ZCDN

Z okazji 75 lat ZCDN-u ukazało się specjalne wydanie „Refleksji”

Na okładce widnieje zdjęcie wyjątkowe: to fragment muralu szczecińskiego artysty, Piotra „Lumpa” Pauka, który w grudniu 2023 roku – z okazji 250 lat Komisji Edukacji Narodowej – wykonał charakterystyczne dzieło na ścianie patio siedziby ZCDN-u. Na czytelniczki i czytelników spogląda uważne oko Hugona Kołłątaja, jednego z najważniejszych reformatorów polskiej oświaty.

W rubryce „75 lat ZCDN-u” Urszula Pańka pisze o najnowszych inicjatywach w działalności Centrum (Jubileusz i rozwój), Zofia Fenrych sięga do historii placówki (Wsparcie z przeszłości), a Sławomir Iwasiów podsumowuje to, co w ZCDN-ie wydarzyło się w ciągu ostatnich pięciu lat (Horyzonty nowoczesnej edukacji). Ponadto można tu przeczytać teksty Patronki oraz Ambasadorki ZCDN-u; Maria Czerepaniak-Walczak pokazuje zależności między edukacją a emancypacją (Nauczycielskie emancypacje. Komu i czemu służą?), natomiast Agnieszka Gbiorczyk nawiązuje do problematyki doskonalenia kompetencji nauczycielskich (Doceniajmy swoje osiągnięcia). O społecznej misji, nierozerwalnie złączonej z wykonywaniem zawodu nauczycielskiego, pisze Natalia Cybort-Zioło, odwołująca się do pedagogiki Paula Freirego (Kto odważa się nauczać?). Warto zwrócić uwagę na tekst Anny Godzińskiej, w którym autorka komentuje kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025 z punktu widzenia oferty szkoleniowej ZCDN-u (Szkoła dla wszystkich).

Poza tym – jak zwykle – w „Refleksjach” nie zabrakło publicystyki oświatowej, szkiców popularnonaukowych, recenzji, wywiadów. Stałe rubryki, takie jak „Wokół pojęć pedagogicznych”, „Felieton”, „Pedagogika młodzieży”, „Spotkania z biografią” czy „Pedagogiczne herstorie”, wypełniają przede wszystkim autorki i autorzy, z którymi redakcja współpracuje od wielu lat.

Warto wspomnieć, że „Refleksje” są dystrybuowane bezpłatnie zarówno w wersji papierowej, jak i cyfrowej; egzemplarze papierowe można odebrać osobiście w siedzibie ZCDN-u przy ulicy gen. J. Sowińskiego 68 w Szczecinie, natomiast pliki cyfrowe redakcja udostępnia do pobrania za pośrednictwem strony: refleksje.zcdn.edu.pl.

Zachęcamy do czytania!

„Refleksje” Kwartalnik Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli 2024, nr 4 – Doskonalenie jako proces 

Podobne wpisy:
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa oraz zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w roku szkolnym 2025/2026. Zachęcamy Państwa do zapoznania się z treścią dokumentu, w którym zostały one wyszczególnione.

Czasowe wstrzymanie wypożyczeń w Bibliotece Pedagogicznej

Uprzejmie informujemy, że w okresie od 14 lipca do 17 sierpnia Biblioteka Pedagogiczna im. Heleny Radlińskiej będzie nieczynna. Ponadto od 16 czerwca do 30 września nie będzie można wypożyczać zasobów biblioteki (przyjmowane będą jedynie zwroty).

Czy AI zastąpi nauczycieli? Odpowiedzi na to pytanie szukamy w nowym numerze „Refleksji”

Tym razem redakcja proponuje namysł nad wpływem nowych technologii na kierunki rozwoju edukacji. Tytułowa formuła ALFABETYZMU CYFROWEGO odnosi się głównie do pytania o to, w jakim zakresie oświata, w obliczu ekspansji sztucznej inteligencji, powinna przeformułować swoje zadania i cele o charakterze społecznym? Szkoła dzisiaj nie tylko uczy (w znaczeniu: kształtuje wiedzę), ale przede wszystkim wyposaża dzieci i młodzież w kompetencje społeczne. Narzędzia AI jeszcze tej sztuki uspołeczniania nie opanowały, choć – jak doskonale wiemy – szybko się uczą. Kim zatem są współcześni nauczyciele/nauczycielki? Z pewnością kimś więcej niż odpowiadający „na każde pytanie” chatbot.