ZCDN

Zagubione, przywrócone? Herstorie w teorii i praktyce szkolnej

zagubione przywrocone herstorie

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki Mojej historii kobiet, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2024 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Ze względu na wagę analizowanego problemu chcielibyśmy przyjrzeć się zjawisku (nie)obecności herstorii oraz opracować konspekty zajęć. Zapraszamy nauczycieli przedmiotów humanistycznych na cykl warsztatów poświęconych tej tematyce, podczas których podjęta zostanie próba wypracowania praktycznych rozwiązań edukacyjnych, możliwych do zastosowania na lekcjach.

Można uczestniczyć we wszystkich lub w wybranych szkoleniach. Na każde obowiązują osobne zapisy. Koordynatorką cyklu jest dr Katarzyna Rembacka, nauczycielka konsultantka ds. edukacji humanistycznej.

Zagubione, przywrócone? Herstoria w teorii i praktyce szkolnej – 19 marca
Trenerki: dr Zofia Fenrych, dr Katarzyna Rembacka
Godziny: 17.30–19.45
Zakres tematyczny: analiza zawartości wybranych podręczników szkolnych pod kątem obecności na ich kartach wątków herstorycznych. Przedstawienie i omówienie wyników badań oraz prezentacja poradników metodycznych. Wypracowanie własnych projektów edukacyjnych.
Zarejestruj się

Zagubione, przywrócone? Literackie herstorie w praktyce szkolnej – 9 kwietnia
Trenerki: Anna Godzińska, dr Katarzyna Rembacka
Godziny: 17.30–19.45
Zakres tematyczny: analiza podstawy programowej z języka polskiego pod kątem obecności wątków herstorycznych. Wskazanie korelacji międzyprzedmiotowej historii i języka polskiego. Wypracowanie własnych rozwiązań edukacyjnych.
Zarejestruj się

Zagubione, przywrócone? Regionalne herstorie w praktyce szkolnej – 22 maja
Trenerki: Anna Godzińska, dr Katarzyna Rembacka
Godziny: 17.30–19.45
Zakres tematyczny: analiza podstawy programowej z historii pod kątem wątków regionalnych. Przybliżenie wybranych sylwetek kobiet związanych z regionem w kontekście historycznym i literackim. Wypracowanie własnych rozwiązań edukacyjnych
Zarejestruj się

Zapraszamy!

Podobne wpisy:
Spotkania z Książką Biograficzną – „Nie koniec, nie początek. Powojenne wybory polskich Żydów”

13 maja ZCDN gościć będzie Annę Bikont – jedną z najbardziej uznanych polskich dziennikarek, reporterek i pisarek, laureatkę wielu prestiżowych nagród, by wymienić Europejską Nagrodę Książkową, Wielką Nagrodę Fundacji Kultury, Nagrodę im. Ryszarda Kapuścińskiego, Nagrodę Historyczną „Polityki”. Jej najnowsza książka „Nie koniec, nie początek. Powojenne wybory polskich Żydów” będzie pretekstem do rozmowy na temat losu ocalałych polskich Żydów i Żydówek w tużpowojennych latach. Wszyscy oni – osamotnieni, otoczeni wrogością, targani wyrzutami sumienia, że to właśnie im udało się przetrwać – podjąć musieli decyzję: co dalej?

„Biblioteka. Lubię tu być” – Tydzień Bibliotek

„Biblioteka. Lubię tu być” – hasło tegorocznej edycji Tygodnia Bibliotek świetnie pasuje do ostatnich zmian aranżacji w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej. Kojąca biel, łagodne łuki, kącik dla dzieci, zieleń na patio – lubimy tu być!

Objąć słowami nauczycielskie doświadczenia – cykl spotkań

Serdecznie zapraszamy do udziału w kolejnym spotkaniu cyklu „Objąć słowami nauczycielskie doświadczenia”, prowadzonym przez prof. Marię Czerepaniak-Walczak, skierowanym do nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych. Najbliższe seminarium odbędzie się 22 maja (czwartek), w godzinach 15.00–16.30, w siedzibie ZCDN-u.