Uprzejmie informujemy, że w czasie ferii zimowych Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli jest czynne dla interesantów w godzinach: 8.00–16.00. Biblioteka Pedagogiczna jest otwarta od poniedziałku do piątku w godzinach: 9.00–16.00.
Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych nauczycieli do udziału w warsztatach stacjonarnych „Jak wspierać nastolatka w kryzysie? ABC inspiracji dla wychowawców i nauczycieli”. Zajęcia rozpoczną się krótkim wykładem wprowadzającym; następnie uczestnicy wezmą udział w praktycznych ćwiczeniach, wspólnej dyskusji oraz pracy z przykładami – poprzez analizę sytuacji i modelowanie sposobów reagowania na trudne zachowania nastolatków. Podczas warsztatów omówione zostaną skuteczne strategie reagowania na trudne, często niezrozumiałe zachowania pojawiające się w okresie adolescencji. Spotkanie poprowadzą psycholodzy z doświadczeniem w pracy z młodzieżą oraz w środowisku szkolnym, co pozwoli na połączenie wiedzy teoretycznej z praktycznymi wskazówkami możliwymi do wykorzystania w codziennej pracy z uczniami.
Warsztaty: Jak wspierać nastolatka w kryzysie? ABC inspiracji dla wychowawców i nauczycieli
Zakres tematyczny: Rozpoznawanie kryzysu u nastoletnich uczniów. Różnice pokoleniowe. Sposoby reagowania na kryzys. Wsparcie uczniów w kryzysie.
Termin: 26 maja, godz. 13.45–16.00
Miejsce: ZCDN, ul. gen. J. Sowińskiego 68, sala 119
Prowadzący: Anna Borkowska, Jan Sieczka – psychoterapeutka i psycholog z Zachodniopomorskiego Instytutu Psychoterapii
Aby wziąć udział w warsztatach, należy się zarejestrować za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń: numer formy doskonalenia – I/A/25.
„Głos Nauczycielski” we współpracy z Ministrem Edukacji ogłosił 23 edycję konkursu „Nauczyciel Roku”. Zgłoszenia można przesyłać do 10 września 2025 r.
Do konkursu może się zgłosić lub zostać zgłoszony każdy czynny nauczyciel, bez względu na staż i typ szkoły. Można się zgłosić samodzielnie, ale mogą to też zrobić uczniowie, rodzice, dyrektorzy szkół i placówek, nauczyciele, kuratorzy oświaty, a także instytucje i organizacje współpracujące ze szkołami. Jest to dobra okazja, by docenić nauczycieli, którzy swoją pasją, zaangażowaniem i pomysłowością inspirują uczniów oraz całe środowisko edukacyjne.
Więcej informacji w komunikacie MEN-u.
Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy opublikował cyfrową wersję poradnika Jak uczyć, by uczniowie myśleli samodzielnie? Rozwijanie krytycznego myślenia w klasie. Znaleźć w nim można definicję i rolę krytycznego myślenia w edukacji oraz zestaw zadań dla różnych przedmiotów.
Prócz tego IBE rekomenduje zapoznanie się z raportem Krytyczne myślenie, ocena wiarygodności informacji. Wnioski z międzynarodowych badań edukacyjnych i przeglądu literatury autorstwa Pawła Penszko i Olgi Wasilewskiej, również opublikowanego na stronie. Zadania z poradnika zostały wybrane z Bazy Dobrych Praktyk prowadzonej przez IBE.
Więcej informacji na stronie IBE-PIN.
Rozpoczynamy proces przyjmowania zgłoszeń szkół, które chciałyby w roku szkolnym 2025/2026 zostać objęte wspomaganiem.
Jak wygląda proces wspomagania?
W czerwcu z wybranymi szkołami, które obejmiemy procesem wspomagania, podpiszemy porozumienie regulujące zasady tego procesu.
We wrześniu wyznaczony pracownik przeprowadzi diagnozę w szkole objętej wspomaganiem i na tej podstawie, w porozumieniu z jej dyrektorem, opracuje Plan Działań Wspomagających. W ramach Planu zaplanowane mogą zostać szkolenia, konsultacje, obserwacje zajęć oraz inne formy wsparcia zgodnie z oczekiwaniami pracowników placówki.
Realizacja działań wspomagających powinna trwać od września do końca kwietnia, natomiast w maju powinna odbyć się ewaluacja całego procesu.
Prosimy o nadsyłanie Państwa zgłoszeń poprzez formularz.
Liczba szkół, które możemy objąć wspomaganiem w danym roku szkolnym, jest ograniczona!
Czekamy na Państwa zgłoszenia do 13 czerwca.Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy cały czas prowadzi prace nad stworzeniem profilu absolwenta szkoły ponadpodstawowej. Wszyscy zainteresowani mogą wziąć udział w konsultacjach kolejnej wersji projektu.
W dziewiątym, z planowanych piętnastu, tygodniu pracy nad projektem modelu absolwenta IBE opublikowało zmienioną po konsultacjach wersję. Kolejne spotkanie online odbędzie się 9 czerwca. Oprócz tego można zgłosić swoje uwagi i wnioski poprzez formularz dostępny na stronie Instytutu.
Więcej informacji w komunikacie IBE-PIN.
Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy ogłosił konkurs dla uczniów klas VI i VII szkół podstawowych. Zgłoszenia przyjmowane są do 30 maja, a prace należy nadesłać do 6 czerwca. Zadaniem konkursowym jest przygotowanie około trzyminutowego filmu prezentującego wybrane zagadnienie, zjawisko, w którym połączona zostanie wiedza z co najmniej 2-3 przedmiotów szkolnych.
Prace konkursowe będą oceniać m.in. popularyzatorzy nauki: dr hab. Katarzyna Siuzdak i dr Adam Mirek, którzy odwiedzą także zwycięskie szkoły i poprowadzą w nich warsztaty naukowe.
Więcej informacji na stronie konkursu.
Serdecznie zapraszamy do udziału w kolejnym seminarium z cyklu „Objąć słowami nauczycielskie doświadczenia”, prowadzonym przez prof. Marię Czerepaniak-Walczak, skierowanym do nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych. Najbliższe spotkanie odbędzie się 22 maja (czwartek), w godzinach 15.00–16.30, w siedzibie ZCDN-u.
Seminarium: Objąć słowami nauczycielskie doświadczenia Zakres tematyczny: Widzialne i niewidzialne uczenie się bycia nauczycielką/nauczycielem. Rola języka. Pola nauczycielskich doświadczeń. Typy nauczycielskiej świadomości. Nauczyciel w czasach AI. Termin: 22 maja, godz. 15.00–16.30 Miejsce: ZCDN, ul. gen. J. Sowińskiego 68, sala 116 Forma bezpłatna Prowadząca: prof. Maria Czerepaniak-Walczak
Aby wziąć udział w spotkaniu, należy się zarejestrować za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń: numer formy doskonalenia – I/G/13.W piątek, 9 maja, odbyło się drugie spotkanie w ramach tegorocznej Sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli bibliotekarzy.
Wspólnie z uczestniczkami spotkania zastanawiałyśmy się, czym jest sprawczość uczniów i nauczycieli, partycypacja, autonomia i zaufanie w bibliotece szkolnej. Dr Katarzyna Rembacka zajmująco opowiedziała o edukacji obywatelskiej – nowym przedmiocie obowiązkowym w szkołach ponadpodstawowych od września 2025 roku.
Rozmowy z nauczycielkami i nauczycielami to najlepsza część pracy w naszej bibliotece – źródło wiedzy o ich potrzebach, przyjemność wymiany doświadczeń i przemyśleń, a zarazem paliwo do organizowania kolejnych spotkań. Dziękujemy za liczny i aktywny udział zarówno w naszej bibliotece, jak i online!

Ministerstwo Edukacji Narodowej zaprasza do udziału w konkursie grantowym w ramach budowania sieci Specjalistycznych Centr Wspierających Edukację Włączającą. Konkurs ogłoszony zostanie w połowie maja, a jego elementem będą informacyjne konferencje regionalne oraz spotkania konsultacyjne.
Dla województwa zachodniopomorskiego konferencja została zaplanowana na 15 maja 2025 roku w godzinach 13.00–16.00. Dodatkowo przewidziane są spotkania informacyjno-konsultacyjne w terminach 20 maja, 27 maja, 3 czerwca oraz konsultacje o charakterze doradczym od 19 maja do 10 czerwca.
Celem projektu jest stworzenie sieci 285 specjalistycznych centrów w całej Polsce. SCWEW zapewnią wsparcie specjalistyczne i rozwój kompetencji kadry przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie edukacji dostępnej dla wszystkich. Centra utworzą wypożyczalnie, które będą udostępniać specjalistyczny sprzęt, technologie asystujące i pomoce dydaktyczne, wspierające nauczycieli w pracy ze zróżnicowanymi grupami.
Więcej informacji na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji. Program konferencji 15 maja 2025 (online) Plakat informacyjnyMinisterstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkursy na stanowiska nauczycieli w szkołach europejskich. Aplikacje można składać do 22 maja 2025 roku.
Konkurs dotyczy następujących stanowisk: 1. nauczyciel języka polskiego w szkole średniej w Szkole Europejskiej w Brukseli; 2. nauczyciel matematyki w szkole średniej w Szkole Europejskiej w Brukseli; 3. nauczyciel chemii w szkole średniej w Szkole Europejskiej w Luksemburgu; 4. nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Europejskiej w Brukseli; 5. doradca pedagogiczny w szkole średniej w Szkole Europejskiej w Brukseli.
Więcej informacji w komunikacie MEN-u.
Do 23 maja 2025 roku trwa nabór wniosków do nowego programu inwestycyjnego Ministra Edukacji. Program dotyczy małych szkół, do 70 uczniów, prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego.
W ramach programu można ubiegać się o dofinasowanie budowy obiektu szkolnego, dostosowania istniejącego budynku lub zakup wyposażenia.
Więcej informacji w komunikacie MEN-u.
Piąty z cyklu webinarów „Humanistycznie” Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, poświęcony prognozom dotyczącym przyszłości książek i literatury, przygotowała Małgorzata Pawłowska.
Dla wielu z nas literatura wciąż nierozerwalnie wiąże się z książką drukowaną, postrzeganą jako symbol trwałości i nośnik najważniejszych treści kulturowych. Wychowani w rzeczywistości analogowej, darzymy książkę papierową szczególnym szacunkiem, co sprawia, że z niepokojem przyglądamy się przemianom, jakie niesie ze sobą rozwój technologii cyfrowej.
Czy jesteśmy w stanie wyobrazić sobie, jak będzie wyglądać kultura czytelnicza za kilka dekad? Jak wizje przyszłości literatury, formułowane przez autorytety naukowe i artystyczne, wpływają na naszą współczesność? Jakie nadzieje i obawy się w nich ujawniają?
Webinar Czy książka przetrwa jako ideał kulturowy? to przestrzeń do wspólnego zastanowienia się nad tym, jak pod wpływem technologii zmieniła się pozycja literatury. Serdecznie zapraszamy do jego wysłuchania.
Czy książka przetrwa jako ideał kulturowy?