W projekcie znalazły się rozwiązania wynikające z potrzeby usprawnienia procesu wydawania orzeczeń i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, podnoszące jakość i merytorykę wydawanych dokumentów.W dokumencie określono m.in.: słowniczek pojęć w celu większej czytelności przepisów; kryteria, jakimi ma kierować się kurator oświaty, wskazując poradnie uprawnione do wydawania orzeczeń i opinii dla dzieci i młodzieży niewidomych, słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących oraz z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera; wzór opinii. Projekt zawiera zmiany dotyczące:
– właściwości zespołów orzekających,
– organizacji pracy zespołu orzekającego,
– wnioskowania o wydanie opinii i/lub orzeczenia,
– treści wniosku o wydanie orzeczenia albo opinii oraz dołączanej dokumentacji,
– pracy zespołu orzekającego,
– wydawania orzeczeń i opinii dla dzieci i młodzieży należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz dzieci i młodzieży, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki,
– opracowania orzeczenia lub opinii,
– terminu wydawania opinii i orzeczeń,
– treści orzeczeń i opinii,
– okresu, na jaki wydaje się orzeczenie,
– nieuwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia, opinii,
– terminu przekazania orzeczenia/opinii,
– odwołania od orzeczenia,
– rezygnacji z przepisów dotyczących kierowania do kształcenia specjalnego oraz indywidualnego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania.
Treść projektu jest na stronie Rządowego Centrum Legislacji.