ZCDN

Aktualności

Polska Agencja Kosmiczna zaprasza uczniów starszych klas szkół podstawowych oraz młodzież szkół ponadpodstawowych do udziału w dwóch ciekawych konkursach.

„Z góry widać więcej” jest konkursem przygotowanym w ramach misji IGNIS, polegającym na analizie danych satelitarnych oraz przedstawieniu wyników w formie graficznej i opisowej. Można wybrać zdjęcia satelitarne dowolnych miejsc w Polsce lub na świecie, by pokazać i opisać widoczne na nich ciekawe zjawisko. „Barwy Ziemi” to z kolei konkurs przeznaczony dla młodzieży z pasją do rysowania, malowania lub projektowania. Zadanie konkursowe polega na stworzeniu dowolną techniką pracy plastycznej, która wykorzysta obrazy satelitarne lub będzie nimi inspirowana. Terminy nadsyłania prac do obu propozycji upływa 30 czerwca 2025 roku.

Więcej informacji w komunikatach MEN-u i na stronie POLSA.

„Z góry widać więcej”

„Barwy Ziemi”

 

Do tej pory odbyły się dwie edycje badania; Polska weźmie w nim udział po raz pierwszy. Badania przeprowadzi Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy. W informacji IBE podsumowano kluczowe informacje z dotychczasowych edycji. Badanie zostało wprowadzone ze względu na niepokojące sygnały związane ze zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży.

Więcej informacji, w tym podsumowanie dotychczasowych wyników z 6 krajów, znajduje się w na stronie IBE.

Ministerstwo Edukacji Narodowej zaprasza do odwiedzenia polskiego oddziału interaktywnego Centrum Europa Experience. Na zwiedzających czeka między innymi interaktywna mapa Europy, kino immersyjne 360°, stanowiska multimedialne czy strefa gier fabularnych.

Całość dostępna jest bezpłatnie w budynku Biura Parlamentu Europejskiego przy ul. Jasnej 14/16A w Warszawie. Grupy zorganizowane powinny dokonać wcześniej rezerwacji.

Więcej szczegółów w komunikacie MEN-u.

Warto dodać, że część oferty edukacyjnej Parlamentu Europejskiego dostępna jest online.

Czwarty z cyklu webinarów „Humanistycznie” Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, poświęcony życiu i działalności Zofii Moraczewskiej oraz Aleksandry Piłsudskiej, przygotowała dr Katarzyna Rembacka.

Dwie kobiety zaangażowane w walkę o odzyskanie niepodległości przez Polskę. Obie należały do kobiecego „pokolenia niepokornych”. Socjalistki i emancypantki, żony i matki. Piłsudska zapamiętana została jako „kobieta z pistoletem”, a Moraczewska jako „kobieta w polskim sejmie”. Co łączyło, a co różniło mieszkanki „Siedziby” i „Milusina”? Jakie miały marzenia i czy je spełniły pamiętnikarki ruchu kobiecego? Na te i inne pytania szuka odpowiedzi dr Katarzyna Rembacka w webinarze Sąsiadki z Sulejówka, czyli Zofii Morczawskiej i Aleksandry Piłsudskiej  drogi do nie(!)podległości, do którego obejrzenia serdecznie zapraszamy.

Sąsiadki z Sulejówka, czyli Zofii Moraczewskiej i Aleksandry Piłsudskiej drogi do nie(!)podległości 

Zapraszamy na drugie w tym roku spotkanie w ramach Sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli bibliotekarzy!

W marcu szkolenie prowadziłyśmy z biblioteki Zespołu Szkół Sportowych im. Sportowców Ziemi Szczecińskiej. Sylwia Jaguszewska zaprezentowała swoje miejsce pracy jako przestrzeń sprzyjającą różnorodnej aktywności uczennic i uczniów. Podzieliła się z nami swoimi pomysłami na promowanie czytelnictwa, akcje charytatywne, spotkania autorskie, wsparcie emocjonalne, działania plastyczne, dziennikarskie czy rękodzielnicze.

Tym razem porozmawiamy o takich aspektach aktywności, jak sprawczość, autonomia i zaangażowanie społeczne. Naszą gościnią będzie dr Katarzyna Rembacka, edukatorka i historyczka, nauczycielka konsultantka ds. edukacji społecznej, historycznej i regionalnej, redaktorka prowadząca najnowszego numeru kwartalnika „Refleksje” poświęconego edukacji obywatelskiej – przedmiotowi obowiązującemu w szkołach ponadpodstawowych od września 2025 roku.

Sieć współpracy i samokształcenia jest wyjątkową formą doskonalenia zawodowego – to cykl spotkań, podczas których nauczyciele rozwijają swój warsztat pracy poprzez wymianę doświadczeń, dzielenie się ciekawymi pomysłami, nawiązywanie kontaktów, wspólne rozwiązywanie problemów, spotkania ze specjalistami.

Spotkanie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli bibliotekarzy „Aktywność ucznia w bibliotece szkolnej” Termin: 9 maja (piątek), 13.00–15.00 Miejsce: Biblioteka Pedagogiczna im. Heleny Radlińskiej Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin

Online: Osoby niemogące uczestniczyć w spotkaniu stacjonarnie (w Bibliotece Pedagogicznej) otrzymają link do platformy e-learnigowej. !! Zaświadczenie o odbyciu szkolenia otrzymają osoby, które będą uczestniczyły w co najmniej trzech spotkaniach cyklu. Obowiązuje rejestracja

W ostatnim kwartale ukazały się dwa ważne raporty dotyczące obecności dzieci w internecie i szeroko pojętej edukacji cyfrowej. Warto się z nimi zapoznać – dają sporo do myślenia nie tylko nauczycielom, ale ogólnie dorosłym.

Internet dzieci. Raport z monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie powstał w wyniku współpracy czterech organizacji: Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa, Polskich Badań Internetu, Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 oraz Gemius. W raporcie zaprezentowane zostały analizy szeroko zakrojonych badań internetu, ze szczególną uwagą skierowaną na młodych od 7 do 18 roku życia. Analizy liczbowe poprzedzone są dwoma ważnymi artykułami głównych twórców raportu, Magdaleny Bigaj (prezeski Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa) zatytułowany „Nie ma użytkowników, są ludzie. O społecznej odpowiedzialności za przestrzeń cyfrową” oraz Konrada Ciesiołkiewicza (z Państwowej Komisji do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15) pod tytułem „Środowisko cyfrowe – w pułapce przemocy instytucjonalnej”. Jednym z celów obojga badaczy, jak i całego raportu, jest udowodnienie obecności dzieci w internecie, której to w sposób bardzo cyniczny próbują zaprzeczać tzw. big techy. Zaś główną misją autorów i wszystkich zaangażowanych w tworzenie raportu podmiotów jest działanie na rzecz stworzenia skutecznych regulacji prawnych, które będą chroniły tę „największą mniejszość społeczną” (określenie z artykułu Moniki Rosy, przewodniczącej sejmowej Komisji ds. Dzieci i Młodzieży).

Czytając właściwą część raportu, czyli analizę badań, można przeżyć kilka mniejszych lub większych wstrząsów. Jednym z nich jest informacja, że „według danych za ostatni kwartał 2024 r. 91,54% osób z najmłodszej grupy internautów (7–14) przynajmniej raz dziennie połączyło się z internetem i spędziło tu [średnio] aż 4h 29 min”. W całej grupie badanych użytkowników (7–75 lat) czas spędzony w internecie to średnio 3 h i 35 min. Przeprowadzona analiza jasno pokazuje, że najmłodsi użytkownicy są tzw. heavy userami sieci na tle populacji. Druga sprawa to kwestia popularności poszczególnych serwisów – według badaczy najczęściej odwiedzane przez dzieci i młodzież są serwisy i aplikacje z kategorii streaming (rozumiany jako serwisy umożliwiające obejrzenie krótkich filmików, jak i całych pełnometrażowych produkcji lub seriali, a także aplikacji umożliwiających relacjonowanie wydarzeń na żywo), społeczności (fora i grupy dyskusyjne, serwisy społecznościowe oraz randki) oraz usługi – przede wszystkim w rozumieniu komunikacji (czyli poczta i komunikatory). Pewien niepokój może wzbudzić wysokie miejsce streamingu – w grupie wiekowej 7–18 lat jest on na pierwszym miejscu w liczbie realnych użytkowników, a średni czas dzienny jednego użytkownika to prawie 2 godziny. Należy tu pamiętać, że w ramach tej kategorii mieszczą się także tak zwani patostreamerzy, o których wiadomo, że wzbudzają zainteresowanie młodych ludzi, nad czym póki co bardzo trudno mieć kontrolę. W tej kategorii mieści się cały serwis YouTube, który nie ma granicy wiekowej. Drugie miejsce mają szeroko pojęte media społecznościowe, które choć mają nieco mniej realnych użytkowników, to średni czas, który z nimi spędzają młodzi ludzie, wynosi ponad 2 godziny dziennie, co daje średnio o 45 minut więcej niż cała badana populacja.

Niepokojące jest porównanie najpopularniejszych aplikacji i serwisów w zestawieniu używania ich na komputerach osobistych i urządzeniach mobilnych. Najpopularniejszy na obu nośnikach jest YouTube, na którym młodzi ludzie spędzają najwięcej czasu (nawet 30 godzin w grudniu 2024). Na wysokim miejscu, ale tylko w przypadku urządzeń mobilnych, jest też domena pornhub (ponad 1,3 mln użytkowników 7–18 lat w grudniu 2024), co pokazuje ograniczoną kontrolę rodzicielską nad treściami w smartfonach dzieci. Tego typu domeny są łatwo dostępne dla nieletnich, bo często jedyną blokadą jest konieczność kliknięcia przycisku „mam 18 lat”.

Osobna część analizy została poświęcona użytkownikom poniżej 13 roku życia – jest to wiek graniczny dla wielu stron i aplikacji społecznościowych. Mimo to swoje konta ma założone 1,4 mln użytkowników w wieku 7–12 lat, co stanowi ponad połowę populacji w tej kategorii wiekowej. Użytkowników w tym wieku tak specyficznych komunikatorów jak TikTok, Facebook czy Instagram jest ok. 900 tysięcy, co daje niemal 40% populacji. To bardzo dużo, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę, jak słaba jest kontrola nad zamieszczanymi tam treściami. Obecnie, pod pozorem wolności słowa, szefowie największych sieci rezygnują np. z instytucji factcheckingowych, co jeszcze bardziej wzmacnia wszelkie procesy manipulacyjne, przekaz fake newsów, a także usprawnia mechanizmy uzależniające.

Ostatnia część raportu poświęcona jest specyfice korzystania ze smartfonów przez dzieci i młodzież. Analizuje na przykład ich rytm dnia w kontekście intensywności używania telefonów. Kolejne dane pokazują, że ograniczone używanie w czasie szkoły (postulat wielu rodziców i konkretne decyzje szkół, szczególnie podstawowych) nie powoduje, że uczniowie po lekcjach kontynuują takie zachowanie. Wręcz przeciwnie, największa intensywność ma miejsce w godzinach popołudniowych oraz wieczornych – także tych poprzedzających sen. Pewien niepokój może wzbudzić także bardzo częste sięganie po telefon zaraz po obudzeniu.

Powyżej zostały przedstawione jedynie fragmenty całego badania. W całości są one warte analizy przez świat dorosłych – ten szkolny i ten rodzinny. Drugi wspomniany raport, choć był opublikowany nieco wcześniej, stanowi ciekawe uzupełnienie. Jest to opracowanie Edukacja cyfrowa, przygotowane przez fundację GrowSpace. W dużej mierze badanie dotyczyło używania telefonów komórkowych przez dzieci i młodzież w szkole. Polegało ono na przeprowadzeniu w 350 szkołach na terenie całej Polski ankiety mailowej i wywiadu telefonicznego. Następnie problem został ujęty w perspektywie prawa oświatowego i konstytucyjnego. Raport zakończony został przedstawieniem stanowiska fundacji GrowSpace w sprawie telefonów komórkowych w szkole. Ogólny wniosek – który wybrzmiewa i w tym podsumowaniu, i w całym raporcie (zresztą podobne brzmienie ma wcześniej omówione badanie) – to stwierdzenie, że wprowadzenie zakazu jest i będzie zupełnie nieskuteczne i bezsensowne w sytuacji takiego rozwoju technologicznego. Ponadto fundacja nie zgadza się z tym, by ciężar odpowiedzialności za edukację cyfrową był zrzucony na nauczycieli. Podobnie jak autorzy raportu Internet dzieci, postulują zmiany ustawowe i prawne, a także ich konsekwentną realizację.

Temat, który został podjęty w obu raportach jest niezwykle aktualny. Można stwierdzić, że jest dowodem na to, co widzimy na co dzień. Trudno się nie zgodzić, że w tej chwili największa odpowiedzialność, a także sprawczość leży po stronie ustawodawców i instytucji egzekwujących prawo. Jednak to nie zwalnia z działania nas wszystkich. Drobne gesty są również ważne. Odpowiedzialność dorosłych nie powinna realizować się w narzekaniu „na dzisiejszą młodzież, która wiecznie siedzi w telefonach”. Szczególnie, że sami mamy je z reguły w pobliżu. Potrzebne jest tu „zwarcie szeregów”, wspólne działanie, praca nad własnymi wyborami, spójna komunikacja i aktywność całego świata dorosłych, całej „wioski wychowującej” – od rodziców, poprzez nauczycieli i innych, z którymi dzieci i młodzież mają codziennie styczność, po tych, których decyzje wpływają na rzeczywistość społeczno-polityczną państwa.

Oba raporty są dostępne online:

Internet dzieci. Raport z monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie

Edukacja cyfrowa

Serdecznie zapraszamy 8 maja do ZCDN-u na konferencję, podczas której spojrzymy globalnie na ucznia z niepełnosprawnością, w szczególności w spektrum autyzmu. Porozmawiamy o znaczeniu pseudoterapii w jego funkcjonowaniu, dowiemy się, czym jest neuroplastyczność mózgu i jakie ma znaczenie w nauce i terapii. Nie zabraknie też wystąpienia praktyków, którzy dadzą wskazówki, od czego zacząć pracę w edukacji włączającej, i przedstawią konkretne dostosowania, sprawdzające się w szkole podstawowej. Nie zabraknie też tematu współpracy z rodzicami za pomocą mediacji.

Konferencja jest współorganizowana z Instytutem Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego, dlatego wśród prelegentów znajdą się również nauczyciele akademiccy. Gościnią specjalną będzie Dziekan Wydziału Nauk Społecznych dr hab. Irena Ramik-Mażewska, prof. US.

Konferencja: Metody pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością, w szczególności w spektrum autyzmu Termin: 8 maja, godz. 14.00–18.00 Miejsce: ZCDN, sala konferencyjna (parter) ul. gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin Koordynatorka: Weronika Dwojakowska Rejestracja oraz szczegółowy program konferencji

W pewnej bibliotece, na końcu szerokiego korytarza, czeka tajemnicza przestrzeń, która zabiera małych Czytelników prosto do gwiazd. To wyjątkowa planeta, z której każdego dnia wyruszyć można na wyprawę pełną przygód. Dzieci mogą tam zasiąść w wygodnym fotelu, obok mięciutkiej poduszki w kształcie planety, a towarzyszyć im będzie dzielny lisek astronauta, gotowy do wspólnego odkrywania książkowych galaktyk.

Czy to na Ziemi, czy na Marsie – książki zabiorą Was wszędzie! Opowiedzą o przygodach Kubusia Puchatka, Piaskowego Wilka czy Mikołajka, w ciekawy sposób wytłumaczą, dlaczego rekiny nie chodzą do dentysty, dlaczego mleko jest białe i czy słonie boją się myszy. Nauczą wrażliwości, radzenia sobie z problemami i nazywania emocji.

Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci, który obchodzimy 2 kwietnia, to doskonała okazja, aby odwiedzić naszą bibliotekę wspólnie z dziećmi – specjalnie dla nich przygotowałyśmy kolorowy Kącik Kosmiczny, w którym najmłodsi mogą chwilkę odpocząć, pobawić się, a później wyruszyć na poszukiwania ciekawych książek do wypożyczenia.

Ruszajmy razem w stronę gwiazd – w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej na wszystkie Maluszki czeka niesamowita przygoda!

Uprzejmie informujemy, że 2 maja (piątek) Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Biblioteka Pedagogiczna im. Heleny Radlińskiej oraz Oddział Zamiejscowy w Gryficach będą nieczynne. Za utrudnienia przepraszamy.

Warsztaty rozpoczną się krótką częścią wykładową, podczas której zostanie przedstawiona technika nordic walking jako forma sportu na całe życie. W części praktycznej uczestnicy przećwiczą technikę chodzenia.

Warsztaty: Nordic walking – sport na całe życie
Zakres tematyczny: Nordic walking – podstawy techniczne. Nordic walking na lekcjach wychowania fizycznego. Nordic walking w praktyce.
Termin: 28 kwietnia, godz. 16.00–18.15
Miejsce:
IV Liceum Ogólnokształcące im. B. Prusa
ul. Św. Kingi 2, Szczecin
Prowadząca: Agnieszka Beyer-Michoń

Aby wziąć udział w warsztatach, należy się zarejestrować za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń: numer formy doskonalenia – I/D/19.

Zachęcamy do sięgnięcia po inspirujące historie, wartościowe refleksje i praktyczne wskazówki. Poniżej znajdą Państwo listę tytułów, które pomogą lepiej poznać temat autyzmu i spojrzeć na niego z różnych perspektyw.

  • Autyzm – co robić, a czego nie. Błyskawiczny poradnik dla nauczyciela. Szkoła podstawowa autorstwa Marco Pontisa to zbiór praktycznych porad i sugestii, przedstawionych na przykładzie 15 sytuacji wynikających z typowych trudności towarzyszących pracy z osobami w spektrum autyzmu.
  • Autyzm? Abrakadabra. Siedem magicznych składników zabawy, które pomogą twojemu dziecku rozwinąć interakcyjną koncentrację uwagi – książka napisana przez Kate C. Wilde to skarbnica pomysłów na wartościowe zajęcia, które rozwiną interakcyjną koncentrację uwagi dziecka i wesprą kształtowanie jego umiejętności społecznych.
  • Autyzm – ćwiczenia dla dzieci. 50 zadań wzmacniających pewność siebie i kształtujących umiejętność komunikacji. Wiek 4–8 – przygotowany przez Puję Trivedi Parikh zbiór zabaw angażujących uwagę, opracowanych specjalnie po to, by pomóc dzieciom rozumieć własne uczucia, regulować emocje, skutecznie komunikować się z innymi osobami oraz poprawić koncentrację.
  • Autyzm dla początkujących – Karol Pietrzyk w prosty, bezpośredni, praktyczny sposób pisze o sprawach najtrudniejszych dla rodzin z dziećmi w spektrum.
  • Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala oceny zachowań autystycznych Jacka Jarosława Błeszyńskiego to książka pomagająca diagnozować różnice zaburzeń autystycznych.
  • Książka o człowieku w spektrum autyzmu Weroniki i Jerzego Janiaków, wspierająca osoby w spektrum autyzmu, stanowić może przewodnik po neurotypowym świecie.
  • Mam autyzm i całe spektrum możliwości. Poradnik dla kobiet neuroatypowych Dominiki Musiałowskiej to psychoporadnik, w którym autorka empatycznie i ze swobodą dzieli się własnym doświadczeniem osoby neuroatypowej.
  • Efektywna komunikacja z osobami ze spektrum autyzmu – Paddy-Joe Moran dzieli się własnymi doświadczeniami, opisując, jakie sformułowania mogą być źle odbierane przez osoby z ASD, a także podpowiada rozwiązania, dzięki którym komunikacja może stać się skuteczniejsza i pełna szacunku.
  • Autyzm i miłość. Jak kochać osobę w spektrum – Joe Biel, Faith G. Harper i Elly Blue stworzyli wyjątkowy przewodnik z myślą o partnerach osób autystycznych.
  • Opowieści w spektrum. Dziewięć historii osób, które odkryły swój autyzm – to wyjątkowy zbiorowy portret neuroróżnorodności autorstwa Daniela Tammeta.
  • Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik – autor, Tony Attwood, porusza istotne zagadnienia dotyczące diagnozy i funkcjonowania osób z zespołem Aspergera.
  • Ślepota umysłu. Autyzm a teoria umysłu – Simon Baron-Cohen opisuje model ewolucji i rozwoju umiejętności czytania umysłu.
  • Miłość, przyjaźń, relacje – książka pod redakcją Felicity Sedgewick i Sarah Douglas to opowieść o tym, jak wyglądają związki osób w spektrum autyzmu na różnych etapach ich życia.

Kwiecień w naszej bibliotece to czas zwiększania świadomości, zrozumienia i akceptacji osób w spektrum autyzmu. Zapraszamy po wyjątkowe nowości wydawnicze, które przybliżają ten temat z różnych perspektyw, pozwolą odkryć inspirujące historie i poszerzyć wiedzę o neuroróżnorodności.

Omówienia książek pochodzą ze stron internetowych wydawnictw. Wszystkie publikacje są dostępne w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej w Szczecinie.