ZCDN

Wielka Liga Czytelników – zaproszenie do udziału w konkursie

Zapraszamy osoby pracujące w szkołach podstawowych oraz bibliotekach publicznych do zgłaszania swoich uczniów i uczennic / czytelników i czytelniczek do udziału w Wielkiej Lidze Czytelników. Akcję w województwie zachodniopomorskim koordynuje Regina Czekała-Kil z Biblioteki Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej (ZCDN).

Do udziału w konkursie zaproszone są szkoły podstawowe i biblioteki publiczne. Placówki, które chcą dołączyć do Ligi, prosimy o wyłonienie koordynatora, który oficjalnie zgłosi ją do konkursu. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.
Konkurs organizowany jest w trzech kategoriach wiekowych:

  • klasy 1–3
  • klasy 4–6
  • klasy 7–8.

Dla każdej kategorii przygotowana została osobna lista książek, których znajomość jest niezbędna do udziału w konkursie. Kompletna lista lektur, regulamin konkursu, wymagane dokumenty zgłoszeniowe i inne informacje znajdują się na oficjalnej stronie Wielkiej Ligi Czytelników. Zachęcamy także do zapoznania się z Niezbędnikiem informacyjnym koordynatora placówki.

Wypełniony, podpisany przez dyrektora placówki i zeskanowany formularz zgłoszeniowy koordynatorzy placówki przesyłają na adres e-mail właściwego koordynatora powiatowego do 30 listopada 2023 r. Lista koordynatorów powiatowych będzie dostępna na stronie projektu i u koordynatorów wojewódzkich.

Projekt Wielka Liga Czytelników to sprawdzone przedsięwzięcie, doskonale wpisujące się w realizację podstawy programowej. Skutecznie oddziałuje na szeroko pojęty rozwój poprzez kształtowanie kompetencji czytelniczych, wpływających na sukces ucznia. Czytanie to jedna z najważniejszych umiejętności, która pozwala na wprowadzanie ucznia do świata wartości, budowanie relacji społecznych, wzmacnianie poczucia tożsamości, formowanie poczucia godności, rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozbudzanie ciekawości poznawczej, kształtowanie postawy otwartej wobec świata, zachęcanie do samokształcenia.

W razie pytań prosimy o kontakt z koordynatorką wojewódzką: rczekala@zcdn.edu.pl.

Podobne wpisy:
Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki „Mojej historii kobiet”, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Witajcie wyzwania 2025 roku! Blog na Zmianę (Odcinek XVIII)

Bardzo często publiczne dyskusje na różne tematy polityczne, społeczne, a nawet gospodarcze kończą się stwierdzeniem w takim lub zbliżonym brzmieniu: „No tak, ale zacząć trzeba od edukacji. Bez niej nie będzie tak, jak nam się marzy”. Frekwencja wyborcza – edukacja. Poziom kultury – edukacja. Wzrost wrażliwości społecznej – edukacja. Większa przedsiębiorczość Polaków – edukacja. Brzmi znajomo?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.