Uprzejmie informujemy, że w czasie ferii zimowych Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli jest czynne dla interesantów w godzinach: 8.00–16.00. Biblioteka Pedagogiczna jest otwarta od poniedziałku do piątku w godzinach: 9.00–16.00.
Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z Instytutem Historycznym Uniwersytetu Szczecińskiego organizuje cykliczne seminaria „Spotkania z Książką Biograficzną”. Uczestniczą w nich autorki i autorzy biografii – zarówno zbiorowych, jak i indywidualnych, które rzucają światło na przestrzenie dotąd ukryte, dokonują reinterpretacji dotychczasowych ustaleń i prowokują do dyskusji.
13 maja 2025 roku ZCDN gościć będzie Annę Bikont – jedną z najbardziej uznanych polskich dziennikarek, reporterek i pisarek, laureatkę wielu prestiżowych nagród, by wymienić Europejską Nagrodę Książkową, Wielką Nagrodę Fundacji Kultury, Nagrodę im. Ryszarda Kapuścińskiego, Nagrodę Historyczną „Polityki”. Jej najnowsza książka Nie koniec, nie początek. Powojenne wybory polskich Żydów (wydawnictwo Czarne, Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, 2025) będzie pretekstem do rozmowy na temat losu ocalałych polskich Żydów i Żydówek w tużpowojennych latach. Wszyscy oni – osamotnieni, otoczeni wrogością, targani wyrzutami sumienia, że to właśnie im udało się przetrwać – podjąć musieli decyzję: co dalej?
Tak zarysowane przestrzenie skłaniają do rozmowy, w której obok pisarki udział weźmie prof. Radosław Ptaszyński (IH US), a którą poprowadzi dr Katarzyna Rembacka (ZCDN).
Honorowym patronem wydarzenia jest Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, zaś partnerem jest wydawnictwo Czarne.
Więcej informacji oraz możliwość rejestracji
Zapraszamy!
W czwartek 8 maja rozpoczyna się XXI Ogólnopolski Tydzień Bibliotek. Świętujemy wraz z Zachodniopomorskim Porozumieniem Bibliotek.
„Biblioteka. Lubię tu być” – hasło tegorocznej edycji Tygodnia Bibliotek świetnie pasuje do ostatnich zmian aranżacji w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej. Kojąca biel, łagodne łuki, kącik dla dzieci, zieleń na patio – lubimy tu być!
To miejsce sprzyja też tworzeniu metaforycznej przestrzeni dla edukacji, kultury, relacji. Dlatego zapraszamy Was do naszej biblioteki!
8 maja
Czy książka przetrwa jako ideał kulturowy? – webinar Małgorzaty Pawłowskiej o przyszłości czytelnictwa, w ramach „Humanistycznie” – cyklu dla osób uczących przedmiotów humanistycznych.
8–15 maja
Superbohaterowie 2 „Zwykli i niezwykli” – wystawa wirtualna w Bibliotece Cyfrowej ZCDN prac nagrodzonych w wojewódzkim konkursie na komiks dla uczennic i uczniów, organizowanym przez ZCDN i Centrum Kształcenia Sportowego w Szczecinie. Wszystkie nadesłane prace – do obejrzenia stacjonarnie w siedzibie naszej biblioteki.
9 maja
Sprawczość i autonomia w bibliotece szkolnej – spotkanie w ramach Sieci Współpracy i Samokształcenia dla Nauczycieli Bibliotekarzy. Skupimy się na sprawczości i autonomii ucznia i nauczyciela, porozmawiamy z dr Katarzyną Rembacką o edukacji obywatelskiej. Koordynacja: Marcelina Lechicka-Dziel.
15 maja
Zabawy z książką. Kreatywne formy promocji czytelnictwa w bibliotece szkolnej – warsztat online o kreatywnych formach promocji czytelnictwa. Prowadzenie: Regina Czekała-Kil.
Tydzień Bibliotek jest ogólnopolskim programem organizowanym przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.
Kuratorium Oświaty w Szczecinie zaprasza dyrektorów szkół i placówek, szkolnych koordynatorów sieci oraz przyszłych koordynatorów na szkolenia związane z siecią Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie.
Pierwsze szkolenie adresowane jest do pracowników placówek, które chcą przystąpić do sieci, drugie dla tych, którzy chcą uzyskać wojewódzki i krajowy certyfikat uczestnictwa w programie. Oba szkolenie odbędą się 16 maja 2025 r, w Sali Rycerskiej Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego. Rejestracja będzie otwarta do 9 maja.
Więcej informacji oraz linki rejestracyjne znajdują się w komunikacie KO w Szczecinie.
Kuratorium Oświaty w Szczecinie oraz Instytut Historyczny Uniwersytetu Szczecińskiego zapraszają dyrektorów zachodniopomorskich szkół podstawowych do udziału w badaniu ankietowym poświęconym jakości kształcenia i jego uwarunkowań w związku z egzaminami ósmoklasistów. Prowadzone na szeroką skalę badanie jest także okazją do świadomego zaprojektowania zmian w szkole.
Link do ankiety znajduje się w komunikacie KO w Szczecinie.
Trwa nabór do III edycji wspólnego programu Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Obrony Narodowej – „Edukacja z wojskiem”. W związku z dużym zainteresowaniem, rekrutacja została przedłużona do 6 maja 2025 roku.
Więcej informacji, w tym instrukcja, jak można się zgłosić, znajduje się w komunikacie MEN-u.
Serdecznie zapraszamy do udziału w kolejnym seminarium z cyklu „Objąć słowami nauczycielskie doświadczenia”, prowadzonym przez prof. Marię Czerepaniak-Walczak, skierowanym do nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych. Najbliższe spotkanie odbędzie się 22 maja (czwartek), w godzinach 15.00–16.30, w siedzibie ZCDN-u.
Seminarium: Objąć słowami nauczycielskie doświadczenia Zakres tematyczny: Widzialne i niewidzialne uczenie się bycia nauczycielką/nauczycielem. Rola języka. Pola nauczycielskich doświadczeń. Typy nauczycielskiej świadomości. Nauczyciel w czasach AI. Termin: 22 maja, godz. 15.00–16.30 Miejsce: ZCDN, ul. gen. J. Sowińskiego 68, sala 116 Forma bezpłatna Prowadząca: prof. Maria Czerepaniak-Walczak
Aby wziąć udział w spotkaniu, należy się zarejestrować za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń: numer formy doskonalenia – I/G/13.W wywiadzie (Sprawczość to podstawa edukacji obywatelskiej) – który dr Katarzyna Rembacka, redaktorka prowadząca numeru, przeprowadziła z dr. Jędrzejem Witkowskim, prezesem zarządu Centrum Edukacji Obywatelskiej – pada stwierdzenie: „W CEO od trzydziestu lat zajmujemy się właśnie nauczaniem edukacji obywatelskiej oraz jej rozwojem. Kiedy zaczynaliśmy pracę, towarzyszyło nam przekonanie, że szkoła musi odegrać ważną rolę w budowaniu postaw demokratycznych i aktywności obywatelskiej młodych ludzi, którzy często jej wzorców nie wynoszą z domu”.
Z kolei prof. dr hab. Marcin Kula, uznany historyk i socjolog, pisze o społecznej ewolucji pojęć blisko związanych z obywatelskością (Narodowość i obywatelstwo, naród i obywatele): „Akcentowanie kategorii narodowej jest sprawą szerszą. Im szybciej świat się zmienia, zmniejsza i na wielu polach ujednolica cywilizacyjnie, także im bardziej ludzie stają się statystyczną masą, nieograniczoną już jednak do swego podwórka i często wykształconą, a zarazem w im większej liczbie spraw świat staje się niezrozumiały i tym groźniejszy w odczuciach, tym silniej wraca myślenie plemienne”.
Natomiast dr Barbara Popiel z Instytutu Literatury i Nowych Mediów Uniwersytetu Szczecińskiego skupia się na praktykowaniu bardzo popularnych ostatnio w dydaktyce szkolnej i akademickiej mediacji, odnosząc ich kluczowe cechy do zapisów w podstawie programowej edukacji obywatelskiej (Człowiek, istota mediująca): „Można też dostrzec w tej sytuacji korzyści, gdy nauczyciele, mimo niesprzyjających okoliczności, starają się samodzielnie włączać do procesu dydaktycznego elementy ważne, potrzebne, a pomijane. Miejsce na wprowadzanie umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej, a nawet i elementów mediacji, można znaleźć szczególnie w ramach lekcji wychowawczych, choć inne przedmioty humanistyczne, takie jak historia czy WOS, też nieraz stwarzają ku temu możliwości”.
Te i inne artykuły można znaleźć w Kwartalniku Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli „Refleksje” 2025, nr 2 (temat numeru: NOWA EDUKACJA OBYWATELSKA?). Przypominamy, że zarówno nowe, jak i archiwalne zeszyty są dostępne do pobrania ze strony: https://refleksje.zcdn.edu.pl/, natomiast wydania papierowe można otrzymać bezpłatnie w siedzibie Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, przy ul. Gen. J. Sowińskiego 68 w Szczecinie.
Zachęcamy do czytania!

Z okazji nadchodzącej Wielkanocy życzymy Państwu wytchnienia, wiosennego oddechu i odnowy sił – tak potrzebnych w codziennej pracy na rzecz edukacji. Niech te Święta przyniosą nadzieję, która inspiruje, oraz radość, którą można się dzielić – także z uczennicami i uczniami.
Wesołych, rodzinnych Świąt!
Dyrektorka ZCDN-u Urszula Pańka wraz z Pracowniczkami i Pracownikami
Akcja „Kwiecień – Miesiącem Świadomości Autyzmu” (ang. April Autism Awareness Month) to inicjatywa mająca na celu zwiększenie świadomości społecznej na temat autyzmu oraz promowanie akceptacji i zrozumienia dla osób ze spektrum autyzmu. Ta coroczna kampania jest znana na całym świecie.
W ramach akcji organizowane są różnorodne wydarzenia, takie jak: konferencje, seminaria, warsztaty, kampanie społeczne, wydarzenia charytatywne i edukacyjne. Celem tych działań jest podniesienie świadomości społecznej na temat autyzmu, edukacja o jego różnorodności oraz promowanie akceptacji i wsparcia dla osób z autyzmem i ich rodzin.
Nasza instytucja również przygotowała dla Państwa ciekawą ofertę szkoleniową – zachęcamy do zapoznania się z Harmonogram - Kwiecień miesiącem autyzmu. Podczas wydarzeń porozmawiamy o wspieraniu uczniów w spektrum, radzeniu sobie z trudnymi zrachowaniami, dokumentacji i edukacji włączającej, metodach pracy z uczniem ze spektrum autyzmu. Nasze działania mają na celu propagowanie wiedzy na ten temat oraz udzielenie realnej pomocy dyrektorom i nauczycielom w pracy z dziećmi w spektrum autyzmu.
19 kwietnia obchodzimy 82 rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim. Jest to dobra okazja nie tylko do wspomnienia wydarzenia historycznego, ale także do głębszej refleksji nad relacjami międzyludzkimi, podejmowanymi wyborami, rolą pamięci. Organizatorem akcji społeczno-edukacyjnej, do której corocznie zapraszane są szkoły, biblioteki i ośrodki kultury, jest Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. W tym roku tematem obchodów są różne przejawy odwagi.
Do akcji można było zgłosić swoją szkołę do 15 kwietnia, jednak na stronie POLIN są dostępne różnorodne materiały, z których można korzystać bez konieczności rejestracji. Propozycje muzeum zostały podzielone na kilka kategorii wiekowych: klasy 1–3 SP, klasy 4–8 SP, klasy 7–8 SP i szkoły ponadpodstawowe oraz materiały adresowane do osób z niepełnosprawnościami (te same lub uproszczone oraz zaopatrzone w elementy ułatwiające ich dostępność – jak inny druk lub audiodeskrypcja). Osobno skategoryzowane zostały pomysły na działania w ramach bibliotek i ośrodków kultury.
Warto tu dodać, że wiele pomysłów POLIN nie nawiązuje bezpośrednio do wydarzeń z getta warszawskiego – szczególnie tych dla najmłodszych uczestników. Korzystając z dorobku polskich autorów opowiadań dla dzieci (często piszących specjalnie na tę okazję), edukatorzy dobierają teksty, które podejmują tematy odnoszące się do walki, jakiej podjęli się Żydzi w 1943 roku, ale ważne również współcześnie. To właśnie te wartości są punktem wyjścia do organizacji zajęć dla uczniów. Dopiero w starszych klasach są uzupełniane wątkami historycznymi. W tegorocznej odsłonie pojawiły się dwa nowe materiały. Pierwszy to opowiadanie Rafała Witka Czelendż. Jak piszą edukatorzy POLIN: „Jest to historia o odwadze bycia sobą i o tym, jak ważne jest, by reagować, kiedy ktoś bliski może być w niebezpieczeństwie”. Drugą nowością jest scenariusz zajęć dla najstarszej grupy wiekowej połączony z wystawą plakatową do samodzielnego wydruku pod tytułem „Dodajemy odwagi”. Scenariusz oparty jest na sześciu biografiach osób związanych z gettem warszawskim. Na ich przykładach uczniowie rozważają, jak dziś rozumiana jest odwaga, jaką ma wartość i jakie są jej rodzaje.
Na stronie akcji dostępne są także materiały z poprzednich lat, zdecydowanie warte wykorzystania. Wśród nich są opowiadania, które można odczytać samodzielnie lub skorzystać z nagrań przygotowanych przez aktorów współpracujących z POLIN. Można tu znaleźć ciekawe filmy edukacyjne, jak na przykład utrzymany w stylistyce youtuberskiej Muranów – dzielnica północna czy animacja Zdążyć przed Panem Bogiem oparta na rozmowie Hanny Krall z Markiem Edelmanem. Filmy i nagrania dostępne są na kanale YouTube Muzeum POLIN (ponieważ są umieszczone w różnych miejscach, najłatwiej wpisać konkretny tytuł do wyszukiwarki). Do wszystkich opowiadań, nagrań i filmów dołączone zostały scenariusze oraz karty pracy. Wykorzystać można także bardzo krótkie nagrania ambasadorów akcji (w tym roku są to między innymi Robert Makłowicz oraz Kasia i Jacek Sienkiewicz z zespołu Kwiat Jabłoni).
Edukatorzy POLIN zachęcają, by zapoznać się materiałem Zalecenia i wskazówki dotyczące edukacji na temat II wojny światowej i Zagłady, ponieważ temat wymaga dobrego przygotowania, autorefleksji, uważności na uczniowskie emocje, z którymi możemy się spotkać podczas realizacji zajęć. Dodatkowo, na stronie dostępny jest także szablon symbolu obchodów – żonkila – do własnego wykonania (część scenariuszy zakłada wspólne wykonanie z uczniami). Warto tu dodać, że symbol ten nawiązuje do Marka Edelmana, jednego z przywódców powstania, i jego corocznego gestu składania żółtych kwiatów pod pomnikiem Bohaterów Getta Warszawskiego.
POLIN przygotowało zwarte scenariusze do wykorzystania na lekcjach. Z reguły zakładają zajęcia trwające 45 lub 90 minut. Tak jak ze wszystkimi tego rodzaju materiałami warto potraktować je jako inspirację i wykorzystać to, co ma szansę zadziałać w uczonych przez nas grupach, a także dostosować je do własnych indywidualnych potrzeb i możliwości.
ZF
Trzecie spotkanie Klubu Dyskusyjnego HOWEVER, które odbyło się 10 kwietnia – tradycyjnie już w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej – za nami. Gośćmi specjalnymi Marceliny Lechickiej-Dziel byli dr hab. Katarzyna Jaworska z Instytutu Literatury i Nowych Mediów Uniwersytetu Szczecińskiego oraz Tobias Lloyd, Anglik mieszkający w Szczecinie, nauczyciel języka angielskiego i literatury w Szczecin International School.
Rozmowa poświęcona była Shylockowi z Kupca Weneckiego Williama Szekspira. Obfitowała w ciekawe wątki interpretacyjne. Shylock to postać wieloznaczna, budząca nawet kontrowersje. Dzięki temu skłania do krytycznego myślenia. Wymyka się jednoznacznym, uproszczonym definicjom zjawisk społecznych i postaw. Stawia ważne pytania o kwestie historyczne, ale także o współczesne problemy globalnego i lokalnego świata, jak dialog międzykulturowy, prawo, przemoc, również w szkole, zemsta, wolność w sztuce.