ZCDN

Aktualności

Uprzejmie informujemy, że w czasie ferii zimowych Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli jest czynne dla interesantów w godzinach: 8.00–16.00. Biblioteka Pedagogiczna jest otwarta od poniedziałku do piątku w godzinach: 9.00–16.00.

Wielu osobom szkoła kojarzy się z jakąś formą opresji, ciężką pracą bez szczególnych efektów, niedocenieniem. Ten problem może dotyczyć zarówno uczniów, jak i nauczycieli. A przecież tak nie powinno być! Z pomocą przychodzi pedagogika pozytywna, która pozwala spojrzeć na edukację i system oświaty z zupełnie innej perspektywy.

W tym dziale pedagogiki możemy zawrzeć w zasadzie wszystko, co wzmacnia osoby zaangażowane w edukację. W numerze „Refleksji” poświęconym pedagogice pozytywnej podjęliśmy kilka tematów. Wywiad z Bartoszem Fingasem poświęcony jest tutoringowi, czyli indywidualnej relacji pomiędzy mistrzem a uczniem, opartej na poszukiwaniu i rozwijaniu talentów i zasobów podopiecznych. Nasz rozmówca odkrywa przed czytelnikami i czytelniczkami wiele zalet tej formy pracy nad sobą, podkreślając, że tutor nie jest przekazicielem wiedzy, ale przewodnikiem po niej, towarzyszem w jej odkrywaniu.

Kluczowa dla pedagogiki pozytywnej jest relacja i dbałość o nią. Zarówno studenci pedagogiki, jak i doświadczeni nauczyciele – pytani o źródło ich motywacji do podjęcia zawodu nauczycielskiego – wspominają o różnie pojmowanej „miłości do dzieci”. Natalia Cybort-Zioło, powołując się na pisma brazylijskiego pedagoga Paula Freirego, pisze o miłości walecznej, która pomaga w budowaniu własnej odwagi, walce z niesprawiedliwością czy myśleniu krytycznym.

Ważna w tym podejściu jest także praca z potencjałem, który tkwi w młodym człowieku, i rozwijanie zasobów uczennic i uczniów. Jeden z głównych twórców pedagogiki pozytywnej, Martin Seligman, opisał model PERMA, identyfikujący pięć obszarów szczęścia: pozytywne emocje, zaangażowanie, pozytywne relacje, poczucie sensu i osiągnięcia. O zastosowaniu tego modelu na gruncie edukacji pisze Anna Hildebrandt-Mrozek, inicjatorka działania „Tydzień szczęścia w szkole”.

O pozytywne podejście warto dbać we wszystkich obszarach pracy pedagogicznej. Można je stosować (i warto pielęgnować) – jak zapewniają autorzy i autorki artykułów – w różnych kontekstach i elementach systemu edukacji: od oceniania, przez postrzeganie roli nauczyciela, po wdrażanie innowacji czy wykorzystywanie technologii. W zeszycie znajdują się ponadto informacje o zmianach programowych z zakresu wiedzy o społeczeństwie w szkole podstawowej, o uczniach z cukrzycą typu 1, o atrakcjach kulturalnych Berlina, a także doskonaleniu nauczycieli oraz możliwościach edukowania najmłodszych uczniów na temat Zagłady Żydów. Zachęcamy także do lektury stałych rubryk: „Wokół pojęć pedagogicznych”, „Felieton”, „Pedagogika młodzieży”, „Spotkania z biografią”, „Strefa muzeum” czy „Edukacja inkluzyjna”.

Przypominamy, że „Refleksje” można czytać zarówno w wersji papierowej (wydania bieżące i archiwalne są dostępne w siedzibie ZCDN-u), jak i cyfrowej – na stronie: refleksje.zcdn.edu.pl.

Humanistycznie. Po prostu. Czyli krótko i po ludzku o wyzwaniach współczesnej humanistyki. Na nasz nowy projekt będą się składały małe pigułki wiedzy w formie nagrań wideo, skierowane do osób uczących przedmiotów humanistycznych lub po prostu nimi zainteresowanych, które chcą odświeżyć lub uzupełnić wiedzę ze studiów, aby być na bieżąco.

Przygotowałyśmy dla Was dużo herstorii starszych i nowszych, informacje o patronce roku 2024, o laureatce tegorocznej nagrody literackiej Nike, ale też materiały, w których zastanawiamy się nad zmianami zachodzącymi w języku oraz nad przyszłością książki.

Nauczycielki Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli – bibliotekarki, historyczki, polonistki – zapraszają do korzystania z przygotowanych materiałów. Kolejne nagrania w roku szkolnym 2024/2025 będą się pojawiały raz w miesiącu od grudnia do czerwca.

Słowa mają moc, czyli język inkluzywny w edukacji

Feminatywy, zaimki, językowe stereotypy i zmiany z nimi związane są treścią pierwszego nagrania z serii Humanistycznie. Język polski ma swoje ograniczenia, ale i wyjątkową elastyczność, umożliwiającą jego rozwój. W nagraniu zachęcamy do przyjrzenia się swoim językowym przekonaniom oraz zastanowienia się nad tym, czy język faktycznie ma moc i może zmieniać rzeczywistość.

Polecana lektura uzupełniająca online:

  1. Jak mówić i pisać, żeby nie wykluczać? „Refleksje” 2023, nr 1
  2. Etyka języka
  3. Wspierajmy feminatywy | Słownik feminatywów, badania | Bank BNP Paribas
  4. Zaimki.pl

Na stronie Instytutu Badań Edukacyjnych zostały opublikowane najnowsze wyniki badania czwartoklasistów w zakresie kompetencji matematycznych i z nauk przyrodniczych. Pod tym kątem polscy uczniowie plasują się wysoko – w matematyce siedem krajów plasuje się wyżej, w przyrodzie jedynie cztery. Rezultat ten jest wyższy niż sprzed 4 lat i porównywalny z tym z 2015 r.

Statystycznie, wyższe średnie wyniki z matematyki mają chłopcy. Różnica ta została zaobserwowana w 2019 r., teraz wzrosła. Natomiast nie dostrzeżono podobnych różnić w naukach przyrodniczych.

Badanie TIMSS poza kompetencjami naukowymi, sprawdzało także nastawienie do tych przedmiotów w szkole i ogólną przynależność do tego środowiska. Co ciekawe, mimo wysokich wyników merytorycznych, bardzo spadają te społeczne. Obecnie 60% uczniów deklaruje, że lubi swoją szkołę, przy czym 8 lat temu – było to 75%. Uczniowie wspominają o problemach na lekcjach, nierozwiązanych konfliktach rówieśniczych, a nawet przemocy. Te czynniki utrudniają życie w szkole i uczestniczenie w lekcjach.

Uczniowie – mimo dobrych wyników – coraz częściej deklarują niechęć do tych przedmiotów. Najczęściej uważają je za nieinteresujące. Takie nastawienia polskich czwartoklasistów plasuje nasz kraj do grupy krajów o najmniej pozytywnym stosunku do matematyki i przyrody. Dodatkowo nasi czwartoklasiści mają pewność siebie na przeciętnym poziomie w odniesieniu do tych przedmiotów. Aż 41% uczniów w stosunku do matematyki, a 37% do przyrody uważa, że „po prostu nie jest dobra”.

Więcej na temat samego badania oraz jego szczegółowych wyników można znaleźć w komunikacie IBE oraz w załączonym w nim raporcie (prawie 250 stron danych i interpretacji).

 

Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju OECD oraz Ministerstwem Edukacji Narodowej zapraszają do udziału w konferencji międzynarodowej: Global Forum „Education for the Future. Challenges to Curriculum Design and Effective Implementation”.

Konferencja odbędzie się online 17 grudnia 2024 r. w godz. 9:00–16:00. Mogą wziąć w niej udział wszyscy zainteresowani przyszłością edukacji.

Więcej informacji, program konferencji oraz formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie IBE.

Ministerstwo Edukacji Narodowej zaprasza do udziału w konsultacjach publicznych dotyczących Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy ,,Szkoła dla wszystkich” w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027.

W konsultacjach mogą wziąć udział wszyscy zainteresowani wsparciem dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy, w tym pochodzenia romskiego oraz z niepełnosprawnościami, w funkcjonowaniu w polskim systemie oświaty.

Swoje uwagi można zgłaszać za pośrednictwem formularza do 24 grudnia 2024 r. Więcej informacji znajduje się w komunikacie MEN-u.

O zatrważających danych zawartych w wynikach badań dotyczących zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży można usłyszeć z wielu źródeł. Nic dziwnego, że tematem tym zajmujemy się także w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Jako zespół profesjonalnie zajmujący się wsparciem nauczycieli również w tym zakresie staramy się zdefiniować problem oraz jego przyczyny. To nam daje szansę na udzielenie konkretnej pomocy.

Czy potrzebujemy skomplikowanych metod i narzędzi, by pomóc młodemu człowiekowi w jego zmaganiach? Z pewnością są sytuacje, w których bez nich się nie obędzie. Intensywna psychoterapia połączona ze specjalistyczną farmakoterapią, a niekiedy także pobytem w szpitalu, mogą się okazać niezbędne dla ratowania życia. I, niestety, jest tak coraz częściej. Pytanie jednak brzmi: czy wszystkie dzieci będące w szpitalach lub innych ośrodkach terapeutycznych trafiłyby tam, gdybyśmy my – dorośli – zareagowali odpowiednio wcześniej? Oczywiście, nie powinniśmy się teraz obwiniać, bo to niczego nie da. Zdecydowanie ważniejsze jest wyciąganie wniosków.

Obecnie w systemie edukacji dużo się dzieje w zakresie pierwszej pomocy przedmedycznej. Jest ważnym elementem kształcenia uczniów w ramach edukacji dla bezpieczeństwa, organizowane są dodatkowe kursy, a nauczyciele – zwłaszcza edukacji wczesnoszkolnej – szkolą się, bo są zobowiązani do wprowadzania podstawowych kompetencji w tym obszarze wśród najmłodszych. Celem jest kształtowanie postawy uważności i umiejętności prawidłowego zareagowania na czyjś wypadek lub nieszczęście. W ramach szkolenia uczestnicy poznają kolejne kroki reakcji: od sprawdzenia, czy poszkodowany oddycha, poprzez wezwanie pomocy, po rozpoczęcie RKO, czyli resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Często powtarzane na szkoleniach hasło brzmi „zadbaj o swoje bezpieczeństwo” – bo jeśli ratownik zostanie również poszkodowany, ratować będzie trzeba dwie osoby. Szeroko zakrojony program szkoleń dla dzieci i młodzieży ma pokazać, że, po pierwsze, każdy może się przyczynić do udzielenia pierwszej pomocy, po drugie, dzięki temu poszkodowana osoba ma znacznie większe szanse na przeżycie.

Dlaczego piszę o pierwszej pomocy przedmedycznej? Ponieważ tak samo ważna jest pierwsza pomoc psychologiczna. Ona również może uratować komuś życie. Ją też może stosować każdy, nie tylko profesjonalist(k)a. Czasem nawet nie wiemy, że intuicyjnie podejmujemy działania, które stanowią pomoc psychologiczną.

Czy istnieje zbiór zasad udzielania takiej pomocy? Zapewne znaleźć można kilka różnych zestawień i propozycji. W tym miejscu zostaną wspomniane te, które promuje Międzynarodowy Ruch Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca. Jego elementy stosuje się zarówno w sytuacjach zagrożeń humanitarnych, wojennych czy związanych z katastrofami naturalnymi, jak i bardziej zwyczajnych, codziennych. Stosowana jest przede wszystkim technika Patrz – Słuchaj – Połącz. Najpierw oceniamy sytuację, poziom bezpieczeństwa (również własnego), szacujemy, jakie są fizyczne zranienia, oznaki emocjonalne, jakie podstawowe, praktyczne potrzeby możemy zaspokoić. Czasem może pomóc kubek wody. Pewnie nieprzypadkowo wielu terapeutów i pedagogów (również tych szkolnych) ma w swoich gabinetach do dyspozycji wodę, herbatę, kawę. Drugi element zakłada, między innymi, aktywne słuchanie, poszanowanie uczuć i emocji drugiej osoby, czasem po prostu bycie przy niej, by nie była sama. Otwartość, zainteresowanie, wrażliwość na doświadczenia. Czasem ten element oznacza także milczenie i w ten sposób okazanie zrozumienia dla kogoś kto, nie chce rozmawiać. Ostatni krok – „Połącz” – to na przykład skontaktowanie osoby potrzebującej pomocy z kimś dla niej bliskim; to także udzielenie informacji na temat możliwości uzyskania profesjonalnego wsparcia.

Nie wydaje się to skomplikowane, choć niewątpliwie sytuacje, w których ten mechanizm wykorzystamy, mogą być niezwykle trudne. Mimo dość prostego w założeniach schematu, warto go cały czas ćwiczyć, rozwijać w sobie, budować niczym tarczę, którą ochronimy i siebie, i osobę, której chcemy pomóc. W jaki sposób? Rozwijając w sobie uważność, empatię, ćwicząc komunikację (w tym aktywne słuchanie i milczenie). Ale też dbając o swój dobrostan, umiejętnie odpoczywając, mając przestrzeń, w której możemy pozbyć się ciężaru. Warto w tym celu również budować sieci wsparcia, w których nawzajem możemy się wzmacniać i pomagać w kryzysach. To nie są oryginalne pomysły. W ten sposób dbają o siebie, swoich pracowników i wolontariuszy liczne organizacje humanitarne i charytatywne na całym świecie. Warto, by zadbali o siebie także nauczyciele, wykonujący tak ważny zawód pomocowy.

Dla zainteresowanych: Krótkie wprowadzenie do Pierwszej Pomocy Psychologicznej, opracowane przez IFRC i PCK.

Każdego dnia od 1 do 23 grudnia, otwierając kolejne okienko, znajdziesz nową, wciągającą zagadkę. Czy dasz radę rozwiązać je wszystkie? Nasza propozycja to doskonała okazja, aby rozgrzać umysł i zyskać nie tylko satysfakcję z rozwiązań, ale i świąteczny nastrój! Każde zadanie prezentuje inny poziom wyzwań, ale wszystkie zawierają świąteczne motywy. To świetny sposób na rozwijanie logicznego myślenia, kreatywności – zarówno dla dzieci, jak i dorosłych! Dołącz do zabawy z uczniami, rodziną i przyjaciółmi – wspólne odkrywanie odpowiedzi to przyjemna forma spędzania zimowych wieczorów, gwarantująca dobrą zabawę! W razie pytań lub wątpliwości odnośnie przebiegu zabawy prosimy o korzystanie z forum dyskusyjnego (konieczne zalogowanie się na koncie Google) albo kontakt z Anną Bazyluk, nauczycielką konsultantką ds. nauczania matematyki (e-mail: abazyluk@zcdn.edu.pl). Przez cały okres oczekiwania na święta rozwiązuj zagadki, zdobywaj „nagrody” – a na końcu czeka na Ciebie niespodzianka! KALENDARZ ADWENTOWY

Więcej niż Konkurs – Społeczność i Wymiana Doświadczeń w WorldSkills

W tym odcinku podcastu z cyklu „Młodzież o edukacji” Janusz Perucki …

Instytut Badań Edukacyjnych oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zapraszają do udziału w konferencji „Współczesna szkoła i absolwent przyszłości: efekty konsultacji społecznych oraz dalsze kroki”. Konferencja odbędzie się 12 grudnia 2024 r. w godzinach 14.45-17.00, stacjonarnie w Warszawie, ale dostępna będzie transmisja za pośrednictwem kanału YouTube IBE.

Konferencja jest organizowana w ramach projektu „Kształtowanie kompetencji – od profilu do praktyki – opracowanie profilu absolwent”, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych, który stanowi część szerszego planu reformy polskiego systemu edukacji. Projekt ten uwzględnia zmiany w kształceniu ogólnym oraz tworzenie nowoczesnych standardów edukacyjnych.

Na stronie IBE znajduje się szczegółowy program, formularz rejestracyjny oraz dodatkowe informacje.

Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej, minister ds. polityki senioralnej i Państwowy Instytut Badawczy NASK zapraszają uczniów klas 7-8 szkoły podstawowej i uczniów szkół ponadpodstawowych do projektu „Szkoła międzypokoleniowa”.

Projekt ma kilka etapów. Do 13 grudnia 2024 r. dyrektor może zgłosić szkołę do udziału. Liczba miejsc jest ograniczona, z województwa zachodniopomorskiego zostanie zakwalifikowanych 80 szkół. W połowie grudnia odbędzie się webinar dla liderów projektu, czyli nauczycieli, którzy będą opiekunami młodzieży. Od 7 stycznia do końca marca 2025 r. nauczyciel wraz z uczniami ma przeprowadzić zajęcia dla seniorów na temat bezpieczeństwa w świecie cyfrowym. Do końca marca nauczyciel musi przesłać sprawozdanie z realizacji projektu. Wszystkie sprawozdania będę analizowane i punktowane (za różne elementy będzie przydzielana konkretna liczba punktów). Cztery szkoły z województwa z najwyższą liczbą punktów otrzymają cenne nagrody.

Szczegóły znaleźć można w komunikacie MEN oraz na stronie projektu.

Regionalny Punkt Informacyjny FRSE zaprasza na spotkanie informacyjne na temat tego, jak zdobyć finansowe i merytoryczne wsparcie na realizację projektów mobilności w szkole.

Spotkanie odbędzie 12 grudnia 2024 r., o godz. 13.00, za pośrednictwem platformy Teams.

Tematyka spotkania:

  • Jak skorzystać z możliwości, jakie oferuje Europa w zakresie mobilności edukacyjnej?
  • Rodzaje dostępnego wsparcia – od finansowego po merytoryczne.
  • Przykłady dobrych praktyk i inspirujące historie zrealizowanych projektów.
  • Sesja pytań i odpowiedzi

Szczegółowy program oraz formularz zgłoszenia znajduje się komunikacie kuratorium.

Wojewoda Zachodniopomorski Adam Rudawski i Zachodniopomorski Kurator Oświaty Paweł Palczyński zapraszają dyrektorów, nauczycieli, pedagogów na konferencję pod tytułem „Zachodniopomorskie otwarte czyli o równości, różnorodności i inkluzywności w edukacji”.

Konferencja odbędzie się 10 grudnia, w godzinach 9.00-15.00, w sali konferencyjnej Hanza Tower (V piętro) w Szczecinie przy al. Wyzwolenia 50 (wejście od strony parkingu Centrum Handlowego Fala).

Liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń. Więcej informacji, w tym program oraz link do formularza zgłoszeniowego, znajduje się w komunikacie KO.