ZCDN

„Wszyscy mu coś zawdzięczamy”. O twórczości Tadeusza Różewicza w setną rocznicę urodzin

Gościem kolejnego odcinka „Nasłuchu pedagogicznego” jest profesor Andrzej Skrendo, literaturoznawca, krytyk literacki, eseista, dziennikarz radiowy, rektor ds. nauki Uniwersytetu Szczecińskiego, a przede wszystkim badacz twórczości Tadeusza Różewicza. To właśnie autora Kartoteki dotyczy to spotkanie – odbywające się niemal dokładnie w setną rocznicę urodzin poety, który przyszedł na świat 9 października 1921 roku. Na czym polegał pisarski geniusz Różewicza? Jak sam postrzegał swoje utwory? I dlaczego wciąż warto sięgać po jego wiersze?

Warto przypomnieć, że rok 2021 został ustanowiony Rokiem Tadeusza Różewicza.

Rozmowę przeprowadził Sławomir Iwasiów – redaktor prowadzący Zachodniopomorskiego Dwumiesięcznika Oświatowego „Refleksje”.

Osoby chcące pogłębić wiedzę na temat zagadnień poruszanych w ramach podcastu zapraszamy do zapoznania się z zestawieniem bibliograficznym przygotowanym przez nauczycielki bibliotekarki Biblioteki Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej ZCDN. Część z rekomendowanych pozycji dostępna jest online (IBUK Libra).

Podobne wpisy:
Jak (nie) rozmawiać o edukacji? Rozmowa z prof. Romanem Leppertem

Z różnych przyczyn nauczyciele opuszczają miejsca zajmowane za katedrą, żeby spróbować swoich sił na obrzeżach systemu edukacji. Roman Leppert, profesor pedagogiki, znany jest dzisiaj przede wszystkim jako prowadzący podcast „Akademickie zacisze”. Dlaczego zaczął rozmawiać w mediach społecznościowych o teoriach i praktykach pedagogicznych? Co sądzi na temat debaty o polskiej szkole? I jaką ma „receptę” na to, jak (nie) rozmawiać o edukacji?

Czy będziemy „eksportować” nauczycieli? Rozmowa z Markiem Byczkowskim

Coraz częściej mówi się o wakatach w publicznej oświacie – nauczyciele albo odchodzą ze szkół publicznych, albo rozważają zmianę zawodu. Dla wielu osób alternatywą może być szukanie zatrudnienia za granicą. Jakie kwalifikacje trzeba posiadać, aby podjąć pracę w innym kraju? Czym różni się polski system oświaty od szkolnictwa w Europie? Tym razem gościem „(Nie)pokoju nauczycielskiego” jest Marek Byczkowski – polski nauczyciel, który pracuje w Niemczech.

Dlaczego nauczyciele odchodzą ze szkół? Rozmowa z Dariuszem Martynowiczem

We wrześniu 2022 roku „Głos Nauczycielski” opublikował wyniki ankiety, które pokazały, że 87% nauczycielek/nauczycieli zna przynajmniej jedną osobę albo odchodzącą ze szkoły, albo rozważającą zmianę zawodu. Dlaczego nauczycielki/nauczyciele rezygnują z pracy w szkołach publicznych? Co to oznacza dla współczesnej edukacji? I jak odwrócić tę negatywną tendencję? Tym razem gościem „(Nie)pokoju nauczycielskiego” jest Dariusz Martynowicz – polonista, który po 15 latach pracy odszedł ze szkoły publicznej.