznego awansu, ale także spektakularnego upadku i powszechnej pogardy. Jest to również opowieść pozbawiona uproszczeń i schematów, co pozwala (na nowo?) dostrzec wieloaspektową historię tej szczególnej społeczności. Tak zarysowane przestrzenie skłaniają do refleksji.

Spotkanie poprowadzi dr Katarzyna Rembacka (ZCDN), a udział w nim, obok reportera Bartosza Panka, weźmie prof. Małgorzata Machałek (IH US).

Podczas rozmowy podjęte zostaną zagadnienia odnoszące się do historii gospodarczej i polityki rolnej realizowanej w Polsce po II wojnie światowej. Poruszone będą kwestie odnoszące się do sytuacji pracowników i mieszkańców Państwowych Gospodarstw Rolnych. Na ile rola, jaką odegrały pegeery, funkcjonuje w świadomości społecznej oraz narracji historycznej? Czy historia ich pracowników i mieszkańców odnajdą swoje miejsce w edukacji szkolnej? O tym m.in. dyskutować będą uczestniczący w seminarium nauczyciele. Zebrane w ten sposób doświadczenia będzie można wykorzystać na lekcjach przedmiotów humanistycznych.

Zapraszamy!

Rejestracja na wydarzenie odbywa się za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń.

 

Podobne wpisy:
Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki „Mojej historii kobiet”, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Witajcie wyzwania 2025 roku! Blog na Zmianę (Odcinek XVIII)

Bardzo często publiczne dyskusje na różne tematy polityczne, społeczne, a nawet gospodarcze kończą się stwierdzeniem w takim lub zbliżonym brzmieniu: „No tak, ale zacząć trzeba od edukacji. Bez niej nie będzie tak, jak nam się marzy”. Frekwencja wyborcza – edukacja. Poziom kultury – edukacja. Wzrost wrażliwości społecznej – edukacja. Większa przedsiębiorczość Polaków – edukacja. Brzmi znajomo?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.