ZCDN

Aktualności

Uprzejmie informujemy, że w czasie ferii zimowych Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli jest czynne dla interesantów w godzinach: 8.00–16.00. Biblioteka Pedagogiczna jest otwarta od poniedziałku do piątku w godzinach: 9.00–16.00.

Już 4 grudnia 2024 roku poznamy wyniki najnowszej edycji badania TIMSS, czyli jednego z największych badań porównawczych sprawdzających kompetencje matematyczne i z nauk przyrodniczych.

Badanie, orgaznizowane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA), zostało przeprowadzone w 2023 roku. W Polsce realizuje je Instytut Badań Edukacyjnych.

Więcej informacji o badaniu oraz jego wcześniejszych edycjach na stronie IBE.

Instytut Badań Edukacyjnych opublikował kolejny poradnik dla nauczycieli. Tym razem jest on poświęcony sytuacjom, gdy nie jest możliwe tzw. projektowanie uniwersalne. Dotyczy to przede wszystkim pracy z osobami z niepełnosprawnościami.

Publikacja zawiera opisy sytuacji, przydatne materiały, aplikacje (np. ułatwiające czytanie), informacje (np. o możliwości zamówienia przez szkołę w Ośrodku Rozwoju Edukacji nieodpłatnych dostosowanych podręczników i pomocy dydaktycznych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami – np. w alfabecie Braille’a). Celem jest między innymi włączenie uczniów z niepełnosprawnościami do trybU nauki reszty klasy. Publikacja zawiera także studium przypadków analizujących wyzwania wobec szkoły, racjonalne usprawnienia procesu i rekomendacje.

Publikacja jest dostępna do pobrania w formacje pdf na stronie IBE.

Czy młodzież angażuje się społecznie? Jak angażować młodych? Czy jest partycypacja w szkole? Na te i inne pytania odpowie dr Małgorzata Mikut z Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego – autorka książki (Za)angażowanie młodzieży. Ku pedagogice i edukacji zaangażowanej społecznie. Serdecznie zapraszamy na spotkanie, które odbędzie się 21 listopada, w godzinach 16.00–17.30, w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej (ZCDN).

Podczas wydarzenia porozmawiamy nie tylko o uczniach, ale i o nauczycielach – ich roli jako liderów edukacji. Zastanowimy się, w jaki sposób szkoła może wpływać na zaangażowanie swojej społeczności, a także – skąd czerpać pomysły na wspólne działania.

Seminarium: Książka dobra na wszystko! Spotkanie z dr Małgorzatą Mikut, autorką książki (Za)angażowanie młodzieży. Ku pedagogice i edukacji zaangażowanej społecznie Termin: 21 listopada, godz. 16.00–17.30 Miejsce: Biblioteka Pedagogiczna im. Heleny Radlińskiej Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin Forma bezpłatna Osoby zainteresowane udziałem w seminarium prosimy o zarejestrowanie się za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń – numer formy doskonalenia: I/A/2.

Z okazji 35 rocznicy przyjęcia Konwencji o Prawach Dziecka przez Zgromadzenie Ogólne ONZ zachęcamy do ciągłego poszerzania wiedzy na ich temat. Pierwsze zalążki dokumentu pojawiły się dokładnie sto lat temu, w listopadzie 1924 roku, kiedy to Zgromadzenie Ogólne Ligi Narodów zatwierdziło Deklarację Praw Dziecka, nazywaną również Deklaracją Genewską. W dzisiejszych realiach ten pięciopunktowy dokument wydaje się bardzo ubogi. Jednak w tamtym czasie był to przełomowy zapis, gdyż zawierał propozycję myślenia o dziecku jako o człowieku, a nie „zadatku” na niego. Warto tu dodać, że w kreowaniu tej myśli oraz w tworzeniu struktur chroniących dzieci brało udział dwóch polskich Żydów – Janusz Korczak, którego osoby i dorobku przedstawiać nie trzeba, oraz Ludwik Rajchman, pomysłodawca i pierwszy dyrektor Międzynarodowego Funduszu Narodów Zjednoczonych Doraźnej Pomocy Dzieciom (United Nations International Children’s Emergency Fund), czyli UNICEF-u. (Był rodzonym bratem pedagożki Heleny Radlińskiej, która jest patronką Biblioteki Pedagogicznej ZCDN.) Wszelkie kolejne działania na rzecz ochrony dzieci, choć chlubne, nie miały wartości prawnej. Dokument składający się z preambuły i 54 artykułów, ratyfikowany przez większość Narodów Zjednoczonych w 1989 roku, takie gwarancje już daje.

Jednak gwarancje prawne to tylko jedna strona patrzenia na prawa dziecka. Druga to ich rozumienie i prawdziwe respektowanie. Skąd takie stwierdzenie? Bardzo często w różnych rozmowach w środowiskach edukacyjnych, również w mediach społecznościowych, można się natknąć na sformułowanie brzmiące mniej więcej tak: „Owszem, dzieci powinny mieć prawa, nie zapominajmy jednak o ich obowiązkach”. Te podstawowe zasady ochrony dzieci traktowane są jak przywilej, na który młody człowiek powinien zasłużyć, realizując swoje obowiązki. Tymczasem prawa dziecka należą do tej samej grupy co prawa człowieka – są przyrodzone, czyli „należą się” z samego faktu urodzenia się. Są niezbywalne – czyli nie ma sytuacji, w której można dziecko ich pozbawić. Są powszechne – czyli dotyczą wszystkich dzieci, bez wyjątków i ograniczeń, bez względu na pochodzenie, kolor skóry, wyznanie, orientację seksualną itd. I jeszcze dodatkowo – są niepodzielne, co oznacza, że te 54 artykuły stanowią integralną całość, nie możemy sobie wybrać tych, które będziemy przestrzegać. To bardzo istotne, by mieć tego świadomość.

Do edukacji na temat praw człowieka i ich uzupełnienia, jakim są prawa dziecka, warto wykorzystywać rozmaite okazje i zasoby, udostępniane na przykład przez organizacje na co dzień zajmujące się tą problematyką w sposób praktyczny. Okazją może być 20 listopada, czyli Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, a także obchodzony w tym tygodniu, od 18 do 22 listopada, Tydzień Edukacji Globalnej. Na portalach różnych organizacji, takich jak UNICEF, Polska Akcja Humanitarna, Centrum Edukacji Obywatelskiej i wielu innych, możemy odnaleźć materiały dla różnych grup wiekowych – nawet dla najmłodszych uczniów szkół podstawowych.

Zapraszamy także na konferencję organizowaną przez ZCDN, poświęconą między innymi prawu dziecka do wyrażania własnego zdania i do rozwoju, którego istotną częścią jest bunt młodzieżowy.  Konferencja „Buntownicy? Aktywiści? Rebelianci? Młodzież wyraża niezgodę na zastaną rzeczywistość” odbędzie się 20 listopada, w godzinach 11.00–14.30, w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie. Program oraz link do formularza zgłoszeniowego znajduje się na stronie ZCDN-u.

Praca sieci zaplanowana jest jako cykl spotkań online. Ich tematyka dotyczyć będzie metod angażujących uczniów w czasie lekcji, z uwzględnieniem specyfiki nauczania historii. Nauczyciele będą się dzielić swoimi doświadczeniami i dobrymi praktykami w zakresie metod pracy z uczniami.

„Historia na czasie”. Sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli historii Zakres tematyczny: Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie nauczania historii w szkole podstawowej oraz ponadpodstawowej. Termin: 21 listopada, godz. 16.30–17.30 Forma bezpłatna Prowadząca: Wiktoria Knap

Aby wziąć udział w spotkaniu, należy się zarejestrować za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń: numer formy doskonalenia – III/2.

W pierwszej części szkolenia uczestnicy uporządkują swoją wiedzę na temat wyborów edukacyjno-zawodowych uczniów. Poznają korzyści z płynące dla ucznia z nauki w technikum. Dowiedzą się, w jaki sposób przybliżyć informacje na temat oferty lokalnych techników. W drugiej części uczestnicy będą mieli okazję porozmawiać z przedstawicielami firm, poznać specyfikę prezentowanych zakładów pracy oraz nawiązać współpracę z pracodawcami.

Technikum to dobry wybór – spotkanie z pracodawcami

Zakres tematyczny: Miejsce technikum w systemie edukacji. Zalety nauki w technikum. Szanse na rynku pracy po technikum. Możliwości dalszej edukacji po technikum. Współpraca szkół z pracodawcami.

Termin: 28 listopada, godz. 10.00–13.00 Miejsce: Technikum Łączności i Multimediów Cyfrowych ul. Ku Słońcu 27-30, Szczecin Forma bezpłatna Prowadząca: Krystyna Stelmach-Tyszko Aby wziąć udział w spotkaniu, należy się zarejestrować za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń: numer formy doskonalenia – I/F/4.

Serdecznie zapraszamy do udziału w klubie dyskusyjnym „However”, którego pierwsze spotkanie odbędzie się 5 grudnia, w godzinach 16.00–18.00.  Będzie to okazja do praktykowania umiejętności posługiwania się językiem angielskim, a zarazem poznania fascynujących wątków historii, muzyki i codzienności Meksyku oraz porozmawiania z Cecilią López, meksykańską nauczycielką i artystką wizualną mieszkającą w Szczecinie.

Kontakty z mieszkającymi w Polsce obcokrajowcami mogą być dla nauczycieli wartościowymi doświadczeniami, które przygotują ich do kształtowania kompetencji międzykulturowych uczniów, budzenia w nich otwartości, zaciekawienia i szacunku wobec przedstawicieli różnych grup społecznych, a tym samym do świadomego i odpowiedzialnego funkcjonowania w zróżnicowanym kulturowo środowisku.

Zachęcamy do udziału zarówno nauczycieli i nauczycielki biegle posługujących się językiem angielskim, jak i tych na mniej zaawansowanych poziomach. Mamy nadzieję, że przyjazna atmosfera i zajmujące tematy stworzą znakomitą przestrzeń do przełamywania oporów przed mówieniem w obcym języku lub choćby do przysłuchiwania się rozmowie.

Osoby zainteresowane udziałem w spotkaniu proszone są o rejestrację za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń.

Każdego dnia od 1 do 23 grudnia, otwierając kolejne okienko, znajdziesz nową, wciągającą zagadkę. Czy dasz radę rozwiązać je wszystkie? Nasza propozycja to doskonała okazja, aby rozgrzać umysł i zyskać nie tylko satysfakcję z rozwiązań, ale i świąteczny nastrój! Każde zadanie prezentuje inny poziom wyzwań, ale wszystkie zawierają świąteczne motywy. To świetny sposób na rozwijanie logicznego myślenia, kreatywności – zarówno dla dzieci, jak i dorosłych! Dołącz do zabawy z uczniami, rodziną i przyjaciółmi – wspólne odkrywanie odpowiedzi to przyjemna forma spędzania zimowych wieczorów, gwarantująca dobrą zabawę! W razie pytań lub wątpliwości odnośnie przebiegu zabawy prosimy o korzystanie z forum dyskusyjnego (konieczne zalogowanie się na koncie Google) albo kontakt z Anną Bazyluk, nauczycielką konsultantką ds. nauczania matematyki (e-mail: abazyluk@zcdn.edu.pl). Przez cały okres oczekiwania na święta rozwiązuj zagadki, zdobywaj „nagrody” – a na końcu czeka na Ciebie niespodzianka!
Po raz pierwszy we współpracy z Teatrem Lalek „Pleciuga” zapraszamy do udziału w premierze belferskiej. W ramach spotkania nauczyciele będą mogli obejrzeć przedstawienie „Odzyskane święta”, porozmawiać z jego twórcami, podyskutować o sposobach wykorzystania spektaklu w pracy z uczniami. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. W programie spotkania przewidujemy:
  • przedstawienie realizowanego projektu „EKOślady w Pleciudze”,
  • zaprezentowanie wydanych w teatrze do tej pory scenariuszy lekcji do spektakli,
  • przedstawienie propozycji odpłatnego opracowania scenariuszy lekcji ekologicznych,
  • uczestnictwo w premierze spektaklu Odzyskane święta realizowanego w ramach projektu „Energia z serca” z EcoGeneratorem ZUO w Szczecinie,
  • spotkanie z dyrektorem teatru Tomaszem Lewandowskim,
  • po premierze spotkanie z twórcami spektaklu, tj. reżyserem i scenografem,
  • rozmowy o spektaklu, pomysłach na pracę z dziećmi po wizycie w teatrze, a także o ekologii w teatrze,
  • poczęstunek.
Spotkanie odbędzie się 30 listopada, w godzinach 15.00–18.30, w sali edukacyjnej Teatru Lalek „Pleciuga” w Szczecinie (Plac Teatralny 1). Premiera belferska jest realizowana w ramach projektu „EKOślady w Pleciudze” dofinansowanego z KPO. Osoby zainteresowane udziałem w spotkaniu proszone są o rejestrację za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń.


Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji „Buntownicy? Aktywiści? Rebelianci? Młodzież wyraża niezgodę na zastaną rzeczywistość”, która odbędzie się 20 listopada, w godzinach 11.00–14.30, w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie. Tematyka wydarzenia dotyczyć będzie prawa dziecka do rozwoju, z uwzględnieniem buntu młodzieńczego, będącego objawem jego prawidłowości.


Ramowy program konferencji

11.00–11.30 – Rozmowa o przejawach autoekspresji młodzieży i rytuałach oporu szkolnego z udziałem prof. dr hab. Anny Babickiej-Wirkus (Uniwersytet Pomorski w Słupsku) i prof. Marii Czerepaniak-Walczak (ZCDN)

11.30–12.15 – Polityka edukacyjna a prawa ucznia – wystąpienie przedstawiciela Stowarzyszenie Umarłych Statutów

12.15–12.30 – Przerwa kawowa

12.30–13.30 – Debata z udziałem młodzieży i osób pracujących z młodzieżą

13.30–14.30 – Warsztaty z ambasadorką ZCDN-u, dr Małgorzatą Mikut, autorką książki (Za)angażowanie młodzieży. Ku pedagogice i edukacji zaangażowanej społecznie

Osoby zainteresowane udziałem w konferencji proszone są o rejestrację za pośrednictwem Internetowego Systemu Organizacji Szkoleń.

Spotkanie otworzyła kierowniczka biblioteki, Grażyna Lis, która przywitała uczestniczki i przedstawiła plan obrad. Pierwszym punktem programu było omówienie tematu „Bezpieczeństwo w sieci”, w oparciu o prezentację. Zagadnienie wywołało ożywioną dyskusję, w której uczestniczki dzieliły się doświadczeniami i refleksjami. Poruszono problemy dotyczące zasad korzystania z regulaminów, konstruowania bezpiecznych haseł, a także zagrożeń związanych z wyłudzaniem danych oraz sposobów zapewnienia bezpieczeństwa dzieci w środowisku cyfrowym. Prezentacji towarzyszyła wystawa literatury poświęcona cyberbezpieczeństwu, po którą uczestniczki chętnie sięgnęły, wzbogacając swoje zasoby dydaktyczne.

W dalszej części konferencji omówiono zagadnienia dotyczące prawa autorskiego, które mają wpływ na działalność bibliotek, zwłaszcza w kontekście kopiowania fragmentów książek i artykułów. Poruszono również bieżące problemy i wyzwania pracy bibliotekarskiej w szkołach, w tym propozycje wartościowych publikacji do zakupu, nietypowe sytuacje związane z udostępnianiem podręczników oraz kwestie organizacyjne dotyczące zastępstw za nieobecnych nauczycieli/nauczycielki.

Dziękujemy wszystkim uczestniczkom za zaangażowanie i zapraszamy do korzystania z naszego księgozbioru – zawsze pełnego inspirujących materiałów dla wszystkich osób uczestniczących w procesie edukacyjnym.

 

29 października 2024 roku rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw przygotowany przez MEN.

Proponowane zmiany dotyczą zasad egzaminów  – np. przedłużenie zasady o konieczności uzyskania minimum 30% punktów z przedmiotu dodatkowego na maturze, wprowadzenie nowej funkcji egzaminatora-weryfikatora (egzaminatora drugiego sprawdzania), kwestii wnoszenia urządzeń monitorujących stan zdrowia zdającego itd., programów nauczania, podręczników, wzmocnienia roli badań edukacyjnych. Dodatkowo, zmiany mają dotyczyć także dostępności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, kwestii oddziałów szkolnych w placówkach leczniczych, uregulowania kwestii systemu teleinformatycznego wspierającego rozpoznawanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów oraz planowanie ich realizacji. Wśród nowych zapisów są również te dotyczące szkolnictwa branżowego, dofinansowania kształcenia młodocianego pracownika oraz kwestie związane z procedurami wprowadzania eksperymentu pedagogicznego.

Więcej informacji znajduje się w komunikacie MEN-u.