ZCDN

Aktualności

We wtorek 23 kwietnia, w Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, odbędzie się gala finałowa, podczas której podsumujemy wojewódzki konkurs na komiks „Nie tylko superbohaterowie walczą ze złem”. W programie wydarzenia przewidziano otwarcie gali przez organizatorów, prezentację prac, wystawę komiksów, wręczenie nagród oraz słodki poczęstunek. Zapowiemy także kolejną edycję, zaprosimy do wspólnego zdjęcia, a nagrodzone i wyróżnione uczennice i uczniów poprosimy o udział w nagraniu podcastu. Serdecznie zapraszamy!

Organizatorzy: Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Centrum Kształcenia Sportowego w Szczecinie Patroni i fundatorzy nagród: Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe Województwa Zachodniopomorskiego oraz „Zeszyty Komiksowe” Patronat medialny: betoniarka.net Nagrody ufundowali: Timof Comics, Kultura Gniewu, Wydawnictwo Granda

Gala finałowa wojewódzkiego konkursu na komiks „Nie tylko superbohaterowie walczą ze złem” Miejsce sala konferencyjna Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Szczecin, ul. gen. J. Sowińskiego 68 Termin 23 kwietnia 2024, godz. 11.00

Laboratorium Przyszłości – miejsce nietuzinkowe

W kolejnym odcinku podcastu „Nasłuch Pedagogiczny” Alicja Jędrzejak, nauczycielka matematyki …

Szkoła bez ocen Zestawienie sporządziła Elżbieta Schwarz.

Kwiecień to dobry czas, aby podkreślić istotę świadomości autyzmu. To miesiąc, w którym poświęcamy uwagę zrozumieniu, akceptacji i docenieniu różnorodności. Jako biblioteka pedagogiczna pragniemy wnieść swój wkład do tej ważnej akcji, prezentując nowe książki o autyzmie.

„Czytanie (w bibliotece) najlepiej mnie uspokaja po zbyt głośnych, nieprzyjemnych lekcjach. Nie muszę się śpieszyć. Nikt mnie nie pogania ani na mnie nie pokrzykuje. Słowa przestrzegają zasad. Ilustracje są kolorowe i wyraziste, ale nie przytłaczają”. To perspektywa autystycznej dziewczynki, która właśnie w bibliotece odnajduje spokój. Cytat zaczerpnięty jest z  książki „Iskry w mojej głowie” autorstwa Elle McNicoll, poruszającej opowieści o tym, że odmienność czasem stanowi przeszkodę, a czasem daje moc, by zmieniać świat.

Zapraszamy do odkrycia kolejnych niezwykłych historii, inspirujących opowieści oraz praktycznych porad w naszej kolekcji. Poniżej znajdą Państwo zestawienie książek, które mogą poszerzyć Waszą wiedzę na temat autyzmu:

„Wolfgang (niezwyczajny)” autorstwa Lai Aguilar to powieść polecana wszystkim, którzy chcą zgłębić tajniki natury nastolatka w spektrum autyzmu. „Autyzm a prawo”  pod redakcją naukową Adama Górskiego oraz Błażeja Kmieciaka to monografia bazująca w znacznej mierze na dorobku nauk prawnych wzbogacona, o uwagi i refleksje praktyków na co dzień pracujących z osobami będącymi w spektrum autyzmu. „Edukacja domowa dzieci w spektrum autyzmu” autorstwa Wendeli Whitcomb March i Siobhany Marsh zawiera wskazówki, i narzędzia niezbędne do podjęcia edukacji domowej dzieci autystycznych.

„Psychomotoryka w rozpoznaniu stanów ze spektrum autyzmu u dzieci” Joanny Kruk-Lasockiej to monografia, która wpisuje się w aktualne potrzeby i oczekiwania polskiej pedagogiki specjalnej, osób oraz rodzin mających dzieci ze spektrum autyzmu, specjalistów zajmujących się w praktyce tymi zaburzeniami, a także kandydatów przygotowujących się do podjęcia wyzwania wspierania dzieci i ich rodzin. „Lęk u dzieci ze spektrum autyzmu. Praktyczne porady dla rodziców” autorstwa Christophera Lyncha to poradnik, który stanowi wsparcie dla rodziców, nauczycieli i terapeutów w pracy nad opanowaniem lęku, łagodzeniu jego skutków i odblokowywaniu potencjału drzemiącego w młodym człowieku. „Zachowania komunikacyjne dzieci z autyzmem” Elżbiety Sadowskiej, która w nowatorski sposób opisuje kompetencje komunikacyjne dzieci autystycznych i analizuje zachowania uznane za typowe dla dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi. „Startujemy z rozwojem mowy w autyzmie!” autorstwa Kate C. Wilde to przewodnik dla rodziców, którzy chcą pomóc dziecku zamienić dźwięki i słowa w proste rozmowy.

„My daliśmy radę, Tobie też się uda!” pod redakcją Tonego Attwooda, Craiga R. Evans i Anity Lesko to zbiór porad sformułowanych przez znane osoby z zespołem Aspergera lub autyzmem wysokofunkcjonującym, kierowanych do innych osób ze spektrum.

„Autyzm w mojej rodzinie. Dziennik dla rodzeństwa dzieci z ASD” autorstwa Sandry Tucker zawiera ćwiczenia, które w przejrzysty sposób pokazują, że autyzm dotyczy całej rodziny, nie tylko osoby, u której go zdiagnozowano.

„101 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem, zespołem Aspergera i zaburzeniami integracji sensorycznej” Tary Delaney, w której autorka podpowiada, jakie rodzaje aktywności sprzyjają rozwojowi dzieci i jak można się uczyć, świetnie się przy tym bawiąc.

„Rozwój dziecka z autyzmem. 90 ćwiczeń, które pomogą twojemu dziecku rozwinąć potrzebne umiejętności i w pełni wykorzystać własny potencjał” - książka Katie Cook zawiera sposoby wykorzystania techniki stosowanej analizy zachowania, by nauczyć dziecko ważnych umiejętności funkcjonowania w społeczeństwie, komunikowania się, zaangażowania, samoregulacji, samoobsługi czy zabawy.

Zachęcamy do odwiedzenia naszej biblioteki i zapoznania się z całą kolekcją książek o autyzmie. Nasz księgozbiór jest w tym zakresie bardzo bogaty. Niech kwiecień będzie czasem nie tylko świadomości, ale i zrozumienia oraz akceptacji dla osób w spektrum autyzmu.

Z pozdrowieniami,

Zespół Biblioteki Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej

Omówienia książek pochodzą ze stron internetowych wydawnictw. Wszystkie publikacje są dostępne w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej w Szczecinie.

W ostatnim czasie środowisko edukacyjne rozgrzewa wprowadzone niedawno w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej dotyczące zadań domowych. Dlaczego wzbudza tyle emocji? Spróbujmy się przyjrzeć kilku zjawiskom.

  1. Uczniowie są ewidentnie przeciążeni pracą. Co więcej, trudno tu bronić tezy, że jest to praca przynosząca korzyści młodym ludziom. Podstawa programowa jest przeładowana wiedzą, która często nie nadąża za najnowszymi odkryciami, ustaleniami naukowców itd. Dodatkowo, twórcy programów i podręczników dodają swoje informacje i interpretacje (niekiedy, aż przykro to stwierdzać, przepisują starsze publikacje, dołączając ewentualnie więcej elementów graficznych). Przywiązani do nich nauczyciele skupiają się na przekazie tej wiedzy, nie myśląc o tym, jak wiele kompetencji powinien nieść ze sobą ich przedmiot. 2. Nauczyciele są przeciążeni i niedocenieni – mimo plasowania się w „pierwszej dziesiątce” zawodów „zaufania społecznego” w przekazach medialnych spotkać się można z dużym niezrozumieniem trudu tej pracy. Każdy praktyk wie, że wakacje i ferie za pracę w ciągłym napięciu (bo bez przerwy trzeba być uważnym, bo trzeba być przygotowanym nie tylko na lekcje, ale i na sytuacje niespodziewane) i hałasie (nawet jeśli nie jest to podstawówka, znacznie głośniejsza od szkoły średniej, to nadal jest to co najmniej kilka godzin w bezustannym szumie) – to niewielka rekompensata. Ponadto od nauczycieli oczekuje się coraz więcej – by indywidualizowali proces nauczania, by byli przygotowani do pracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych, by byli czujni na ich zdrowie psychiczne… 3. Politycy każdej kadencji, zainteresowani systemem edukacji, chcą wprowadzać zmiany. Nie do końca widać efekt, który pragną osiągnąć, bo jak to często w polityce: za sloganami niekoniecznie stoi konkret. Głośno deklarowane chęci i propozycje rodzą sporo nieporozumień, pogłębianych powierzchownym przekazem medialnym, skrótowym przyjmowaniem informacji z mediów społecznościowych i plotkami. 4. Zadania domowe to jeden z elementów pracy dydaktycznej szkoły. Badania naukowe potwierdzają ich skuteczność, o ile są dobrze przeprowadzone.

Te cztery punkty to nasza sytuacja wyjściowa. Dodać do tego możemy skrajne komentarze – padające zarówno z jednej strony: „będzie kolejne pokolenie analfabetów”, „dzieci niczego się nie nauczą”, „to zamach na autonomię nauczyciela”, jak i z drugiej: „zadania domowe są sprzeczne z Konstytucją i Konwencją Praw Dziecka”, „zadania domowe odrabiają rodzice, nie dzieci”, „wszystkie rozwiązania zadawanych prac są w internecie lub może je stworzyć sztuczna inteligencja” itp.

Pierwszy problem, który w tym wszystkim można dostrzec, jest prozaiczny i dotyczy zrozumienia informacji płynącej z MEN-u (która mogłaby być bardziej precyzyjna): czym jest zadanie domowe, które ma być niedozwolone w klasach 0–3, a w klasach 4–8 owszem, ale jako dobrowolne i niepodlegające ocenie. Na stronie MEN-u, w komunikacie dotyczącym omawianej zmiany, znajduje się zapis: „Proponowana zmiana nie oznacza zniesienia obowiązku uczenia się w domu, tj. nauki czytania w przypadku najmłodszych uczniów, czytania lektur, przyswojenia określonych treści, słówek z języków obcych itp.”. W samym rozporządzeniu nie ma informacji zakazujących nauczycielom tej części ich pracy; nie do końca wiadomo, czego nie wolno „zadawać”, a co można „polecić”. To skutkuje chaosem w przekazach medialnych i licznymi nieporozumieniami komunikacyjnymi.

Kolejna sprawa to autonomia nauczyciela. Rzeczywiście, każdy zakaz można potraktować jako ograniczenie tejże. Jest to swoiste odebranie jednego z narzędzi procesu dydaktycznego. Z drugiej strony, może warto się zatrzymać i pomyśleć nad własnym warsztatem pracy: co zrobić, by uczniowie chcieli zrealizować zaproponowane przez nas zadanie domowe?

Badania naukowe potwierdzają wartość zadań domowych, ale wskazują też warunki „dobrej pracy”. Stanowi ona kontynuację pracy na lekcji (a nie jest samodzielną realizacją programu), ma jasno określony cel, jest na odpowiednim poziomie (ani za łatwa, ani za trudna), stymuluje samodzielną pracę ucznia i jest potem odpowiednio z nim omawiana (niekoniecznie sprawdzana i oceniana). Dodać warto, że dzięki rozwojowi technologii komunikacyjnej praca domowa może być także grupowa, nie tylko indywidualna. Punktem wyjścia powinna tu być praca wychowawcza, mająca na celu przekonanie uczniów do wartości, jakie niesie praca w domu – czyli np. ugruntowanie materiału, utrwalanie śladu pamięciowego, nauka systematyczności, samodzielności i odpowiedzialności za własny proces uczenia się, możliwość wyszukiwania i/lub tworzenie kreatywnych rozwiązań jakiegoś problemu, tworzenia bazy do tzw. odwróconej lekcji. Badania pokazują, że uczeń lepiej się uczy, gdy ma wybór – tematu (jego cząstki, pespektywy) lub formy zadania. A może być ich naprawdę wiele – dużo zależy od pomysłowości nauczyciela i jego relacji z uczniami (wsłuchania się w ich zainteresowania, umiejętności itd.). Eksperci i praktycy proponują wiele rozwiązań, np. zamiast napisania odpowiedzi na pytania – nagranie swojej wypowiedzi, realizacja elementów projektu (którego postępy są monitorowane przez nauczyciela na lekcji lub w inny umówiony sposób), obserwacja zjawisk przyrodniczych lub eksperyment w domu, wywiad, tworzenie fotorelacji, nagranie filmu lub zestawu fotografii, znalezienie sytuacji praktycznego wykorzystania poruszanej na lekcji teorii, przygotowanie się do roli (np. w debacie), obejrzenie filmu, programu, wysłuchanie nagrania, podcastu, wykorzystanie mediów społecznościowych, aplikacji internetowych, stworzenie projektu w Minecrafcie. Takie pomysły można mnożyć, a dodatkowo konsultować je z uczniami, słuchając ich propozycji.

Szanse na realizację zadań w domu znacznie się zwiększają, gdy relacje nauczyciela z klasą są dobre. Jeżeli uczeń ma poczucie, że jest partnerem we własnym procesie uczenia się, a nie wykonawcą niezrozumiałych i bezsensownych (w jego mniemaniu) poleceń, może mieć o wiele większą motywację do samodzielnego rozwoju. Forma zadania – wybrana przez ucznia, dopasowana do jego zainteresowań lub po prostu atrakcyjna – może sprawić, że uczeń nie będzie miał poczucia, że wykonuje pracę, kojarzącą mu się z nadmiernym trudem, zmęczeniem i niechęcią. A przy okazji może wiele się nauczyć.

W czym więc tkwi problem dotyczący zadań domowych? Przede wszystkim w zrozumieniu, czym są, jaką mają wartość i potencjał. Dlatego należy się zastanowić, jak można zmienić nasze do nich podejście. A pomocy nie brakuje. W internecie, mediach społecznościowych znaleźć można wiele inspiracji pochodzących niejednokrotnie od praktyków, realizujących swoje pomysły z uczniami. Naprzeciw nauczycielom wyszło również ministerstwo i Instytut Badań Edukacyjnych, publikując broszury kierowane do nauczycieli poszczególnych etapów edukacyjnych z propozycjami rozwiązań dydaktycznych. Broszury do pobrania znajdują się na stronie IBE.

ZF

Zadania domowe – w czym tkwi problem?
Konkurs Konstruktorzy Marzeń 2024

Lubicie tworzyć modele pojazdów lub maszyn latających? Mieliście okazję zbudować samochód napędzany kauczukową gumką albo latawiec skrzynkowy?  Centrum Nauki Kopernik zaprasza wszystkich pasjonatów prostych i trochę bardziej złożonych modeli jeżdżących lub latających, którzy są nauczycielami klas V–VIII szkoły podstawowej i klas I–IV ponadpodstawowych, wraz z młodzieżą do udziału w tegorocznej edycji konkursu „Konstruktorzy Marzeń”.

Zachęcamy nie tylko nauczycieli prowadzących szkolne zajęcia z techniki, plastyki czy w obszarze STEAM, ale też opiekunów zajęć modelarskich i projektowych w duchu „Zrób to sam” (DIY) w domach kultury i świetlicach środowiskowych, gdzie młodzi majsterkowicze i pasjonaci projektowania mogą tworzyć różne konstrukcje jeżdżące lub latające (by „dodać” im zadanie do wykonania, np. pomiar hałasu lub inne działanie z zakresu ochrony środowiska).

Celem konkursu jest promowanie wśród uczniów zainteresowania technologiami inżynierskimi poprzez realizację mechanicznych konstrukcji, rozwój kompetencji STEAM (science, technology, engineering, art, mathematics) oraz umiejętności dzieci i młodzieży związanych z pracą projektową (zaplanowanie procesów, zadań, współpraca w zespole) i popularyzację wiedzy dotyczącej ochrony środowiska.

Termin wysyłania zgłoszeń do konkursu – 30 kwietnia 2024. Regulamin i formularz konkursowy: https://www.kopernik.org.pl/edukacja/konstruktorzy-marzen Obserwuj FB: https://www.facebook.com/events/1491925545038816
Instytut Badań Edukacyjnych opracował informatory dla nauczycieli i dyrektorów szkół, zawierające przykładowe rozwiązania i dobre praktyki wspierające uczniów w samodzielnej nauce. Projekt jest wsparciem dla pedagogów w kontekście wycofania się z zadawania pac domowych. Materiały zostały zebrane w trzech częściach, przeznaczonych dla poszczególnych etapów edukacji. Poradniki są dostępne na stronie IBE.

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z Instytutem Historycznym Uniwersytetu Szczecińskiego organizuje cykliczne seminaria „Spotkania z Książką Biograficzną”. Uczestniczą w nich autorki i autorzy biografii – zarówno zbiorowych, jak i indywidualnych, które rzucają światło na przestrzenie dotąd ukryte, dokonują reinterpretacji dotychczasowych ustaleń i prowokują do dyskusji.

23 kwietnia 2024 roku, w związku z obchodami Dnia Pamięci Ofiar Holocaustu i Powstania w Getcie Warszawskim, ZCDN gościć będzie dr Sylwię Chutnik, pisarkę, publicystkę, działaczkę społeczną i promotorkę literatury. W 2023 roku Sylwia Chutnik, we współpracy z Moniką Sznajderman, zredagowała  publikację Kwestia charakteru. Bojowniczki z getta warszawskiego (wydawnictwo Czarne/POLIN 2023), będącą pretekstem do dyskusji o tych, o których nie snuto dotąd opowieści. Bohaterkami tej książki są bowiem dziewczyny i kobiety  znane do tej pory tylko z imienia, z pojedynczych wzmianek w tekstach źródłowych, jako towarzyszki walki swoich kolegów. Jak piszą redaktorki tomu: „wydaje się szczególnie ważne, aby kobiety dotychczas pomijane w oficjalnej narracji bądź »zgubione w pamięci« wreszcie odzyskały miejsce w historii”.

Tak zarysowane przestrzenie skłaniają do rozmowy, w której obok pisarki udział weźmie prof. Radosław Ptaszyński (IH US), a którą poprowadzi dr Katarzyna Rembacka (ZCDN).

Partnerem wydarzenia jest Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, dzięki któremu nauczyciele zarejestrowani i uczestniczący w seminarium otrzymają książkę Kwestia charakteru. Bojowniczki z getta warszawskiego (liczba egzemplarzy ograniczona).

Podczas spotkania podjęte zostaną zagadnienia odnoszące się do historii Zagłady. Poruszone będą kwestie odnoszące się do sytuacji mieszkańców getta warszawskiego ze szczególnym uwzględnieniem historii kobiet oraz podejmowanych przez nie form oporu. Na ile rola, jaką odegrały, funkcjonuje w świadomości społecznej oraz narracji historycznej? Czy ich herstorie odnajdą swoje miejsce w edukacji szkolnej?

Uczestniczący w seminarium nauczyciele, prezentując własne stanowiska, zastanowią się, na ile i w jaki sposób opowieści o bojowniczkach z getta warszawskiego można włączyć do szkolnej narracji historycznej.  Podadzą przykłady wykorzystania tych historii przy analizie określonych zjawisk i procesów historycznych. Zebrane w ten sposób doświadczenia będzie można wykorzystać na lekcjach przedmiotów humanistycznych.

Więcej informacji oraz rejestracja Zapraszamy!