ZCDN

Zagubione, przywrócone? Herstorie w teorii i praktyce szkolnej

zagubione przywrocone herstorie

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki Mojej historii kobiet, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2024 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Ze względu na wagę analizowanego problemu chcielibyśmy przyjrzeć się zjawisku (nie)obecności herstorii oraz opracować konspekty zajęć. Zapraszamy nauczycieli przedmiotów humanistycznych na cykl warsztatów poświęconych tej tematyce, podczas których podjęta zostanie próba wypracowania praktycznych rozwiązań edukacyjnych, możliwych do zastosowania na lekcjach.

Można uczestniczyć we wszystkich lub w wybranych szkoleniach. Na każde obowiązują osobne zapisy. Koordynatorką cyklu jest dr Katarzyna Rembacka, nauczycielka konsultantka ds. edukacji humanistycznej.

Zagubione, przywrócone? Herstoria w teorii i praktyce szkolnej – 19 marca
Trenerki: dr Zofia Fenrych, dr Katarzyna Rembacka
Godziny: 17.30–19.45
Zakres tematyczny: analiza zawartości wybranych podręczników szkolnych pod kątem obecności na ich kartach wątków herstorycznych. Przedstawienie i omówienie wyników badań oraz prezentacja poradników metodycznych. Wypracowanie własnych projektów edukacyjnych.
Zarejestruj się

Zagubione, przywrócone? Literackie herstorie w praktyce szkolnej – 9 kwietnia
Trenerki: Anna Godzińska, dr Katarzyna Rembacka
Godziny: 17.30–19.45
Zakres tematyczny: analiza podstawy programowej z języka polskiego pod kątem obecności wątków herstorycznych. Wskazanie korelacji międzyprzedmiotowej historii i języka polskiego. Wypracowanie własnych rozwiązań edukacyjnych.
Zarejestruj się

Zagubione, przywrócone? Regionalne herstorie w praktyce szkolnej – 22 maja
Trenerki: Anna Godzińska, dr Katarzyna Rembacka
Godziny: 17.30–19.45
Zakres tematyczny: analiza podstawy programowej z historii pod kątem wątków regionalnych. Przybliżenie wybranych sylwetek kobiet związanych z regionem w kontekście historycznym i literackim. Wypracowanie własnych rozwiązań edukacyjnych
Zarejestruj się

Zapraszamy!

Podobne wpisy:
Rola dyrektora szkoły w świecie VUCA i BANI – webinar

Zapraszamy do obejrzenia webinaru, w  którym Anna Godzińska postara się znaleźć odpowiedzi na pytania: Jak zarządzać szkołą w świecie niepewności, nieoczekiwanych zmian i lęku? Jak być zwinnym dyrektorem?

Konferencje metodyczne poprzedzające rok szkolny 2025/2026

Jak co roku zapraszamy Państwa do udziału w sierpniowych konferencjach metodycznych, które odbędą się w dniach 25–29 sierpnia w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie. Tegoroczne spotkania przebiegną pod hasłem „Ku sprawczości”.

Czasowe wstrzymanie wypożyczeń w Bibliotece Pedagogicznej

Uprzejmie informujemy, że w okresie od 14 lipca do 17 sierpnia Biblioteka Pedagogiczna im. Heleny Radlińskiej będzie nieczynna. Ponadto od 16 czerwca do 30 września nie będzie można wypożyczać zasobów biblioteki (przyjmowane będą jedynie zwroty).