ZCDN

Zagubione, przywrócone? Herstorie w teorii i praktyce szkolnej

zagubione przywrocone herstorie

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki Mojej historii kobiet, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2024 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Ze względu na wagę analizowanego problemu chcielibyśmy przyjrzeć się zjawisku (nie)obecności herstorii oraz opracować konspekty zajęć. Zapraszamy nauczycieli przedmiotów humanistycznych na cykl warsztatów poświęconych tej tematyce, podczas których podjęta zostanie próba wypracowania praktycznych rozwiązań edukacyjnych, możliwych do zastosowania na lekcjach.

Można uczestniczyć we wszystkich lub w wybranych szkoleniach. Na każde obowiązują osobne zapisy. Koordynatorką cyklu jest dr Katarzyna Rembacka, nauczycielka konsultantka ds. edukacji humanistycznej.

Zagubione, przywrócone? Herstoria w teorii i praktyce szkolnej – 19 marca
Trenerki: dr Zofia Fenrych, dr Katarzyna Rembacka
Godziny: 17.30–19.45
Zakres tematyczny: analiza zawartości wybranych podręczników szkolnych pod kątem obecności na ich kartach wątków herstorycznych. Przedstawienie i omówienie wyników badań oraz prezentacja poradników metodycznych. Wypracowanie własnych projektów edukacyjnych.
Zarejestruj się

Zagubione, przywrócone? Literackie herstorie w praktyce szkolnej – 9 kwietnia
Trenerki: Anna Godzińska, dr Katarzyna Rembacka
Godziny: 17.30–19.45
Zakres tematyczny: analiza podstawy programowej z języka polskiego pod kątem obecności wątków herstorycznych. Wskazanie korelacji międzyprzedmiotowej historii i języka polskiego. Wypracowanie własnych rozwiązań edukacyjnych.
Zarejestruj się

Zagubione, przywrócone? Regionalne herstorie w praktyce szkolnej – 22 maja
Trenerki: Anna Godzińska, dr Katarzyna Rembacka
Godziny: 17.30–19.45
Zakres tematyczny: analiza podstawy programowej z historii pod kątem wątków regionalnych. Przybliżenie wybranych sylwetek kobiet związanych z regionem w kontekście historycznym i literackim. Wypracowanie własnych rozwiązań edukacyjnych
Zarejestruj się

Zapraszamy!

Podobne wpisy:
Szkoła dla zdrowia – nowe wyzwania i możliwości 

ZCDN oraz Kuratorium Oświaty w Szczecinie serdecznie zapraszają nauczycieli, dyrektorów szkół i przedszkoli oraz wszystkie osoby związane z oświatą i zaangażowane w promocję zdrowia do udziału w wyjątkowej konferencji „Szkoła dla zdrowia – nowe wzywania i możliwości”, połączonej z wręczeniem przez Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty Certyfikatów Szkół Promujących Zdrowie oraz warsztatami z zakresu zdrowia psychicznego i fizycznego uczniów. Wydarzenie odbędzie się 20 października, w godzinach 10.00–15.00, w siedzibie ZCDN-u.

Pokaz przedpremierowy filmu „Chopin, Chopin!”

Mamy przyjemność zaprosić nauczycieli na dwa pokazy filmu „Chopin, Chopin!” (2025) – nowej, intrygującej produkcji poświęconej życiu i twórczości Fryderyka Chopina. Film Michała Kwiecińskiego łączy nowoczesny język kina z autentycznym duchem epoki romantyzmu. Ukazuje Chopina nie tylko jako genialnego kompozytora, lecz także jako człowieka pełnego pasji, emocji i wewnętrznych rozterek. Reżyser, sięgając po świeże środki wyrazu i współczesną narrację wizualną, otwiera postać Chopina na nowe interpretacje, bliskie wrażliwości dzisiejszego widza. W roli tytułowej znakomity Eryk Kulm.

Kurs kwalifikacyjny z zakresu zarządzania oświatą

Serdecznie zapraszamy do udziału w kursie kwalifikacyjnym z zakresu zarządzania oświatą, który będzie miał formę mieszaną (część zajęć odbędzie stacjonarnie, część – zdalnie). Będzie on realizowany oparciu o ramowy plan i program zatwierdzone przez Ministra Edukacji Narodowej oraz zgodę Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty. Ukończenie kursu daje uprawnienia do zarządzania szkołą i placówką oświatową.