Uprzejmie informujemy, że w czasie ferii zimowych Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli jest czynne dla interesantów w godzinach: 8.00–16.00. Biblioteka Pedagogiczna jest otwarta od poniedziałku do piątku w godzinach: 9.00–16.00.
11 i 12 czerwca 2025 roku we Wrocławiu odbyła się pierwsza konferencja z cyklu Moving Poland. Jej ideą jest wzmacnianie roli aktywności fizycznej uczniów. W ramach konferencji zostały zaprezentowane liczne projekty realizowane w województwie dolnośląskim. Do części z nich można się włączyć, część zaś może się stać inspiracją. Projekty adresowane są przede wszystkim do dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów szkół podstawowych.
Wśród podejmowanych tematów znalazły się: zdrowie psychiczne, przeciwdziałanie siedzącemu trybowi życia, integracja i inkluzyjność (w kontekście dzieci uchodźczych i z niepełnosprawnościami) oraz innowacje edukacyjne.
Więcej na stronie konferencji (szczególnie w zakładce „Projekty”).
Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło nabór koordynatorów szkolnych do pilotażowego projektu „Wsparcie rówieśnicze w zakresie zdrowia psychicznego młodzieży (peer suport)”. Zgłoszenia przyjmowane są do 29 czerwca 2025 roku.
„Peer suport” to opracowana przez specjalistów metoda profilaktyki zdrowia młodzieży. MEN zachęca do zgłaszania się dwóch osób z jednej szkoły, jako koordynatorów projektu. Zaproszeni są szczególnie psycholodzy, pedagodzy, wychowawcy i nauczyciele z co najmniej 5-letnim doświadczeniem pracy w szkole. Program pilotażowy potrwa od 1 sierpnia 2025 do 30 czerwca 2028 roku. Do zadań koordynatorów należeć będą: pomoc i koordynacja w rekrutacji schoolworkerów, czyli rówieśniczych liderów wsparcia, udział w szkoleniach, superwizjach, mentoringu i badaniach ewaluacyjnych oraz prowadzenie sprawozdawczości.
Liczba miejsc jest ograniczona – o zakwalifikowaniu do Projektu decyduje spełnienie kryteriów formalnych oraz wynik oceny merytorycznej zgłoszeń.
Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy (wraz z filmem instruktażowym) znajduje się w komunikacie MEN.
Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało komunikat przypominający, że od tego roku szkolnego oceny z religii i etyki nie wliczają się do średniej. Jednocześnie powinny się znaleźć na świadectwie ucznia.
Zobacz: komunikat MEN
Uprzejmie informujemy, że 20 czerwca (piątek) Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Biblioteka Pedagogiczna im. Heleny Radlińskiej i Oddział Zamiejscowy w Gryficach będą zamknięte. Za utrudnienia przepraszamy.
Czy czujesz się zbyt często przemęczony/a? Czasem zapominasz słów, umyka Ci, co chciałeś/aś powiedzieć? Czy łapiesz się na bezmyślnym skrolowaniu newsów lub mediów społecznościowych? To w dzisiejszych czasach dość naturalne; pytanie brzmi: czy można coś na to poradzić? Odpowiedź na nie jest niezwykle ważne – jako nauczyciele musimy zadbać o swoje zdrowie i samopoczucie, nie tylko dla samych siebie, ale również jako przykład dla kolejnych pokoleń.
Koniec roku szkolnego jest coraz bliżej. Moment rozdania świadectw często nie jest co prawda jednoznaczny z zakończeniem pracy (przed nami jeszcze rady pedagogiczne, rekrutacje i inne obowiązki), ale już marzymy o tym spokoju, relaksie, jaki daje nam czas wakacji. Po 10 miesiącach bycia w trybie „dostępny” oderwanie się od tej rzeczywistości jest po prostu niezbędne. Warto ten czas wykorzystać także na profilaktykę, by opisane w pierwszym akapicie symptomy nie przytłoczyły nas.
Co może być taką profilaktyką? Z pewnością ważna jest autorefleksja na temat naszego stosunku do narzędzi cyfrowych. Ten, kto, zgadza się z tym, że korzystanie ze smartfona – przeglądanie social mediów, granie w gry, pisanie ze znajomymi, robienie zakupów online itd. – nie jest czasem odpoczynku, może od razu przejść do dalszej części tego wpisu. Jednak w opinii większości, ponieważ nie są to sprawy związane z pracą, jest to forma relaksu. I w jakimś sensie tak jest. Dlatego warto mieć świadomość, w jaki sposób to wszystko działa. I nie chodzi tu o głęboko zaawansowane technikalia, ale ogólnodostępną wiedzę na temat mechanizmów, które są wykorzystywane.
Chyba każdy bardziej świadomy użytkownik słyszał o dopaminie, serotoninie czyli neuroprzekaźnikach sprawiających, że czujemy się zadowoleni i szczęśliwi. Jest wiele przyczyn ich uruchomienia w organizmie, coraz częściej mówi się o tym, że wpływ na to mają także media społecznościowe, gry i inne aplikacje, które możemy „trzymać w małym pudełku” w kieszeni – zawsze na wyciągnięcie ręki. Algorytmy są tak tworzone, że mają nas przyciągać, zatrzymywać, sprawiać nam przyjemność, a nawet dawać pewien pozór satysfakcji. Magdalena Bigaj, znawczyni tematu higieny cyfrowej, określiła to „pułapką naleśnika”, ilustrując ten proces jego smażeniem (felieton w magazynie opinii „Pismo”). Naleśnik smaży się z jednej strony około dwóch minut; to dobry czas, by zamyślić się nad czymś, albo dać myślom odpocząć. Jednak świat cyfrowy ma na to inny pomysł. Te dwie minuty można przecież zupełnie inaczej wykorzystać: sprawdzić dziennik elektroniczny, zrobić szybkie zakupy, odpowiedzieć na maila – dzięki czemu będziemy mieć mniej pracy później. Bigaj rozwinęła temat dalej: spacerując po lesie, często rozmawiamy ze znajomymi przez telefon, albo włączamy odcinek podcastu; czasem nawet zamiast obserwować przyrodę, włączamy film. Takie 2 w 1 – odpoczynek na łonie natury i relaks przy filmie. To nie kwestia oceny w kategorii „to jest dobre lub złe”. Ważna jest autorefleksja nad tym, czy to rzeczywiście daje mi odpoczynek, czy dostarcza mi kolejnych obrazów czy dźwięków?
Czy telefon/smartfon musi być zawsze przy mnie? Czy potrafię go odłożyć? To ważny test dla każdego z nas.
Kolejnym istotnym tematem jest fotografia cyfrowa. Dziś zdjęcia robią wszyscy wszystkim i wszystkiemu. Kiedyś istniał stereotyp japońskiego turysty fotografującego wszystko, co zobaczy. Zdaje się, że w tej chwili bardzo duża część użytkowników smartfonów obserwuje świat przez niewielki prostokąt ekranu. Zdjęcia to zdecydowanie ważna i dobra pamiątka, dlatego warto się postarać, by była wyjątkowa, staranna, ciekawa. Warto wyjrzeć zza kadru ustawionego przez nasz telefon i zobaczyć, jak najszerszy kontekst sytuacji i miejsca, w którym jesteśmy.
No dobrze, a skąd te pytania o pamięć zadane we wstępie? To również wątek związany z odpoczynkiem i z potencjałem tygodni, które są właśnie przed nami. Czas wakacji, tak inny od roku szkolnego, ma szansę pozytywnie wpłynąć na kształtowanie zdrowych nawyków. Dotyczy to kwestii już poruszonej, czyli refleksyjnego i odpowiedzialnego korzystania ze smartfonów, a także zadbania o zajęcia ruchowe. Magdalena Bigaj przypomniała słowa swojej lekarki – ciało nie jest przyrządem do noszenia umysłu. Zadbanie o nie jest koniecznością, zarówno dla naszego zdrowia fizycznego, jak i psychicznego dobrostanu, a także – jak się okazuje – dla naszej pamięci. Wendy Suzuki, amerykańska neurobiolożka, profesorka na Uniwersytecie Nowojorskim, pod wpływem własnego doświadczenia zaczęła badać relacje między ćwiczeniami fizycznymi a zapamiętywaniem (wystąpienie TED: „Jak aktywność fizyczna wzmacnia mózg?”). Okazuje się, że dzięki uwalnianiu się podczas ćwiczeń wspomnianych już neuroprzekaźników, jak dopamina, serotonina, noradrenalina, nie tylko mamy lepszy nastrój i więcej energii, ale sprawniej działają struktury mózgu odpowiedzialne właśnie za pamięć długotrwałą (hipokamp). Prof. Suzuki nie namawia do treningów do triatlonu czy kupowania drogich karnetów na siłownię. Według jej badań, 30-minutowa aktywność (intensywny spacer, wybranie schodów zamiast windy czy nawet energiczne odkurzanie) 3–4 razy w tygodniu może dać zaskakujące efekty. Ważna jest regularność i podejmowanie wysiłku, który będzie wzmacniał nasz układ krążeniowo-oddechowy. Jak stwierdziła badaczka, taka inwestycja w czas i wysiłek to najlepszy fundusz emerytalny. Również dlatego, że choć nie wyleczy takich chorób jak demencja czy Alzheimer, to może im zapobiec lub chociaż spowolnić ich rozwój.
Dobrego odpoczynku!
ZF
Jak co roku zapraszamy Państwa do udziału w szkoleniach w ramach letniej oferty doskonalenia. Tegoroczny cykl szkoleń będzie przebiegał pod hasłem relacji: z drugim człowiekiem, z maszyną, z samym sobą oraz z miastem i jego historią.
Każdego dnia zaproponujemy Państwu spotkania tematyczne, które będą okazją zarówno do rozwoju zawodowego, jak i do refleksji, wymiany doświadczeń oraz wspólnego spędzenia czasu w inspirującej atmosferze.
Poniedziałek, 30 czerwca – „Relacje z drugim człowiekiem”
Pierwszy dzień poświęcony będzie relacjom międzyludzkim. Zaprosimy Państwa na: szkolenie dotyczące pato- i influencerów; wakacyjne, włoskie spotkanie na patio ZCDN-u; otwarty wykład prof. Marii Czerepaniak-Walczak; a nauczycieli wychowania fizycznego na warsztaty w IV LO. Dzień zakończy się ostatnim przed wakacjami spotkaniem klubu dyskusyjnego However.
Wtorek, 1 lipca – „Relacje z maszyną”
Tego dnia skupimy się na relacjach człowieka z technologią – zarówno tradycyjną, jak i nowoczesną. Uczestnicy wezmą udział w szkoleniach dotyczących wykorzystania nietypowych pomocy w nauczaniu matematyki, refleksji nad własnymi kompetencjami w świecie sztucznej inteligencji oraz praktycznego wprowadzenia do pracy z mikrokontrolerami.
Środa, 2 lipca – „Relacje z samym sobą”
Środa będzie okazją do zatrzymania się i refleksji nad własnym dobrostanem. Zapraszmy Państwa na szkolenia poświęcone zdrowiu psychicznemu, równowadze emocjonalnej i sposobom radzenia sobie z przeciążeniem. Tego dnia odbędzie się także spotkanie podsumowujące działalność Sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli bibliotekarzy.
Czwartek, 3 lipca – „Relacje z miastem i jego historią”
Na zakończenie „Wakacji z ZCDN-em” zapraszamy na wyjątkową konferencję z okazji 80. urodzin Szczecina pt. „Szczecin opis(yw)any. Miasto w kronikach, wspomnieniach, literaturze”. Uczestnicy tego spotkania otrzymają egzemplarze najnowszej wydanej w ZCDN-ie publikacji.
Zapraszamy do wspólnego, twórczego odpoczynku!
Osoby zainteresowane udziałem w danej formie doskonalenia prosimy o zarejestrowanie się za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń. Odnośniki do poszczególnych szkoleń znajdą Państwo poniżej:
30.06. (poniedziałek) Relacje z drugim człowiekiem:
However. Klub dyskusyjny w języku angielskim
Termin: 2025-06-30, godz. 14:00
Influencer – zawód marzeń?
Termin: 2025-06-30, godz. 10:00
Gry i zabawy plenerowe
Termin: 2025-06-30, godz. 10:00
Literackie podróże. Kierunek – Italia!
Termin: 2025-06-30, godz. 10:30
Nauczycielskie emancypacje. Komu i do czego są potrzebne?
Termin: 2025-06-30, godz. 10:00
01.07. (wtorek) Relacje z maszyną:
Zaprogramuj mikrokontroler zanim on zaprogramuje Ciebie
Termin: 2025-07-01, godz. 11:00
Matematyczne artefakty – sangi, pałeczki i inne wynalazki
Termin: 2025-07-01, godz. 11:00
Sztuczna inteligencja vs moje kompetencje
Termin: 2025-07-02, godz. 11:00
02.07 (środa) Relacje z samym sobą:
Lampiony i witraże
Termin: 2025-07-02, godz. 10:00
O dobrostanie przy kawie. Spotkanie motywacyjne dla nauczycieli
Termin: 2025-07-02, godz. 11:45
Myślenie wizualne – efektywne przyswajanie informacji
Termin: 2025-07-02, godz. 10:00
Pozwól sobie na pozytywne myślenie! Warsztat psychoedukacyjny dla nauczycieli
Termin: 2025-07-02, godz. 10:00
Sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli bibliotekarzy. Spotkanie podsumowujące
Termin: 2025-07-02, godz. 11:00
03.07 (czwartek) Relacje z miastem i jego historią:
Szczecin opis(yw)any. Miasto w kronikach, wspomnieniach, literaturze
Termin: 2025-07-03, godz. 10:00
11 czerwca odbyło się trzecie w tym roku szkolnym spotkanie Sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli bibliotekarzy. Na zaproszenie Agnieszki Zarębskiej i Magdaleny Kadzik odwiedziłyśmy bibliotekę Szkoły Podstawowej nr 3 w Gryfinie.
W ciepłej atmosferze rozmawiałyśmy o sprawczości i wysłuchałyśmy niezwykle inspirującej opowieści Agnieszki Zarębskiej o bibliotece, która rozwija zainteresowania uczniów, jest przestrzenią do swobodnej ekspresji, centrum aktywności, dialogu i współpracy w szkole.
Dziękujemy uczestniczkom za otwartość, wartościowe rozmowy i refleksje. To właśnie dzięki takim wymianom doświadczeń budujemy głębsze rozumienie roli nauczyciela bibliotekarza jako przewodnika, towarzysza i inicjatora działań wspierających autonomię uczniów.
Już teraz czekamy na lipcowe, finałowe spotkanie sieci w Bibliotece Pedagogicznej ZCDN – będzie to doskonała okazja do podsumowania rocznej pracy i planowania kolejnych wspólnych działań.
Do zobaczenia wkrótce!

Tematem przewodnim będzie biblioteka jako przestrzeń wspólnego tworzenia – miejsce, w którym dobrostan i działanie idą w parze.
Porozmawiamy o tym, jak zmieniać biblioteczną przestrzeń tak, by naprawdę odpowiadała na potrzeby uczniów i nauczycieli, i jak zapraszać młodych ludzi do współtworzenia tego miejsca razem z nami. Podzielimy się również efektami metamorfozy naszej biblioteki – opowiemy, co zmieniłyśmy, dlaczego i jak to wpłynęło na odbiór tej przestrzeni przez naszych czytelników.
Nie zabraknie też czasu na rozmowy, dzielenie się doświadczeniami i wspólne refleksje nad tym, co udało nam się osiągnąć przez ostatni rok pracy w sieci. To będzie dobry moment, by zebrać inspiracje na kolejne spotkania i po prostu pobyć razem.
Niech to będzie nasze wspólne, inspirujące podsumowanie i okazja do spojrzenia w przyszłość bibliotek szkolnych.
📅 Termin:
2 lipca 2025 (środa), godz. 11.00–13.00.
📍 Forma spotkania:
Hybrydowa – stacjonarnie (siedziba ZCDN-u w Szczecinie, ul. gen. J. Sowińskiego 68) oraz zdalnie (za pośrednictwem platformy e-learningowej).
📌 Zapisy odbywają się przez system obsługi szkoleń ZCDN
Serdecznie zapraszamy!
Zapraszamy do Biblioteki Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej na ostatnie w tym roku szkolnym spotkanie klubu dyskusyjnego w języku angielskim However.
Klub rozpoczął swoją działalność w listopadzie 2024 roku. Inaugurowaliśmy go rozmową z Cecilią López, która opowiadała o swoim rodzinnym Meksyku oraz doświadczeniach obcokrajowczyni, nauczycielki, artystki i mieszkanki Szczecina. Było to fascynujące międzykulturowe spotkanie. Tegoroczny cykl zwieńczymy ponownie w towarzystwie Cecilii. Tym razem przedmiotem dyskusji będą kobiece i meksykańskie wątki w surrealizmie.
Rozmowę poprowadzi Marcelina Lechicka-Dziel z Biblioteki Pedagogicznej ZCDN.
However to organizowany przez Bibliotekę Pedagogiczną ZCDN klub dyskusyjny w języku angielskim z udziałem obcokrajowców mieszkających w Szczecinie. Uczestnicy spotkań rozwijają swoje kompetencje międzykulturowe i praktykują umiejętności posługiwania się językiem angielskim. Kontakty z mieszkającymi w Polsce obcokrajowcami są wartościowym doświadczeniem osobistym i zawodowym, które pobudza do rozwijania w sobie ciekawości, otwartości i umiejętności komunikacji.
Zachęcamy do udziału zarówno nauczycieli biegle posługujących się językiem angielskim, jak i tych na mniej zaawansowanych poziomach. Przyjazna atmosfera i ciekawe tematy sprzyjają przełamywaniu oporów przed mówieniem w obcym języku. Zachęcamy do przyjścia również te osoby, które nie chcą zabierać głosu, a tylko posłuchać dyskusji.
However. Klub dyskusyjny w języku angielskim Termin: 30 czerwca, godz. 14.00–16.00 Miejsce: Biblioteka Pedagogiczna im. Heleny Radlińskiej Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin Rejestracja dla nauczycieli Rejestracja dla pozostałych chętnych: mlechicka@zcdn.edu.pl Liczba miejsc jest ograniczona, obowiązuje kolejność zgłoszeń.Uprzejmie informujemy, że w okresie od 16 czerwca do 30 września 2025 roku nie będzie można wypożyczać zasobów Biblioteki Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej.
Decyzja o wstrzymaniu wypożyczeń spowodowana jest koniecznością przeprowadzenia inwentaryzacji zbiorów.
Od 16 czerwca do 13 lipca przyjmowane będą jedynie zwroty.
Od 14 lipca do 17 sierpnia biblioteka będzie nieczynna.
Od 18 sierpnia do 30 września przyjmowane będą jedynie zwroty.
Za wszelkie utrudnienia przepraszamy.
Rozpoczynamy proces przyjmowania zgłoszeń szkół, które chciałyby w roku szkolnym 2025/2026 zostać objęte wspomaganiem.
Jak wygląda proces wspomagania?
W czerwcu z wybranymi szkołami, które obejmiemy procesem wspomagania, podpiszemy porozumienie regulujące zasady tego procesu.
We wrześniu wyznaczony pracownik przeprowadzi diagnozę w szkole objętej wspomaganiem i na tej podstawie, w porozumieniu z jej dyrektorem, opracuje Plan Działań Wspomagających. W ramach Planu zaplanowane mogą zostać szkolenia, konsultacje, obserwacje zajęć oraz inne formy wsparcia zgodnie z oczekiwaniami pracowników placówki.
Realizacja działań wspomagających powinna trwać od września do końca kwietnia, natomiast w maju powinna odbyć się ewaluacja całego procesu.
Prosimy o nadsyłanie Państwa zgłoszeń poprzez formularz.
Liczba szkół, które możemy objąć wspomaganiem w danym roku szkolnym, jest ograniczona!
Czekamy na Państwa zgłoszenia do 23 czerwca.
Miastem, które wpisuje się w te wydarzenia i świętuje swoją rocznicę, jest również Szczecin. Aby uczcić ósmą dekadę jego polskości, nie zapominając równocześnie o wcześniejszej, kilkusetletniej historii, podczas konferencji przedstawione zostaną różnorodne opisy miasta – nie tylko w sensie geograficznym, ale też politycznym, mentalnym, literackim i kulturowym. I choć głównym bohaterem książki i konferencji jest Szczecin, to zaprezentowane zostaną również osoby tworzące owe opisy. Celem konferencji jest także przedstawienie miasta jako przestrzeni życia, działania i refleksji osób w nim mieszkających, bez względu na epokę, z którą byli/są związani. Pozwoli to rozbudzić i wzmocnić przywiązanie do jego historii i poczucie odpowiedzialności za jego dalsze losy.
Uczestnicy konferencji otrzymają książkę „Szczecin opis(yw)any. Miasto w kronikach, wspomnieniach, literaturze”, red. Katarzyna Rembacka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2025
Program konferencji:
10.00–10.10 – otwarcie konferencji
10.10–10.30 – Opisy Szczecina z XII wieku, dr Paweł Migdalski (Instytut Historyczny US)
10.30–10.50 – Miasto, po którym „chętnie się spaceruje”. Obraz Szczecina na początku XVII wieku, dr hab. Radosław Skrycki prof. US (Instytut Historyczny US)
10.50–11.10 – Descriptio urbis Stetinensis Paula Friedeborna (1624). Obraz miasta oczami kronikarza i zarządcy, dr hab. Agnieszka Borysowska (Książnica Pomorska)
11.10–11.30 – Życie artystyczne Szczecina we wspomnieniach Konrada Zitelmanna (1814–1889), dr Michał Gierke (Książnica Pomorska)
11.30–11.50 – Kobiecym okiem. Wizerunek Szczecina przełomu XIX i XX wieku we wspomnieniach Julie Braun-Vogelstein (1883–1971), dr hab. Agnieszka Szudarek prof. US (Instytut Historyczny US)
11.50–12.10 – przerwa kawowa
12.10–12.30 – Praca przymusowa w niemieckim Szczecinie we wspomnieniach polskiego robotnika. Między pamięcią świadka a ustaleniami historyków, dr Tomasz Ślepowroński (Instytut Historyczny US)
12.30–12.50 – Wspomnienia Piotra Zaremby z lat 1945–1950. Czytając szczecińskiego Tytusa Liwiusza, dr hab. Eryk Krasucki (Instytut Historyczny US)
12.50–13.10 – I Polska patrzyła na Szczecin jego oczyma. Franciszka Gila reporterskie opisywanie miasta, dr Katarzyna Rembacka (ZCDN)
13.10–13.30 – Literackie topografie miast Niny Rydzewskiej, dr Patrycja Megger-Borkowska (Książnica Pomorska)
13.30–13.50 – Ta, która została, ta, która przyjechała, ta, która wyjechała. Kobiece biografie wobec „Ziem Odzyskanych”, Anna Godzińska (ZCDN)
13.50–14.10 – Szczecin opisywany, opowiadany i rysowany w tekstach kultury popularnej, Marta Kostecka (ZCDN)
14.10–14.30 – zakończenie konferencji
Konferencja „Szczecin opis(yw)any. Miasto w kronikach, wspomnieniach, literaturze”
Termin: 3 lipca 2025 r., godz. 10.00–14.30
Miejsce:
Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
ul. Gen. J. Sowińskiego 68, szczecin
sala konferencyjna im. Anny Radziwiłł (parter)
Osoby zainteresowane udziałem w konferencji proszone są o rejestrację za pośrednictwem Internetowego Systemu Obsługi Szkoleń.