Nowości w zbiorach – czerwiec 2020

213


Allen D. M.: Krytyczni, wymagający i dysfunkcyjni rodzice. Jak wyznaczać granice i budować zdrowe relacje
Kraków: Wydaw. UJ, 2020

 

Czy twój rodzic cię lekceważy, nieustannie krytykuje lub domaga się ciągłej uwagi? Czy martwisz się, że w końcu będziesz musiał zrezygnować z kontaktów z rodzicami?  Czy marzysz o bliskiej osobie, z którą można otwarcie porozmawiać? David M. Allen, psychoterapeuta z czterdziestoletnim stażem, udowadnia, że można na nowo zdefiniować wzorce rodzinne, uzdrowić wzajemne stosunki i stworzyć satysfakcjonujące relacje.
Czerpiąc z metod psychoterapii integracyjnej, autor uczy, jak dotrzeć do przyczyn powstawania krzywdzących zachowań rodziców, które najczęściej mają swoje źródło w przeszłości. Przedstawione w książce techniki i strategie ‒ poparte licznymi przykładami ‒ pokazują, jak dbać o własne potrzeby, wyznaczać granice i bronić się przed dysfunkcyjnym zachowaniem rodziców. Podstawą wszystkich działań jest wypracowanie asertywności i dostosowanie postępowania do konkretnej sytuacji.

Dostępność: ZCDN Szczecin, OZ Gryfice, OZ Myślibórz


Borzęcka A. i in. (red.): Nauczyciel i uczeń w przestrzeni społecznej
Kraków: Impuls, 2019

 

Problematyka prezentowanej monografii została zogniskowana wokół dwóch obszarów, istotnych z punktu widzenia potrzeb współczesnej praktyki pedagogicznej. Autorzy pierwszej części książki, poświęconej nauczycielskim aspektom zmieniającej się przestrzeni społecznej, wyrażają przekonanie, że w zakresie uzyskiwania pozytywnych efektów edukacyjnych istotna jest elastyczna, innowacyjna postawa nauczyciela, który posiada odpowiednie kwalifikacje
i kompetencje.

Druga część książki, zatytułowana Uczniowskie aspekty zmieniającej się przestrzeni społecznej, odnosi się do funkcjonowania ucznia w przestrzeni szkoły i związanych z tym trudności oraz takich problemów: społecznej nierówności efektów kształcenia, segregacji społecznej w szkołach publicznych, nabywania kompetencji społecznych przez uczniów w różnych typach szkół oraz stosowaniu w praktyce edukacyjnej wartości dodanej jako metody oceny pracy szkoły… […]

Dostępność: ZCDN Szczecin, OZ Gryfice


Chojak M.: Neuropedagogika, neuroedukacja i neurodydaktyka. Fakty i mity
Warszawa: Difin, 2019

 

Czytelnik ma okazję pogłębić wiedzę na temat Teorii Inteligencji Wielorakich, teorii stylów nauczania czy kinezjologii edukacyjnej, ale także w zakresie takich twierdzeń, jak:

  • mózg jest plastyczny przez całe życie i uczy się powoli (praca domowa ma sens,  ale jedna godzina terapii w tygodniu – już nie);
  • płeć ma znaczenie;
  • neurony lustrzane, czyli jak pasja rodzi pasję;
  • mózg filtruje informacje (kluczem do sukcesu jest motywacja, a nie metody aktywizujące);
  • nauczanie bezstresowe może być groźne dla życia;
  • zgubna droga pełnej cyfryzacji edukacji, czyli jak nadmierny kontakt z mediami zmienia strukturę i funkcjonowanie mózgu.

 Dostępność: ZCDN Szczecin, OZ Gryfice


Hansen A.: Wyloguj swój mózg. Jak zadbać o swój mózg w dobie nowych technologii
Kraków: Znak, 2020

 

Jak korzystać z najnowszych aplikacji, by służyły naszemu dobru i nie były źródłem frustracji ani lęku? Książka Andersa Hansena, szwedzkiego psychiatry
i autora wieloletnich badań nad internetem, odkrywa tajemnice działania mózgu w zderzeniu z nowymi technologiami i daje konkretne wskazówki.

Wyłącz telefon komórkowy na jedną lub dwie godziny w ciągu dnia. Nawet kilka minut ruchu dziennie pozwoli ci zredukować stres i poprawić koncentrację. Wieczorem zmień obraz w telefonie na czarno-biały, ograniczy to wyzwalanie dopaminy i chęć przewijania wiadomości. Nie sprawdzaj służbowego maila tuż przed pójściem spać. W mediach społecznościowych staraj się obserwować tylko te osoby, z którymi naprawdę chcesz wchodzić w interakcję. To tylko przykłady skutecznych porad zawartych w tej książce.

Dostępność: ZCDN Szczecin, OZ Gryfice


Herman T.: Koncepcja Alter Ego. W poszukiwaniu prawdziwego „ja”
Gliwice: Helion, 2020

 

Tylko jedna osoba stoi Ci na drodze do nadzwyczajnych sukcesów, spełnienia marzeń i wyzwolenia drzemiących w Tobie pokładów kreatywności, sił
i determinacji. Tą osobą jesteś Ty. Co więcej, tylko jedna osoba może usunąć tę przeszkodę i umożliwić Ci osiągnięcie każdego celu, jaki zechcesz sobie postawić – ona już teraz czeka w Twoim wnętrzu, aż ją oswobodzisz i pozwolisz działać. Być może wyczuwasz w sobie jej istnienie i intuicyjnie zdajesz sobie sprawę, że jesteś w stanie przezwyciężyć zwątpienie, negatywne nastawienie i kompleksy. Możesz znaleźć motywację i stać się najlepszą wersją siebie!

 Dostępność: ZCDN Szczecin, OZ Gryfice, OZ Myślibórz


Kamiński K. (red.): Miłość a pedagogika
Warszawa: Wydaw. UW, 2020

 

Autorzy podejmują temat miłości w odniesieniu do szeroko rozumianej pedagogiki w rozmaitych aspektach – to wielogłos pochodzący z wielu obszarów naukowych. Cechuje ich wielobarwność światopoglądowa i różny poziom wrażliwości, ale wszyscy są przekonani, że miłość w kontekście pedagogicznym to zagadnienie doniosłe, którym należy się zajmować. Zróżnicowanie ujęć tego zagadnienia oraz postaw i poglądów sprawia, że w prezentowanej monografii czytelnik znajdzie treści, które go zainteresują i zainspirują w odniesieniu zarówno do badań naukowych, jak i pedagogicznej (edukacyjnej, wychowawczej) działalności praktycznej.

 Dostępność: ZCDN Szczecin, OZ Gryfice


Kordziński J.: Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu nauczycieli
Warszawa: Wolters Kluwer, 2019

 

Książka ma na celu umożliwienie zdiagnozowania poziomu wypalenia
i poszukania jego potencjalnych źródeł w codziennej pracy nauczyciela.

Stanowi próbę odpowiedzi na takie pytania:

  • Jak skutecznie wzmacniać chęć do działania?
  • Jak radzić sobie ze stresem w pracy z uczniami?
  • Jak stać się autorytetem w swojej dziedzinie?
  • Jak zachować pasję do tego, co robimy?
  • Jak efektywnie pracować nad własnym rozwojem?

Dostępność: ZCDN Szczecin, OZ Gryfice


Maliszewski K. i in.: Istota, sens i uwarunkowania (wy)kształcenia
Kraków: Impuls, 2019

 

[…] Jeśli nie jesteśmy – z różnych powodów – zadowoleni z obecnej kondycji kształcenia, systemu edukacji czy, szerzej, życia społecznego i kultury, to nie stanowi wyjścia z tej sytuacji okopywanie się na swoim stanowisku i forsowanie własnego punktu widzenia. Potrzebne jest podjęcie dialogu w poszukiwaniu najlepszych źródeł i mądrych strategii. Chcieliśmy tym opracowaniem dostarczyć argumentów mogących posłużyć w takim dialogicznym przedsięwzięciu.
Autorzy

 Dostępność: ZCDN Szczecin, OZ Gryfice


Marcela M.: Jak nie spieprzyć życia swojemu dziecku
Warszawa: MUZA, 2020

 

Jak sprawić, by szkoła stała się miejscem przygotowującym dzieci do życia we współczesnym świecie? Jaki model edukacji wybrać? Co zrobić, żeby nauka nie nudziła? Czy warto interesować się alternatywnymi modelami edukacji? Jak uniknąć u dziecka lęku przed porażką? To tylko kilka z dziesiątek pytań, na które wyczerpująco, ale też w fascynujący sposób odpowiada Mikołaj Marcela. Nie skupia się na teorii, lecz praktyce, modelach, badaniach i własnym doświadczeniu.

„Z książki dowiecie się, dlaczego polska szkoła mogłaby spokojnie funkcjonować bez ocen, bez podstawy programowej i bez sprawdzianów. Przede wszystkim jednak spróbujcie sami odpowiedzieć na pytania, które tu zadaję, zapominając o tym, jak przez 12 lat o szkole nauczył was myśleć system edukacji. Dzięki temu możecie ocalić wasze dzieci, a ich edukacja może nareszcie nabrać sensu!” – pisze Mikołaj Marcela.

 Dostępność: ZCDN Szczecin, OZ Gryfice, OZ Myślibórz, OZ Świnoujście


Maruszewski T.: Gdzie podziewa się nasza pamięć
Sopot: Smak Słowa, 2019

 

Książka Tomasza Maruszewskiego jest cennym źródłem wiedzy psychologicznej nie tylko o tym, jak tworzy się i jak funkcjonuje pamięć zbiorowa, lecz przede wszystkim o tym, w jaki sposób jest użytkowana w społecznej codzienności. Ma to szczególne znaczenie w społeczeństwach trapionych przez konflikty światopoglądowe czy polityczne, bo skonfliktowane strony tworzą odmienne wersje zbiorowej pamięci dotyczącej tych samych faktów, zdarzeń czy idei. Zrozumienie istoty wielu konfliktów społecznych jest tym samym niemożliwe bez rekonstrukcji różnych wersji pamięci zbiorowej.

Z recenzji Wiesława Łukaszewskiego

Dostępność: ZCDN Szczecin, OZ Gryfice, OZ Świnoujście


Miner J.: Smartfonowe dzieciaki. Dla rodziców, których dzieci wychowują się w świecie smartfonów
Oświęcim: Bez Fikcji, 2020

 

Do świata smartfonów wkraczają coraz młodsze dzieci i to w okresie największych zmian rozwojowych. Popełnianie błędów to naturalny i potrzebny element dorastania. Jak rodzice mogą pomóc swoim dzieciom i wesprzeć je, kiedy social media mają zdolność potęgowania tych błędów i ich konsekwencji? Zamiast martwić się i wyobrażać sobie najgorsze scenariusze, dzięki tej książce rodzice otrzymują szerszy kontekst tego, czym dla dzieci jest wirtualny świat.

Autorka, bazując na wnikliwych wywiadach z nauczycielami, psychologami oraz samymi dziećmi, oferuje praktyczne porady nie tylko na temat sposobów, jak rodzice mogą pomóc, by dzieci uniknęły pułapek współczesnej wirtualnej rzeczywistości, ale również rzetelnie przedstawia, jak dostrzec zalety tego, że dzieci wychowują się z telefonami w rękach.

Dostępność: ZCDN Szczecin, OZ Gryfice


Nowosad I.: Kultura szkoły w rozwoju szkoły
Kraków: Impuls, 2019

 

Książka Inetty Nowosad wydobywa znaczącą rolę kultury szkoły w uzyskaniu trwałej poprawy pracy szkoły i nie wskazuje na jedyne, słuszne i gotowe rozwiązanie, które mogłoby przeprowadzić szkołę przez proces rekulturacji, krok po kroku. Choć oczywiste jest, że w czasach gwałtownych zmian każdy chętnie szuka oparcia w niosącej poczucie bezpieczeństwa gotowej recepcie na sukces. Jednak gdy uwaga zostaje skierowana na treści techniczne, kosztem zrozumienia ich wpływu na ludzi (użytkowników), i organizację – poprawa staje się niemożliwa, a efektywność zamiera. Ważne okazuje się zrozumienie, z czym mamy do czynienia – poznanie kultury szkoły i zmiany, a dokładnie: uczenie się jej i przekształcanie. Bez współpracy, uczestnictwa i zaangażowania społeczności szkolnej oraz popartej badaniami refleksji nie osiągnie się realnej, głębokiej zmiany, a jedynie taka ma sens.

Dostępność: ZCDN Szczecin, OZ Gryfice, OZ Myślibórz


Ogrodzka-Mazur E. i in. (red.): Edukacja małego dziecka. T. 13
Kraków: Impuls, 2019

 

Tom 13 serii Edukacja małego dziecka, zatytułowany Konteksty oświatowe, prezentuje kolejne rozważania teoretyczne i praktyczne nad współczesnymi problemami rozwoju twórczego dziecka.

W  tomie tym zostały zaprezentowane trzy wątki tematyczne. Pierwszy związany jest z wyzwaniami i dylematami edukacji małego dziecka, kolejny odnosi się do działań obejmujących etap nauczania początkowego, a ostatni nawiązuje bezpośrednio do pracy samego nauczyciela.

Dostępność: ZCDN Szczecin, OZ Gryfice, OZ Myślibórz, OZ Świnoujście


Shanker S.: Samoregulacja w szkole. Spokój, koncentracja i nauka
Warszawa: Mamania, 2019

 

Metoda samoregulacji (Self-Reg) została opracowana przez kanadyjskiego psychologa Stuarta Shankera na podstawie naukowej wiedzy i wieloletnich doświadczeń, aby pomagać wyrwać się z zaklętego koła stresu, budować dobre relacje i umożliwić dzieciom realizację ich potencjału rozwojowego.

Czy możemy pomóc dzieciom wzmocnić zdolności do samoregulacji, aby czas spędzany w szkole był optymalny dla ich rozwoju? Stuart Shanker, ekspert od samoregulacji, przekonuje, że nauczyciele mają niezwykłą moc pomagania uczniom w nauce tej umiejętności. W książce objaśnia pięć obszarów samoregulacji – czym są, jak działają, jak przejawiają się w szkole oraz co możemy zrobić, żeby wzmocnić uczniów w każdym z nich.

Dostępność: ZCDN Szczecin, OZ Gryfice


Skibska J. (red.): Nauczyciel i uczeń w kontekście społecznych przemian i oczekiwań
Kraków: Impuls, 2019

 

Książka stanowi prezentację wybranych najistotniejszych kwestii, które powinny być uwzględniane w analizie i przemyśleniach towarzyszących działaniom na rzecz projakościowych wdrożeń i zmian, ukierunkowanych na wsparcie nauczyciela i ucznia w przestrzeni edukacyjnej.

 Dostępność: ZCDN Szczecin, OZ Gryfice, OZ Myślibórz


Szołtysek A.E.: Filozofia wychowania
Kraków: Impuls, 2020

 

Monografia Filozofia wychowania stanowi dopełnienie monografii Filozofia nauczania, gdzie filozofia wychowania ujmuje kształtowanie osobowości w świetle dobra, zaś filozofia nauczania ujmuje kształtowanie umysłu racjonalnego i empirycznego w świetle prawdy wiedzy naukowej. Obydwie monografie są ujęte w autorskim paradygmacie biokultury człowieka, którego konsekwencją jest autorski paradygmat edukacji. Paradygmat biokultury jest oparty na dwóch tezach: (a) jeżeli człowiek posiada główne cechy naczelnych, to nie wynika z tego, że człowiek jest identyczny z naczelnymi; człowiek przekracza zwierzęcość dzięki socjokulturowemu kształtowaniu osobowości i umysłu wieloujawnieniowego, (b) jeżeli wszelkie procesy socjokulturowego kształtowania są możliwe jedynie w obrębie neurobiologicznie rozwijających się predyspozycji (pierwotnie mających status genetycznych struktur wrodzonych), to nie ma ludzkiej struktury uzależnionej jedynie od socjokulturowego kształtowania. Konsekwencją paradygmatu jest teza: każdy strukturalny błąd popełniony na początku szkolnej edukacji jest dziedziczony i zwielokrotniony w dalszym procesie lub z trudem da się go umniejszyć, lecz nie usunąć

Dostępność: ZCDN Szczecin, OZ Gryfice, OZ Myślibórz, OZ Świnoujście


Wieczór E. i in. (red.): Sensoryka i motoryka w rozwoju dziecka i uczeniu się w aspekcie terapii integracji sensorycznej
Warszawa: Difin, 2019

 

Książka stanowi kompendium informacji odnośnie integracji sensorycznej. Zamieszczone są w niej artykuły poparte badaniami oraz znajdują się dodatkowo narzędzia diagnostyczne ułatwiające przeprowadzenie obserwacji dziecka pod kątem problemów z integracją sensoryczną.

Publikacja jest odpowiedzią na wzrost zainteresowania problematyką integracji sensorycznej. Kierowana jest do szerokiego grona czytelników:  pedagogów ogólnych i oligofrenopedagogów, psychologów, terapeutów, rehabilitantów
i fizjoterapeutów, logopedów, nauczycieli wczesnej edukacji,  opiekunów
i rodziców.  W publikacji zostały opisane wybrane zagadnienia dotyczące rozwoju motorycznego dziecka, integracji sensorycznej. Czytelnik dowie się również o niepokojących zachowaniach uczniów w następstwie zaburzeń integracji sensorycznej, pozna przykłady zaburzeń integracji  sensorycznej w szkole. W książce przedstawiono interesujący materiał dotyczący znaczenia dotyku w rozwoju małego dziecka.

Dostępność: ZCDN Szczecin, OZ Gryfice

Omówienia książek pochodzą ze stron internetowych wydawnictw.
Opracowanie: Agnieszka Jankowska.