ZCDN

Edukacja w czasach posthumanistycznych

Już w wywiadzie z prof. Anną Barcz (Nie warto pomijać opisów przyrody), badaczką z Polskiej Akademii Nauk, został nakreślony główny problem współczesnej edukacji o wymiarze posthumanistycznym: w jakim zakresie szkoła reaguje na rozwój technologii, zmiany klimatyczne i potrzeby społeczne człowieka żyjącego w XXI wieku? Na ile to właśnie od procesu wychowawczo-dydaktycznego zależy kształtowanie poglądów na świat jutra, którego kondycja wydaje się dzisiaj niepewna, ponieważ grożą ludzkości katastrofy ekologiczne, wojny, kryzysy społeczne? Jak redefiniować rolę i funkcje przestrzeni szkolnych relacji, skoro zmieniają się perspektywy humanizmu; skoro zmienia się sam człowiek?

Ten ostatni problem być może najmocniej przemawia do wyobraźni. W większości artykułów autorki i autorzy próbują się zmierzyć z takim oto problemem, w gruncie rzeczy futurologicznym: jak będzie wyglądała szkoła przyszłości na tle ewolucji gatunku homo sapiens? Doktor Małgorzata Obrycka, pedagożka badająca posthumanistyczne aspekty edukacji, widzi w tych przemianach szansę. „Nie bez znaczenia jest także płaszczyzna etyczna, która ujawnia się w ramach namysłu posthumanistycznego i może przyczynić się do ograniczania prymitywizmu społecznego, fundamentalizmu religijnego, jak również szeroko rozumianej ignorancji” – pisze autorka szkicu Po co pedagogice posthumanizm?

Z kolei profesor Maciej Michalski, literaturoznawca z Uniwersytetu Gdańskiego, patrzy na ten problem z punktu widzenia kultury edukacji: co się stanie z tradycyjnymi formami nauczania? Czy komputer może przejąć obowiązki nauczyciela? Jaka technologia zastąpi pismo, na którym opierają się nauka, edukacja, sztuka? „To są kwestie, od których pedagogika uciekać nie powinna, a uczniowie mają pełne prawo oczekiwać od nauczycieli przynajmniej podejmowania tej problematyki” – czytamy w eseju zatytułowanym Cóż po piśmie?

Warto zajrzeć także do innych rubryk. W dziale „Spotkania z biografią” gościmy wyjątkowa postać – dr Katarzyna Rembacka rozmawia z Joanną Kuciel-Frydryszak, autorką bestsellerowych Chłopek.

Przypominamy, że każdy numer „Refleksji” można czytać zarówno w wersji papierowej, jak i cyfrowej, dostępnej na stronie: refleksje.zcdn.edu.pl.

Zachęcamy do lektury!

„Refleksje” 2024, nr 2 – Pedagogika posthumanistyczna

okladka1

Podobne wpisy:
„Kwestia charakteru. Bojowniczki z getta warszawskiego” – relacja ze Spotkania z Książką Biograficzną

Tym razem współorganizowane przez Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Instytut Historyczny Uniwersytetu Szczecińskiego spotkanie z książką biograficzną odbyło w Światowym Dniu Książki i Praw Autorskich. 23 kwietnia gościliśmy Sylwię Chutnik, publicystkę, działaczkę społeczną i promotorkę literatury, współredaktorkę książki „Kwestia charakteru. Bojowniczki z getta warszawskiego”. Obok pisarki udział w rozmowie, poprowadzonej przez Katarzynę Rembacką, wziął prof. Radosław Ptaszyński. Partnerem wydarzenia było Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

Zajęcia terenowe w przedszkolu

Serdecznie zapraszamy do udziału w warsztatach stacjonarnych „Zajęcia terenowe w przedszkolu”, które odbędą się 7 maja, w godz. 13.30–18.00, w siedzibie ZCDN-u.

„Biblioteka – miejsce na czasie” – XXI Ogólnopolski Tydzień Bibliotek

Z okazji XXI Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek organizowanego przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, który odbędzie się w dniach 8–15 maja, w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli odbędą się specjalne wydarzenia związane z tym świętem. Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym programem.