ZCDN

Aktualności

Spotkanie otworzyła kierowniczka biblioteki, Grażyna Lis, która przywitała uczestniczki i przedstawiła plan obrad. Pierwszym punktem programu było omówienie tematu „Bezpieczeństwo w sieci”, w oparciu o prezentację. Zagadnienie wywołało ożywioną dyskusję, w której uczestniczki dzieliły się doświadczeniami i refleksjami. Poruszono problemy dotyczące zasad korzystania z regulaminów, konstruowania bezpiecznych haseł, a także zagrożeń związanych z wyłudzaniem danych oraz sposobów zapewnienia bezpieczeństwa dzieci w środowisku cyfrowym. Prezentacji towarzyszyła wystawa literatury poświęcona cyberbezpieczeństwu, po którą uczestniczki chętnie sięgnęły, wzbogacając swoje zasoby dydaktyczne.

W dalszej części konferencji omówiono zagadnienia dotyczące prawa autorskiego, które mają wpływ na działalność bibliotek, zwłaszcza w kontekście kopiowania fragmentów książek i artykułów. Poruszono również bieżące problemy i wyzwania pracy bibliotekarskiej w szkołach, w tym propozycje wartościowych publikacji do zakupu, nietypowe sytuacje związane z udostępnianiem podręczników oraz kwestie organizacyjne dotyczące zastępstw za nieobecnych nauczycieli/nauczycielki.

Dziękujemy wszystkim uczestniczkom za zaangażowanie i zapraszamy do korzystania z naszego księgozbioru – zawsze pełnego inspirujących materiałów dla wszystkich osób uczestniczących w procesie edukacyjnym.

 

29 października 2024 roku rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw przygotowany przez MEN.

Proponowane zmiany dotyczą zasad egzaminów  – np. przedłużenie zasady o konieczności uzyskania minimum 30% punktów z przedmiotu dodatkowego na maturze, wprowadzenie nowej funkcji egzaminatora-weryfikatora (egzaminatora drugiego sprawdzania), kwestii wnoszenia urządzeń monitorujących stan zdrowia zdającego itd., programów nauczania, podręczników, wzmocnienia roli badań edukacyjnych. Dodatkowo, zmiany mają dotyczyć także dostępności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, kwestii oddziałów szkolnych w placówkach leczniczych, uregulowania kwestii systemu teleinformatycznego wspierającego rozpoznawanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów oraz planowanie ich realizacji. Wśród nowych zapisów są również te dotyczące szkolnictwa branżowego, dofinansowania kształcenia młodocianego pracownika oraz kwestie związane z procedurami wprowadzania eksperymentu pedagogicznego.

Więcej informacji znajduje się w komunikacie MEN-u.

Kuratorium Oświaty w Szczecinie zachęca do udziału w konkursach adresowanych do uczniów szkół podstawowych. Jedna z proponowanych konkurencji dotyczy robotyki i programowania, druga – szeroko pojętej ekologii i zdrowego żywienia.

Konkurs Budowy i Programowania Robotów GG Robot 2025 „Roboty działają lepiej, gdy są proste” organizowany jest przez Kuratorium Oświaty w Rzeszowie. Na stronie Kuratorium można znaleźć dokładne informacje oraz formularz zgłoszenia. Rejestracja kończy się 18 grudnia 2024 roku.

Ogólnopolski konkurs „Żywności nie marnuję, planetę szanuję” organizowany jest przez Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego w ramach  projektu Junior Edu-Żywienie (JEŻ-bis). Zadaniem zgłoszonego zespołu uczniowskiego jest przygotowanie plakatu promującego postawę szacunku do produktów spożywczych. Prace można nadsyłać do końca lutego 2025 roku. Szczegóły w komunikacie Kuratorium.

Ministerstwo Edukacji Narodowej skierowało do konsultacji publicznych projekty rozporządzeń wprowadzających nowe przedmioty: do szkół ponadpodstawowych – edukację obywatelską, do szkół podstawowych – edukację zdrowotną. Konsultacje trwają do 21 listopada 2024 roku.

Więcej informacji znajduje się w komunikacie MEN-u.

Uprzejmie informujemy, że od 18 listopada do 2 grudnia 2024 roku Oddział Zamiejscowy Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Gryficach będzie nieczynny. Za niedogodności przepraszamy.

W pierwszej części szkolenia uczestnicy uporządkują swoją wiedzę na temat wyborów edukacyjno-zawodowych uczniów. Poznają korzyści z płynące dla ucznia z nauki w technikum. Dowiedzą się, w jaki sposób przybliżyć informacje na temat oferty lokalnych techników. W drugiej części uczestnicy będą mieli okazję porozmawiać z przedstawicielami firm, poznać specyfikę prezentowanych zakładów pracy oraz nawiązać współpracę z pracodawcami.

Technikum to dobry wybór – spotkanie z pracodawcami

Zakres tematyczny: Miejsce technikum w systemie edukacji. Zalety nauki w technikum. Szanse na rynku pracy po technikum. Możliwości dalszej edukacji po technikum. Współpraca szkół z pracodawcami.

Termin: 28 listopada, godz. 10.00–13.00 Miejsce: Technikum Łączności i Multimediów Cyfrowych ul. Ku Słońcu 27-30, Szczecin Forma bezpłatna Prowadząca: Krystyna Stelmach-Tyszko Aby wziąć udział w spotkaniu, należy się zarejestrować za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń: numer formy doskonalenia – I/F/4.
Listopad zarówno swoją aurą, jak i tradycyjnie obchodzonymi w tym miesiącu świętami kojarzy się większości z nas z uczuciem pewnej nostalgii. To swoisty czas zadumy nad upływającym czasem, przeszłością. Ten nastrój buduje zarówno przyroda – poprzez zmieniajcie się kolory i opadające liście, jak i wizyty na cmentarzach, a także mocno pogrążone w historii świętowanie polskiej niepodległości. Słowo „pogrążone” zostało tu użyte celowo. Z czym bowiem kojarzy się nam okres poprzedzający 11 listopada i sam Dzień Niepodległości? Defilady, marsze, szkolne akademie – wszystko z odniesieniami do historii, najczęściej tej sprzed ponad stu lat, czasem jeszcze odleglejszej. Kolejne pokolenia dzieci i młodzieży śpiewają tzw. pieśni patriotyczne, recytują podobny zestaw wierszy, przypominają w inscenizacjach te same postacie z naszych dziejów. Warto dodać, że ich katalog zaczyna się poszerzać. Do narracji zdominowanej jeszcze do niedawna przez Józefa Piłsudskiego, czasem uzupełnianego Romanem Dmowskim, doszli inni ojcowie niepodległości (czyli postacie symboliczne, reprezentujące ugrupowania polityczne i/lub koncepcje dotyczące wizji państwa). Co cieszy, katalog ojców dość szybko został uzupełniony o matki – kobiety wyjątkowo zaangażowane zarówno w walkę zbrojną, jak i polityczną oraz tę na froncie kultury i edukacji. Na stronie niepodległa.gov.pl można znaleźć propozycje ćwiczeń i scenariuszy oraz krótkie filmy prezentujące sylwetki kilkunastu postaci bohaterek i bohaterów niepodległości. To dobrze, że pojawiają się nowe pomysły na świętowanie tego dnia. Dobrze, że perspektywa się poszerza. I może warto iść właśnie w tym kierunku – rozszerzania horyzontów rozumienia naszej wolności i niepodległości. Kiedyś młodzież zadała mi pytanie, dlaczego musimy obchodzić takie wydawałoby się radosne święto w tak bardzo ponurym miesiącu? Pytanie nie jest bezzasadne – wybrana data nie była wcale oczywista dla wielu osób sto lat temu, propozycji było co najmniej kilka. Wygrała opcja, która mocno nawiązywała do roli otoczonego kultem Marszałka. Do dziś możemy z tym polemizować, aczkolwiek warto mieć świadomość, że oprócz decyzji Polaków z okresu międzywojennego, dochodzi jeszcze kultywowanie tej tradycji w czasach, gdy była ona surowo zakazana. Tajne obchody święta wolności w sytuacji totalnego zniewolenia! To daje do myślenia i może być ciekawą refleksją – również w rozmowie z uczniami. O co chodzi z obchodzeniem święta niepodległości? Czy tylko o to, by wspomnieć o kilku osobach i wydarzeniach? To też ważne, nie trzeba tego negować. Ale warto pamiętać, że samo rozpamiętywanie przeszłości jest jedynie ułamkiem misji historii. Wśród historyków krąży powiedzenie, że ich dyscyplina jest nauką o teraźniejszości i przyszłości, której przedmiotem jest przeszłość. Przyszłość naszego społeczeństwa siedzi obecnie w szkolnych ławkach. Może warto ją zapytać, jak dziś rozumie swoją wolność, niezależność, niepodległość swojego państwa? Co to dla niej znaczy, jaką ma wartość, jak ocenia zaangażowanie przodków w przeszłości? W jaki sposób dziś może wyrazić swoje przywiązanie do ojczyzny, jej historii, kultury? Wydaje się, że takie zaangażowanie – poprzez odwołanie do własnej refleksji – może mieć o wiele bogatsze skutki niż tradycyjny montaż słowno-muzyczny.
Praca sieci zaplanowana jest jako cykl spotkań online. Ich tematyka dotyczyć będzie metod angażujących uczniów w czasie lekcji, z uwzględnieniem specyfiki nauczania historii. Nauczyciele będą się dzielić swoimi doświadczeniami i dobrymi praktykami w zakresie metod pracy z uczniami.

„Historia na czasie”. Sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli historii Zakres tematyczny: Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie nauczania historii w szkole podstawowej oraz ponadpodstawowej. Termin: 21 listopada, godz. 16.30–17.30 Forma bezpłatna Prowadząca: Wiktoria Knap

Aby wziąć udział w spotkaniu, należy się zarejestrować za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń: numer formy doskonalenia – III/2.

Wszystkie osoby zainteresowane promocją zdrowego odżywiania się serdecznie zapraszamy na konferencję online, która odbędzie się 18 listopada 2024 roku. Wydarzenie organizujemy we współpracy ze Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie oraz pod patronatem Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty.

Podczas konferencji zaprezentowane zostaną wyniki badań dotyczące poziomu wiedzy żywieniowej oraz zachowań żywieniowych uczniów, a także badań antropometrycznych i składu ciała uczniów klas I-VI ze szkół z województwa zachodniopomorskiego. Uczestnicy będą mogli także poznać założenia ogólnopolskich konkursów dotyczących zdrowego odżywiania.

Ramowy program konferencji:

11.00–11.30 – Otwarcie konferencji, prof. dr hab. Krystyna Gutkowska, SGGW w Warszawie; Urszula Pańka, ZCDN

11.30–12.00 – Zachowania żywieniowe uczniów klas I–VI szkół podstawowych z województwa zachodniopomorskiego oraz ich dane antropometryczne i składu ciała w kontekście danych ogólnopolskich

12.00–12.30 – Założenia i cele zadania „Popularyzacja wyników badawczo-aplikacyjnych z badań na temat żywienie uczniów i ich postawy wobec żywności i żywienia oraz wdrożenie programu edukacji żywieniowej dla uczniów klas I–VIII szkół podstawowych. Akronim Junior-Edu-Żywienie (JEŻ-Bis)”

12.30–12.45 – Przedstawienie założeń i regulaminu ogólnopolskiego konkursu dla uczniów szkół podstawowych pod nazwą „Planetę szanuję, żywności nie marnuję”

12.45–13.00 – Przedstawienie założeń i regulaminu ogólnopolskiego konkursu dla nauczycieli szkół podstawowych pod nazwą „Edukator Żywienia”

13.00 – Podsumowanie konferencji

Aby wziąć udział w spotkaniu, należy się zarejestrować za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń: numer formy doskonalenia – II/10.

Właśnie ukazała się nowa publikacja ZCDN-u „Oko w oko z muralem. Edukacyjne wymiary street artu” pod redakcją Natalii Cybort-Zioło i Mateusza Lipko. Na książkę składa się dziewięć artykułów, z których każdy w nieco inny sposób stara się zgłębić istotę sztuki ulicznej. Efektem tego jest więc publikacja interdyscyplinarna, która może zainteresować nauczycielki i nauczycieli różnych przedmiotów. Proces pracy nad książką był pełen intelektualnych wyzwań. Szczególnie dumni jesteśmy z faktu, że wszyscy autorzy i autorki są zawodowo związani z ZCDN-em. Zachęcamy do lektury!

Cytując słowa wstępu:

„Można byłoby napisać, że niniejsza publikacja powstała z okazji obchodów 250. rocznicy utworzenia Komisji Edukacji Narodowej, jednak nie do końca tak jest, choć z taką właśnie intencją rozpoczynaliśmy pracę nad nią. W Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli zrealizowaliśmy szereg przedsięwzięć nawiązujących do tej rocznicy: szkolenia dla nauczycieli, materiał dydaktyczny w formie osi czasu stanowiącej Mały przegląd niekoniecznie słusznych idei, film opowiadający o powstaniu KEN, spotkanie z autorkami książek oraz... mural na ścianie patia ZCDN-u. I to właśnie on stał się prawdziwą inspiracją dla powstania tej książki”.

Fragment recenzji prof. Marii Czerepaniak-Walczak:

„Tom ten jest interesującym przykładem próby przybliżenia nauczycielkom i nauczycielom edukacyjnego potencjału komunikatów wizualnych, możliwości wykorzystania ich w procesie kształcenia, wychowania i uczenia się. Dotyczy to zarówno korzystania z gotowych obrazów, jak i ich tworzenia z użyciem narzędzi tradycyjnych i cyfrowych. Podkreślić należy, że tworzenie komunikatów wizualnych w szkole odbywa się w wielu formalnych i nieformalnych sytuacjach, a ich treści mają szerokie spektrum wartości etycznych i artystycznych”.

A co kryje się w środku naszej publikacji? Oto spis treści:

Część I. Dzieje

Joanna Bródka, Niezwykłe spotkanie. Helena Radlińska i Hugo Kołłątaj razem w Szczecinie

dr Katarzyna Rembacka, Wariacje i warianty nauczycielskich powinności. Od idei Komisji Edukacji Narodowej  do współczesnych ministerialnych i społecznych wizji  

Grzegorz Sadłowski, Patrzeć, widzieć, rozumieć. Szkic o kulturze wizualnej Zachodu

Część II. Przestrzenie

Mateusz Lipko, „Zderzenie ze ścianą”, czyli słów kilka o historii sztuki ulicznej

Krzysztof Jaworski, Cyfrowy street art? Twórczość młodych ludzi na platformie Scratch

Anna Godzińska, Arachne na ulicy, czyli kobiecy street art  

Część III. Edukacja

dr Zofia Fenrych, Nieposłuszeństwo (nie tylko) obywatelskie 

dr Natalia Cybort-Zioło, dr Colette Szczepaniak, Collage, czyli łączyzm. Ekspresja artystyczna w doskonaleniu nauczycielek i nauczycieli

Marta Kostecka, Komiks – medium nie tylko wizualne. Refleksja na temat prac nadesłanych na konkurs „Nie tylko superbohaterowie walczą ze złem” 

Książka jest dostępna w zbiorach Biblioteki Cyfrowej ZCDN-u 

oraz  pod tym linkiem 

Ministra edukacji narodowej Barbara Nowacka oraz minister sprawiedliwości Adam Bodnar zapraszają młodzież ze szkół ponadpodstawowych do udziału w konkursie „Obiektyw Obywatelski”. Prace można przesyłać do 30 listopada 2024 r. Dla nauczycieli dostępny jest scenariusz lekcji wychowawczej, dzięki której można zachęcić uczniów do udziału.

Więcej informacji, w tym regulamin konkursu i formularz zgłoszeniowy, znajduje się komunikacie MEN-u oraz na stronie konkursu.

Na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych zostały opublikowane nowe poradniki. Pierwszy poświęcony jest uczniom z Ukrainy w polskich szkołach. Można w nim znaleźć szereg rekomendacji i dobrych praktyk wspierających dobrą integrację. Druga publikacja to kolejna odsłona cyklu „Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?” – to vademecum zaadresowane zostało do rodziców dzieci i nastolatków. Obie publikacje do pobrania w formacie pdf na stronie IBE: Edukacja dzieci i uczniów z doświadczeniem migracyjnym przybyłych z Ukrainy – dobre praktyki i rekomendacje Vademecum dla rodziców uczniów. Jak wspierać dziecko i nastolatka w samodzielnym uczeniu się?