ZCDN

Aktualności

Uprzejmie informujemy, że w czasie ferii zimowych Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli jest czynne dla interesantów w godzinach: 8.00–16.00. Biblioteka Pedagogiczna jest otwarta od poniedziałku do piątku w godzinach: 9.00–16.00.

Zachęcamy do sięgnięcia po inspirujące historie, wartościowe refleksje i praktyczne wskazówki. Poniżej znajdą Państwo listę tytułów, które pomogą lepiej poznać temat autyzmu i spojrzeć na niego z różnych perspektyw.

  • Autyzm – co robić, a czego nie. Błyskawiczny poradnik dla nauczyciela. Szkoła podstawowa autorstwa Marco Pontisa to zbiór praktycznych porad i sugestii, przedstawionych na przykładzie 15 sytuacji wynikających z typowych trudności towarzyszących pracy z osobami w spektrum autyzmu.
  • Autyzm? Abrakadabra. Siedem magicznych składników zabawy, które pomogą twojemu dziecku rozwinąć interakcyjną koncentrację uwagi – książka napisana przez Kate C. Wilde to skarbnica pomysłów na wartościowe zajęcia, które rozwiną interakcyjną koncentrację uwagi dziecka i wesprą kształtowanie jego umiejętności społecznych.
  • Autyzm – ćwiczenia dla dzieci. 50 zadań wzmacniających pewność siebie i kształtujących umiejętność komunikacji. Wiek 4–8 – przygotowany przez Puję Trivedi Parikh zbiór zabaw angażujących uwagę, opracowanych specjalnie po to, by pomóc dzieciom rozumieć własne uczucia, regulować emocje, skutecznie komunikować się z innymi osobami oraz poprawić koncentrację.
  • Autyzm dla początkujących – Karol Pietrzyk w prosty, bezpośredni, praktyczny sposób pisze o sprawach najtrudniejszych dla rodzin z dziećmi w spektrum.
  • Autyzm a niepełnosprawność intelektualna i opóźnienie w rozwoju. Skala oceny zachowań autystycznych Jacka Jarosława Błeszyńskiego to książka pomagająca diagnozować różnice zaburzeń autystycznych.
  • Książka o człowieku w spektrum autyzmu Weroniki i Jerzego Janiaków, wspierająca osoby w spektrum autyzmu, stanowić może przewodnik po neurotypowym świecie.
  • Mam autyzm i całe spektrum możliwości. Poradnik dla kobiet neuroatypowych Dominiki Musiałowskiej to psychoporadnik, w którym autorka empatycznie i ze swobodą dzieli się własnym doświadczeniem osoby neuroatypowej.
  • Efektywna komunikacja z osobami ze spektrum autyzmu – Paddy-Joe Moran dzieli się własnymi doświadczeniami, opisując, jakie sformułowania mogą być źle odbierane przez osoby z ASD, a także podpowiada rozwiązania, dzięki którym komunikacja może stać się skuteczniejsza i pełna szacunku.
  • Autyzm i miłość. Jak kochać osobę w spektrum – Joe Biel, Faith G. Harper i Elly Blue stworzyli wyjątkowy przewodnik z myślą o partnerach osób autystycznych.
  • Opowieści w spektrum. Dziewięć historii osób, które odkryły swój autyzm – to wyjątkowy zbiorowy portret neuroróżnorodności autorstwa Daniela Tammeta.
  • Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik – autor, Tony Attwood, porusza istotne zagadnienia dotyczące diagnozy i funkcjonowania osób z zespołem Aspergera.
  • Ślepota umysłu. Autyzm a teoria umysłu – Simon Baron-Cohen opisuje model ewolucji i rozwoju umiejętności czytania umysłu.
  • Miłość, przyjaźń, relacje – książka pod redakcją Felicity Sedgewick i Sarah Douglas to opowieść o tym, jak wyglądają związki osób w spektrum autyzmu na różnych etapach ich życia.

Kwiecień w naszej bibliotece to czas zwiększania świadomości, zrozumienia i akceptacji osób w spektrum autyzmu. Zapraszamy po wyjątkowe nowości wydawnicze, które przybliżają ten temat z różnych perspektyw, pozwolą odkryć inspirujące historie i poszerzyć wiedzę o neuroróżnorodności.

Omówienia książek pochodzą ze stron internetowych wydawnictw. Wszystkie publikacje są dostępne w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej w Szczecinie.

Serdecznie zapraszamy zainteresowanych nauczycieli na konferencję organizowaną przez ZCDN oraz Sekretariat ds. Młodzieży Województwa Zachodniopomorskiego. Wydarzenie, które odbędzie się już w najbliższą środę będzie miało wyjątkowy charakter, bowiem udział w nim wezmą nie tylko nauczyciele, ale również uczniowie.

Coś więcej niż smutek… Konferencja dotycząca zdrowia psychicznego

Termin: 2 kwietnia 2025 roku

Miejsce: Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin

Program wydarzenia 13.00–13.15 – Otwarcie konferencji 13.15–13.45 – Wprowadzenie 13.45–15.15 – Warsztaty dla uczniów i nauczycieli (do wyboru) 15.15–15.30 – Przerwa 15.30–17.00 – Warsztaty dla uczniów i nauczycieli (do wyboru) Warsztaty dla nauczycieli:
  1. My nauczyciele: pomiędzy wypaleniem a dobrostanem – Wiktoria Knap
  2. Jak być asertywnym w pracy nauczyciela? – Weronika Dwojakowska
  3. Satysfakcja zawodowa nauczyciela – jak czerpać radość i motywację z pracy? – Joanna Sadłowska
Warsztaty dla uczniów (brak wolnych miejsc):
  1. Twoja historia ma znaczenie. Warsztaty ze storytellingu – dr Zofia Fenrych
  2. Zostań szefem swojego smartfona – Krzysztof Jaworski
  3. Mój sposób na dobrostan – Agnieszka Beyer-Michoń, Marta Kostecka
Nauczycieli chcących wziąć udział w spotkaniu prosimy o zarejestrowanie się za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń – numer formy doskonalenia: II/13. Rekrutacja uczniów jest już zamknięta.

 

Akcja „Kwiecień – Miesiącem Świadomości Autyzmu” (ang. April Autism Awareness Month) to inicjatywa mająca na celu zwiększenie świadomości społecznej na temat autyzmu oraz promowanie akceptacji i zrozumienia dla osób ze spektrum autyzmu. Ta coroczna kampania jest znana na całym świecie.

W ramach akcji organizowane są różnorodne wydarzenia, takie jak: konferencje, seminaria, warsztaty, kampanie społeczne, wydarzenia charytatywne i edukacyjne. Celem tych działań jest podniesienie świadomości społecznej na temat autyzmu, edukacja o jego różnorodności oraz promowanie akceptacji i wsparcia dla osób z autyzmem i ich rodzin.

Nasza instytucja również przygotowała dla Państwa ciekawą ofertę szkoleniową – zachęcamy do zapoznania się z harmonogramem. Podczas wydarzeń porozmawiamy o wspieraniu uczniów w spektrum, radzeniu sobie z trudnymi zrachowaniami, dokumentacji i edukacji włączającej, metodach pracy z uczniem ze spektrum autyzmu. Nasze działania mają na celu propagowanie wiedzy na ten temat oraz udzielenie realnej pomocy dyrektorom i nauczycielom w pracy z dziećmi w spektrum autyzmu.

Do publikacji w Dzienniku Ustaw zostało skierowane rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli w 2025 roku. Natomiast do uzgodnień, opiniowania oraz konsultacji społecznych został przedstawiony projekt ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw.

Więcej informacji o podpisanym rozporządzeniu w sprawie wynagrodzeń nauczycieli znajduje się w komunikacie MEN-u. Informacje na temat proponowanych zmian w Karcie Nauczyciela zamieszczono w informacji na stronie MEN-u oraz na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

Kuratorium Oświaty w Szczecinie w nawiązaniu do komunikatu z dnia 14 stycznia 2025 r. dotyczącego obowiązku sporządzania raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez szkoły publiczne, zespoły szkolne oraz zespoły szkolno-przedszkolne informuję, że w zakresie dostępności cyfrowej w raporcie należy wykazać jedynie:

  • strony internetowe prowadzone przez podmiot publiczny, czyli prowadzone w domenie należącej do tego podmiotu i przez niego kontrolowane;
  • aplikacje mobilne udostępniane przez podmiot publiczny, czyli wszystkie rodzaje oprogramowania, których właścicielem jest ten podmiot.
Więcej informacji w komunikacie ZKO.

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji rozpoczyna rejestrację do udziału w regionalnych konkursach umiejętności zawodowych – SkillsPoland 2025. Rozgrywki na poziomie regionalnym stwarzają możliwość wzięcia udziału w ogólnopolskim finale oraz międzynarodowych konkursach EuroSkills i WorldSkills.

W 2025 roku odbędzie się 20 konkursów regionalnych, a ich zwycięzcy zmierzą się w ogólnopolskim finale SkillsPoland, zaplanowanym na listopad. Zwycięzcy konkursu głównego zostaną zaproszeni do kadry narodowej na WorldSkills Shanghai 2026.

Więcej informacji w komunikacie MEN-u oraz na stronie WorldSkills Poland.

Trwają prace nad reformą edukacji przyrodniczej w szkole podstawowej. Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy opublikował informacje na temat bieżących działań oraz propozycje dotyczące nowej siatki godzin.

Edukacja przyrodnicza realizowana jest w ramach następujących przedmiotów: przyroda, geografia, biologia, chemia i fizyka. W obecnej siatce przeznaczono 20 godzin na te przedmioty – od klasy IV do VIII. W planach jest zwiększenie do 21, przy założeniu, że w klasach IV–VI prowadzony jest ogólny przedmiot przyroda (po 3 godziny na rok), a w klasach VII–VIII pozostałe, w wymiarze 1 lub 2 godzin.

Prace nad szeroko pojętą edukacją przyrodniczą wynikają m.in. z badań PISA. W krajach, które mają najwyższe wyniki w ramach zadań z nauk przyrodniczych (jak Singapur, Australia czy Irlandia), występuje interdyscyplinarny przedmiot „science”. Co istotne, ich wyniki są nadal wysokie, mimo skutków wywołanych pandemią i lockdownem (najdłuższy, trwający 9 miesięcy, miał miejsce w Australii, która ma wyższe wyniki niż Polska). Jak dodaje IBE: „Interdyscyplinarne podejście, które integruje treści z różnych przedmiotów, to również sposób na rozwijanie głębszych, bardziej elastycznych i twórczych sposobów rozumowania. Takich, które pozwalają kompleksowo mierzyć się z problemami i będą bardziej użyteczne w mierzeniu się z wyzwaniami współczesnego świata. Takie metody nauczania rozwijają też u dzieci ciekawość świata i pozwalają oswoić – i lepiej przyswoić – trudne treści”.

Podstawy programowe do tych przedmiotów, nad którymi wciąż trwają prace, zostaną poddane szerokim konsultacjom. IBE już teraz zaprasza do wzięcia w nich udziału.

Więcej informacji (w tym rozpisana siatka godzin na poszczególne lata nauki) w komunikacie IBE.

 

Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki ogłosił nabór wniosków do pierwszej edycji programu minigrantów „Generacja V4” w 2025 roku. Termin zgłaszania projektów, które wspierają krótkoterminową mobilność młodzieży w wieku 12–30 lat, upływa 1 kwietnia 2025 roku w południe. Celem minigrantów jest promowanie wartości demokratycznych, aktywności obywatelskich i dialogu transgranicznego wśród młodych ludzi.

Więcej informacji w komunikacie MEN-u i na stronie programu Funduszu Wyszenhradzkiego

Pomorski Uniwersytet Medyczny otworzył bezpłatne studia podyplomowe dla nauczycieli, którzy będą prowadzili zajęcia z przedmiotu edukacja zdrowotna. Liczba miejsc jest ograniczona. Zachodniopomorski Kurator Oświaty zachęca, by w związku z tym dyrektorzy szkół wyznaczyli po jednej osobie ze szkoły.

Nauczyciele chcący rozpocząć studia powinni być czynni zawodowo – warunkiem koniecznym jest zatrudnienie w szkole. Ważnym elementem jest także rekomendacja dyrektora. Preferowani są nauczyciele po kursach i szkoleniach związanych z edukacją zdrowotną. W procesie rekrutacji decyduje kolejność zgłoszeń. Zajęcia rozpoczną się w kwietniu 2025 roku.

Więcej informacji w komunikacie KO i na stronie PUM (zakładka studia podyplomowe).

Od zaraz potrzebna inspiracja do lekcji? W naszej bibliotece znajduje się bogaty wybór biografii w wersji dla dzieci, które przybliżają sylwetki wybitnych naukowców i twórców. Ciekawie ilustrowane biografie Astrid Lindgren, Marii Skłodowskiej-Curie czy Alberta Einsteina z pewnością rozbudzą ciekawość uczennic i uczniów.

Zachęcamy także do sięgnięcia po nowości wydawnicze z szeroką ofertą publikacji z zakresu pedagogiki i psychologii. Warto odwiedzić naszą bibliotekę i dać się porwać pasji czytania. Mamy tu nie tylko obfity zbiór książek, ale także przyjazną atmosferę i możliwość wymiany myśli z innymi miłośnikami literatury.

Zapraszamy do odkrywania naszego cyfrowego katalogu tutaj.

However to organizowany przez Bibliotekę Pedagogiczną im. Heleny Radlińskiej klub dyskusyjny w języku angielskim z udziałem obcokrajowców mieszkających w Szczecinie. Spotkania klubu są okazją do rozwijania kompetencji komunikacyjnych w języku obcym oraz pełnią rolę integrującą przedstawicieli różnych kultur i promują edukację międzykulturową w szkołach.

Punktem wyjścia trzeciego spotkania klubu dyskusyjnego However będzie Kupiec wenecki Williama Shakespeare’a. Przyjrzymy się niejednoznacznej postaci Żyda Shylocka z różnych perspektyw, prześledzimy jej wędrówkę przez wieki, podążymy za nią do XVI-wiecznej Wenecji, elżbietańskiego Londynu, ale też międzywojennego Lwowa, współczesnego Toronto oraz polskiej szkoły. Kontekstem dla spotkania jest obchodzona 19 kwietnia rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim.

Rozmowę poprowadzi Marcelina Lechicka-Dziel z Biblioteki Pedagogicznej, a jej gośćmi będą dr hab. Katarzyną Jaworska-Biskup z Instytutu Literatury i Nowych Mediów Uniwersytetu Szczecińskiego oraz Tobias Lloyd, nauczyciel języka angielskiego i literatury w Szczecin International School.

Do udziału w spotkaniu zachęcamy zarówno osoby biegle posługujące się językiem angielskim, jak i te na mniej zaawansowanych poziomach. Przyjazna atmosfera i ciekawe tematy sprzyjają przełamywaniu oporów przed mówieniem w obcym języku. Zapraszamy również wszystkich tych, którzy nie chcą zabierać głosu, a tylko posłuchać dyskusji.

However. Klub dyskusyjny w języku angielskim
Data: 10 kwietnia, godz. 16.00–18.00
Miejsce: Biblioteka Pedagogiczna im. Heleny Radlińskiej
Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin

Rejestracja dla nauczycieli

Rejestracja dla pozostałych chętnych odbywa się za pośrednictwem poczty elektronicznej pod adresem: mlechicka@zcdn.edu.pl.

Liczba miejsc jest ograniczona, obowiązuje kolejność zgłoszeń.

SHYLOCK plakat

Uprzejmie informujemy, że w dniu 20.03.2025 r. (czwartek) Biblioteka Pedagogiczna w godz. 12.00-15.30 będzie nieczynna. Za utrudnienia przepraszamy.