ZCDN

Aktualności

Włochate kiwi, czuły szczypiorek, czosnek z czkawką, zasmarkana malinka – to tylko niektórzy bohaterowie „Wierszyków logopedycznych” autorstwa Kasi Huzar-Czub, które z zaangażowaniem odczytali pracownicy ZCDN-u z okazji XXIV Ogólnopolskiego Tygodnia Czytania Dzieciom.

Te krótkie warzywno-owocowe rymowanki pachną, chrupią, mlaskają i chichoczą. Są bliskie światu dziecka. Mamy nadzieję, że zamienią pracę nauczycieli i logopedów w radość wspólnego słuchania i czytania. A czytanie zbliża!

Dziękujemy wydawnictwu Natuli – dzieci są ważne za zgodę na wykorzystanie „Wierszyków logopedycznych”, które ukazały się jego nakładem.

Zapraszamy do naszej Biblioteki Cyfrowej.

„Cała Polska czyta dzieciom” – pracownicy ZCDN-u też!

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji zaprasza do udziału w konkursie „Selfie+”, adresowanym do uczestników programów realizowanych przez FRSE. Hasłem tegorocznej edycji jest „Uchwyć chwilę, pokaż efekt”. Zgłoszenia przyjmowane są do 31 października 2025 roku.

Szczegóły na stronie FRSE.

Ośrodek Rozwoju Edukacji zachęca do pobrania i zapoznania się z najnowszą publikacją Frajda z nauczania pod redakcją Danuty Sterny. Jest to zbiór pomysłów i inspiracji pochodzących od nauczycieli praktyków spotykających się w przestrzeni wirtualnej stworzonej przez tę trenerkę. Redaktorka od lat jest zaangażowana w edukację jako nauczycielka matematyki, dyrektorka, wykładowczyni. Jest ważną popularyzatorką oceniania kształtującego oraz trenerką Akademii Dyrektorów Ośrodka Rozwoju Edukacji (ADORE). Opublikowała wiele książek i poradników metodycznych.

Grupa stworzona przez Danutę Sternę zaczęła działać w czasie pandemii. Poradnik jest pewnym podsumowaniem tej działalności, aczkolwiek nie zamyka jej – w dalszym ciągu można do niej dołączyć.

Publikacja została podzielona na cztery części tematyczne; każda z nich zawiera krótki wstęp, a następnie szereg pomysłów i rozwiązań stosowanych przez nauczycieli różnych etapów edukacyjnych i przedmiotów. Pierwsza część stanowi zestaw szkolnych i klasowych rytuałów, które można wykorzystać zarówno na lekcji wychowawczej, jak i na lekcjach przedmiotowych. Druga część dotyczy kwestii poprawiania prac i wartości z tego płynących, także w kontekście prawa oświatowego i zasad wewnątrzszkolnych. Kolejna część dotyczy edukacji poprzez zabawę – zawiera, między innymi, pomysły na gry i grywalizację. To również próba zwalczenia mitu, jakoby nauka musiała się wiązać z wysiłkiem i brakiem przyjemności. Ostatnia część poświęcona jest pracy z lękiem przed wystąpieniami publicznymi (aspekt ważny choćby w kontekście zdrowia psychicznego uczniów).

Cała publikacja jest do pobrania na stronie ORE.

Kuratorium Oświaty w Szczecinie i Państwowa Inspekcja Pracy zapraszają do udziału w szkoleniu online „Bezpieczny warsztat szkolny”, który odbędzie się 24 czerwca 2025 roku, o godz. 10.00. Celem szkolenia jest, między innymi, wprowadzenie do programu o tym samym tytule prowadzonym przez PIP.

Więcej informacji wraz z linkiem do szkolenia znajduje się na stronie szczecińskiego Oddziału PIP.

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji zaprasza do udziału w szkoleniu stacjonarnym poświęconym pisaniu wniosków projektowych do programu Erasmus+ w sektorze Edukacja szkolna. Szkolenie odbędzie się 9 czerwca w Warszawie. Zgłoszenia przyjmowane są do 4 czerwca 2025 roku.

FRSE zachęca do udziału przede wszystkim te placówki, które nie mają doświadczenia w tematyce szkolenia. Liczba miejsc jest ograniczona, więc w szkoleniu może wziąć udział jedna osoba z danej instytucji. Rejestracja nie gwarantuje przyjęcia zgłoszenia.

Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy na stronie FRSE.

Zapraszamy do udziału w warsztatach „Rozpoznawanie przemocy domowej i dokumentowanie jej w procedurze Niebieskiej Karty”, które poprowadzi funkcjonariusz Policji – kom.  Przemysław  Myślicki z Wydziału  Prewencji KWP  w  Szczecinie, specjalista w zakresie realizacji procedury „Niebieskiej Karty” oraz działań interwencyjnych w sytuacjach przemocy domowej.

Podczas warsztatów wyjaśniona zostanie rola nauczyciela jako osoby inicjującej procedurę, odbędą się ćwiczenia z wypełniania formularza „Niebieska Karta – A” oraz rozpoznawania objawów i sygnałów przemocy domowej u dzieci, omówione zostaną praktyczne narzędzia wykrywcze. Na zakończenie analizie zostaną poddane najczęstsze wątpliwości prawne i proceduralne.

Forma warsztatowa sprzyja aktywnemu udziałowi, zadawaniu pytań i pracy na przykładach z praktyki służb.

Warsztaty: Rozpoznawanie przemocy domowej i dokumentowanie jej w procedurze „Niebieskiej Karty” – warsztaty z funkcjonariuszem Policji Termin: 11 czerwca,  godz. 9.00–12.15 Miejsce: Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin sala 119

Rejestracja odbywa się za pośrednictwem internetowego systemu obsługi szkoleń.

Lubimy narzekać na młodzież. W zasadzie świat dorosłych robi to od początku historii ludzkości. Aktualnie głównym tematem narzekania jest fakt, że „ta młodzież to tylko w telefonach siedzi”.

Rzecz jasna nie należy tu negować problemu. Dzieci i młodzież korzystają z internetu, grają w gry i spędzają czas w mediach społecznościowych i na platformach streamingowych – to fakt. O tym, że robią to często i długo, informują nas kolejne raporty i badania (pisaliśmy o tym w XXII odcinku Blogu na Zmianę). Jest to rzeczywisty problem, z którym mierzą się i będą się mierzyć rodzice i nauczyciele. Dobrze, by mieli wsparcie o wiele szerszej społeczności.  Ale zanim do tego przejdziemy, warto się także przyjrzeć, jak to wygląda u dorosłych.

Na pewnej konferencji organizowanej przez ZCDN prelegentka opowiadała o uzależnieniach młodych ludzi od telefonów i korzystania z internetu. Jeden z poruszanych wątków zobrazowała takim przykładem: matka lub ojciec ciągnący swoje dziecko na spacer czy wycieczkę, powtarzający znane zdanie „nie siedź ciągle w tym telefonie”, jednocześnie trzymają w ręku swój smartfon i scrollują najnowsze informacje. To pewna hiperbolizacja, uproszczona generalizacja, ale jak w każdym takim przykładzie można sobie pomyśleć: „coś w tym jest”…

Instytut Cyfrowego Obywatelstwa, współtworzący raport o obecności dzieci w internecie omawiany w przedostatnim odcinku, opublikował na początku kwietnia 2025 roku wyniki jeszcze innego badania. Raport z drugiego Ogólnopolskiego Badania Higieny Cyfrowej Dorosłych pokazuje, że zbyt mało „dojrzałych” osób podejmuje działania w zakresie bezpiecznego i zdrowego korzystania z narzędzi cyfrowych. O samym pojęciu higieny cyfrowej słyszało tylko 48,1 % badanych, z czego zaledwie  9,8% umie to pojęcie wyjaśnić. Reszta – choć słyszała – albo nie zna znaczenia (ponad połowa), albo nie umie go wyjaśnić. Na szczęście przy dokonywanych czynnościach i podejmowanych wyborach okazuje się, że mimo braku znajomości terminu, część badanych stosuje zasady higieny cyfrowej. Nadal jednak są to liczby zbyt niskie, by patrzeć na problem optymistycznie. Szczególnie z perspektywy zadania dorosłych wobec młodzieży, jakim jest na przykład modelowanie pożądanych zachowań poprzez własną postawę.

Autorzy badania higienę cyfrową zdefiniowali w czterech obszarach: stawianie granic i kontrola używania urządzeń ekranowych, bezpieczne używanie internetu i urządzeń ekranowych, tworzenie i odbieranie treści w internecie oraz inne zalecane zachowania prozdrowotne związane z używaniem urządzeń ekranowych i internetu. Cieszy fakt, że respondenci badania raczej bezpiecznie zachowują się w przestrzeni publicznej, to znaczy przestrzegają „zakazu korzystania z telefonu w sposób ograniczający możliwość obserwacji sytuacji na jezdni” podczas przechodzenia przez nią (ponad 63% „zawsze lub prawie zawsze”) oraz „zakazu korzystania z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku” w trakcie kierowania pojazdem (ponad 58% „zawsze lub prawie zawsze”).

Jednym z ważnych punktów badania była kwestia czasu spędzonego przed ekranem. Ponad połowa respondentów badania przyznała, że używa go dużo i bardzo dużo. Czas krótki zadeklarowało 10% uczestników. Pozostała część nie potrafiła tego określić. W pytaniu nie podano, co twórcy badania określają jako czas długi lub krótki. Chodziło o to, by badani sami to oszacowali. Co ciekawe: niecałe 40% uważa, że nadużywa telefonu; 37,6% jest przeciwnego zdania; reszta nie potrafi tego określić. Pokazuje to, że mimo iż badany we własnej ocenie spędza przed telefonem dużo czasu, nie uważa tego za coś negatywnego. Widać to także przy kolejnych pytaniach. Dotyczyły one między innymi kontroli nad spędzanym przed ekranem czasem. Choć duża część deklarowała, że sprawdza ten czas, to jednak nie wprowadza limitów. A jeśli nawet, to bardzo niewielka grupa rzeczywiście ich przestrzega. To bardzo ważne kwestie z perspektywy wpływu, jaki dorośli poprzez swoje zachowanie mogą mieć na dzieci i młodzież. Czas spędzany przed ekranem może się różni, ale postawy i mechanizmy związane z kontrolą nad tym są bardzo podobne. Jeżeli dorośli – z o wiele dojrzalszą korą przedczołową, odpowiedzialną między innymi za racjonalne i krytyczne myślenie – mają problem z wyciąganiem konsekwencji wobec samych siebie, czy nie powinni wykazać się większą cierpliwością wobec młodszych?

Warto się przyjrzeć także wynikom raportu dotyczącym bezpiecznego zachowania w sieci. Wysokie wyniki miały odpowiedzi na pytanie związane z tworzeniem wpisów na media społecznościowe. Ponad połowa użytkowników „zawsze lub prawie zawsze” stara się je tak formułować, by nikogo nie urazić. Jednocześnie bardzo rzadko, widząc hejt wobec innych, zgłaszamy naruszenie administratorowi. Dość dobrze – patrząc również pod kątem modelowania postaw młodszych użytkowników – dbamy o nasze zdrowie w kontekście korzystania z ekranów. Średnio ¼ użytkowników „zawsze lub prawie zawsze” i „często” dba o ustawienie ekranów, o nieużywanie ich przed snem, o unikanie ich podczas posiłków (szczególnie słodkich i słonych), o robienie przerw (zmiana postawy, ruch, przerwy w korzystaniu ze słuchawek itp.). Natomiast bardzo rzadko telefony są czyszczone i dezynfekowane.

Na higienę cyfrową składa się wiele istotnych aspektów korzystania z narzędzi ekranowych – bezpieczeństwo, samokontrola, dbałość o zamieszczane treści, a także zdrowie – fizyczne i psychiczne. Niepokoi fakt, że co prawda prawie 40% badanych „zdecydowanie” lub „raczej tak” odczuwa potrzebę poprawy swoich nawyków związanych z higieną cyfrową, to ¼ w ogóle takiej potrzeby nie widzi. A przecież nie chodzi tu jedynie o nasze własne zdrowie i bezpieczeństwo. Cały świat dorosłych, nie tylko rodzice i nauczyciele, powinien mieć świadomość, że nasze zachowanie ma bardzo duży wpływ na młodsze pokolenie. Również to, które dzieci i młodzież obserwują – nie tylko w szkole, ale w ogóle w przestrzeni publicznej. Nasza dbałość o poprawne nawyki i zachowania może mieć bardzo duże znaczenie dla naszej i ich przyszłości.

Warto tu jeszcze poruszyć wątek związany ze znanymi określeniami „cyfrowi tubylcy” i „cyfrowi imigranci”. Obecne pokolenia dzieci i młodzieży to „cyfrowi tubylcy”, dla których nie istnieje świat bez internetu i smartfona czy tabletu, będących zawsze pod ręką. Natomiast dla większości dorosłych taki świat to tylko część naszego życia. Bardzo często dobrze sobie w nim radzimy, ale też cały czas musimy uczyć się czegoś nowego. W historii ludzkości to pewien fenomen. Przez całe stulecia edukacja polegała na przekazaniu kluczowych dla przeżycia informacji przez starszych – młodszym. To była cała wiedza o otaczającym świecie. Dziś ta wiedza jest nieskończona, każdy kolejny dzień może przynieść coś nowego. Uczymy się razem z młodszym pokoleniem, a czasem także od niego. Może to rodzić frustrację i lęk, dlatego warto zapobiec temu, włączając uważność i otwartość na nowe, w połączeniu z krytycznym myśleniem.

Na zakończenie, w kontekście omawianego raportu i ogólnie pojętego bezpieczeństwa w sieci, zwrócę uwagę na działania, które mogą ochronić najmłodszych, przy jednoczesnym kształtowaniu ich postaw. Fundacja Plan Daltoński od 1 czerwca rusza z kampanią społeczną „Nie lajkuj ich życia. Chroń je”. Jest to akcja skierowana przede wszystkim do rodziców umieszczających zdjęcia swoich dzieci w mediach społecznościowych. Kampania będzie miała za zadanie pokazać, jak działają algorytmy oraz sztuczna inteligencja w kontekście odczytywania fotografii. Jest to także sygnał do przypomnienia o prawach dziecka – do prywatności i decydowania o sobie (również na temat tego, co chcemy o sobie powiedzieć w sieci). Warto tę kampanię i całą ideę przybliżać rodzicom naszych uczniów w ramach tak zwanej pedagogizacji rodziców.

Raport dotyczący higieny cyfrowej dorosłych jest do pobrania na stronie Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa.

ZF

Zapraszamy na trzecie w tym roku spotkanie w ramach Sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli bibliotekarzy!

Tym razem odwiedzimy bibliotekę w Szkole Podstawowej nr 3 w Gryfinie. Gościć nas będzie Agnieszka Zarębska, która zaprezentuje działania realizowane w bibliotece, opowie o inicjatywach angażujących uczniów oraz o pomysłach na budowanie relacji ze społecznością szkolną.

Podczas poprzedniego spotkania rozpoczęłyśmy niezwykle inspirującą dyskusję na temat sprawczości – zagadnienia, które budzi wiele emocji i pytań w kontekście pracy bibliotek szkolnych. Nie udało nam się wówczas wyczerpać tego tematu, dlatego chcemy do niego powrócić i razem zastanowić się:

🔹 Jakie działania realizowane w naszych bibliotekach już teraz wspierają uczniowską sprawczość?

🔹 W jaki sposób można je rozwinąć lub przenieść na wyższy poziom partycypacji?

🔹 Jak młodzi czytelnicy mogą współtworzyć bibliotekę szkolną?

Wspólnie będziemy szukać odpowiedzi na te pytania, inspirować się wzajemnie oraz dzielić doświadczeniami.

Każde spotkanie to nie tylko czas na naukę, ale przede wszystkim okazja do refleksji, rozmowy i tworzenia nowej jakości w pracy bibliotekarzy szkolnych.

Przypominamy też, że zaświadczenia o odbyciu szkolenia otrzymają osoby, które wezmą udział w co najmniej trzech spotkaniach Sieci.

🌐 Link do platformy e-learningowej zostanie przesłany po zapisaniu się na szkolenie.

Termin: 11 czerwca (środa), godz. 13:00–15:00

Forma: online

Zapisy: System obsługi szkoleń ZCDN 

W wywiadzie (Sprawczość to podstawa edukacji obywatelskiej) – który dr Katarzyna Rembacka, redaktorka prowadząca numeru, przeprowadziła z dr. Jędrzejem Witkowskim, prezesem zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej – pada stwierdzenie: „W CEO od trzydziestu lat zajmujemy się właśnie nauczaniem edukacji obywatelskiej oraz jej rozwojem. Kiedy zaczynaliśmy pracę, towarzyszyło nam przekonanie, że szkoła musi odegrać ważną rolę w budowaniu postaw demokratycznych i aktywności obywatelskiej młodych ludzi, którzy często jej wzorców nie wynoszą z domu”.

Z kolei prof. dr hab. Marcin Kula, uznany historyk i socjolog, pisze o społecznej ewolucji pojęć blisko związanych z obywatelskością (Narodowość i obywatelstwo, naród i obywatele): „Akcentowanie kategorii narodowej jest sprawą szerszą. Im szybciej świat się zmienia, zmniejsza i na wielu polach ujednolica cywilizacyjnie, także im bardziej ludzie stają się statystyczną masą, nieograniczoną już jednak do swego podwórka i często wykształconą, a zarazem w im większej liczbie spraw świat staje się niezrozumiały i tym groźniejszy w odczuciach, tym silniej wraca myślenie plemienne”.

Natomiast dr Barbara Popiel z Instytutu Literatury i Nowych Mediów Uniwersytetu Szczecińskiego skupia się na praktykowaniu bardzo popularnych ostatnio w dydaktyce szkolnej i akademickiej mediacji, odnosząc ich kluczowe cechy do zapisów w podstawie programowej edukacji obywatelskiej (Człowiek, istota mediująca): „Można też dostrzec w tej sytuacji korzyści, gdy nauczyciele, mimo niesprzyjających okoliczności, starają się samodzielnie włączać do procesu dydaktycznego elementy ważne, potrzebne, a pomijane. Miejsce na wprowadzanie umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej, a nawet i elementów mediacji, można znaleźć szczególnie w ramach lekcji wychowawczych, choć inne przedmioty humanistyczne, takie jak historia czy WOS, też nieraz stwarzają ku temu możliwości”.

Te i inne artykuły można znaleźć w Kwartalniku Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli „Refleksje” 2025, nr 2 (temat numeru: NOWA EDUKACJA OBYWATELSKA?). Przypominamy, że zarówno nowe, jak i archiwalne zeszyty są dostępne do pobrania ze strony: https://refleksje.zcdn.edu.pl/, natomiast wydania papierowe można otrzymać bezpłatnie w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, przy ul. Gen. J. Sowińskiego 68 w Szczecinie.

Zachęcamy do czytania!

„Głos Nauczycielski” we współpracy z Ministrem Edukacji ogłosił 23 edycję konkursu „Nauczyciel Roku”. Zgłoszenia można przesyłać do 10 września 2025 r.

Do konkursu może się zgłosić lub zostać zgłoszony każdy czynny nauczyciel, bez względu na staż i typ szkoły. Można się zgłosić samodzielnie, ale mogą to też zrobić uczniowie, rodzice, dyrektorzy szkół i placówek, nauczyciele, kuratorzy oświaty, a także instytucje i organizacje współpracujące ze szkołami. Jest to dobra okazja, by docenić nauczycieli, którzy swoją pasją, zaangażowaniem i pomysłowością inspirują uczniów oraz całe środowisko edukacyjne.

Więcej informacji w komunikacie MEN-u.

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy opublikował cyfrową wersję poradnika Jak uczyć, by uczniowie myśleli samodzielnie? Rozwijanie krytycznego myślenia w klasie. Znaleźć w nim można definicję i rolę krytycznego myślenia w edukacji oraz zestaw zadań dla różnych przedmiotów.

Prócz tego IBE rekomenduje zapoznanie się z raportem Krytyczne myślenie, ocena  wiarygodności informacji. Wnioski z międzynarodowych badań edukacyjnych i przeglądu literatury autorstwa Pawła Penszko i Olgi Wasilewskiej, również opublikowanego na stronie. Zadania z poradnika zostały wybrane z Bazy Dobrych Praktyk prowadzonej przez IBE.

Więcej informacji na stronie IBE-PIN.