ZCDN

Relacja z konferencji „Środowiskowe zagrożenia zdrowia w edukacji szkolnej”

Podczas konferencji „Środowiskowe zagrożenia zdrowia w edukacji szkolnej”, zorganizowanej przez ZCDN 27 marca 2021 roku, obok merytorycznej  wiedzy na temat rodzaju zagrożeń zdrowia, przyczyn ich występowania i sposobów przeciwdziałania, zaproponowane zostały także metodyczne wskazówki dla nauczycieli, jak uczyć o tych zagadnieniach na lekcjach przedmiotów przyrodniczych. Współcześnie nikt bowiem nie ma wątpliwości co do konieczności ich obecności w edukacji szkolnej. Tylko rzetelna wiedza oraz aktualne informacje (w tym własne testy i pomiary) na temat występujących zagrożeń mogą pomóc wyciągać właściwe wnioski, niezbędne do podejmowania działań, które pozwolą zachować zdrowie, a nawet uratować życie.

Przez środowiskowe zagrożenia zdrowia najczęściej rozumie się negatywny wpływ skażonego środowiska. Zagrożenia te często dzieli się na biologiczne, chemiczne i fizyczne. Pojawiają się jednak wątpliwości co do poprawności tej klasyfikacji, bowiem nie uwzględnia ona naturalnych zagrożeń zdrowia, np. przenoszonych przez wirusy, bakterie i pasożyty – czyli czynników biologicznych niezwiązanych z działalnością człowieka. Niektóre zagrożenia możemy łączyć z anomaliami środowiska naturalnego i jego dynamicznymi zmianami, czyli cechami środowiska. Wiedza ta dociera do nas zwłaszcza w dobie pandemii, uświadamiając nam drastycznie, jak bardzo środowiskowe zagrożenia zdrowia mogą być groźne dla naszego życia.

Poniżej zamieszczone zostały prezentacje, na podstawie których prelegenci wygłosili wykłady podczas konferencji „Środowiskowe zagrożenia zdrowia w edukacji szkolnej”. Zachęcamy do wykorzystania ich w projektowaniu ciekawych lekcji i projektów edukacyjnych. Jednym z  najważniejszych kierunków pracy dydaktycznej jest bowiem dbałość o zdrowie własne i całego społeczeństwa.

Konferencję koordynował Zdzisław Nowak, nauczyciel konsultant ds. edukacji ekologicznej i przyrodniczej.

Podobne wpisy:
Nagranie z konferencji „Zgodziłem się wejść w pustkę tą straszliwą bramą”. Doświadczenie emigracyjne Gombrowicza, Miłosza, Wańkowicza i Hłaski

Zapraszamy do obejrzenia nagrań z konferencji poświęconej patronom roku 2024, której celem było przybliżenie biografii i twórczości Witolda Gombrowicza, Czesława Miłosza, Marka Hłaski i Melchiora Wańkowicza oraz zapoznanie się z prezentacjami towarzyszącymi wystąpieniom. Przyjęta perspektywa skoncentrowana była na wskazaniu emigracji jako doświadczenia uniwersalnego, a także ważnego etapu w życiu przedstawianych twórców. Nagranie składa się z pięciu referatów wygłoszonych przez nauczycielki konsultantki z Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Konferencja odbyła się pod patronatem Zachodniopomorskiego Kuratora Oświaty.

Humanistycznie. Nowy cykl materiałów dla osób uczących przedmiotów humanistycznych

Humanistycznie. Po prostu. Czyli krótko i po ludzku o wyzwaniach współczesnej humanistyki. Na nasz nowy projekt będą się składały małe pigułki wiedzy w formie nagrań wideo, skierowane do osób uczących przedmiotów humanistycznych lub po prostu nimi zainteresowanych, które chcą odświeżyć lub uzupełnić wiedzę ze studiów, aby być na bieżąco.

Świat między wojnami – praca z tekstami źródłowymi

Opracowanie: Wiktoria Knap, nauczycielka konsultantka ds. nauczania historii