ZCDN

Aktualności

Uprzejmie informujemy, że w czasie ferii zimowych Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli jest czynne dla interesantów w godzinach: 8.00–16.00. Biblioteka Pedagogiczna jest otwarta od poniedziałku do piątku w godzinach: 9.00–16.00.

Uprzejmie informujemy, że 28 marca (czwartek), w godzinach 11.00–13.00, Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli wraz z Biblioteką Pedagogiczną im. Heleny Radlińskiej będzie nieczynne.

Uczestnicy szkolenia dowiedzą się, czym jest autyzm i czym się różni od zespołu Aspergera. Poznają proces diagnozy i charakterystyczne zachowania dzieci autystycznych. W czasie spotkania zastosowane zostaną takie metody, jak: burza mózgów, dyskusja kierowana, metoda plakatowa. Zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej oraz filmów edukacyjnych.

Szkolenie: Zaburzenia ze spektrum autyzmu Zakres tematyczny: Definicja, przyczyny i diagnoza spektrum autyzmu (autyzm, zespół Aspergera). Najczęściej występujące zachowania u dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych. Zaburzenia współwystępujące z autyzmem. Różnice między autyzmem a zespołem Aspergera. Metody pracy. Termin: 4 kwietnia, godz. 14.00–16.00 Miejsce: Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin sala 119 Forma bezpłatna Prowadząca: Weronika Dwojakowska 

Aby wziąć udział w warsztatach, należy się zarejestrować za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń: numer formy doskonalenia – I/A/14.

 

Seminarium będzie miało charakter spotkania autorskiego z dr Julią Magdaleną Karapudą z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego, autorką książki Nauczycielskie praktyki oceniania zachowania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej, wydanej w 2023 roku nakładem Oficyny Wydawniczej „Impuls”.

Będzie to drugie spotkanie z cyklu „Edukacyjne eksploracje”, który ma na celu upowszechnianie wyników badań pedagogicznych i stworzenie pomostu między naukowymi rozważaniami wokół szkoły a aktualnymi problemami, z jakimi mierzą się praktycy i praktyczki działań edukacyjnych.

Spotkanie odbędzie się 9 kwietnia, o godz. 16.30, w Bibliotece Pedagogicznej im. H. Radlińskiej (ZCDN). Serdecznie zapraszamy! Zarejestruj się

Osoby zainteresowane udziałem w spotkaniach prosimy o rejestrowanie się za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń. W razie pytań prosimy o kontakt z Organizacją Szkoleń (tel. 91 435 06 30, e-mail: szkolenia@zcdn.edu.pl).

Aby ułatwić Państwu planowanie swojego rozwoju oraz rejestrację na nasze formy doskonalenia, przygotowaliśmy ofertę szkoleń na cały zbliżający się miesiąc. Poniżej znajdą Państwo kompletny harmonogram szkoleń, konferencji i spotkań na kwiecień.

Osoby zainteresowane udziałem w proponowanych formach doskonalenia prosimy o zarejestrowanie się za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń.

Konferencje stacjonarne:
Metody pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością. Seksualność osób z niepełnosprawnością i/lub w spektrum autyzmu Termin: 08.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Szkoła bez ocen Termin: 16.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Szkolenia, warsztaty stacjonarne:
Zaburzenia ze spektrum autyzmu 🧠🌈♾️ Termin: 04.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Lekcja otwarta: Mitochondria – siłownie komórki Termin: 05.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Karta rowerowa w szkole 2024 Termin: 06.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej TIK na lekcjach języka niemieckiego Termin: 08.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Edukacyjne eksploracje. O ocenianiu zachowania z autorką książki „Nauczycielskie praktyki oceniania zachowania uczniów w edukacji wczesnoszkolnej” Termin: 09.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Collage czyli łączyzm. Wykorzystanie sztuki kolażu oraz street artu w edukacji Termin: 11.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Lekcja wychowania fizycznego w trudnych warunkach. Jak zachęcić uczniów do ćwiczeń? Termin: 12.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Jak oceniać prace artystyczne uczniów? Termin: 16.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Dostosowania a ocenianie. I grupa Termin: 16.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Dostosowania a ocenianie. II grupa Termin: 16.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Dostosowania a ocenianie. II grupa Termin: 16.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej 0 czy 1, czyli trudności w ocenianiu na lekcjach informatyki Termin: 16.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Uczenie się przez doświadczanie w programie Centrum Nauki Kopernik, Klub Młodego Odkrywcy. I grupa Termin: 16.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Uczenie się przez doświadczanie w programie Centrum Nauki Kopernik, Klub Młodego Odkrywcy. II grupa Termin: 16.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Spotkania z Książką Biograficzną – Kwestia charakteru. Bojowniczki z getta warszawskiego Termin: 23.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Uczeń z autyzmem w placówce oświatowej. Interdyscyplinarne spojrzenie na zachowania trudne 🧠🌈♾️ Termin: 23.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Edukacja włączająca jako wyzwanie i wartość 🧠🌈♾️ Termin: 25.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Holokaust. (Nie)odrobiona lekcja historii Termin: 25.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Wyzwania związane z pracą z uczniem w spektrum autyzmu w klasie ogólnodostępnej 🧠🌈♾️ Termin: 30.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Szkolenia, warsztaty online:
Cyfrowy dobrostan w pracy wychowawczej Termin: 02.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Zagubione, przywrócone? Literackie herstorie w praktyce szkolnej Termin: 09.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Trening Zastępowania Agresji w pracy z dzieckiem w spektrum autyzmu 🧠🌈♾️ Termin: 09.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Redagowanie opowiadania twórczego na egzaminie ósmoklasisty Termin: 09.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej TiK w pracy z uczniami ze spektrum autyzmu 🧠🌈♾️ Termin: 10.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Genetyczne uwarunkowania autyzmu 🧠🌈♾️ Termin: 11.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Metody i techniki pracy z uczniem ze spektrum zaburzeń autyzmu 🧠🌈♾️ Termin: 15.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Streszczenie tekstu nieliterackiego i notatka syntetyzująca Termin: 16.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Ocenianie kształtujące – praktyczne rozwiązania na lekcjach historii Termin: 17.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Autyzm i neuroróżnorodności w literaturze i kulturze 🧠🌈♾️ Termin: 17.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Metoda projektu w edukacji przedszkolnej Termin: 23.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Jak pracować z uczniem ze spektrum autyzmu na lekcjach matematyki? 🧠🌈♾️ Termin: 23.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Rozwój nauczyciela na początku drogi zawodowej Termin: 24.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Spotkania sieci współpracy:
Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli matematyki szkół podstawowych – „Na finiszu” Termin: 08.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli pracujących metodą debaty oksfordzkiej Termin: 11.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli wychowania przedszkolnego – „Plebiscyt doświadczeń”. Trening Grafomotoryczny Termin: 16.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli dotycząca Laboratoriów Przyszłości Termin: 17.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli wykorzystujących Minecraft Education Termin: 23.04.2024, kliknij, aby dowiedzieć się więcej

Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji współorganizowanej ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Tanowie „Metody pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością. Seksualność osób z niepełnosprawnością i/lub w spektrum autyzmu”, która odbędzie się stacjonarnie 8 kwietnia w ramach akcji „ZCDN w kwietniu świeci się na niebiesko”.

Termin: 8 kwietnia, godz. 9.00–14.30 Miejsce: ZCDN, Szczecin, ul. gen. J. Sowińskiego 68 Harmonogram konferencji 9.00–11.45 – Blok 1 „Mnie to nie dotyczy?!” „Trudne rozmowy” – rozmowa o seksualności – etapy rozwoju seksualnego „Zakazany owoc?” – granice intymne i normy akceptowalne społecznie O potrzebie bycia potrzebnym w kontekście samostanowienia Kształtowanie prawidłowych postaw wobec seksualności 11.45–12.15 – przerwa 12.15–14.00 – Blok 2 „O czym milczymy najgłośniej?” Zachowania agresywne i autoagresywne osób z niepełnosprawnościami oraz ASD Atak cywilizacyjnej erotyzacji – zagrożenia w sieci i realnym życiu „Bo jak nie my to kto…” – akceptowanie zachowań seksualnych u osób z NI oraz ASD przez społeczeństwo 14.00–14.30 – dyskusja Zarejestruj się

Szkolenie rozpocznie się krótką częścią wykładową, podczas której zostanie doprecyzowane, czym są trudne warunki oraz jakie są zalecane warunki i sposoby realizacji podstawy programowej wychowania fizycznego. W części praktycznej uczestnicy przećwiczą kilka propozycji zajęć realizowanych w trudnych warunkach.

Warsztaty: Lekcja wychowania fizycznego w trudnych warunkach. Jak zachęcić uczniów do ćwiczeń? Zakres tematyczny: Lekcje wychowania fizycznego w trudnych warunkach. Pomysły na zajęcia prowadzone na korytarzu, w sali zastępczej, z liczną grupą, z małą ilością sprzętu. Tworzenie scenariuszy lekcji. Termin: 12 kwietnia, godz. 15.30–17.30 Miejsce: IV Liceum Ogólnokształcące im. B. Prusa, ul. Kingi 2, Szczecin Forma bezpłatna Prowadząca: Agnieszka Beyer-Michoń 

Aby wziąć udział w szkoleniu, należy się zarejestrować za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń: numer formy doskonalenia –  I/D/17.  

Ministerstwo Edukacji Narodowej rozpoczęło nabór wniosków do programu rządowego „Aktyna tablica 2024”, mającego na celu wsparcie rozwoju szkolnej infrastruktury.

Szczegółowe informacje na temat zasad finansowania, terminy programu oraz niezbędne dokumenty można znaleźć w komunikacie MEN-u.

W związku z dyskusją publiczną na temat prac domowych i decyzji MEN-u w tym względzie, Instytut Badań Edukacyjnych opublikował analizę międzynarodowych badań. Jest to pierwsza analiza w ramach projektu IBE.

W opracowaniu zostały wzięte pod uwagę m.in. informacje z międzynarodowych badań PIRLS, TIMSS i PISA. Zostały poruszone poniższe zagadnienia:

  • czas poświęcany na prace domowe i częstotliwość ich zadawania;
  • opinie rodziców na temat prac domowych;
  • zależności między pracami domowymi a osiągnięciami uczniów;
  • kwestie wpływające na efektywność prac domowych.
Publikacja jest dostępna na stronie Instytutu.

Kwiecień jest światowym miesiącem wiedzy na temat autyzmu, dlatego w tym czasie ZCDN „zaświeci się” na niebiesko. W związku z obchodami przygotowaliśmy dla Państwa cykl szkoleń i spotkań dotyczących teorii, objawów i charakterystycznych zachowań dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu. Nasze działania mają na celu propagowanie wiedzy na ten temat oraz udzielenie realnej pomocy dyrektorom i nauczycielom w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu.

Akcja „Kwiecień – miesiącem autyzmu” (ang. April Autism Awareness Month) to inicjatywa mająca na celu zwiększenie świadomości społecznej na temat autyzmu oraz promowanie akceptacji i zrozumienia dla osób ze spektrum autyzmu. Ta coroczna kampania jest znana na całym świecie.

W ramach akcji organizowane są różnorodne wydarzenia, takie jak: konferencje, seminaria, warsztaty, kampanie społeczne, wydarzenia charytatywne i edukacyjne. Celem tych działań jest podniesienie świadomości społecznej na temat autyzmu, edukacja o jego różnorodności oraz promowanie akceptacji i wsparcia dla osób z autyzmem i ich rodzin.

Harmonogram spotkań zaplanowanych przez ZCDN znajdą Państwo na załączonym plakacie. Zapisy na szkolenia odbywają się za pośrednictwem ISOS-u.

Kwiecień miesiącem wiedzy na temat autyzmu – harmonogram wydarzeń

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki Mojej historii kobiet, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2024 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Ze względu na wagę analizowanego problemu chcielibyśmy przyjrzeć się zjawisku (nie)obecności herstorii oraz opracować konspekty zajęć. Zapraszamy nauczycieli przedmiotów humanistycznych na cykl warsztatów poświęconych tej tematyce, podczas których podjęta zostanie próba wypracowania praktycznych rozwiązań edukacyjnych, możliwych do zastosowania na lekcjach.

Można uczestniczyć we wszystkich lub w wybranych szkoleniach. Na każde obowiązują osobne zapisy. Koordynatorką cyklu jest dr Katarzyna Rembacka, nauczycielka konsultantka ds. edukacji humanistycznej.

Zagubione, przywrócone? Herstoria w teorii i praktyce szkolnej – 19 marca Trenerki: dr Zofia Fenrych, dr Katarzyna Rembacka Godziny: 17.30–19.45 Zakres tematyczny: analiza zawartości wybranych podręczników szkolnych pod kątem obecności na ich kartach wątków herstorycznych. Przedstawienie i omówienie wyników badań oraz prezentacja poradników metodycznych. Wypracowanie własnych projektów edukacyjnych. Zarejestruj się

Zagubione, przywrócone? Literackie herstorie w praktyce szkolnej – 9 kwietnia Trenerki: Anna Godzińska, dr Katarzyna Rembacka Godziny: 17.30–19.45 Zakres tematyczny: analiza podstawy programowej z języka polskiego pod kątem obecności wątków herstorycznych. Wskazanie korelacji międzyprzedmiotowej historii i języka polskiego. Wypracowanie własnych rozwiązań edukacyjnych. Zarejestruj się

Zagubione, przywrócone? Regionalne herstorie w praktyce szkolnej – 7 maja Trenerki: Anna Godzińska, dr Katarzyna Rembacka Godziny: 17.30–19.45 Zakres tematyczny: analiza podstawy programowej z historii pod kątem wątków regionalnych. Przybliżenie wybranych sylwetek kobiet związanych z regionem w kontekście historycznym i literackim. Wypracowanie własnych rozwiązań edukacyjnych Zarejestruj się

Zapraszamy!

Wszystkie osoby zainteresowane szkołą bez ocen jako wizją i praktyką zapraszamy 16 kwietnia do siedziby ZCDN-u na konferencję poświęconą takiej koncepcji edukacji. Wydarzenie jest współorganizowane z Centrum Nauki Kopernik oraz pod patronatem Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty. W pierwszej części spotkania odbędzie się debata, podczas której dyrektorzy szkół oraz nauczyciele podzielą się swoim doświadczeniem w zakresie organizacji szkoły bez ocen. Konferencji będą towarzyszyć warsztaty.

Ramowy program konferencji 11.00–11.15 – Otwarcie konferencji – Urszula Pańka, dyrektorka ZCDN-u 11.15–11.45 – Wprowadzenie – Anna Bazyluk, nauczycielka konsultantka ds. nauczania matematyki 11.45–12.45 – Panel ekspercki Magdalena Bujakowska, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 2 w Świdwinie Wioletta Skowyra i Łukasz Połuboczko, Szkoła Podstawowa nr 9 w Kołobrzegu Joanna Fenrych-Smolińska, Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I st. im. prof. Marka Jasińskiego w Szczecinie Prowadzenie: Anna Godzińska, nauczycielka konsultantka ds. organizacji kultury szkoły 12.45–13.15 – Przerwa 13.15–16.40 – Sesja warsztatowa (obowiązuje oddzielna rejestracja) Warsztat I – „Uczenie się przez doświadczenie w programie Centrum Nauki Kopernik, Klub Młodego Odkrywcy”, dr Zuzanna Michalska, CNK Grupa I Grupa II Warsztat II – „Ocenienie a dostawanie”, Weronika Dwojakowska – nauczycielka konsultantka ds. kształcenia specjalnego i edukacji włączającej Warsztat III – „0 czy 1, czyli trudności w ocenianiu na lekcjach informatyki”, Janusz Olczak – doradca metodyczny w zakresie informatyki, Krzysztof Koroński – nauczyciel konsultant ds. nauczania informatyki Warsztat IV – „Jak oceniać prace artystyczne uczniów”, Sylwia Małecka – nauczycielka doradczyni metodyczna w zakresie biologii, Waldemar Zaborski – nauczyciel konsultant ds. nauczania techniki, wychowania komunikacyjnego i edukacji dla bezpieczeństwa 16.50–17.00 – Podsumowanie konferencji, Anna Bazyluk Konferencja „Szkoła bez ocen” Termin: 16 kwietnia, godz. 11.00–17.00 Miejsce: Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli u. gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin sala konferencyjna Forma bezpłatna

Osoby zainteresowane udziałem w konferencji prosimy o zarejestrowanie się za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń – numer formy doskonalenia: II/9. Na warsztaty obowiązuje oddzielna rejestracja.

Jak uczyć w ciekawych czasach?

Chcielibyśmy, aby namysł nad powyższym pytaniem stał się punktem wyjścia do dyskusji na temat sposobów na edukację w zmieniającym się świecie, którą chcemy podjąć w ramach jubileuszu 75-lecia doskonalenia nauczycieli na Pomorzu Zachodnim.

Z tej okazji, w październiku 2024 roku, organizujemy uroczystość, podczas której mamy nadzieję usłyszeć głosy nauczycielek i nauczycieli, na co dzień będących częścią szkolnej rzeczywistości, chętnych do podzielenia się z innymi swoimi refleksjami.

Proponujemy formułę krótkich, 10-minutowych wystąpień, w formie ciekawych i angażujących opowieści. Zapewniamy wsparcie w przygotowaniach – w postaci warsztatów i indywidualnej opieki trenerskiej. Zgłoszenia przyjmujemy do 8 kwietnia 2024 roku za pośrednictwem formularza.

„Obyś żył w ciekawych czasach” to slogan o dość ambiwalentnym wydźwięku. My chcemy spróbować odczytać go inaczej i nadać mu nowe znaczenia!

Zapraszamy!