ZCDN

Jak rozmawiać z uczniami o wojnie?

Zachęcamy do zapoznania się z artykułami oraz materiałami filmowymi, które pomagają odpowiedzieć na pytanie „Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie?”:

https://kosmosdladoroslych.pl/ale-temat/jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-wojnie-w-ukrainie/
https://dzieciecapsychologia.pl/jak-wspierac-i-czy-rozmawiac-z-dziecmi-o-wojnie-w-ukrainie/
https://twarzedepresji.pl/rozmowa-z-dziecmi-o-wojnie/
https://www.youtube.com/watch?v=ZRU_vvn2wTc
https://www.youtube.com/watch?v=qcgm6baCkmA
https://www.youtube.com/watch?v=R5JyMmbG1PI

Zachęcamy również do ponownej lektury artykułu autorstwa psychoterapeutki Hanny Załuskiej, dotyczącego radzenia sobie ze stanem wzmożonego napięcia psychicznego. Artykuł powstał na początku pandemii, jednak również dzisiaj zaproponowane techniki radzenia sobie pozostają aktualne:

http://zcdn.edu.pl/aktualnosci/radzenie-sobie-ze-stanami-wzmozonego-napiecia-psychicznego-stanami-lekowymi/

Prezentujemy również spis telefonów wsparcia oraz miejsc, gdzie można uzyskać bezpłatną pomoc psychologiczną:

Bezpłatna, zdalna pomoc psychologiczna dla obywateli Ukrainy – Fundacja „Twarze Depresji”:

https://twarzedepresji.pl/ukraina/

Telefon wsparcia w języku ukraińskim, rosyjskim, polskim – Fundacja „Nagle sami” – 800 108 108 (czynny w poniedziałki i wtorki, w godz.17.00–20.00)

Telefon ze wsparciem psychologicznym i interwencyjnym w języku ukraińskim – Polskie Forum Migracyjne – +48 669 981 038 (czynny w poniedziałki: 16.00–20.00; środy: 10.00–14.00; piątki: 14.00–18.00)

Dzieci, młodzież, nauczyciele i rodzice mogą uzyskać wsparcie, dzwoniąc na bezpłatną, całodobową infolinię 800 080 222. Pod tym numerem dyżurują specjaliści, którzy udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej (telefon został uruchomiony na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej ze środków Narodowego Programu Zdrowia).

Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka – 800 12 12 12. Dyżur psychologa udzielającego wsparcia w języku ukraińskim w marcu:

  • 2, 3, 7, 10, 14, 15, 16, 21, 22, 23, 24 i 30 marca – w godzinach od 15.00 do 22.00;
  • 11 i 26 marca – w godzinach od 22.00 do 6.00.
Podobne wpisy:
Zagubione, przywrócone? Herstorie w  teorii i praktyce szkolnej. Sieć współpracy i samokształcenia

Zdaniem Michelle Perrot, francuskiej historyczki i autorki „Mojej historii kobiet”, „w teatrze pamięci kobiety są jedynie delikatnym cieniem”. Badaczka konstatowała, że „większa połowa” ludzkości została „wypchnięta” z jej dziejów i okazała się „niegodna historii”. Czy w 2025 roku polskie uczennice i uczniowie nadal uczą się z podręczników, w których wątki herstoryczne są jedynie marginesem głównych treści? Jak do tej kwestii odnoszą się nauczycielki i nauczyciele? A może warto odnaleźć/przywołać sylwetki kobiet z regionu i zakotwiczyć je w dziejach, wskazując równocześnie korelację języka polskiego z historią?

Witajcie wyzwania 2025 roku! Blog na Zmianę (Odcinek XVIII)

Bardzo często publiczne dyskusje na różne tematy polityczne, społeczne, a nawet gospodarcze kończą się stwierdzeniem w takim lub zbliżonym brzmieniu: „No tak, ale zacząć trzeba od edukacji. Bez niej nie będzie tak, jak nam się marzy”. Frekwencja wyborcza – edukacja. Poziom kultury – edukacja. Wzrost wrażliwości społecznej – edukacja. Większa przedsiębiorczość Polaków – edukacja. Brzmi znajomo?

„Komunikacja na miarę…”, czyli Ferie z ZCDN-em 2025

Ferie z ZCDN-em czas zacząć! W tym roku będzie nam przyświecało hasło: „Komunikacja na miarę…”, które szeroko rozumiane zachęca do stosowania dobrych praktyk w szkołach, placówkach, w relacjach międzyludzkich.