ZCDN

„Zgodziłem się wejść w pustkę tą straszliwą bramą”. Doświadczenie emigracyjne Gombrowicza, Miłosza, Wańkowicza i Hłaski

Zgodzilem sie wejsc w pustke ta straszliwa brama BANER

Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji, objętej patronatem Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty, poświęconej doświadczeniu emigracyjnemu polskich pisarzy, która odbędzie się 12 grudnia w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Celem konferencji jest przybliżenie biografii i twórczości patronów roku 2024: Witolda Gombrowicza, Czesława Miłosza, Marka Hłaski i Melchiora Wańkowicza. Przyjęta perspektywa pozwoli na wskazanie emigracji jako doświadczenia uniwersalnego, a także ważnego etapu w życiu przedstawianych twórców. Celem wydarzenia jest również podsumowanie roku patronów oraz wypracowanie materiałów do pracy z twórczością patronów w szkole.

Program konferencji:

11.00–11.10 – Otwarcie konferencji
11.10–11.30 – Igraszki losu czy świadome decyzje? Powojenna emigracja polskich pisarek i pisarzy,
dr Katarzyna Rembacka
11.30–11.50 – Czytanie performatywne fragmentów Dzienników Witolda Gombrowicza, Joanna Sadłowska-Szreder
11.50–12.10 – Polak w Hollywood, czyli niespełniony american dream Marka Hłaski, Anna Godzińska
12.10–12.30 – Gdziekolwiek, czyli… Czesław Miłosz na emigracji,  Klaudia Szostak
12.30–12.50 – Robi 18 000 kilometrów, nocuje w 78 miejscowościach. Emigracyjne losy Melchiora Wańkowicza, dr Katarzyna Rembacka
12.50–13.20 – przerwa kawowa
13.20–15.00 – Po co nam w edukacji patroni? Porozmawiajmy w World Cafe,  Marta Kostecka

Osoby zainteresowane udziałem w konferencji proszone są o rejestrację za pośrednictwem Internetowego Systemu Organizacji Szkoleń.

Podobne wpisy:
Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki „Mojej historii kobiet”, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Witajcie wyzwania 2025 roku! Blog na Zmianę (Odcinek XVIII)

Bardzo często publiczne dyskusje na różne tematy polityczne, społeczne, a nawet gospodarcze kończą się stwierdzeniem w takim lub zbliżonym brzmieniu: „No tak, ale zacząć trzeba od edukacji. Bez niej nie będzie tak, jak nam się marzy”. Frekwencja wyborcza – edukacja. Poziom kultury – edukacja. Wzrost wrażliwości społecznej – edukacja. Większa przedsiębiorczość Polaków – edukacja. Brzmi znajomo?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.