ZCDN

Kierunki realizacji polityki oświatowej 2024/2025


Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025

  1. Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
  2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za  region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. 
  3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym.
  4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
  7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

Komentarze do kierunków:

Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.

Zestawienie bibliograficzne

Każda szkoła podejmuje się wielu różnych zadań. Jednym z istotnych działań jest promowanie zdrowia i prowadzenie edukacji prozdrowotnej. Sprawność fizyczna współczesnych dzieci i młodzieży jest niska, wiele młodych osób boryka się z nadwagą. Przeciwdziałanie tym problemom powoli staje się celem nadrzędnym.

Nasi wychowankowie muszą sprostać coraz większej liczbie zadań. Jednym ze sposobów dbania o dobrostan może być aktywność fizyczna jako element zachowania zdrowia. Ruch daje nie tylko dobrą kondycję fizyczną, ale też odporność psychiczną, co pozytywnie wpływa na samoocenę, sprawność mózgu, a także obniża stres.

Oczywiste jest, że jednym (choć nie jedynym) propagatorem aktywnego stylu życia w szkole powinien być nauczyciel wychowania fizycznego. Specyfika zajęć wychowania fizycznego nie polega tylko na wspomaganiu biologicznego rozwoju, ale też rozwijaniu świadomości i potrzeby ruchu na całe życie. Dobry nauczyciel wychowania fizycznego skupia się zarówno na budowaniu kondycji fizycznej, jak i przekazuje wiedzę w zakresie edukacji zdrowotnej.

Młodzi ludzie na lekcjach WF-u powinni nie tylko wykonywać narzucone zadania, ale też uczyć się, jak dbać o swoje ciało, jak reagować na wypadki i sytuacje zagrażające własnemu zdrowiu i życiu innych ludzi.

 

Proponowana oferta form doskonalenia:

  • Zabawy ruchowe w przedszkolu
  • Gry i zabawy plenerowe
  • Lekkoatletyka dla każdego
  • W duchu idei olimpizmu. Konferencja z okazji 100-lecia startów Polaków na Igrzyskach Olimpijskich

Proponowana tematyka konsultacji:

  • Promowanie zdrowego stylu życia, w tym zdrowego odżywiania i unikania używek
  • Organizowanie dodatkowych zajęć sportowych i rekreacyjnych, zachęcających uczniów do aktywności fizycznej poza szkołą
  • Praktyczne metody i inicjatywy promujące zdrowie w środowisku szkolnym
  • Regularne zajęcia wychowania fizycznego, wspierające rozwój kondycji fizycznej
  • Organizacja atrakcyjnych zajęć wspierających zdrowie
  • Planowanie szkolnych inicjatyw promujących zdrowe nawyki

Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za  region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. 

Zestawienie bibliograficzne

Poprzez działania prowadzone w sposób permanentny szkoły wpływały i wpływają na kształtowanie wśród uczniów postaw społecznych i patriotycznych. Tegoroczny priorytet widzieć jednak należy jako wzmocnienie i pogłębienie aktywności zmierzających do stworzenia w placówkach przestrzeni dla edukacji obywatelskiej. Planując je, warto pamiętać, że fundamentem edukacji obywatelskiej jest krytyczne myślenie i partycypacja w kreowaniu najbliższego otoczenia – szkoły, środowiska lokalnego, regionu. Służyć temu będzie budowanie sprawczości młodych ludzi, przygotowujące ich do świadomej aktywności obywatelskiej.

Działania na rzecz wdrażania tego kierunku można podjąć w trakcie realizacji przedmiotów: edukacji dla bezpieczeństwa, historii, historii i teraźniejszości, języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie. Istotne znaczenie mogą mieć również zagadnienia podejmowane na godzinie wychowawczej oraz etyce. Na historii czy historii i teraźniejszości warto wykorzystać treści odnoszące się do losów Polski i Polaków na przestrzeni dziejów ze szczególnym uwzględnieniem historii regionu. Poprzez prezentowanie postaw wybranych jednostek bądź grup społecznych można zachęcić uczniów do wyrabiania sobie własnego zdania w ważnych sprawach. Analiza tekstów źródłowych przedstawiających prawa i obowiązki obywatela, prezentacja różnorodnych form aktywności obywatelskiej pozwoli zrozumieć uczniom procesy zachodzące w społeczeństwie. Przydatne w tym będą również rozmaite teksty literackie – warto zwrócić uwagę na prężnie rozwijający się gatunek reportaży.

Aby wzmocnić poczucie odpowiedzialności za ojczyznę i region, a zarazem wyrobić kompetencje do działania, można realizować edukację obywatelską w przestrzeni pozaszkolnej. Służyć temu mogą odwiedziny w ważnych z punktu widzenia historii regionalnej bądź narodowej miejscach pamięci oraz muzeach. Zachęcenie uczniów do samodzielnego eksplorowania najbliższej przestrzeni, zapoznawania się z różnorodnymi formami aktywności społecznej w niej funkcjonującymi pomoże im w rozbudzaniu postaw prospołecznych i patriotycznych. Do tych samych celów można wykorzystać koła zainteresowań, organizację ważnych uroczystości szkolnych i lokalnych, udział w konkursach, olimpiadach przedmiotowych i projektach czy wyjazdy edukacyjne.

Rozbudzanie zainteresowań, poszerzanie wiedzy, analiza treści, weryfikacja informacji, budowanie własnej opinii są kolejnymi krokami w kształtowaniu aktywnego obywatela, który potrafi dostrzec konsekwencje swoich działań, który jest niezależny intelektualnie, a równocześnie potrafi włączyć się w działania na rzecz dobra wspólnego i jego obrony.

Proponowana oferta form doskonalenia:

  • Debata oksfordzka na lekcjach języka polskiego
  • Historia z efektem WOW
  • Nowa edukacja obywatelska?
  • Spotkania z Książką Biograficzną
  • Wychowanie komunikacyjne w szkole
  • TIK w edukacji humanistycznej – narzędzia angażujące
  • Potrzeba oswajania świata? Reportaż jako narzędzie pracy nauczycieli
  • Metody dyskusyjne na lekcjach przedmiotowych

Proponowana tematyka konsultacji:

  • Sposoby na rozbudzanie zainteresowań uczniów historią regionalną
  • Edukacja obywatelska – metody i narzędzia
  • Różne oblicza patriotyzmu – krytyczna analiza działań występujących w przestrzeni publicznej

Komentarz opracowała dr Katarzyna Rembacka, nauczycielka konsultantka ds. edukacji społecznej, historycznej i regionalnej.

Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów
i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym.

Zestawienie bibliograficzne

Dobrostan psychiczny i emocjonalny uczniów stanowi fundament ich zdolności do nauki i zdrowego rozwoju. W związku z rosnącą świadomością problemów ze zdrowiem psychicznym u dzieci i młodzieży, szkoły powinny pełnić rolę wspierającą. W praktyce oznacza to zwiększenie dostępności usług psychologicznych i pedagogicznych w szkołach. Regularne szkolenia dla nauczycieli i pracowników szkoły z zakresu rozpoznawania problemów ze zdrowiem psychicznym oraz technik udzielania pierwszej pomocy psychologicznej są kluczowe. Ważne jest także włączenie do programu nauczania treści promujących zdrowie psychiczne, takich jak radzenie sobie ze stresem, techniki relaksacyjne, budowanie samoświadomości emocjonalnej oraz rozwiązywanie konfliktów w sposób konstruktywny.

Kształtowanie empatii i wrażliwości u uczniów jest niezbędne dla budowania społeczności opartej na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Programy edukacyjne powinny uwzględniać projekty, które uczą patrzenia z perspektywy innych, aktywnego słuchania i rozwijają umiejętności komunikacyjne. Odnoszenie się do wartości związanych z empatią w programach wychowawczych i podczas zajęć lekcyjnych z języka polskiego, historii czy edukacji społecznej przyczyni się do rozwijania postaw społecznych i obywatelskich.

Edukacja włączająca to podejście zakładające, że każde dziecko ma prawo do pełnego uczestniczenia w życiu szkoły. Kluczowe jest tutaj odpowiednie przygotowanie nauczycieli do pracy z wszystkimi uczniami. Niezbędne jest także indywidualizowanie procesu nauczania i stosowanie metod, które uwzględniają zróżnicowanie w tempie nauki oraz stylach uczenia się. Współpraca z rodzicami, specjalistami oraz korzystanie z technologii wspomagającej edukację stanowią ważny element podnoszenia jakości edukacji włączającej. Szkoły powinny dążyć do tworzenia środowiska, w którym każdy uczeń czuje się akceptowany i wspierany, co przyczynia się do jego lepszego funkcjonowania zarówno w sferze edukacyjnej, jak i społecznej.

Proponowana oferta form doskonalenia:

  • Edukacja włączająca jako wyzwanie i wartość
  • Konstruowanie dokumentów WOPFU i IPET
  • Integracja sensoryczna w przedszkolu i szkole
  • Zaburzenia ze spektrum autyzmu
  • Jak czytać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?
  • Dostosowania edukacyjne
  • Trening umiejętności społecznych w pracy z dzieckiem i rodzicem
  • Co nauczyciel wiedzieć powinien – uczeń ze spektrum autyzmu w przedszkolu i szkole ogólnodostępnej
  • Praca nauczyciela współorganizującego kształcenie
  • Tak jest wygodniej! Czyli o pułapce stereotypów
  • Wykorzystanie narzędzi cyfrowych w edukacji inkluzyjnej
  • Ocenianie kształtujące w praktyce
  • Praca w klasie zróżnicowanej – budowanie pozytywnej atmosfery
  • Rola i zadania pedagoga specjalnego w placówce oświatowej
  • Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
  • Budowanie czytelnej i motywującej informacji zwrotnej
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu
  • Dziecko w przedszkolu – diagnoza, obserwacja pedagogiczna

Proponowana tematyka konsultacji:

  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna specjalistyczna i bieżąca – zatrudnienie specjalistów
  • Indywidualizacja pracy z dzieckiem. Programy indywidualne
  • Stosowanie metod aktywizujących
  • Empatia, kontakty społeczne
  • Edukacja włączająca w szerokim zakresie: organizacja wsparcie dla dziecka z niepełnosprawnością, dla dziecka innej narodowości
  • Poznanie kultury i tradycji innych narodowości
  • Współpraca z rodzicami i z podmiotami działającymi w innych sektorach
  • Rola nauczyciela we wzmacnianiu zdrowia psychicznego dzieci
  • Kształtowanie zdolności empatii i wrażliwości na potrzeby innych pod kątem potrzeb edukacyjnych dzieci
  • Dobrostan psychiczny i jego rola we wzmacnianiu kondycji psychicznej dzieci
  • Model edukacji włączającej, zadania nauczycieli we wdrażaniu tego modelu kształcenia
  • Doskonalenie umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym

Komentarz opracowały:

Weronika Dwojakowska, nauczycielka konsultantka ds. kształcenia specjalnego,

Renata Wiśniewska, nauczycielka konsultantka ds. wychowania przedszkolnego.

Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi
i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji,
korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

Zestawienie bibliograficzne

Współczesna edukacja stawia przed nauczycielami i uczniami wyzwania nie tylko w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych, ale także świadomego, krytycznego podejścia do korzystania z technologii. W związku z rosnącą dostępnością i powszechnością internetu oraz cyfrowych narzędzi, kluczowym elementem staje się edukacja dotycząca bezpiecznego poruszania się w sieci. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele powinni być wyposażeni w umiejętności chronienia danych osobowych, unikania zagrożeń oraz radzenia sobie z niebezpiecznymi treściami.

Istotnym aspektem jest także rozwijanie krytycznego myślenia, które pozwala uczniom i nauczycielom na analizę informacji dostępnych w sieci. W dobie zalewu fałszywych wiadomości i manipulacji medialnej szkoły powinny nauczać metod oceny wiarygodności źródeł, a także rozpoznawania rzetelnych informacji. Umiejętność odróżniania prawdy od dezinformacji staje się kluczowa w procesie edukacji.

Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji oferują szeroki wachlarz możliwości wspierających proces dydaktyczny. Nauczyciele powinni być zachęcani do metodycznego wykorzystywania tych narzędzi, zarówno w celu personalizacji nauczania, jak i oceny postępów uczniów. Automatyzacja pewnych procesów edukacyjnych może pozwolić na efektywniejszą indywidualizację podejścia do każdego ucznia, co umożliwi wsparcie rozwoju uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych.

Korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej (ZPE) jest kolejnym elementem w procesie wspierania rozwoju umiejętności cyfrowych. Platforma oferuje zbiór materiałów edukacyjnych, które mogą być wykorzystywane przez nauczycieli na różnych etapach nauczania. Umożliwia także na korzystanie, na mocy porozumienia z MEN-em, z edukacyjnej wersji platformy Canva.

Proponowana oferta form doskonalenia:

  • Influencer – zawód marzeń?
  • Lider, przywódca czy menedżer? Rola dyrektora szkoły w świecie VUCA i BANI
  • TIK w edukacji – przegląd nowości
  • Smartfon – wróg czy przyjaciel?
  • Cykl szkoleń: Akademia umiejętności trenerskich
  • „Historia na czasie”. Sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli historii
  • Historia z efektem WOW
  • Prezentacja multimedialna na lekcjach historii
  • Laboratoria przyszłości – praca z mikrokontrolerami
  • Obróbka fotografii cyfrowej
  • Od bloczków do tekstu ؘ– programowanie w szkole podstawowej
  • Praca nauczyciela w chmurze
  • Projektowanie i druk 3D
  • Kody QR elementem warsztatu nauczyciela
  • Trening kreatywności – metody i techniki rozwijania postaw twórczych
  • TIK w edukacji humanistycznej – narzędzia angażujące
  • Grafika wektorowa – projektowanie – wydruki
  • Chmura w szkole, przedszkolu, placówce oświatowej
  • Innowacyjnie na języku polskim w szkole podstawowej

Proponowana tematyka konsultacji:

  • Edukacja cyfrowa, medialna i bezpieczeństwo w sieci
  • Krytyczna analiza treści internetowych
  • Efektywne korzystanie z Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
  • Cyfrowy dobrostan i higiena cyfrowa dzieci i młodzieży
  • Sztuczna inteligencja w edukacji

Komentarz opracował Krzysztof Jaworski, nauczyciel konsultant ds. podnoszenia kompetencji cyfrowych kadry zarządzającej i nauczycieli.

Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

Zestawienie bibliograficzne

Kierunek V porusza kluczowy aspekt współczesnej edukacji, jakim jest kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania. Wprowadzenie takiej metodologii w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz pogłębianie umiejętności matematycznych może przynieść liczne korzyści zarówno uczniom, jak i nauczycielom.

Przede wszystkim interdyscyplinarne podejście pozwala na integrację wiedzy z różnych dziedzin, co pomaga uczniom zrozumieć, jak poszczególne elementy nauki łączą się ze sobą i jakie mają zastosowanie w realnym świecie. Na przykład połączenie biologii z chemią czy matematyki z fizyką pozwala na dostrzeżenie wzajemnych korelacji i zrozumienie, że nauka nie jest zestawem odrębnych tematów, ale złożonym systemem współzależnych zagadnień.

Pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym jest fundamentem dla rozwijania myślenia analitycznego. Matematyka uczy logicznego myślenia, precyzyjnego formułowania problemów i systematycznego podejścia do ich rozwiązywania. Te aspekty są nieocenione nie tylko w naukach ścisłych, ale także w codziennym życiu, gdzie umiejętność analizowania i rozwiązywania problemów jest kluczowa.

Wprowadzenie interdyscyplinarnego podejścia i efektywne pogłębianie umiejętności matematycznych wymaga odpowiedniego przygotowania zarówno ze strony nauczycieli, jak i uczniów. Nauczyciele muszą być dobrze zaznajomieni z różnymi dziedzinami nauki i skutecznie integrować je w procesie nauczania. Osiągnięcie tego celu wiąże się z ciągłym doskonaleniem zawodowym. Uczestnictwo w programach szkoleniowych, warsztatach oraz kursach umożliwia aktualizowanie wiedzy, poznawanie nowych metod nauczania i rozwijanie umiejętności potrzebnych do skutecznego interdyscyplinarnego nauczania.

Istotna w tym zakresie jest współpraca między nauczycielami różnych przedmiotów. Tworzenie zespołów nauczycielskich, które wspólnie planują i realizują projekty edukacyjne, może znacząco wzbogacić proces nauczania i uczynić go bardziej spójnym i angażującym dla uczniów.

Podsumowując, kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście i pogłębianie umiejętności matematycznych jest niezbędne w dzisiejszym świecie. Takie nastawienie przygotowuje uczniów do radzenia sobie ze złożonymi problemami i daje im solidne podstawy do dalszego rozwoju naukowego i zawodowego. Równocześnie nie można zapominać o kluczowej roli doskonalenia zawodowego nauczycieli, które jest fundamentem skutecznego wprowadzania innowacyjnych metod nauczania.

Proponowana oferta form doskonalenia:

  • Myśląca klasa dla początkujących. Sieć współpracy i samokształcenia
  • Klub Młodego Odkrywcy. Sieć współpracy i samokształcenia
  • Na finiszu.  Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli matematyki szkół podstawowych
  • Technologia bezprzewodowa na zajęciach laboratoryjnych
  • STEAM-owe lekcje techniki

Proponowana tematyka konsultacji:

  • Edukacja ekologiczna w szkole podstawowej
    • Proste projekty ekologiczne, które uczą dzieci o koniczności ochrony środowiska i zrównoważonym rozwoju
    • Łączenie tematów ekologicznych z matematyką i naukami przyrodniczymi
  • Wykorzystanie technologii w nauczaniu matematyki i przyrody
  • Rozwijanie umiejętności analitycznych poprzez zabawę
    • Gry i zabawy edukacyjne wspierające myślenie analityczne i rozwiązywanie problemów
    • Tworzenie i wykorzystywanie edukacyjnych gier matematyczno-przyrodniczych.
  • Podstawy interdyscyplinarnego nauczania w szkole podstawowej
    • Jak łączyć treści z różnych przedmiotów (przyroda, matematyka, technika) w spójne jednostki lekcyjne
    • Przykłady prostych, ale efektywnych projektów interdyscyplinarnych
  • Matematyka w przyrodzie: odkrywanie zależności
  • Obserwacje przyrody i ich matematyczna analiza

Komentarz opracowała Anna Bazyluk, nauczycielka konsultantka ds. nauczania matematyki.

Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami
oraz z instytucjami regionalnymi.

Zestawienie bibliograficzne

Współcześnie rozwój różnorodnych umiejętności odgrywa bardzo ważną rolę w każdym aspekcie naszego życia. Już na wczesnych etapach edukacji powinno się kształtować i ćwiczyć umiejętności społeczne, ponieważ mają one ogromny wpływ na wszechstronny rozwój emocjonalno-społeczny dzieci. Ponadto umiejętności społeczne stanowią trzon umiejętności zawodowych i są wręcz pożądane przez pracodawców. Na późniejszych etapach edukacji warto więc wspierać rozwój umiejętności zawodowych poprzez nawiązywanie lub wzmacnianie współpracy szkół z pracodawcami i instytucjami regionalnymi.

Bliska współpraca sprzyja lepszemu zrozumieniu potrzeb i oczekiwań obu stron, przynosząc korzyści nie tylko uczniom i szkołom, ale także firmom i instytucjom. Współpraca może odbywać się na kilku płaszczyznach. Może ona obejmować organizację wizyt zawodoznawczych, dzięki którym uczniowie poznają konkretne stanowiska pracy, nowoczesne technologie i najnowsze rozwiązania stosowane w danej branży oraz uświadamiają sobie, jakie umiejętności są niezbędne do wykonywania poszczególnych czynności zawodowych.

Współpraca może również polegać na organizacji praktyk, staży czy wspólnym przygotowywaniu i realizacji projektów. Uczestnicząc w tych formach, uczniowie zdobywają realne doświadczenie zawodowe, a jednocześnie kształtują umiejętności oczekiwane przez pracodawców. To zwiększa ich szanse na znalezienie pracy i ułatwia płynne przejście z edukacji do zatrudnienia. Dla pracodawców oznacza to z kolei dostęp do dobrze przygotowanych kandydatów, którzy mogą szybko i efektywnie wdrożyć się w swoje obowiązki zawodowe.

Wskazane jest również organizowanie szkoleń czy kursów, umożliwiających uczniom nabywanie dodatkowych umiejętności zawodowych jeszcze w trakcie nauki, a także zdobywanie uprawnień potwierdzonych zaświadczeniami lub certyfikatami, które pozwolą im na wykonywanie określonych zadań.

Pracodawcy mogą także współuczestniczyć w tworzeniu programów nauczania, dostosowanych do rzeczywistych potrzeb rynku pracy i ukierunkowanych na kształtowanie umiejętności zawodowych.

Rozwijanie współpracy z pracodawcami i instytucjami regionalnymi pozwala uświadomić uczniom, jak ważna jest w dzisiejszym świecie umiejętność ciągłego uczenia się i doskonalenia swoich kompetencji. Wspieranie rozwoju umiejętności uczenia się przez całe życie umożliwia elastyczne dostosowywanie się do zmieniających się warunków na rynku pracy. Ponadto integracja szkół z instytucjami regionalnymi oraz pracodawcami stwarza możliwości rozwoju różnorodnych form kształcenia ustawicznego.

Taka współpraca z pracodawcami i instytucjami regionalnymi jest strategicznym krokiem w budowaniu nowoczesnego systemu edukacji, który odpowiada na współczesne wyzwania rynku pracy, wpływa na większą skuteczność procesu uczenia się i stanowi fundament działań umożliwiających rozwój umiejętności zawodowych.

Proponowana oferta form doskonalenia:

  • Jak wspierać uczniów w wyborze drogi edukacyjno-zawodowej?
  • Doradztwo zawodowe w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
  • Kompetencje nowoczesnego doradcy zawodowego

Proponowana tematyka konsultacji:

  • Jak kształcić kompetencje kluczowe uczniów?
  • Umiejętności, kompetencje a kwalifikacje
  • Różnorodne formy kształcenia ustawicznego
  • Współpraca z pracodawcami i instytucjami
  • Współczesne wyzwania rynku pracy

Komentarz opracowały:

Krystyna Stelmach-Tyszko, nauczycielka konsultantka ds. doradztwa zawodowego,
Klaudia Szostak, nauczycielka konsultantka ds. nauczania języka polskiego w szkole podstawowej.

Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

Zestawienie bibliograficzne

Kierunek ten jest powtórzeniem IV kierunku polityki oświatowej państwa z zeszłego roku. Decyzja ta wynika ze znowelizowanych przepisów rozporządzenia w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy. Zmiany te wpłyną na organizację pracy szkoły, ale także na relacje w zespole klasowym, do którego dołączą nowi uczniowie. Nauczyciele i dyrektorzy kolejny raz staną więc przed wyzwaniem, jakim jest praca z uczniem z doświadczeniem migracji – zarówno  w kontekście organizacji dodatkowych zajęć z języka polskiego, egzaminów zewnętrznych, klasyfikacji, ale i integracji z innymi uczniami. Warto zaznaczyć, że kierunek ten nie dotyczy jedynie uczniów z Ukrainy, ale także dzieci i młodzieży powracających z wieloletnich pobytów za granicą.

Nauczyciel, do którego klasy dołączają tacy uczniowie, nie tylko powinien znać obowiązujące przepisy prawne, ale także być świadomym pozostałych kontekstów – czy uczeń ma doświadczenie wojny i traumę z tym związaną, na jakim poziomie jest jego znajomość języka polskiego, jaka jest jego sytuacja rodzinna, ekonomiczna. Tak duże wymagania wobec wychowawców i nauczycieli mogą przynieść poczucie bezradności oraz wypalenie zawodowe.  Dlatego tak ważna jest rola ośrodków doskonalenia nauczycieli jako instytucji, które przygotują ofertę adekwatną do potrzeb pedagogów pracujących z uczniem z doświadczeniem migracji.

Po ponad dwóch latach wojny w Ukrainie do najważniejszych zadań stojących przed szkołami – poza nauką języka polskiego oraz integracją uczniów – dołączył także dobrostan nauczyciela. Ważne jest bowiem, aby potrafił on poradzić sobie z wieloma nieoczekiwanymi sytuacjami oraz był przygotowany merytorycznie do pracy z klasą zróżnicowaną kulturowo.

Proponowana oferta form doskonalenia:

  • Uczeń niepolskojęzyczny w klasie
  • Tak jest wygodniej! Czyli o pułapce stereotypów
  • Bajkoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą
  • Edukacja włączająca jako wyzwanie i wartość
  • Wykorzystanie narzędzi cyfrowych w edukacji inkluzyjnej
  • Praca w klasie zróżnicowanej – budowanie pozytywnej atmosfery

Proponowana tematyka konsultacji:

  • Zmiany przepisów rozporządzenia w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy
  • Nauczanie języka polskiego jako obcego
  • Integracja zespołu klasowego
  • Lekcje wychowawcze w klasie zróżnicowanej kulturowo
  • Wsparcie ucznia z doświadczeniem migracji

Komentarz opracowała Anna Godzińska, nauczycielka konsultantka ds. organizacji kultury szkoły.

Podobne wpisy:
Humanistycznie. Nowy cykl materiałów dla osób uczących przedmiotów humanistycznych

Humanistycznie. Po prostu. Czyli krótko i po ludzku o wyzwaniach współczesnej humanistyki. Na nasz nowy projekt będą się składały małe pigułki wiedzy w formie nagrań wideo, skierowane do osób uczących przedmiotów humanistycznych lub po prostu nimi zainteresowanych, które chcą odświeżyć lub uzupełnić wiedzę ze studiów, aby być na bieżąco.

Wyniki badania TIMSS 2023

Na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych zostały opublikowane najnowsze wyniki badania czwartoklasistów w zakresie kompetencji matematycznych i z nauk przyrodniczych.

Akcja Żonkile – wspominamy bohaterstwo i oddajemy hołd tym, którzy walczyli o godność ludzką

19 kwietnia 2024 roku mija 81 rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim. Był to największy zryw żydowski w czasie II wojny światowej. Jego bohaterki i bohaterowie nie walczyli o wolność, ale przede wszystkim o godność. „Musimy być gotowi umrzeć jako ludzkie istoty” – pisali członkowie Żydowskiej Organizacji Bojowej.