ZCDN

Aktualności

Uprzejmie informujemy, że w czasie ferii zimowych Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli jest czynne dla interesantów w godzinach: 8.00–16.00. Biblioteka Pedagogiczna jest otwarta od poniedziałku do piątku w godzinach: 9.00–16.00.

Uprzejmie informujemy, że 23 maja (czwartek), w godzinach 12.00–14.00, Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli wraz z Biblioteką Pedagogiczną im. Heleny Radlińskiej będzie nieczynne. Za niedogodności przepraszamy.

Z okazji XXIII Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom zapraszamy na spotkanie z Natalią Madejską, reporterką, autorką książki dla dzieci Felka i Miłek i fala pomyłek, które odbędzie się 4 czerwca, o godzinie 17.00, w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej.

W pierwszej części spotkania zostanie omówiony proces tworzenia opowieści z perspektywy autorki książek dla dzieci. Następnie uczestniczki i uczestnicy podejmą wraz z naszą gościnią dyskusję na temat wątków zawartych w książce Felka i Miłek i fala pomyłek oraz zastanowią się nad zagadnieniami związanymi ze wspieraniem czytelnictwa wśród najmłodszych.

Rozmowę poprowadzą Marta Kostecka (ZCDN) oraz Agata Tomaszewska-Wacht (Stowarzyszenie POP-ART).

Spotkanie jest otwarte dla wszystkich (bez wcześniejszych zapisów), zaś nauczycielki i nauczycieli – zwłaszcza przedszkoli, edukacji wczesnoszkolnej oraz bibliotekarki i bibliotekarzy szkolnych – zapraszamy do rejestracji.

ZCDN przygotował dla Państwa także inne wydarzenia związane z czytelniczym świętem dzieci. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym programem.

27 maja, o godzinie 16.30, zapraszamy na krótkie szkolenie online poświęcone komiksom dla dzieci oraz sposobom wykorzystania ich w ramach akcji Cała Polska Czyta Dzieciom. Porozmawiamy o założeniach akcji, komiksowych nowościach wydawniczych dla dzieci oraz pomysłach na działania z ich wykorzystaniem.

Szkolenie poprowadzi Marta Kostecka (ZCDN). Zarejestruj się

6 czerwca, o godzinie 14.30, zapraszamy na szkolenie online „Zabawy z książką. Formy promocji książki i czytelnictwa w bibliotece szkolnej”, które rozpocznie się od zaprezentowania teatrzyku kamishibai jako formy rozwijającej kompetencje czytelnicze oraz językowe. Następnie omówione zostaną ciekawe i twórcze metody aktywizujące młodego czytelnika, na przykład gawędy o książce, małe formy teatralne. W drugiej części szkolenia przedstawione zostaną przykłady dobrych praktyk.

Szkolenie poprowadzą Regina Czekała-Kil oraz Elżbieta Schwarz (ZCDN). Zarejestruj się

Serdecznie zapraszamy do udziału w wydarzeniach oraz wspólnego świętowania Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom!

W pierwszej części warsztatów zostanie zwrócona uwaga na zapisy w prawie oświatowym dotyczące konieczności dokonywania innowacyjnych zmian i wprowadzania eksperymentów. Uczestnicy przeanalizują szkolne procedury wprowadzania innowacji oraz zwrócą uwagę na kompetencje przyszłości. Druga część warsztatów umożliwi refleksyjne spojrzenie na pracę nauczyciela i szkoły oraz przykłady, pomysły, inspiracje dotyczące wprowadzania innowacyjnych rozwiązań i modyfikacji w programach nauczania.

Warsztaty online: W poszukiwaniu ciekawych rozwiązań – modyfikacja programów nauczania Zakres tematyczny: Zmiany, innowacje, eksperymenty wpływające na rozwój szkoły. Kompetencje przyszłości. Szkolna procedura wprowadzania innowacji. Pomysły na modyfikację programów nauczania. Termin: 27 maja 2024 roku, godz. 16.00–19.00 Prowadząca: Beata Standio Forma bezpłatna Link do platformy, na której odbędą się warsztaty, zostanie rozesłany pocztą e-mail do zainteresowanych osób, które zarejestrują się za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń – numer formy doskonalenia: I/B/28.

Indywidualna praca uczestników, polegająca na pozyskaniu multimedialnego materiału i jego obróbce, będzie poprzedzona krótkim wykładem wprowadzającym, wyjaśniającym niezbędne pojęcia związane z cyfrowym zapisem obrazu i dźwięku. Finalnym efektem pracy będzie krótki film dokumentujący pracę na spotkaniu, zawierający takie elementy, jak: czołówka, napisy i odpowiednio dobrany podkład dźwiękowy. W pracy nad filmem i dźwiękiem używane będzie darmowe oprogramowanie dostępne w systemie Windows oraz sprzęt do rejestracji obrazu i dźwięku dostarczony w ramach programu „Laboratoria przyszłości”. Warsztat odbędzie w pracowni komputerowej. 

Szkolenie: Laboratoria przyszłości – praca z cyfrowym obrazem i dźwiękiem

Zakres tematyczny: Obsługa programów umożliwiających cyfrową obróbkę dźwięku i filmów. Zastosowanie multimediów w pracy z uczniami.
Termin: 25 maja, godz. 10.00–14.00
Miejsce:
Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin
sala 107
Forma bezpłatna
Prowadzący: Krzysztof Koroński

Aby wziąć udział w szkoleniu, należy się zarejestrować za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń: numer formy doskonalenia – I/E/2.

 

Zapraszamy Państwa na seminarium „Edukacja włączająca jako wyzwanie i wartość”, które odbędzie się 28 maja 2024 (wtorek) w godzinach 11.00–14.00 w siedzibie ZCDN-u.

Forma ta jest przewidziana dla dyrektorów przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych w województwie zachodniopomorskim.

Dzieci z orzeczeniem w placówkach ogólnodostępnych to wciąż ogromne wyzwanie dla przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Wszystkie raporty przedstawiają wiele błędów i nieprawidłowości w realizacji ich edukacji. Przed nami zmiany w obrębie prawa i zasad związanych choćby z diagnozą funkcjonalną, którą będzie przeprowadzać placówka edukacyjna, dlatego jest to doskonały czas na rozmowę.

Program seminarium: 11.00 Otwarcie seminarium.

11.15–12.00 Wystąpienie Agnieszki Stroynowskiej (Kuratorium Oświaty w Szczecinie) „Edukacja włączająca jako wyzwanie” prezentujące największe trudności w edukacji uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w placówkach ogólnodostępnych

12.00–12.45 Wystąpienie Joanny Połeć-Trusiuk (dyrektorka Szkoły  Podstawowej nr 63 w Szczecinie) „Edukacja włączająca i integracyjna jako wartość” przedstawiające zalety nauki i funkcjonowania w strukturze klasy mieszanej zarówno dla dzieci, jak i dla nauczycieli

12.45–13.00 Przerwa kawowa

13.00–14.00 Praca w grupach, która będzie miała na celu wypracowanie postulatów, wniosków i rekomendacji niezbędnych do wdrożenia edukacji włączającej w placówkach oświatowych. Zebrane materiały zostaną przesłane do Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Koordynatorką formy jest Weronika Dwojakowska – konsultantka do spraw edukacji włączającej i kształcenia specjalnego w województwie zachodniopomorskim.

Serdecznie zapraszamy! Seminarium dla dyrektorów placówek oświatowych „Edukacja włączająca jako wyzwanie i wartość” Termin: 28 maja, godz. 11.00–14.00 Miejsce: Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin sala konferencyjna Forma bezpłatna  Osoby zainteresowane udziałem w seminarium prosimy o zarejestrowanie się za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń – numer formy doskonalenia: I/A/3.

System edukacji w Polsce niezmiennie podlega licznym przekształceniom. Nie jest to jednak charakterystyczne tylko dla naszego kraju. Inne państwa, w świetle współczesnych, dynamicznych zmian, również uświadamiają sobie konieczność modyfikacji rozwiązań systemowych. Nie jest to łatwe, ale prawdopodobnie niezbędne. Obecnie funkcjonujące schematy nie nadążają za niezwykle szybko zmieniającym się światem. Uczniowie siedzący w ławkach, uczący się często tego samego, co ich rodzice, po ukończeniu edukacji być może będą mieli głowy pełne faktów i wiedzy encyklopedycznej (o ile je tam zachowają), ale niewykluczone jest, że zabraknie im kompetencji do odnalezienia się w codziennym życiu. Na bieżąco obserwujemy to, co się dzieje w szkole – zarówno w systemie edukacji, jak i w społeczności, tworzonej przez nauczycieli, uczniów oraz rodziców. Starając się odpowiedzieć na wyzwania współczesności, proponujemy Państwu blog, na którym znajdą się komentarze do aktualnych wydarzeń, pomysły dydaktyczne i podpowiedzi pedagogiczne. Wiosna jest dobrą porą, by zacząć coś nowego.

Zapraszamy do lektury!

Zespół ZCDN-u

Zapewne każdy z nas spotkał się kiedyś z sytuacją, w której obserwowany brak krytycznego myślenia budził co najmniej niesmak. Zresztą nie musimy tego obserwować u innych, możemy tego doświadczyć na własnej skórze – czasami zdarza się, że sami jesteśmy zawstydzeni własnym zachowaniem. Prawda jest bowiem taka, że krytyczne myślenie nie jest czymś, czego można się nauczyć raz a dobrze. To kompetencja, którą trzeba cały czas kształtować. A wraz z pojawianiem się różnorodnych wyzwań współczesności, przy zalewie informacji z różnych źródeł, umiejętność ta staje się jeszcze bardziej niezbędna.

Kompetencji tej brakuje nie tylko naszym uczniom, ale większości populacji, o czym – jako mieszkańcy Szczecina – mogliśmy się przekonać stosunkowo niedawno. Mowa tu o sytuacji, jaka zaszła w centrum miasta 1 marca 2024 roku, około godziny 15.00. Rozpędzony samochód wjechał w pieszych i potrącił co najmniej kilkanaście osób. Kierowca, nie zatrzymując się, pojechał dalej; został unieszkodliwiony na którejś z kolejnych przecznic. Ten tragiczny wypadek, paradoksalnie, uruchomił wiele pozytywnych zjawisk społecznych – szybką pomoc udzieloną przez nieposzkodowanych świadków, sprawną interwencję służb, zorganizowanie wsparcia dla dwóch najbardziej poszkodowanych kobiet. Szkoda, że te sprawy w przekazie medialnych (przede wszystkim mediów społecznościowych) zostały przysłonięte pełnymi hejtu i zawiści komentarzami pod adresem ukraińskich uchodźców… Sprawa miała co najmniej kilka perspektyw i wykazała wiele lęków, uprzedzeń i istniejących stereotypów w naszej społeczności.

Nie warto przywoływać tu wpisów z internetu. Powtarzanie nienawistnych słów je wzmacnia, czego chcemy uniknąć. Przywołanie sytuacji ma jedynie podkreślić, jak ważne jest myślenie krytyczne – nie tylko w „laboratoryjnych” warunkach szkolnych, ale również w życiu. Przeprowadźmy analizę zdarzenia. Mamy tu dwie kwestie, nazwijmy je A i B. Sytuacja A: wydarzył się tragiczny wypadek, jeden człowiek skrzywdził wielu innych ludzi, zaskoczonych i zupełnie bezbronnych w momencie jego działania. Budzi to oburzenie i strach, również dlatego, że mogło to spotkać każdego z nas – mnie lub moich bliskich. Sytuacja B: wskutek trwającej za naszą granicą wojny do Polski napłynęła fala ukraińskich uchodźców. Z powodu dużej chęci pomocy ze strony niemal całego społeczeństwa – powiązanej z wiarą, że toczący się konflikt nie potrwa długo – podjęto szereg różnych decyzji i zobowiązań (również politycznych), które nie zawsze przynosiły dobry rezultat. Brak perspektywy końca wojny, połączony z powracającymi lękami, że może się ona rozszerzyć na teren NATO, powoduje spadek pierwotnej życzliwości i cierpliwości wobec goszczących u nas Ukraińców. Łączy się to ze wzmocnieniem tych elementów, które w naszych relacjach (szczególnie historycznych) były najtrudniejsze. Daje to pożywkę dla tkwiących w społeczeństwie stereotypów – również tych dotyczących wyglądu zewnętrznego czy rzekomo charakterystycznego zachowania. Połączenie A i B spowodowało wybuch, eskalację, której efekt mieliśmy w internetowych komentarzach. Próbą ich zwalczenia i uspokojenia emocji było podkreślanie polskiej narodowości kierowcy w oficjalnych mediach, ale to nie poskutkowało. Mechanizm został uruchomiony.

Co ma do tego krytyczne myślenie i kwestia włączania go w prowadzoną przez nas edukację? Bardzo wiele. Kompetencja ta zakłada uważność, zatrzymanie emocji, spojrzenie z dystansu, wielość perspektyw. Elementem najprostszym jest sprawdzenie informacji w wiarygodnym źródle (w tym przypadku poszukanie potwierdzonej informacji o narodowości kierowcy, a nie uleganie emocjom na podstawie zasłyszanych informacji bazujących na rzekomej analizie wyglądu, akcentu czy zachowania lub komentarzom). To bardzo skuteczny w wielu sytuacjach i ważny punkt działania – zanim coś napiszesz, skomentujesz – sprawdź, czy to na pewno prawda. Wydaje się jednak, że są sytuacje (jak ta opisywana), w których potrzeba też innego rodzaju refleksji, opartej na świadomości, że procesy społeczne są niezwykle złożone, a proste odpowiedzi są bardzo często odpowiedziami fałszywymi, a co za tym idzie – szkodliwymi. Mając tę perspektywę, warto się zatrzymać i podjąć trud refleksji nad tym, czy aby moje przekonania lub lęki nie wpływają na emocje i zbyt szybkie oceny? Czy nie są one generalizujące i przez to niepasujące do konkretnej sytuacji (na przykład: czy za kierownicą siedział człowiek czy „narodowość”?). To wszystko nie jest proste. Wzburzenie, emocje nie ułatwiają nam krytycznego osądu. Jednak trudność jakiegoś zadania nie powinna nas prowokować do jego niepodejmowania. Tak jak stawiamy różnorodne wyzwania przy realizacji programu szkolnego, tak powinniśmy je stawiać w kwestii rozwijania kompetencji i wychowania. Również poprzez dawanie przykładu.

ZF

Dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 51 w Szczecinie na lekcji w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej

W naszej bibliotece z przyjemnością spotykamy się z najmłodszymi czytelnikami. Lekcję biblioteczną dla uczennic i uczniów z drugiej klasy Szkoły Podstawowej nr 51 w Szczecinie przygotowały nasze nauczycielki bibliotekarki – Regina Czekała-Kil oraz Elżbieta Schwarz. Panie z biblioteki oprowadziły swoich gości po magazynie książek, a czytelnia – dzięki teatrzykowi kamishibai – zamieniła się w scenę artystyczną. Następnie odbyły się zabawy skojarzeniowe, ćwiczące koncentrację dzieci, oraz zajęcia ruchowe.

Serdecznie dziękujemy dzieciom i nauczycielkom za aktywny udział w lekcji. Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć ze spotkania oraz do ponownego odwiedzenia naszej biblioteki!

Relacja z konferencji nauczycieli bibliotekarzy w Oddziale Zamiejscowym ZCDN w Świnoujściu

23 kwietnia 2024 roku Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich został uczczony na spotkaniu nauczycieli bibliotekarzy placówek oświatowych Świnoujścia i okolic w Oddziale Zamiejscowym ZCDN-u. Historia tego święta i jego istota zostały omówione przez kierowniczkę Oddziału – Grażynę Lis.

Kolejną częścią obrad była wspólna praca nad zagadnieniem „Warto czytać – Książka/Czytanie”. Na dużej tablicy zostało wypisanych 12 argumentów przekonujących do tej tezy, a następnie uczestnicy wspólnie znajdowali kolejne argumenty zachęcające do czytania.

Tradycyjnie, podczas bibliotekarskiego spotkania wymieniono się doświadczeniami dotyczącymi ciekawych form pracy z czytelnikami i problemami związanymi z zamawianiem i dystrybucją podręczników szkolnych.

Konferencja obfitowała w żywiołową wymianę poglądów i opinii. Wraz z podziękowaniem za udział zapraszamy do zapoznania się ze zdjęciami z wydarzenia.

Młodzież o edukacji – Finaliści Future League Science on Stage o pracy projektowej

W tym odcinku podcastu z cyklu „Młodzież o edukacji” uczniowie …

Dzięki współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej i globalnej platformy do komunikacji wizualnej Canva – wszyscy nauczyciele i uczniowie od klasy czwartej szkoły podstawowej mogą uzyskać bezpłatny dostęp do aplikacji.

By móc skorzystać z tej opcji, należy się zalogować tym samym loginem co na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej (http://www.zpe.gov.pl). Dostęp do ZPE można uzyskać od dyrektora szkoły lub szkolnego administratora IT. Logowanie za pośrednictwem ZPE spowoduje automatyczne tłumaczenie Canvy na język polski.

„Canva dla edukacji” umożliwia nauczycielom i uczniom korzystanie z innowacyjnych narzędzi komunikacji wizualnej, które przyczyniają się do rozwoju ich umiejętności i wspierają kreatywność. Aplikacja jest bardzo intuicyjna i posiada wiele gotowych szablonów, grafik, czcionek, materiałów wideo i audio, które mogą wspomóc w tworzeniu wielu materiałów edukacyjnych, takich jak: prezentacje, dyplomy, gry, filmiki, materiały do szkolnych lub klasowych mediów społecznościowych itd.

Cały komunikat na stronie MEN-u. Zachęcamy do zainteresowania się ofertą ZCDN-u – wkrótce pojawią się szkolenia praktycznej obsługi tej aplikacji.