Uprzejmie informujemy, że w czasie ferii zimowych Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli jest czynne dla interesantów w godzinach: 8.00–16.00. Biblioteka Pedagogiczna jest otwarta od poniedziałku do piątku w godzinach: 9.00–16.00.
Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało Standardy postępowania dla nauczycieli i nauczycieli specjalistów – dotyczące kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym, po próbie samobójczej i w żałobie po śmierci samobójczej.
Od co najmniej kilku lat raporty policyjne odnotowują wzrastające liczby samobójstw wśród młodzieży do 19 roku życia. Bardzo niepokojące są także zarejestrowane liczby prób samobójczych w tej grupie wiekowej. Większość badaczy zwraca uwagę na to, że dużej części takich prób nie odnajdziemy w oficjalnych raportach. Szacuje się, że na jedno skuteczne samobójstwo przypada od 100 do 200 prób. Stąd wynik z niespełna 2 tysięcy (dane z 2023 roku) może wzrosnąć nawet do 15–30 tys. takich posunięć młodych osób (liczba samobójstw według raportu Komendy Głównej Policji wyniosła 145 osób w 2023 roku).
To bardzo niepokojące wyniki, wymagające natychmiastowej reakcji ze strony dorosłych, w tym działań w środowisku szkolnym. Stąd decyzja Ministerstwa Edukacji Narodowej o stworzeniu Standardów postępowania wobec osób będących w kryzysie psychicznym, emocjonalnym, po próbie samobójczej lub wobec grupy rówieśniczej w sytuacji śmierci samobójczej. Standardy mają dwie grupy odbiorców: nauczycieli-specjalistów oraz wszystkich pozostałych nauczycieli. MEN przypomina, że w myśl prawa oświatowego działania pomocowe oraz profilaktyczno-wychowawcze są obowiązkiem całej szkoły i istotną częścią pracy każdego nauczyciela. Pomoc poradni ma uzupełniać, a nie zastępować nauczycieli.
W opracowanych Standardach postępowania znaleźć można omówienie czynników ryzyka działań autodestrukcyjnych, błędnych przekonań związanych z samobójstwami i próbami samobójczymi, przykładowy podział zadań profilaktycznych i w sytuacji kryzysowej w placówce. Opisane zostały sygnały ostrzegawcze świadczące o kryzysie młodego człowieka, zasady działania w ramach pierwszej pomocy emocjonalnej (w skrócie: zauważ – porozmawiaj – działaj), standardy działań w sytuacji samobójstwa ucznia/uczennicy (rozpocząć należy od siebie, gdyż jak piszą autorzy dokumentu: „Mądrą pomocą dzieciom i nastolatkom mogą służyć jedynie ci opiekunowie, którzy są świadomi własnych reakcji na kryzysowe doświadczenie, otwarci na rozmowy o przeżyciach i emocjach, gotowi do wzajemnego wspierania się wewnątrz zespołu i (…) do sięgania po specjalistyczne wsparcie poza szkołą”). Wśród propozycji są również zalecenia, w jaki sposób przygotować się, zespół klasowy oraz powracającego ucznia po próbie samobójczej. Materiał został uzupełniony o bibliografię, listę bezpłatnych publikacji (netografia) oraz telefonów i stron pomocowych.
Materiały są do pobrania na stronie MEN-u.
Szkolenie "Wsparcie edukacji matematycznej z użyciem narzędzia AI zeszyt.online" rozpocznie się od krótkiego wprowadzenia w projekt, przedstawienia wyników badań i wniosków dotyczących narzędzia AI zeszyt.online. Następnie nauczyciele zalogują się na koncie ucznia (demo) i zapoznają się z propozycjami, z których mogą skorzystać uczniowie (zadania, powtórki, kartkówki, sprawdziany). W kolejnej części warsztatów uczestnicy zalogują się jako nauczyciele, by poznać możliwości platformy dla prowadzącego. Szkolenie będzie realizowane stacjonarnie w pracowni komputerowej.
Szkolenie odbędzie w kilku terminach.
Liczba miejsc jest ograniczona.
Osoby zainteresowane udziałem w szkoleniach prosimy o zarejestrowanie się za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń:
16 grudnia: Grupa I (rejestracja zamknięta)
18 grudnia: Grupa II (rejestracja zamknięta)
7 stycznia: Grupa III (rejestracja zamknięta)
9 stycznia: Grupa IV (rejestracja zamknięta)
10 stycznia: Grupa V (rejestracja zamknięta)
14 stycznia: Grupa VI
16 stycznia: Grupa VII
Podczas spotkania uczestnikom zostaną przybliżone zasady tworzenia statutów szkolnych – zarówno w zakresie zawartych w nich treści, jak i formy zapisu. Podczas części praktycznej nauczyciele zapoznają się z różnymi statutami i postarają się znaleźć w nich błędy, a następnie spróbują wskazać poprawne zapisy.
Seminarium: Prawo oświatowe w praktyce. Statuty szkolne Termin: 22 stycznia, godz. 10.00–12.15 Miejsce: Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin sala 120 Forma bezpłatna
Osoby zainteresowane udziałem w seminarium prosimy o zarejestrowanie się za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń – numer formy doskonalenia: I/H/1.
(Nie)pokój nauczycielski: Jacy będą nauczyciele przyszłości?
Gościnią kolejnego odcinka „(Nie)pokoju nauczycielskiego” jest Katarzyna Nabrdalik, prezeska fundacji …
W badaniu mierzono trzy podstawowe kompetencje dorosłych: rozumienie tekstu, rozumowanie matematyczne oraz rozwiązywanie problemów. Najlepiej w badaniu wypadły kraje skandynawskie i Japonia. Polska uplasowała się w grupie krajów o najniższych wynikach. Badanie wyraźnie pokazuje potrzebę inwestowania w edukację dorosłych oraz wsparcia grup o niskich kompetencjach, szczególnie osób starszych i z niższym wykształceniem.
IBE informuje także, że polskie wyniki mogą być niedoszacowane z powodu niskiego poziomu zaangażowania respondentów w rozwiązywanie zadań, czego przejawem było szybkie udzielanie odpowiedzi i częste pomijanie pytań w badaniu umiejętności.
Więcej informacji oraz raport do pobrania znajduje się na stronie IBE.Wielu osobom szkoła kojarzy się z jakąś formą opresji, ciężką pracą bez szczególnych efektów, niedocenieniem. Ten problem może dotyczyć zarówno uczniów, jak i nauczycieli. A przecież tak nie powinno być! Z pomocą przychodzi pedagogika pozytywna, która pozwala spojrzeć na edukację i system oświaty z zupełnie innej perspektywy.
W tym dziale pedagogiki możemy zawrzeć w zasadzie wszystko, co wzmacnia osoby zaangażowane w edukację. W numerze „Refleksji” poświęconym pedagogice pozytywnej podjęliśmy kilka tematów. Wywiad z Bartoszem Fingasem poświęcony jest tutoringowi, czyli indywidualnej relacji pomiędzy mistrzem a uczniem, opartej na poszukiwaniu i rozwijaniu talentów i zasobów podopiecznych. Nasz rozmówca odkrywa przed czytelnikami i czytelniczkami wiele zalet tej formy pracy nad sobą, podkreślając, że tutor nie jest przekazicielem wiedzy, ale przewodnikiem po niej, towarzyszem w jej odkrywaniu.
Kluczowa dla pedagogiki pozytywnej jest relacja i dbałość o nią. Zarówno studenci pedagogiki, jak i doświadczeni nauczyciele – pytani o źródło ich motywacji do podjęcia zawodu nauczycielskiego – wspominają o różnie pojmowanej „miłości do dzieci”. Natalia Cybort-Zioło, powołując się na pisma brazylijskiego pedagoga Paula Freirego, pisze o miłości walecznej, która pomaga w budowaniu własnej odwagi, walce z niesprawiedliwością czy myśleniu krytycznym.
Ważna w tym podejściu jest także praca z potencjałem, który tkwi w młodym człowieku, i rozwijanie zasobów uczennic i uczniów. Jeden z głównych twórców pedagogiki pozytywnej, Martin Seligman, opisał model PERMA, identyfikujący pięć obszarów szczęścia: pozytywne emocje, zaangażowanie, pozytywne relacje, poczucie sensu i osiągnięcia. O zastosowaniu tego modelu na gruncie edukacji pisze Anna Hildebrandt-Mrozek, inicjatorka działania „Tydzień szczęścia w szkole”.
O pozytywne podejście warto dbać we wszystkich obszarach pracy pedagogicznej. Można je stosować (i warto pielęgnować) – jak zapewniają autorzy i autorki artykułów – w różnych kontekstach i elementach systemu edukacji: od oceniania, przez postrzeganie roli nauczyciela, po wdrażanie innowacji czy wykorzystywanie technologii. W zeszycie znajdują się ponadto informacje o zmianach programowych z zakresu wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej, o uczniach z cukrzycą typu 1, o atrakcjach kulturalnych Berlina, a także doskonaleniu nauczycieli oraz możliwościach edukowania najmłodszych uczniów na temat Zagłady Żydów. Zachęcamy także do lektury stałych rubryk: „Wokół pojęć pedagogicznych”, „Felieton”, „Pedagogika młodzieży”, „Spotkania z biografią”, „Strefa muzeum” czy „Edukacja inkluzyjna”.
Przypominamy, że „Refleksje” można czytać zarówno w wersji papierowej (wydania bieżące i archiwalne są dostępne w siedzibie ZCDN-u), jak i cyfrowej – na stronie: refleksje.zcdn.edu.pl.
Humanistycznie. Po prostu. Czyli krótko i po ludzku o wyzwaniach współczesnej humanistyki. Na nasz nowy projekt będą się składały małe pigułki wiedzy w formie nagrań wideo, skierowane do osób uczących przedmiotów humanistycznych lub po prostu nimi zainteresowanych, które chcą odświeżyć lub uzupełnić wiedzę ze studiów, aby być na bieżąco.
Przygotowałyśmy dla Was dużo herstorii starszych i nowszych, informacje o patronce roku 2024, o laureatce tegorocznej nagrody literackiej Nike, ale też materiały, w których zastanawiamy się nad zmianami zachodzącymi w języku oraz nad przyszłością książki.
Nauczycielki Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli – bibliotekarki, historyczki, polonistki – zapraszają do korzystania z przygotowanych materiałów. Kolejne nagrania w roku szkolnym 2024/2025 będą się pojawiały raz w miesiącu od grudnia do czerwca.
Słowa mają moc, czyli język inkluzywny w edukacji
Feminatywy, zaimki, językowe stereotypy i zmiany z nimi związane są treścią pierwszego nagrania z serii Humanistycznie. Język polski ma swoje ograniczenia, ale i wyjątkową elastyczność, umożliwiającą jego rozwój. W nagraniu zachęcamy do przyjrzenia się swoim językowym przekonaniom oraz zastanowienia się nad tym, czy język faktycznie ma moc i może zmieniać rzeczywistość.
Polecana lektura uzupełniająca online:
- Jak mówić i pisać, żeby nie wykluczać? „Refleksje” 2023, nr 1
- Etyka języka
- Wspierajmy feminatywy | Słownik feminatywów, badania | Bank BNP Paribas
- Zaimki.pl
Na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych zostały opublikowane najnowsze wyniki badania czwartoklasistów w zakresie kompetencji matematycznych i z nauk przyrodniczych. Pod tym kątem polscy uczniowie plasują się wysoko – w matematyce siedem krajów plasuje się wyżej, w przyrodzie jedynie cztery. Rezultat ten jest wyższy niż sprzed 4 lat i porównywalny z tym z 2015 r.
Statystycznie, wyższe średnie wyniki z matematyki mają chłopcy. Różnica ta została zaobserwowana w 2019 r., teraz wzrosła. Natomiast nie dostrzeżono podobnych różnić w naukach przyrodniczych.
Badanie TIMSS poza kompetencjami naukowymi, sprawdzało także nastawienie do tych przedmiotów w szkole i ogólną przynależność do tego środowiska. Co ciekawe, mimo wysokich wyników merytorycznych, bardzo spadają te społeczne. Obecnie 60% uczniów deklaruje, że lubi swoją szkołę, przy czym 8 lat temu – było to 75%. Uczniowie wspominają o problemach na lekcjach, nierozwiązanych konfliktach rówieśniczych, a nawet przemocy. Te czynniki utrudniają życie w szkole i uczestniczenie w lekcjach.
Uczniowie – mimo dobrych wyników – coraz częściej deklarują niechęć do tych przedmiotów. Najczęściej uważają je za nieinteresujące. Takie nastawienia polskich czwartoklasistów plasuje nasz kraj do grupy krajów o najmniej pozytywnym stosunku do matematyki i przyrody. Dodatkowo nasi czwartoklasiści mają pewność siebie na przeciętnym poziomie w odniesieniu do tych przedmiotów. Aż 41% uczniów w stosunku do matematyki, a 37% do przyrody uważa, że „po prostu nie jest dobra”.
Więcej na temat samego badania oraz jego szczegółowych wyników można znaleźć w komunikacie IBE oraz w załączonym w nim raporcie (prawie 250 stron danych i interpretacji).
Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju OECD oraz Ministerstwem Edukacji Narodowej zapraszają do udziału w konferencji międzynarodowej: Global Forum „Education for the Future. Challenges to Curriculum Design and Effective Implementation”.
Konferencja odbędzie się online 17 grudnia 2024 r. w godz. 9:00–16:00. Mogą wziąć w niej udział wszyscy zainteresowani przyszłością edukacji.
Więcej informacji, program konferencji oraz formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie IBE.
Ministerstwo Edukacji Narodowej zaprasza do udziału w konsultacjach publicznych dotyczących Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy ,,Szkoła dla wszystkich” w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027.
W konsultacjach mogą wziąć udział wszyscy zainteresowani wsparciem dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy, w tym pochodzenia romskiego oraz z niepełnosprawnościami, w funkcjonowaniu w polskim systemie oświaty.
Swoje uwagi można zgłaszać za pośrednictwem formularza do 24 grudnia 2024 r. Więcej informacji znajduje się w komunikacie MEN-u.
O zatrważających danych zawartych w wynikach badań dotyczących zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży można usłyszeć z wielu źródeł. Nic dziwnego, że tematem tym zajmujemy się także w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Jako zespół profesjonalnie zajmujący się wsparciem nauczycieli również w tym zakresie staramy się zdefiniować problem oraz jego przyczyny. To nam daje szansę na udzielenie konkretnej pomocy.
Czy potrzebujemy skomplikowanych metod i narzędzi, by pomóc młodemu człowiekowi w jego zmaganiach? Z pewnością są sytuacje, w których bez nich się nie obędzie. Intensywna psychoterapia połączona ze specjalistyczną farmakoterapią, a niekiedy także pobytem w szpitalu, mogą się okazać niezbędne dla ratowania życia. I, niestety, jest tak coraz częściej. Pytanie jednak brzmi: czy wszystkie dzieci będące w szpitalach lub innych ośrodkach terapeutycznych trafiłyby tam, gdybyśmy my – dorośli – zareagowali odpowiednio wcześniej? Oczywiście, nie powinniśmy się teraz obwiniać, bo to niczego nie da. Zdecydowanie ważniejsze jest wyciąganie wniosków.
Obecnie w systemie edukacji dużo się dzieje w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej. Jest ważnym elementem kształcenia uczniów w ramach edukacji dla bezpieczeństwa, organizowane są dodatkowe kursy, a nauczyciele – zwłaszcza edukacji wczesnoszkolnej – szkolą się, bo są zobowiązani do wprowadzania podstawowych kompetencji w tym obszarze wśród najmłodszych. Celem jest kształtowanie postawy uważności i umiejętności prawidłowego zareagowania na czyjś wypadek lub nieszczęście. W ramach szkolenia uczestnicy poznają kolejne kroki reakcji: od sprawdzenia, czy poszkodowany oddycha, poprzez wezwanie pomocy, po rozpoczęcie RKO, czyli resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Często powtarzane na szkoleniach hasło brzmi „zadbaj o swoje bezpieczeństwo” – bo jeśli ratownik zostanie również poszkodowany, ratować będzie trzeba dwie osoby. Szeroko zakrojony program szkoleń dla dzieci i młodzieży ma pokazać, że, po pierwsze, każdy może się przyczynić do udzielenia pierwszej pomocy, po drugie, dzięki temu poszkodowana osoba ma znacznie większe szanse na przeżycie.
Dlaczego piszę o pierwszej pomocy przedmedycznej? Ponieważ tak samo ważna jest pierwsza pomoc psychologiczna. Ona również może uratować komuś życie. Ją też może stosować każdy, nie tylko profesjonalist(k)a. Czasem nawet nie wiemy, że intuicyjnie podejmujemy działania, które stanowią pomoc psychologiczną.
Czy istnieje zbiór zasad udzielania takiej pomocy? Zapewne znaleźć można kilka różnych zestawień i propozycji. W tym miejscu zostaną wspomniane te, które promuje Międzynarodowy Ruch Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca. Jego elementy stosuje się zarówno w sytuacjach zagrożeń humanitarnych, wojennych czy związanych z katastrofami naturalnymi, jak i bardziej zwyczajnych, codziennych. Stosowana jest przede wszystkim technika Patrz – Słuchaj – Połącz. Najpierw oceniamy sytuację, poziom bezpieczeństwa (również własnego), szacujemy, jakie są fizyczne zranienia, oznaki emocjonalne, jakie podstawowe, praktyczne potrzeby możemy zaspokoić. Czasem może pomóc kubek wody. Pewnie nieprzypadkowo wielu terapeutów i pedagogów (również tych szkolnych) ma w swoich gabinetach do dyspozycji wodę, herbatę, kawę. Drugi element zakłada, między innymi, aktywne słuchanie, poszanowanie uczuć i emocji drugiej osoby, czasem po prostu bycie przy niej, by nie była sama. Otwartość, zainteresowanie, wrażliwość na doświadczenia. Czasem ten element oznacza także milczenie i w ten sposób okazanie zrozumienia dla kogoś kto, nie chce rozmawiać. Ostatni krok – „Połącz” – to na przykład skontaktowanie osoby potrzebującej pomocy z kimś dla niej bliskim; to także udzielenie informacji na temat możliwości uzyskania profesjonalnego wsparcia.
Nie wydaje się to skomplikowane, choć niewątpliwie sytuacje, w których ten mechanizm wykorzystamy, mogą być niezwykle trudne. Mimo dość prostego w założeniach schematu, warto go cały czas ćwiczyć, rozwijać w sobie, budować niczym tarczę, którą ochronimy i siebie, i osobę, której chcemy pomóc. W jaki sposób? Rozwijając w sobie uważność, empatię, ćwicząc komunikację (w tym aktywne słuchanie i milczenie). Ale też dbając o swój dobrostan, umiejętnie odpoczywając, mając przestrzeń, w której możemy pozbyć się ciężaru. Warto w tym celu również budować sieci wsparcia, w których nawzajem możemy się wzmacniać i pomagać w kryzysach. To nie są oryginalne pomysły. W ten sposób dbają o siebie, swoich pracowników i wolontariuszy liczne organizacje humanitarne i charytatywne na całym świecie. Warto, by zadbali o siebie także nauczyciele, wykonujący tak ważny zawód pomocowy.
Dla zainteresowanych: Krótkie wprowadzenie do Pierwszej Pomocy Psychologicznej, opracowane przez IFRC i PCK.