ZCDN

Aktualności

Ministerstwo Edukacji Narodowej stworzyło rekomendacje dotyczące rozmów z uczniami w sytuacjach kryzysowych mogących wzbudzić niepokój, takich jak na przykład naruszenie polskich granic powietrznych. MEN zaleca opanowanie i odpowiedzialność ze strony nauczycieli i pedagogów, korzystanie ze sprawdzonych źródeł informacji, spokojne przypominanie o obowiązujących procedurach alarmowych. Ministerstwo zachęca do rozmów z uczniami, pytanie o ich emocje, uczucia, myśli.

Rekomendacje otrzyma każda placówka edukacyjna od kuratoriów oświaty. Dostępne są także na stronie MEN-u.

 

Od 15 września trwa ogólnopolska kampania społeczna „Szkoła przyjazna dla neuroróżnorodności, szkoła przyjazna dla każdego człowieka” pod Honorowym Patronatem Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzeczniczki Praw Dziecka. Postulaty kampanii to m.in.: likwidacja barier sensorycznych, architektonicznych i komunikacyjnych, zapewnienie w szkołach dostępu do wsparcia psychologicznego, dostosowanie systemu edukacji do potrzeb psychofizycznych człowieka, wprowadzenie lekcji różnorodności, likwidacja punktowej oceny zachowania, prawny wymóg tworzenia samorządów uczniowskich w szkołach specjalnych, powołanie rzecznika praw uczniowskich w każdym mieście i powiecie.

Więcej informacji na stronie kuratorium oraz inicjatora kampanii: Klubu Świadomej Młodzieży Fundacji Autism Team.

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy zaprasza nauczycieli przedmiotów przyrodniczych do udziału w stacjonarnych seminariach zatytułowanych „Jak badania międzynarodowe mogą wspierać codzienną pracę nauczyciela?”.

Jeden cykl spotkań to trzy zjazdy po 6 godzin. Dostępne są dwa cykle do wyboru: w październiku w Warszawie i w listopadzie w Białymstoku. Do udziału zaproszeni są nauczyciele biologii, chemii, fizyki i geografii, uczący w klasach 7 i 8 szkoły podstawowej lub w szkole ponadpodstawowej. W ramach seminarium uczestnicy zapoznają się z międzynarodowmi badaniami edukacyjnymi, szczególnie badaniami  poświęconymi umiejętnościom uczniów z zakresu nauk przyrodniczych (TIMSS i PISA). Będą pracować, między innymi, na odtajnionych zadaniach z badania PISA (część przyrodnicza), analizując najczęściej popełniane błędy. Omówione zostaną także metody pracy i sprawdzania poziomu kompetencji oraz sposoby motywowania uczniów (w kontekście przydatności zdobywanej wiedzy i umiejętności).

Cały cykl jest bezpłatny. Planowana jest także publikacja powarsztatowa zawierająca wypracowane przez uczestników praktyki.

Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie IBE-PIB.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji we współpracy z  Ministerstwem Obrony Narodowej przygotowało przewodnik bezpieczeństwa dotyczący przygotowania i reagowania na sytuacje kryzysowe. Zawiera on praktyczne informacje i wskazówki, które pomogą zadbać o bezpieczeństwo własne, bliskich oraz otoczenia w różnorodnych scenariuszach zagrożeń.

Poradnik stworzony jest w formie haseł, zestawień i ilustracji – może być przydatny także na lekcjach.

Poradnik jest dostępny do pobrania na stronach rządowych.

Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie rządowego programu wspierania organów prowadzących szkoły i placówki w rozwijaniu umiejętności cyfrowych dzieci i młodzieży na lata 2025–2029 pod nazwą „Cyfrowy Uczeń”. Inicjatywa polega na finansowym wsparciu placówek szkolnych, opiekuńczo-wychowawczych etc. w celu rozwijania kompetencji cyfrowych, kreatywności, przedsiębiorczości oraz sprawczości uczniów.

Do programu można się zgłosić w kolejnych latach jego realizacji; co istotne – dofinasowanie można otrzymać jednokrotnie. Wysokość finansowania zależy od wielkości placówki. Maksymalnie szkoła może otrzymać 75 tysięcy złotych. Ważnym warunkiem jest posiadanie 20% wkładu własnego.

Więcej informacji oraz niezbędna dokumentacja znajduje się na stronie MEN-u oraz kuratorium oświaty.

Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiły, że dostępna jest już opcja pobrania cyfrowej wersji legitymacji w aplikacji mObywatel i mObywatel Junior.

Do tej pory mLegitymacja dostępna była dla części szkół; obecnie mogą po nią sięgnąć uczniowie i uczennice wszystkich placówek. Pobranie dokumentu będzie możliwe po uzupełnieniu danych w Systemie Informacji Oświatowej (SIO) przez dyrektorów szkół. Dokument będzie można pobrać na kilka urządzeń – samego ucznia i jego rodziców lub opiekunów, co ułatwi jego dostępność.

Na stronie MEN-u znajdują się dodatkowe informacje oraz filmy instruktażowe dla uczniów i rodziców.

Fundacja Digital University zaprasza dyrektorów i nauczycieli do udziału w dwóch bezpłatnych programach Be.Net i Be.Eco. Pierwszy program dotyczy kwestii technologii i cyberbezpieczeństwa, drugi spraw związanych z klimatem i jego ochroną. W obu pojawia się bardzo często motyw dezinformacji.

W ramach programu nauczyciele otrzymują dostęp do webinarów i materiałów dydaktycznych. Na zakończenie odbędzie się Międzyszkolny Turniej Wiedzy, a uczestnicy otrzymają zaświadczenie  o podniesieniu kwalifikacji zawodowych Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli oraz certyfikat Nauczyciela Przyszłości.

Więcej informacji znajduje się w komunikacie kuratorium i na stronie Fundacji.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę uruchomiła bezpłatny, innowacyjny program profilaktyczny „Rówieśnicy” skierowany do młodzieży w wieku 13–16 lat. Termin składania zgłoszeń upływa 30 listopada 2025 roku.

Program „Rówieśnicy” uczy budowania dobrych relacji, reagowania na przemoc oraz bezpiecznego korzystania z internetu. W jego ramach szkoły otrzymują m.in. miniserial edukacyjny „#SPOTTED”, komplet scenariuszy zajęć, podręcznik dla realizatorów oraz narzędzia diagnostyczne.

Jak informuje Fundacja, z przeprowadzonych przez nią badań wynika, że aż 66% nastolatków w wieku 11–17 lat w Polsce doświadcza przemocy rówieśniczej – fizycznej, psychicznej lub w internecie. Popychanie na korytarzu, wyzwiska w klasowym czacie, wykluczanie z grupy czy publikowanie kompromitujących zdjęć w sieci – to codzienność wielu uczniów i uczennic. Skala problemu rośnie, a skutki są dramatyczne: pogorszenie zdrowia psychicznego, izolacja społeczna, a nawet zachowania autodestrukcyjne.

Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy na stronie programu Rówieśnicy.

24 października 2025 roku odbędzie się bezpłatna konferencja online adresowana do uczniów i uczennic ze szkół ponadpodstawowych z całej Polski.  Podczas trzech godzin spotkania uczestnicy będą mieli okazję wysłuchać prelekcji wybitnych ekspertów z różnych dziedzin technologii i biznesu, a także zdobyć praktyczne wskazówki, które pomogą w budowaniu kariery w erze cyfrowej transformacji.

Osoby zarejestrowane otrzymają 30-dniowy dostęp do nagrań. Organizator, Fundacja Digital University, zachęca do udziału wraz z całą klasą.

Więcej informacji na stronie Fundacji.

Tylko do 24 września można zgłosić szkołę do bezpłatnego programu edukacyjnego STEAM, organizowanego przez New Space Foundation.

W ramach programu szkoła lub klasa mogą wziąć udział w warsztatach, a nauczyciel w szkoleniu. Można w ten sposób także dołączyć do społeczności nauczycieli i edukatorów pracujących metodą STEAM. Zgłoszeni uczestnicy otrzymają rozbudowany pakiet edukacyjny.

Więcej informacji w komunikacie kuratorium oraz na stronie programu.

Wszystkich miłośników biegania i zdrowego stylu życia zapraszamy do udziału w III Biegu Nauczycieli im. Komisji Edukacji Narodowej, który cyklicznie organizujemy w Teatrze Letnim i Parku Kasprowicza w Szczecinie. W tym roku Bieg odbędzie się 11 października. Wydarzenie jest wyjątkową okazją do integracji środowiska oświatowego oraz wszystkich, którzy chcą docenić codzienną pracę nauczycieli.

Bieg odbędzie się pod patronatem honorowym Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty, który ufundował również nagrodę dla szkoły, która stworzy najliczniejszą drużynę. To wyróżnienie podkreśla siłę wspólnoty i szkolnej solidarności. Na najszybszych zawodników czekają puchary i nagrody ufundowane przez ZCDN i naszego partnera ekologicznego – Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Dodatkowo specjalna nagroda Fair Play, od Zachodniopomorskiego Instytutu Psychoterapii, trafi do uczestnika, który wyróżni się wyjątkową postawą sportowej życzliwości. Poza pakietem startowym wszystkie osoby uczestniczące otrzymają medal i dyplom ukończenia biegu, jako trofeum i pamiątkę tego wyjątkowego dnia. A to nie wszystko – dodatkową atrakcją będą stanowiska informacyjno - edukacyjne naszych partnerów, pełne ciekawych propozycji, edukacyjnych inspiracji i niespodzianek. Zachęcamy także do obserwowania wydarzenia na Facebooku „III Bieg Nauczycieli im. Komisji Edukacji Narodowej” – tam na bieżąco będziemy publikować wszystkie aktualności i ciekawostki związane z biegiem. Plan wydarzenia 08:30 – otwarcie biura zawodów 10:00 – bieg i nordic walking na 2,5 km 10:35 – dekoracje zwycięzców – 2,5 km 10:45–11:15 – biegi dziecięce (1–6 lat: 200 m, 7–8 lat: 400 m, 9–10 lat: 600 m) 11:30 – bieg i nordic walking na 5 km 12:45 – dekoracje zwycięzców – 5 km oraz wręczenie nagród specjalnych Start i meta: Teatr Letni, Szczecin (trasa: pętla 2,5 km w Parku Kasprowicza) Limit uczestników: 200 osób Nie zwlekaj – zapisz się, zbierz drużynę i dołącz do święta edukacji. Widzimy się w Teatrze Letnim i Parku Kasprowicza! Formularz zgłoszeniowy: https://panel.maratonczykpomiarczasu.pl/bieg-nauczycieli

Rok szkolny 2025/2026 przywitaliśmy sporymi zmianami. A to przecież dopiero początek…

Jak co roku pewne zmiany pojawiły się w prawie oświatowym i ustawie o systemie oświaty. Modyfikacjom uległa także Karta Nauczyciela oraz dokument związany nie tylko z edukacją, czyli tzw. ustawa Kamilka. Zainteresowanych odsyłam do opublikowanego na naszej stronie internetowej kompendium, świetnie opracowanego przez Martę Kostecką. W polecanej prezentacji wszystkie omawiane dokumenty są podlinkowane.

Bardzo istotną zmianą są dwa nowe przedmioty: edukacja obywatelska w szkole ponadpodstawowej i fakultatywna edukacja zdrowotna. Modyfikacji uległa jedynie podstawa programowa wychowania fizycznego, reszta przedmiotów w tym roku będzie realizowana bez zmian. Natomiast nowe przedmioty są zapowiedzią sporej ewolucji w systemie. Zupełnie nowe podstawy programowe wejdą w życie we wrześniu 2026 roku w klasach pierwszych i czwartych szkoły podstawowej i we wrześniu 2027 roku w klasach pierwszych szkół ponadpodstawowych. Warto wiedzieć, że reforma ta, nazwana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej „Kompasem Jutra”, nie polega jedynie na dodaniu lub wykreśleniu treści. Zapowiada istotną zmianę w myśleniu o uczeniu (się).

Większość propozycji wynika z analizy wyników badań prowadzonych wśród dzieci i młodzieży. Stworzony został tzw. profil absolwenta/absolwentki, czyli wizja ucznia/uczennicy kończących kolejne etapy edukacyjne. Na jego podstawie tworzone są kolejne dokumenty. Nacisk został położony na wzmocnienie sfery sprawczości uczniów; na to, co ich dotyczy i co będzie dotyczyło, gdy będą posiadali pełnię praw obywatelskich. Celem szkoły ma być wyposażenie uczniów w szerokie kompetencje, które zostały podzielone na dwie grupy: fundamentalne i przekrojowe. W pierwszym zestawie znalazły się kompetencje: językowe, matematyczne i cyfrowe, zaś w drugim: społeczne (np. współpraca, dbanie o innych), poznawcze (np. krytyczne i kreatywne myślenie, rozwiązywanie problemów) oraz osobiste (np. kierowanie sobą, dbanie o siebie). Do elementów sprawczości twórcy reformy przypisali także: umiejętność samoregulacji, nastawienie na rozwój, poczucie przynależności do wspólnoty oraz przekonanie o własnej skuteczności. Co istotne, fundamentem dla kompetencji mają być wartości ważne dla całościowego rozwoju ucznia oraz dla pokojowego życia w społeczeństwie. Wśród nich znajdują się: wolność, wspólnota, solidarność, odpowiedzialność, sprawiedliwość, szacunek, prawda, dobro, piękno. Założenia te mają być realizowane w ramach lekcji przedmiotowych, stąd ich większa niż dotychczas korelacja. Cele ogólne zaś – umieszczone, jak dotychczas, w preambule – będą bardziej odnosić się do codziennej praktyki.

Na stronie Reforma26. Kompas Jutra” Ministerstwo Edukacji Narodowej zamieściło harmonogram działań oraz główne założenia w trzech perspektywach: nauczycieli, uczniów i rodziców. Warto zaprezentować ten materiał wszystkim grupom i zachęcić do jak najszerszego współudziału w reformowaniu systemu, który dotyczy przecież całego naszego społeczeństwa.

Najświeższe informacje można znaleźć na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego, który z ramienia MEN-u prowadzi cały proces reformy. Obecnie jesteśmy na etapie zmian podstaw programowych do szkół podstawowych i przedszkoli. Jeszcze trwają konsultacje, można więc zadawać pytania. W połowie września odbyło się tzw. wysłuchanie publiczne, na którym zgłoszone wcześniej osoby mogły się wypowiedzieć na temat poszczególnych przedmiotów i proponowanych zmian. Wysłuchanie publiczne to jedna z form korzystania z przysługującego nam, obywatelom, współudziału w stanowieniu prawa. Warto, w miarę możliwości, takie okoliczności wykorzystywać w dziedzinie, która nas dotyczy. Na stronie IBE dostępne są nagrania i materiały omawiające poszczególne przedmioty – to również cenne źródło wiedzy na temat tego, co nas czeka. Póki co, wszystkie kwestie dotyczą szkoły podstawowej i przedszkola, bo tam nowa podstawa wejdzie najszybciej. Rozpoczynają się także prace nad podstawą do szkół ponadpodstawowych. Na listopad planowana jest rekrutacja ekspertów do zespołów tworzących podstawy do poszczególnych przedmiotów.

Nauczyciele uważani są za jedną z najbardziej milczących grup zawodowych. Zbyt rzadko wypowiadają się publicznie na temat swojej pracy i związanych z nią zamierzeń. Reforma, która ma promować sprawczość uczniów, może uruchomić takową także wśród nauczycieli. Korzystajmy z tej możliwości, póki ją mamy.